Tarjoaako muiden vanhemmat hoitoapua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aaaaaaaaaamsna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aaaaaaaaaamsna

Vieras
Meillä tilanne, että itselläni lapset 9- ja 7-v. Alussa lasten ollessa hyvin pieniä, kävivät vanhempani usein ja hoitivat lapsia mielellään. Lasten kasvettua isommiksi (ja ehkä kaivatessakin enemmän ukkia ja mummia) ei vanhempani enää tarjoa hoitoapua eivätkä käy. Sama juttu on ollut veljeni lasten kohdalla. Siskoni saa marraskuussa vauvan ja varsinkin äitini hössöttää nyt tuon tulevan tyttövauvan kohdalla kovasti.

Aluksi vanhempani sanoivat, että voisivat ottaa esikoiseni heille mökille hoitoon vaikka viikoksi nyt kesällä tarvittaessa. Myös kuopukselle luvattiin jo viime kesänä, että nyt hänkin pääsee sitten mökille. Mutta nyt kesän ollessa käynnissä, ei enää puhuta sanallakaan mistään hoidosta tai avun tarjoamisesta. Höyrytään vaan omissa kiireissä ja mökkeilyissä (vanhempani 65- ja 67-v).

Äidilleni kerroin, että esikoinen joutuu tämän viikon olemaan päivät yksin kotona, kun meidän on pakko vielä tämä viikko olla töissä. Äitini vastasi:"Vai XXX joutuu taas olemaan ihan yksin tämän viikon kotona", jonka ehkä itse tulkitsen liian kärkkäästi ja arvostelevaksi.

MUTTA...kun ei ole isovanhempia, jotka ottaisivat hoitoon, kuten monella lapseni kaverilla on.

Tarjoaa, ottaisivat hoitoon jatkuvasti jos asuisivat lähempänä. Kunhan lapset kasvavat, niin saavat kyllä mennä mummolaan ja usein varsinkin kesälomilla. Miehen vanhemmat taas sitten eivät, vaikka asuvat lähellä, heillä on omat menonsa ja mökillä viettävät kaikki viikonloppunsa. Sinne ei lapsia laiteta vielä matkaan kun eivät osaa uida tms, mutta eiköhän he sitten kasvaessaan pääse sinnekin joskus mukaan. Jostain syystä omat vanhempani ovat kuitenkin lapsille läheisemmät kuin mieheni, vaikka välimatkat on toisinpäin.

[QUOTE="vieras";28623756]Tarjoaa, ottaisivat hoitoon jatkuvasti jos asuisivat lähempänä. Kunhan lapset kasvavat, niin saavat kyllä mennä mummolaan ja usein varsinkin kesälomilla. Miehen vanhemmat taas sitten eivät, vaikka asuvat lähellä, heillä on omat menonsa ja mökillä viettävät kaikki viikonloppunsa. Sinne ei lapsia laiteta vielä matkaan kun eivät osaa uida tms, mutta eiköhän he sitten kasvaessaan pääse sinnekin joskus mukaan. Jostain syystä omat vanhempani ovat kuitenkin lapsille läheisemmät kuin mieheni, vaikka välimatkat on toisinpäin.[/QUOTE]

Siis läheisemmät kuin mieheni VANHEMMAT, ei tietty läheisemmät kuin mieheni :D

[QUOTE="vieras";28623728]Ei tarjoa, miksi pitäisikään? Ei ole isovanhempien tehtävä hoitaa sinun lapsiasi.[/QUOTE]

Ei tietenkään ole heidän TEHTÄVÄNSÄ, mutta jotenkin olettaisin että heitä kiinnostaisi... Onhan niin ollut ennenkin, että isovanhemmat auttavat lapsiaan ja lapsenlapsiaan. Eikä niin, että puhuvat lapsille siitä etukäteen mutta todellisuudessa mitään ei tapahdu. Tai ottaisivat vain vanhemman lapsen hoitoonsa, mutta eivät halua nuorempaa (kouluun menevää).

No kyllä minä ainakin loukkaantuisin. tuon ikäiset lapset menevät mökilläkin mukana "siinä sivussa". Itse en tosin koskaan ole koko viikoksi lapsia (nyt 9,6 ja 3) päästänyt isovanhempien kanssa mökille. Vanhin on ollut max. 3 yötä ja keskimmäinen max. kaksi yötä. Nuorin ei ole vielä yöksi jäänyt (ei halua). Mutta tällaisia parin yön pätkiä kaksi vanhinta ovat olleet 3-4 kertaa kesässä (toukokuu-syyskuu). Jos vanhempani jäävät mökille pidemmäksi aikaa, niin ajelen lapset välillä kotiin.

Näin rajoitettuja aikoja ovat siksi, että äitini on aivan älytön hössöttäjä ja meidän lapsilla tuppaa parin päivän jälkeen menemään hermot (ja mummokin on jo ihan poikki). Pitempäänkin mummo takuulla lapsia pitäisi, mutta ollaan katsottu, että se ei ole oikein kenellekään hyväksi, mieluummin useita lyhyitä pätkiä.

Mutta siis hoitoapua voin pyytää ja vanhempani tätä myös toivovat. Ovat nyt jo molemmat osittain eläkkeellä, joten senkin vuoksi mielellään ottavat.

Miehen vanhemmat ovat olleet eläkkeellä jo pitkään (jäivät nuorina), mutta he eivät halua lapsia hoitaa. Ovat sanoneet, että yksi kerrallaan lapset voi tulla, mutta ei nuo kyllä yksin halua edes lähteä. Emme tosin ole heiltä koskaan hoitoapua pyytäneetkään, koska tämä asia on ollut selvä alusta saakka.

En millään pysty ymmärtämään tämän palstan henkeä, että isovanhemmilta ei saisi apua pyytää. Tottakai saa pyytää, tosin heidän ei tietenkään tarvitse tarjota hoitoapua! Tosin jos omat vanhempani eivät apua tarjoaisi, niin kyllä loukkaantuisin, nimittäin omat isovanhempani ovat aikanaan auttaneet paljonkin vanhempiani minun ja sisarusteni hoidossa! Tosin myös mieheni ja hänen sisaruksensa ovat käytännössä asuneet mummolassa kaiket kesät...

Ei tarjoa, ei. Eivätkä pidä yhteyttä. Hoitoapua/muutakaan apua en oli ikinä odottanut, pyytänyt taikka saanut. Sitä olen odottanut, että lapsista välitettäisiin ja heidän asioistaan oltaisiin edes jossain määrin kiinnostuneita. Valitettavasti meidän lasten isovanhempien sydämiin ei mahdu muuta kuin he itse. Surettaa lasten puolesta ja kauhistuttaa tulevaisuus; miten sitten kun isovanhemmat tarvitsevat apua ja lähimmäisiä? En voi vaatia lapsiltani sitä, että kiinnostuisivat täysin vieraista vanhuksista teini-iässä. Harmi, että yleensä metsä vastaa niinkuin sinne huutaa.

Tutuille ja kavereille, joiden lapsilla on välittävät isovanhemmat, yritän aina muistuttaa siitä, kuinka tärkeää on, että he arvostavat omia vanhempiaan. Yleensäkin puolin ja toisin tarjottu apua ja kanssakäyminen tekee elämästä paljon mielekkäämpää ja turvallisempaa.

Meillä samanikäiset lapset,kun aloittajalla.Ja samallainen tapaus,äitini hoiti välillä lapsia,kun olivat pienempiä,nyt ei apua tarjoa,ja kun pari kertaa vuodessa pyydän hoitoapua,se on hankalaa saada.Onneksi lapset pärjäävät jo jonkin aikaa kahdestaan,nyt vain hankalaa,kun ovat kesälomalla ja minäkin lähden jo ensiviikolla töihin ja mies joutui jo pitämään loman.

Meilläkin tämä kesä sellainen, että lapset ovat yksin kotona kun me vanhemmat olemme töissä. Siis koko kesän. Isovanhemmat asuvat kauempana, mutta tulevat ensi viikolla meillepäin pariksi viikoksi. Meillä aikoivat kuitenkin käydä vain kahvilla, toisella lapsellaan ovat sitten pidempään, että perheen kotiäiti saa hieman huokaista.

En ole katkera, mutta kyllä hieman mietin, että mikä meissä on vikana kun ei kiinnosta.

[QUOTE="vieras";28623728]Ei tarjoa, miksi pitäisikään? Ei ole isovanhempien tehtävä hoitaa sinun lapsiasi.[/QUOTE]

Ai miksi pitäisi? No varmasti siksi, kun on luvannut hoitaa. Miltä lapsestakin tuntuu odottaa jotain, mitä on luvattu, mutta lupausta ei sitten pidetäkään.

Ihmisten yleensäkin pitäisi mahdollisuuksien mukaan olla toisille avuksi. Jos isovanhemmilla ei ole muita ihmisiä, joita voisivat auttaa, miksi he eivät sitten joskus edes tarjoaisi apuaan lapsenlapsen hoitamisessa. Suvunjatkaminenhan ei ole vain omien lapsien synnyttämistä, vaan jälkeläisistä huolehtimista. Yksi viikko huomiota vuodessa ei luulisi olevan liikaa vaadittu terveiltä 6-kymppisiltä.

En ole katkera, mutta kyllä hieman mietin, että mikä meissä on vikana kun ei kiinnosta.

Teissä ei ole vikaa, vanhemmissasi on. Ikävän paljon on näitä tunnevammaisia, jotka suosivat toista lastaan eivätkä edes itse sitä tajua tai myönnä. Eivät, vaikka sen sanoisi heille suoraan. Yritä muistaa että vika on heissä, ei sinussa eikä sinun lapsissasi.

T. minulla ihan samanlaiset vanhemmat, joille veljeni on aina ollu "ainoa oikea lapsi".

Teissä ei ole vikaa, vanhemmissasi on. Ikävän paljon on näitä tunnevammaisia, jotka suosivat toista lastaan eivätkä edes itse sitä tajua tai myönnä. Eivät, vaikka sen sanoisi heille suoraan. Yritä muistaa että vika on heissä, ei sinussa eikä sinun lapsissasi.

T. minulla ihan samanlaiset vanhemmat, joille veljeni on aina ollu "ainoa oikea lapsi".

Kiitos! Ihanasti sanottu. Yritän pitä mielessä. :) <3

Meillä isovanhemmat hoitaa siskon lapsia (samanikäiset kun meillä, 5 ja 7) viikottain( yöhoitoa), otavat mukaan lomareissuille, kyläpaikkoihin, käyvät kevätjuhlissa, kyläilemässä siellä.
Meillä lapset pääsee mummolaan 1-3x vuodessa, isovanhemmat käy meillä yhtä usein. Meidän lapset ei koskaan pääse lomamatkalle mukaan , isovanhemmat ei koskaan ole käyneet kevätjuhlissa tms.
Vituttaa kyllä ja oon ihan helvetin kateellinen ja katkera ja ihmeissäni miksi näin toimitaan??

Miehen vanhemmat tarjoavat hoitoapua jatkuvasti ja todella nauttivat lastenlasten hoitamisesta ja seurasta (lapset 7-, 5- ja 1,5-vuotiaat). Minun vanhempani eivät hoitoapua tarjoa koskaan. Sinä aikana, kun lapsia on ollut, vanhempani ovat heitä hoitaneet muutaman kerran yhden illan ja yön ajan ja kovin väkinäistä tuntuu olevan. Siitä tykkäävät, kun menen lasten kanssa heille muutamaksi päiväksi ja saavat touhuta omiaan minun ottaessa tietysti vastuun lapsista. Koskaan eivät tarjoa hoitoapua enkä minä sitä osaa oikein pyytäkään, kun eivät selvästikään siitä nauti : /

Isovanhemmat eivät oikeastaan koskaan ole tarjonneet hoitoapua. Eivätkä siis ole koskaan hoitaneet lapsiamme yhtäkkiä yllättäen. Pyytämällä heiltä kyllä saa apua ja lapset hyvän hoitopaikan. Välimatkaa on tosin vajaa 200km, joten eipä sitä apua voi edes kuvitella saavansa kovin usein.

Miehen vanhemmat tarjoavat hoitoapua jatkuvasti ja todella nauttivat lastenlasten hoitamisesta ja seurasta (lapset 7-, 5- ja 1,5-vuotiaat). Minun vanhempani eivät hoitoapua tarjoa koskaan. Sinä aikana, kun lapsia on ollut, vanhempani ovat heitä hoitaneet muutaman kerran yhden illan ja yön ajan ja kovin väkinäistä tuntuu olevan. Siitä tykkäävät, kun menen lasten kanssa heille muutamaksi päiväksi ja saavat touhuta omiaan minun ottaessa tietysti vastuun lapsista. Koskaan eivät tarjoa hoitoapua enkä minä sitä osaa oikein pyytäkään, kun eivät selvästikään siitä nauti : /

Meillä ei muuten tykätty tästäkään; kun isovanhempia ei ollut näkynyt vuoteen,pariin. Menin lasten kanssa heille. Puhuttiin lasten kanssa, että ollaan mummulassa kolme yötä, eli illalla mennään ja kolmen yön päästä aamulla lähdetään. Heti mennessä vastaanotto oli jäinen. Kahden yön jälkeen kiirehdittiin kotiin.

En toista samaa virhettä ikinä.

Itse olen miettinyt, että vanhempani eivät oikein pidä lapsista ylipäätään. Vauva-aika menee hyvin, kun vauva on "kiltti", mutta sitten isompi, omaa tahtoa omaava lapsi on jo hankala. Esikoinen on meillä hyvin rauhallinen ja kiltti, joten siksi hän varmaan kelpaisi hoitoon ainakin joskus. Pienempi taas on tempperamenttinen (mutta ihana <3 ) jolla on oma tahto, ja sen vuoksi hän ei "kelpaa" hoidettavaksi. Viimeksi olivat lahjoneet kuopuksen olemaan "kiltisti" päivän ajan rahalla.

Meillä ei muuten tykätty tästäkään; kun isovanhempia ei ollut näkynyt vuoteen,pariin. Menin lasten kanssa heille. Puhuttiin lasten kanssa, että ollaan mummulassa kolme yötä, eli illalla mennään ja kolmen yön päästä aamulla lähdetään. Heti mennessä vastaanotto oli jäinen. Kahden yön jälkeen kiirehdittiin kotiin.

Kurja juttu :(

Tuttua :(. Näen vanhempiani (jotka eronneet) 1-3 kertaa vuodessa, päivän tai pari kerrallaan. Siltikin heillä tuntuu aina olevan kaikkea muuta menoa vierailun ajaksi.

Esim viimeksi kun kävin äidin luona, missä edellisen kerran olin vieraillut noin 8kk sitten, oli hänellä menoja sekä tulopäiväkseni että lähtöpäiväkseni, joten hän ilmoitti toivovansa että tulen myöhään ja lähden aikaisin... Ja menot eivät todellakaan olleet mitään pakollisia, vaan sellaisia joita monet tekevät jopa tyttäriensä kanssa! Olipa siinä sitten tervetullut olo, kun ajoi satojen kilometrien päästä kylään jossa "sai" olla alle 18 tuntia...

Yhteistyössä