Tarhatäti lyö tyttöäni?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gerlixe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

gerlixe

Uusi jäsen
11.11.2010
7
0
1
Tänään kun hain tyttäreni Maisan (3,5v) päiväkodista niin tyttö tuntui heti vähän alakuloiselta, myöhemmin oli poissaoleva ja kiukkuinen. Kun kysäisin että mikä sitä niin kiukuttaa niin se ei suostunut vastaamaan mutta myöhemmin kun kysyin että onko jotain tapahtunut niin vastasi joo.. kun kysyin mitä niin sanoi että Kirsi (eli tarhatäti) löi.Kysyin myös mihin niin käsiä näytti ja kertoi että se sattui. Kun kysyin miksi niin kertoi koska tiputti lasin maahan. kysyn myös näkikö kukaan niin sanoi että Tiina näki ja tiina sanoi ettei Maisaa saa lyödä. Miten voin selvittää asian ilman vihjailua, ja jos suoraan menen kysymään niin ei kukaan sano "joo niin löin" epäilyttää kyllä vähän tuo puhe koska tyttö puhuu välillä tosi sekavia. tosin tänään muutenkin päiväkodissa oltiin mulle ihan ylivoimaisen kilttejä jne.. ja tuosta kirsistä voin tuon kyllä uskoa koska muutenkin on tosi tiukkapipo ja vähän karu. mutta muutenkaan en ole tarhatätien kanssa hyvissä välissä niin tälläiset vihjailut voi jättää väliin.

Ps. NIMET MUUTETTU!

Kysy asiallisesti joko jommalta kummalta hoitajalta täi pk:n johtajalta. Kerro mitä tyttö kertoi ja kerro että haluat varmistaa vain onko se vaan jotain juttua vai totta, voihan olla että oikeasti joku lapsi on lyönyt muttei uskalla jostain syystä sitä kertoa.
Mun poika kertoili aikoinaan niin paljon ihan omiaan, että vertailtiin niitä aika ahkerastikin tarhan tätien kanssa. Onneksi jutut meni niin että kertoi tarhassa hurjia juttuja kotoolta ja kotona taas tarhasta, joten luottamus säilyi vaikka jouduimmekin varmistelemaan asioita puolin jos toisin.
Jos siellä on oikeasti hoitaja joka lyö, niin sekin pitää saada selville ennen kuin sinun tai jonkun muun lapselle käy vielä hullummin.

Mun ex:n tytär sanoi 3-vuotiaana mun lyöneen sitä. Tuli ihan hirmuinen juttu asiasta :( Mutta en todellakaan ollut mitään tehnyt ja tyttö vain keksi asian. Oli kamalaa kun syytettiin suotta. Miehelleni sattui vastaava syytös töissä ja joutui sairaslomalle sen vuoksi. Oli hankalaa puhdistaa maine kun sen menetti. Ja takuulla ei ollut mitään tehnyt. Tilannekin aivan järjetön eli syyttä suotta olisi mätkinyt vierasta lasta töissä.

meinaatko mintus ihan oikeasti että tuö kysyminen toimii? että olisi valmis vaan menettämään työpaikkansa kun vastaa vaan rehellisesti. onhan tuo totta että saattaa niitä hurjia juttuja tulla mutta tyttö kyllä kertoo jos joku lapsi on lyönyt töninyt tai haukkunut. ja tarhatädin oikea nimi on niin erikoinen ettei toista sellaista ole koko päiväkodissa. niin en itse voi erehtyä henkilöstä. kysyin moneen kertaan eri tavoin samasta teemasta ja aina tuli samanlainen vastaus sitten myös sanoin naurahtaen että "nyt huijjaat" niin tytön naama käänty itkuasteikolle 1. joten tuskin huijjaa..

Kyl mä kysyisin asiaa ensin vaikka jotenkin kiertäen et "tapahtuko eilen ruokailussa jotain erikoisempaa" tms
Joku aamu vein tirpan hoitoon niin tämä alotti päivän kertomalla kirkkain silmin et hän ei ole saanut nukkua.... Joo olis mielellään saanu mut kun hyppäs itse 5:ltä pystyyn niin sai sit vissiin äidin mutinasta käännettyä sen niin ettei hän saanu nukkua :D

Ensin selvität asian ko hoitajien kanssa ja päiväkodinjohtajan kanssa. Sitten vasta mietit rikosilmoituksen tekemistä (pahoinpoitely) jos aihetta on. Ei se ole aikuisten toimintaa, jos eka yhteydenotto asian tiimoilta tulee poliisilta.

En mä meinannutkaan heti poliisille marssia. juuri tuota tarkoitinkin että miten se toimii.. koska eihän siitä enään mitään tutkintapyyntöä tarvitse tehdä jos asia on jo selvä.

Menisin suoraan kyseiseltä tädiltä kysymään asiasta. Kuten joku jo sanoi, sen näkee kyllä päälle, jos asiassa on jotain perää.

Sitten tietysti pk:n johtajan pakeille keskustelemaan.

Meinaatko, että tarhatäti kertoisi sitten poliisille totuuden...
Kannattaa nyt kuitenkin ottaa asia puheeksi siellä päiväkodissa ensin, ettet nolaa itseäsi, jos vaikka ko. täti oliskin ollut lomalla tai poissa silloin, kun tyttösi sanoo asian tapahtuneen.

Jotenkin kuulostaa siltä, että tyttösi peittelee jotain. Olisiko kuitenkin hyvä kaveri lyönyt, puristanut tms.? Jotenkin vaikea uskoa, että tarhassa kukaan uskaltaisi lapsia lyödä! Kysypä asiaa tytöltä huomenna uudestaan ja katso onko juttu muuttunut. Puhut vakavasti ja sanot, että valehtelu on väärin, koska joku ihminen saattaa siitä kärsiä. Toki jos tyttö edelleen näin väittää niin kysäisisin asiaa pk:sta.

No jos minä aina lähtisin viemään asioita eteenpäin sitä mukaa kun nuo kolme-neljävuotiaat päiväkodissa kertoo kotonansa tapahtuneen niin saisin harva se päivä olla yhteydessä lastensuojeluun!! Jutut on joskus niin uskomattomia ettei niitä aina viitsi vanhempienkaan kanssa puheeksi ottaa. Kun lapsiin ja perheisiin tutustuu paremmin niin osaa jo suhteuttaa asioita ja oppii lasten ja vanhempien käytöksestä poimimaan niitä hälytysmerkkejäkin... Mutta parasta mitä sinä voit tehdä on ottaa asia huomenna reilusti puheeksi!

meinaatko mintus ihan oikeasti että tuö kysyminen toimii? että olisi valmis vaan menettämään työpaikkansa kun vastaa vaan rehellisesti. onhan tuo totta että saattaa niitä hurjia juttuja tulla mutta tyttö kyllä kertoo jos joku lapsi on lyönyt töninyt tai haukkunut. ja tarhatädin oikea nimi on niin erikoinen ettei toista sellaista ole koko päiväkodissa. niin en itse voi erehtyä henkilöstä. kysyin moneen kertaan eri tavoin samasta teemasta ja aina tuli samanlainen vastaus sitten myös sanoin naurahtaen että "nyt huijjaat" niin tytön naama käänty itkuasteikolle 1. joten tuskin huijjaa..

Kysy siltä vieressä olleelta - tai sitten päiväkodin johtajalta. Niiden on pakko selvittää asia. Mutta hoida se asiallisesti. Esim. ota aamulla aikaa ja käy ensin pk:n johtajan puheilla ja menette vaikka yhdessä ko. hoitajien luo. Voi olla että johtaja tietää hoitajasta jo ennestään jotain, muttei ole reagoinut - mistä sitä koskaan voi tietää.

Ei vaarallista jos vähän napauttaa. Meillä annetaan kans luunappi jos väärin tekee. Kuritta kasvaneita lapsia on liikaa suomessa jo muutenkin. Hyvä tarhatäti. Teit ihan oikein.

Väkivallalla ei kyllä kasvateta yhtään sen parempia kansalaisia. Ainakaan omat vanhempani eivät väkivallalla tehneet minusta yhtään sen parempaa. Päinvastoin: aran ja pelokkaan ihmisen, jonka on vaikea luottaa toisiin ihmisiin. Nämä joiden mielestä on oikein lyödä lasta niin hyväksyttekö sen, että lapsi tai vaikka miehenne lyö teitä???

Toivottavasti ap:n lapsi puhuu höpöhöpöjä... Kannattaa kuitenkin selvitellä asiaa. Päiväkodissa näkyy kaikenlaista kyllä ihan oikeastikin.

T. tarhatäti

Yhteistyössä