Tarhatädit - juttua pinoon!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rider
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rider

Vieras
Toisen ketjun innoittamana aloin muistella nuoruuteni vuotta, jonka olin töissä tarhassa. Vaikka olin vain hyvin lyhyen aikaa siellä harjoittelemassa, koen sen olleen erittäin hyvä kokemus, varsinkin näin myöhemmin äidiksi tultuani. Ymmärrän paljon paremmin millaista on arki tarhassa ja uutena tarkastelin asioita ''tuoreelta kantilta''.

Koetteko työnne palkitsevaksi? Mikä on ollut raskainta työssä?

Itselle parasta oli työssä ne lapset ja toisaalta myös raskainta. Myös jotkut vanhemmat olivat hieman hankalia, varsinkin jos heidän lapsensa oli käyttäytynyt huonosti. Onhan se ymmärrettävää - harva vanhempi haluaa kuulla lapsensa esim. raapineen ja potkineen muita lapsia :( Muutenkin olisi hauska kuulla kokemuksianne.

Ehkä veikein oma kokemukseni oli veljessarja, jonka kaikki kolme poikaa ''kosivat'' minua vuorotellen. Eli ajattelivat, että kun kasvavat isoiksi, niin voisimme mennä naimisiin. Valitettavasti seurustelin tuolloin, heh :D

Raskainta työssä on työn määrä :/ Kolme aikuista = yli 20 hoidettavaa lasta. Ja työntekijät eivät ole aina yhtä aikaa töissä, on aamu- ja iltavuoroa.

Palkitsevinta on se, kun lapsi tulee syliin ja sanoo tykkäävänsä :heart:

Jokaisella vanhemmalla on oma näkemyksensä lastensa kasvatuksesta, ja sitä pyrimme mahdollisimman hyvin kunnioittamaan.

Kiire, tulee hirveästi typeriä väärinkäsityksiä kun päivän tilanteita selvitetään pikana oven välistä samalla kun selän takana tapellaan ja huudetaan. Vanhemmat soittavat hetken päästä johtajalle kuinka olen ollut välinpitämätön ja piittaamaton ja vaativat selitystä päivän kulusta.
Vanhempainillat, kun olisi tarkoitus kertoa ajan kansaa toimitaperiaatteista ja tavoistamme, mitä teemme ja miksi teemme, millaiset säännöt jne. Paikalla on kaksi perhettä. Muiden kanssa näistä vanhempainillassakäsitellyistä asioista keskustellaan pitkin vuotta oven välistä milloin minkäkin asian yhteydessä. Ja äitinä voin sanoa että hyvin harvoin itsekkään olen päässyt noihin töiden vuoksi, mutta harmistus on tupla kun tiedän miten se auttaisi itseä ymmärtämään päivän kulkua.

Parasta, onnistunut toimintahetki kun on tarpeeksi henkilökuntaa ja on ollut aikaa suunnitella ja valmistella toiminta. Lasten riemu ja oppimisen ihastus.