Tappelu papin kaa

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
kyllä voi kieltäytyä..
sano et ok, ei sit, pistetään väestörekisteriin.
Ei se noin mene...Maistraatissakin joutuu perustelemaan nimen, jos se on harvinainen. Ja kaikkia nimiä ne ei hyväksy.
Sällin serkkua ei pappi suostunut kastamaan nimen takia, isä sanoi sille noin, ja kas kummaa kun kastettiin, ja nimi meni heittämällä läpi :D
 
kesis
Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Alkuperäinen kirjoittaja kesis:
Alkuperäinen kirjoittaja minäkin:
älä mene väärää puuta haukkumaan! pappi tekee väärin jos kastaa lapsen perusteetta sellaisella nimellä joka ei ole sopiva nimi suomalaiselle lapselle, jolla on suomalaiset vanhemmat ja joka asuu suomessa.
ööööööööö...väittäisin ettei nicolas tai alex .kaan ihan suomalaisia nimiä ole..
tai marco ohan noita ei sitä nimeä kansalaisuuden perusteella anneta! ja ei pappi kyllä tuohon pitäisi puuttua jos nimi ei ihan hullu ole..
joo mutta nuo nimet ovat suomalaistuneet.. esim suomessa ei hyväksytä lapsen nimeksi "jeesus"... vaik se onki maailmalla hyväksytty nimi
juu ja aku tai iines mitkä on taas mun mielestä tyhmimmät nimet mitä voi antaa.. 100 varmasti saa kuulla olevansa aku ankka =)
olkoot vaan suomalaistuneet mutta ei ne silti "suomalaisia" ole ja edelleen sitä nimeä ei kansalaisuuden perusteella anneta
 
f
Alkuperäinen kirjoittaja Coffee:
just kun alkaa oleen jutut kunnossa, nii tulee uusia ongelmia. tyttö on kotona ja ukko on poissa ainakin toistaseksi ja tuntu että saa elämästä taas kiinni niin sitten pappi alkaa kiusaamaan. ois tarkotus kastaa tyttö viikon päästä ja pappi ei suostu tytön toiseen nimeen. tytön ois tarkotus olla Bella Renesmee <3 <3 <3 voiko pappi kieltäytyä antamasta nimee? se paskapää käskee antamaan jonkun "asiallisen" nimen.
Kyllä pappi voi kieltäytyä. Mun tuttu on jokaisen lapsensa nimestä hankkinut ensin nimilautakunnan päätöksen ja vasta sen jälkeen pitänyt ristiäiset. Mutta tais siinä lautakuntakäsittelyssä jonkun aikaa vierähtää eli ei mikään ihan viikon juttu ole kyseessä (oisko mennyt muutama kuukausi...). Nimilautakunnan päätöksen jälkeen (jos se siis on myöntävä ) pappi ei mun mielestäni voi pullikoida nimeä vastaan.
 
Mä jouduin väestörekisteriin perustelemaan paljon tavallisempaakin nimeä (Ilta-Aurinko) että saatiin se kuopukselle kolmanneksi nimeksi antaa, enpä usko että siellä tuota ihan heti "päästävät läpi".
Toisaalta, toisella ja kolmannella lapsella (jotka on kastettu) on ihan uniikkeja nimiä joista pappi ei sanonut mitään.
 
Luterilaiset papit eivät kasta uudelleen
Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Alkuperäinen kirjoittaja Dusk:
Eikös se joku "nimilautakunta" päätä voiko nimen antaa?

Eikai se pappi sitä päätä? |O
Pappi kyllä virkansa puolesta jo tietää, ja totta kai pappi saa kieltäytyä. Mieti, jos pappi nyt kastaakin sitten kun viedään virallisiin tietoihin, niin tuleekin kieltävä päätös ja on joko anottava sitä nimeä tai kastettava uudestaan. Johan se jo maalaisjärkikin sanoo, että se, jolla on "valta" kastaa on myös valta päättää kastaako! ;)
Ei kasteta uudestaan, vaikka pappi erehtyisikin antamaan nimen, joka ei viranomaisille kelpaa. Kaste on kaste, liittäminen kristillisen seurakunnan jäseneksi. Se tehdään vain kerran. Kaste ei ole nimenantotilaisuus vaikka moni siitä niin ajatteleekin. Nimen voi tarvittaessa/halutessa vaihtaa.
 
voi tsiisös
miksi te haluatte ehdoin tahdoin antaa nimen josta lapsi vermasti kuulee koko kouluikänsä. Esim. just toi Ilta-Aurinko. Huh huh. Ei voi sanoa kuin että voi laps raukkaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja voi tsiisös:
miksi te haluatte ehdoin tahdoin antaa nimen josta lapsi vermasti kuulee koko kouluikänsä. Esim. just toi Ilta-Aurinko. Huh huh. Ei voi sanoa kuin että voi laps raukkaa.
Ilta-Aurinko on kolmas nimi, isosiskonsa kolmas nimi on Aamu-Aurinko ja hän ainakin pitää nimestään oikeinkin paljon. Enkä ymmärrä miksi siitä kiusattaisiin (eikä ole kiusattukaan).
 
Isabella
En kyllä ymmärrä miks haluut antaa nimen joka on täysin yhdistettävissä Twilightiin. Ei varmaan tyttöä tulla kiusaamaan...

Oon ite fani, mulla kaikki kirjat enkuks ja suomeks ja leffat ja cd:t ja lautapelikin, mut en antais tytölle nimeks edes Isabellaa, koska kaikille mun kavereille tulis mieleen vaan twilight. Meil ei oo edes suom. sukunimi niin sopis ihan hyvin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja voi tsiisös:
miksi te haluatte ehdoin tahdoin antaa nimen josta lapsi vermasti kuulee koko kouluikänsä. Esim. just toi Ilta-Aurinko. Huh huh. Ei voi sanoa kuin että voi laps raukkaa.
Mitkäs sinun lastesi nimet ovat? Veeti ja Aino? Eikö kannattaisi sinunkin opettaa lapsillesi, että ketään ei kiusata, ei edes nimestä :)
 
joopa
Joo nyt ei oo ihan aikunen tapaus toi ap. Mäkin voisin antaa sitten tytölleni nimeks vaikka Ginny Hermione, jos sattuisin Harry Potterista tykkäämään, tai vaikka Brookke Stephanella jos kaunarit lähellä sydäntä ois. Onneks Suomessa joku niitä nimiä valvoo, ettei ihan mikä vaan läpi mene.
 
no mä koitan sit tota väestörekkariuhkausta.... jos se ei mee, niin sit varmaan annan Bella Esmeralda.....ja ehkä kolmanneks Rosalie. ne ois kaikki ainaki käytössä jo suomessa.

emmä usko, että kukaan yhistää Bellaa enää vähän ajan päästä mihinkää kirjoihin. ookoo oon fani, mutta on mulla järki päässä.
 
Tuon nimen kanssa etenisin varman päälle, kysy nimilautakunnasta päätös ja sitten etenette. Jos pappi ei suostu vaikka nimi olisi hyväksytty, niin teillä on oikeus saada toinen pappi.

jokainen antakoon sellaiset nimet jotka haluaa ja kuvastaa omaa "elämää" ja sopii arvomaailmaan. Kukaan toinen ei voi tulla sanomaan toiselle että on väärä nimi. Mielipiteitä nimien kauneudesta on, toinen tykkää tavallisesta ja toinen erikoisemmasta. Kunhan vaan itse on valintaan tyytyväinen, on pääasia.
 

Yhteistyössä