Tappelen omia ajatuksiani vastaan, pelottaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peloissaan:(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Peloissaan:(

Vieras
Eli nyt viime aikoina on alkanut tulla tällaisia oireita, olen ihmetellyt kauan mitä ne ovat ja nyt keksin miten ilmaista asian ymmärrettävästi. Eli siis tappelen omia ajatuksiani vastaan, pitkin päivää. Varsinkin aamuisin kaikkein eniten! Eli siis ajattelen ehkä jotain asiaa hirveän vilkkaasti, pään sisällä ajatuksen jyllää ja aiheet vaihtuvat muutaman sekunnin välein, ja samalla tietoisesti ajattelen vastaan. Eli siis pään sisällä pyörii kahdenlaisia ajatuksia yhtäaikaa! Toinen huutaa aina puolesta ja toinen vastaan! Ja mikä pahinta, en pysty vaikuttamaan noihin asioihin jotka puhuvat puolesta, yritin tänään vaihtaa puolestapuhuvan ajatuksen aihetta, ja huomasin etten voi sitä muuttaa. Ovatko nämä sittenkin "ääniä" joita kuulen pääni sisällä, vai jotain pakkoajatuksia? Vastaan puhuvan ajatuksen taas voin jotenkuten hallita. Siis tilanne on esim. tällainen että toinen ajatus saattaa tosi kovaa "puhua pölpöttäää" sitten yhtäaikaa huudan pääni sisällä "ei, ole hiljaa, lopeta, sekoanko??"

Onko tämä siis yksi oire siitä, että olen todella sekoamassa, tai seonnut jo? Pelottaa kamalasti! :( Olen vasta 19-vuotias ja minulla on todettu paniikkihäiriö.

Ehkä pakkoajatuksia? Aika usein paniikkihäiriöistä kärsivillä on myös pakkoajatuksia. Ainakin näin oli aikoinaan itselläni. Tosin itselläni paniikkikohtaukset ilmenivät toistuvasti vain noin vuoden ajan (parikymppisenä), mutta lapsesta saakka olen kärsinyt erilaisista pakoista. Aikuisena kaikki on helpottanut pikku hiljaa.

Oletko yksinäinen tai muutoin liikaa itseksesi? Tilanteessasi voisi auttaa radikaali itsesi pakottaminen ihmisten ilmoille, harrastuksiin ja kertominen tuntemuksistasi luotetulle ihmiselle.

Ei hätää.

Ahdistunut olet ainakin ja siihenhän tuo nyt liittyy. Ajatuksia ja ääniä on joskus vaikeaa erottaa toisistaan. Ahdistuneet ajatukset on joskus niin pakonomaisia, että ne vaikuttavat melkein kuin ääniltä. Nyt kun oikein tarkkailet niitä ajatuksiasi, niin ahdistut niistä enemmän ja olo tietysti tulee vain tukalammaksi.

Saatko hoitoa paniikkihäiriöösi ja ahdistukseesi? En ole huolissani "sekoamisestasi", mutta onhan se selvää, ettet voi hyvin, vaan sulla on paha olla. Kun sulla on paha olla, olisi hyvä että saisit siihen apua. Ahdistuneisuudesta ja omien ajatusten tarkkailusta ja hätäilystä voi opetella pois, mutta se vaatii kyllä työtäkin. Lääkkeistäkin on apua.

Yhteistyössä