Tapahtui Stokkan hissillä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sohvi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sohvi

Vieras
Nuori äiti tunki itsensä täpötäyteen hissiin taapero käsivarsillaan. Äidin 3-4 vuotias poika ei hissiin uskaltanut astua, kun ei sinne olisi omin kyvyin mahtunut. Hissin ovat sulkeutuivat ja äiti katsoi itkemään jäävää poikaansa. Kumarruin pienen pojan puoleen ja otin häntä varovasti kädestä. Lohdutin rauhallisella äänellä, että odotetaan tässä, äiti tulee kohta takaisin.

Toinen hissi tuli, mutta en astunut siihen, vaan jäin edelleen pojan kanssa odottamaan pojan äitiä. Jonkun ajan kuluttua äiti tuli viereisiä rappuja alas. Katsoin häntä silmiin yrittäen ilmeelläni sanoa, että kaikki kunnossa, tällaista sattuu. Äiti mulkaisi minua vihaisesti ja nappasi poikaa kädestä rappuja kohti. Katsoin hämmästyneenä tämän äidin perään ja pääni sisällä sanoin hänelle "Ole hyvä".

Olisikohan minun pitänyt jättää pieni poika itkemään äitiään välittämättä hänestä ja mennä menojani. Olikohan tämä tuon äidin mielestä jonkilainen "lapsikaappaus"...

Ei tietenkään olis pitäny jättää lasta yksin! Jos sitä äitiä hävetti? Mut tosi tylyä, olis työntäny käden hissin ovien väliin ja tullut sieltä pois, lapsensa luo! Suru tulee ku ajattelee et oma 3.5v jäis itkemään :/ en ikimaailmassa jättäis.

Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä niin:
Älä ap puutu muiden asioihin

tä!? juu, ap.n ois varmaan kannattanut jättää puuttumatta toisten asioihin. ois jättäny sen pojun vaikka siihen, kyllähän sen ikäinen jo pärjää vaikka keskustan kadulla..KUHAN vain ei puututa toisten asioihin, ei millään..

Silloin tällöin kaupungilla tai kaupassa olen nähnyt yksin kulkevan lapsen, jonka vanhempaa ei näy mailla halmeillä. Olen jänyt sivuun seuraamaan, että vanhempi on jostain ilmestynyt, joskus olen kysynyt lapselta, missä sun äiti tai isä on. Kun äiti on tullut paikalle, tämä on lähes poikkeuksetta katsonut minua vihaisesti eikä sanonut mitään.

En tarkoita, että mitään kiitoksia kaipaisin. Ihmetyttää tuo vihamielisyys. Onko tämä jotenkin yleinen ajatusmaailma äideillä, että kun itse jättää lapsen ja joku tästä huolestuu, tähän ulkopuoliseen suhtaudutaan vihaisesti.

Pultsareita osaan jo karttaa, kun ei tiedä, tuleeko nyrkistä jos kysyy, onko tämä kunnossa. Taitaisi olla parempi jättää myös pienet lapsetkin harhailemaan omilleen.. :(

Hienosti toimit!

Mä olin joskus 2,5-vuotiaan poikani kanssa hississä rakennuksessa, jossa oli 12 kerrosta ja neljä hissiä. Kun hissi pysähtyi, ajattelemattomana astuin ensin hissistä ulos - ja kävikin niin, että ovet pamahtivat heti takanani kiinni ja poika jatkoi matkaa ylöspäin! Joku oli siis ylempänä painanut hissin nappia ja hissi lähti sinne. Sydän pamppaillen painoin hissin nappia ja rukoilin, että poika olisi hississä sen tullessa takaisin. Ei ollut :( Vartin verran meni, ennen kuin "talon" väki löysi pojan ja sain hänet takaisin. Oli kyllä elämäni pisin ja tuskaisin vartti :( Ja voitte olla varmoja, että opin tuosta jotakin hissin käytöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nyt poika menee vastakin hisiin yksin ja ties mitä tapahtuu. Äiti olisi halunnut peläyttää sen.

Öh, käsitin kyllä että se äiti meni hissiin eikä lapsi. Ja mielestäni kyllä äidiltä vähän tyhmää tunkea täyteen hissiin ilman että ottaa lasta kädestä kiinni varmistaen että tämä pääsee mukaan, eli sen puoleen se äiti olisi ansainnut pienen pelästyksen.

Lapsen onneksi kuitenkaan ei sellaista saanut. Siltikin olisi sopinut edes jollain lailla kiittää sitä ihmistä joka on jäänyt pelästyneen lapsen seuraksi odottamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Sohvi:
Silloin tällöin kaupungilla tai kaupassa olen nähnyt yksin kulkevan lapsen, jonka vanhempaa ei näy mailla halmeillä. Olen jänyt sivuun seuraamaan, että vanhempi on jostain ilmestynyt, joskus olen kysynyt lapselta, missä sun äiti tai isä on. Kun äiti on tullut paikalle, tämä on lähes poikkeuksetta katsonut minua vihaisesti eikä sanonut mitään.

En tarkoita, että mitään kiitoksia kaipaisin. Ihmetyttää tuo vihamielisyys. Onko tämä jotenkin yleinen ajatusmaailma äideillä, että kun itse jättää lapsen ja joku tästä huolestuu, tähän ulkopuoliseen suhtaudutaan vihaisesti.

Pultsareita osaan jo karttaa, kun ei tiedä, tuleeko nyrkistä jos kysyy, onko tämä kunnossa. Taitaisi olla parempi jättää myös pienet lapsetkin harhailemaan omilleen.. :(

Se "vihamielisyys" ei aina välttämättä ole vihamielisyyttä :)
Mieti esim. tilannetta, kun teini on teillä tietymättömillä pari tuntia kotiintuloajan jälkeen, puhelimella ei sa kiinni, äiti on huolesta kauhuissaan ja päässä pyörii kaikki mahdolliset kauhukuvat, mitä voisi tapahtua ja kun se teini vihdoin kotiutuu, huoli purkautuu helposti melkoisena kiukkuna ja sättimisenä..

Samoin jos äiti pelästyy, että nyt taapero on livahtanut auton alle ja sitten huomaakin jonkun pitelevän lasta tien toisella puolella, se pelko ja huoli voi purkautua vihaisuutena.

:o Kuinka joku äiti voi käyttäytyä noin?? Jättää pieni poika yksinään isoon tavarataloon?? Senhän ois joku oikeesti voinut kaapata! Tai lapsi lähteä hortoilemaan eikä äiti olisi häntä enää löytänyt? |O

Toivottavasti se äiti lukee tätä ketjua ja tajuaa olevansa idiootti! Varmasti jäi traumoja pikkuiselle :(
Joku aika sitten Ruotsissa oli sellainen tapaus, että äiti oli sovituskopissa ja lapsi siinä vieressä odottamassa kärryissä. Kun äiti tuli pois kopista, lasta ei enää ollutkaan missään. Äiti oli heti ilmoittanut kaupan henkilökunnalle ja ulko-ovet oli suljettu. Hetken kuluttua vessasta oli löytynyt nainen, joka oli yrittänyt värjätä tämän lapsen hiuksia. Oli yrittänyt siis tosissaan kaapata lapsen. Tässäkin taas yksi tapaus, jossa on jotain opiksi otettavaa.