tapaamis oikeudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Isän puolesta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Isän puolesta

Vieras
Vanha mutta voimassa oleva tapaamisoikeus on isällä jokatoinen viikonloppu ja kahtena arki-iltana. Arki-illat ei onnistu koska välimatkaa 130 km. Tänään piti pojat tänne hakea mutta vanhempi pojista oli "kiikun kaakun" koska huomenna tulee kuulemma vieraita... ja nuorempi mietti että koska sunnuntaina menevät uimahalliin, huomenna tulee vieraita ja meillä ei ehkä pääse luistelemaan kun on plussalla niin ei taida tulla... Uiminen on kuitenkin ollut tähän asti ollut "meidän juttu" koska äiti ei viitsi -lähimpään uimahalliinkin 30 km - ja joululomallakin meillä uimaan pääsivät. Ei todellakaan ole ensimmäinen kerta kun äiti järjestää kivaa ohjelmaa silloin kun olisi poikien täällä olo viikonloppu. Pojilla nyt ikää 6 v ja 8 v. Vanhempi pojista jopa pyysi että menisimme sinne tänään että voisimme sielä tehdä jotain... Minä jo mietin että pitääkö mennä sielä käymään ja käydä tekemässä poliisille ilmoitus kun pojat eivät tänne tule, vai HELVETTIÄKÖ tässä voi tehdä että äiti lopettaisi meidän hyppyyttämisen

Mäkään en voi käsittää miks exät tekee aina kaikesta niin halvatun vaikeeta.Antais toisten elää ja eläis itse.Antais lapsillensa oikeuden tavata isäänsä kunnolla ilman omia houkutteita.Mäkin oon miettinyt mitä vois tehdä jos hommat jatkuu näin.Ei kai muu auta ku eka lastenvalvojien juttusille jos se ei tehoo ni sit käräjille.Ei taida muuta ratkaisua olla, kun toinen on niin pirun hankala.

Mistä voit tietää, että äiti on varta vasten järjestänyt vieraat nyt. Voihan olla että vieraillekaan ei muu aika sopinut. Ja jos lapset käy joka toinen viikonloppu, voi olla ihan totta, että tuossa iässä ei enää niin kiinnosta tulla isälle, kun kaverit ym. jää.

Hyvin tavallista, eikä lähiäiti välttämättä edes auta sitä mitenkään. Kyllä se isä pikkuhiljaa jää "toiseksi", kuten vanhemmat yleensä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.01.2006 klo 22:27 Kaunis Aamu kirjoitti:
Mistä voit tietää, että äiti on varta vasten järjestänyt vieraat nyt. Voihan olla että vieraillekaan ei muu aika sopinut. Ja jos lapset käy joka toinen viikonloppu, voi olla ihan totta, että tuossa iässä ei enää niin kiinnosta tulla isälle, kun kaverit ym. jää.

Hyvin tavallista, eikä lähiäiti välttämättä edes auta sitä mitenkään. Kyllä se isä pikkuhiljaa jää "toiseksi", kuten vanhemmat yleensä.

Meillä etä poika 9vuotta ja todella odottaa isänsä tapaamista joka toinen viikonloppu vaikka kotona on kavereita.Jos kotona kauhesti puhutaan et viitsitkö sä sinne iskälle lähteäkkään tänä viikonloppuna kun meillä ois täällä sitä ja tätä niin varmasti se vaikuttaa noin pieniin lapsiin, lapsiahan on tosi helppo manipuloida jos haluaa. Mun mielipide on se että ton ikäset lapset vielä ei "hylkää" vanhempiaan.Tämä on nyt sitten vain minun mielipide :)

Ihmettelenpä vain kun keskimäärin joka toinen kuukausi (eli noin 6 kertaa/vuosi) tulee jotain mukamas mahdotonta siirtää ja aina MEIDÄN täytyy joustaa jo muutenkin vähistä viikonlopuista!?! Lisäksi teen minä ihan mitä vain (jopa leipomisista, olipa karjalanpiirakoita tai jotain makeaa, tulee haukut) tai olen tekemättä mitään (silloin haukutaan itsekkääksi) niin aina teen äidin mielestä väärin... Olen oikeasti kurkkuani myöten täynnä! Onnex on tiistaina lastenedunvalvojalle aika. Nythän se luuska kostoksi hakee yksinhuotajuutta :kieh: ei mene läpi! Rumba alkoi kun yritimme saada heitäkin poikia kuljettamaan, puheesta kun ei apua ollut otimme lastenedunvalvojaan yhteyttä. Tuskastuttaa kuitenkin kun äidiltä vie 1,5 kk ennenkuin saa "sovittua" sopivan ajan omalla paikkakunnallaan, kunhan hidastaa asioita.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2006 klo 12:09 Isän puolesta kirjoitti:
Ihmettelenpä vain kun keskimäärin joka toinen kuukausi (eli noin 6 kertaa/vuosi) tulee jotain mukamas mahdotonta siirtää ja aina MEIDÄN täytyy joustaa jo muutenkin vähistä viikonlopuista!?! Lisäksi teen minä ihan mitä vain (jopa leipomisista, olipa karjalanpiirakoita tai jotain makeaa, tulee haukut) tai olen tekemättä mitään (silloin haukutaan itsekkääksi) niin aina teen äidin mielestä väärin... Olen oikeasti kurkkuani myöten täynnä! Onnex on tiistaina lastenedunvalvojalle aika. Nythän se luuska kostoksi hakee yksinhuotajuutta :kieh: ei mene läpi! Rumba alkoi kun yritimme saada heitäkin poikia kuljettamaan, puheesta kun ei apua ollut otimme lastenedunvalvojaan yhteyttä. Tuskastuttaa kuitenkin kun äidiltä vie 1,5 kk ennenkuin saa "sovittua" sopivan ajan omalla paikkakunnallaan, kunhan hidastaa asioita.
Mitä tapaamissopimuksessa lukee tapaamisten kohdalla?Onko siinä mainittu että äidin pitää osallistua kuljetuksiin?Jos ei ole mainintaa niin etävanhempi hoitaa tapaamisista matkat ja maksaa.

Eipä lue mitään kun sopimusta laadittaessa asuivat samalla paikkakunnalla. Isä ei ymmärtänyt mitään vaatia äidin muuttaessa toiselle paikkakunnalle... hoopona luuli että homma hoituu. Hoituikin siihenasti kun tuli meikäläinen kuvaan...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2006 klo 14:02 Isän puolesta kirjoitti:
Eipä lue mitään kun sopimusta laadittaessa asuivat samalla paikkakunnalla. Isä ei ymmärtänyt mitään vaatia äidin muuttaessa toiselle paikkakunnalle... hoopona luuli että homma hoituu. Hoituikin siihenasti kun tuli meikäläinen kuvaan...
Eli teidän tapauksessa siis etävanhempi maksaa ja hoitaa matkat.Se on ihan normaali käytäntö.

no tuota mitä jos tulisikin oikein pitkä tauko että isä ei pääsisi hakemaan poikia eikä viemään.... tai jotain muuta estettä ettei voisi tavata poikia... mitä mahtaisi ex silloin sanoa? haukkuisi varmaan sitä ettei poikia haluta teille ja että isä ei halua tavata... lohdutan teitä sillä että pojat kasvavat ja jo parin vuoden kuluttua voivat matkustaa varmasti kaksin yleisissäkin kulkuneuvoissa teidän luokse ja muutenkin tavata isäänsä.... ja valitettavasti myöhemmin yli 15v eivät enään ehdi omilta jutuiltaan käydä teillä, tulee kaverit vikkonlopun harrastukset muut menot ja ne tytöt....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2006 klo 14:23 joo kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2006 klo 14:02 Isän puolesta kirjoitti:
Eli teidän tapauksessa siis etävanhempi maksaa ja hoitaa matkat.Se on ihan normaali käytäntö.

Jos vanhemmat ovat sopimusta tehtäessä esuneet samalla paikkakunnalla ja nyt 130km välimatkaa ,tulisi matkakustannukset huomida elatusmaksun suuruudessa tai maksaa matkat puoliksi.

Kohtuuttomalta tää oikeesti tuntuu. Äiti saa isää vedättää kuus-nolla ja mitään ei pysty tekemään!?! Tänäkin viikonloppuna piti poikien (sovittiin jo 2 vkoa sitten) tänne tulla mut loppujen lopuksi ei saatu edes sielä käydä kun äiti ei suostunut kertomaan missä ovat... Isä ei saanut edes puhelimitse keskustella tenaviensa kanssa. Sillä eukolla kyl oikeesti VIIRAA päässä ja totisesti toivon et muksut ymmärtävät vuosien myötä mikä paskiainen se nainen on ollut!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2006 klo 20:53 Isän puolesta kirjoitti:
Kohtuuttomalta tää oikeesti tuntuu. Äiti saa isää vedättää kuus-nolla ja mitään ei pysty tekemään!?! Tänäkin viikonloppuna piti poikien (sovittiin jo 2 vkoa sitten) tänne tulla mut loppujen lopuksi ei saatu edes sielä käydä kun äiti ei suostunut kertomaan missä ovat... Isä ei saanut edes puhelimitse keskustella tenaviensa kanssa. Sillä eukolla kyl oikeesti VIIRAA päässä ja totisesti toivon et muksut ymmärtävät vuosien myötä mikä paskiainen se nainen on ollut!!!
Jos miehellä on virallinen tapaamissopimus niin aina soitto lastenvalvojalle jos ei tapaamiset toteudu.Hänellä on loppupeleissä oikeus hakea lapset vaikka poliisin avustuksella jos ei muuten saa.
Tietysti voi myös lähteä oikeusprosessiin ja hakea lasten asumista itselleen vedoten siihen että lähivanhempi estää säännöllisesti tapaamiset.Sen vuoksi on hyvä ilmoittaa aina lastenvalvojalle että on sitten todistusaineistoa jos oikeuteen lähdetään.Ja uhkasakon uhalla lähivanhempi joutuu lapset antamaan.

Olis siis sittenkin pitänyt lauantaina soittaa poliisille. Jäi tekemättä koska paikallinen poliisilaitos ei ollut auki (meni vastaajalle) ja soitto 112:n tuntui jotenkin liioitellulle kun ei sinällään hätää ollut. No huomenna saadaan onnksi neuvoja lastenvalvojalta! Ehkäpä tämä tästä selviää.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.01.2006 klo 18:02 Isän puolesta kirjoitti:
Olis siis sittenkin pitänyt lauantaina soittaa poliisille. Jäi tekemättä koska paikallinen poliisilaitos ei ollut auki (meni vastaajalle) ja soitto 112:n tuntui jotenkin liioitellulle kun ei sinällään hätää ollut. No huomenna saadaan onnksi neuvoja lastenvalvojalta! Ehkäpä tämä tästä selviää.
Kyllä se selviää.Ehkä olis hyvä pitää vanhempien ja lastenvalvojan kanssa yhteinen palaveri jossa lähivanhemmalle selvitetään mitä on edessä jos tapaamiset evää.Se pompottelu ei lopu koskaan jos ei ota järeämpiä aseita käyttöön.Mun uusi mies joutui palaveeraamaan exänsä kanssa puolitoista vuotta ennenkuin alkoi tapaamiset sujua.Ja jos lähivanhempi lupailee kaikkea kivaa ja sillä varjolla koittaa pitää lapset kotona niin siitä kannattaa siellä lastenvalvojalla mainita.Tiukka linja vaan niin se alkaa sujua.Liian moni mies antaa periksi kun toinen jatkuvasti tekee kiusaa.Tsemppiä!

Joo, meilläkin lähivnhempi järjestää tuon tuosta ohjelmaa lasten etäviikonlopuille. Taisteltu on ja taistellaan varmaan ikuisesti. Kyllä mun mielestä elokuviin menon yms sellaiset voi tehdä omina viikonloppuinaan, etenkin kun on kyse ihmisestä jolla on vapaata viikonloppuisin. Sukujuhlat yms. ovat tietenkin eri asia ja niistä voi sitten neuvotella.

Toivottavasti teillä tilanne ratkeaa lastenvalvojalla ja saatte asiantuntevan lastenvalvojan. Meillä oli tosi ammattitaidoton/tiedoton ja asenteellinen lastenvalvoja. Monien mutkien kautta tapaamiseen saatiin myös toinen lastenvalvoja, joka selkeästi valvoi lasten etua. Nykyisillä sopimuksilla lasten molempien vanhempien luona olo on sekä ajallisesti, että taloudellisesti mahdollista.

Jos nyt ette ole vielä olleet siellä lastenvalvojalla, niin suosittelisin kirjaamaan itse ylös kuinka toivoisi asioiden oleva ja myös kirjaamaan kaikki toteutumatta jääneet tapaamiset/estetyt tapaamiset päivämäärineen ja syineen ylös. Silloin on jotain faktaa lastenvalvojallekin, mistä aloittaa ja neuvotella. Kannattaa myös tietää itse omat velvollisuutensa ja olemattomat oikeutensa - siltä varalta että vastassa ei olekaan loistava alansa ammattilainen. Elatusvelvollisten liitosta ainakin löytyy tietoa.

Onnea matkaan.

Suosittelen että otatte yhteyttä lastenvalvojaan.

Sitä ennen kannattaa kuitenkin käydä tutustumassa elatusvelvollisten liiton sivustoille, liittyä jäseneksikin. Sieltä saa mielettömästi tietoa paitsi itse tapaamisasioihin, myös tapaamis- ja elatusmaksusopimusasioista, eli ei tule vedätetyksi. Neuvoa voi myös kysyä elatusvelvollisten lakimiehiltä. Näissä asioissa kun se ISÄ tuppaa jäämään heikommalle. !!

Lauantai aamupäivää! Kiitos teille kaikille komtenteista! Meidän tilanne on nyt sellainen että lastenedunvalvojasta ei ole enää apua ja mies varaa seuraavaksi ajan oikeusavustajalle...että niihin yhteisiin kuljetuksiin ja SÄÄNNÖLLISIIN tapaamisiin päästäisiin. Kähinää taatusti aiheuttaa mutta saa se äitikin nyt luvan ymmärtää missä mennään. Hupaisaa sinällään että isä eilen poikia hakiessaan yritti jälleen keskustella asioista äidin kanssa - joka "hitsasi" taas - tuli äidin puoliso tukemaan isää! Helpottavaa sinällään että isäpuoli ymmärtää meidänkin kantaa... No nyt on pojat meillä ja pidämme kiinni että tulevat jokatoinen viikonloppu, tarkoitus on kertoa pojillekkin että tällainen paperi on aikoinaan tehty ja ei tosiaankaan ole heidän syynsä jos/kun me äidin kanssa kinaamme.

Yhteistyössä