Tanskandoggi urosko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Meeri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Meeri"

Vieras
Ottaisitteko lapsiperheeseen mielellään uroksen vai nartun?
Mietin kuinka itsepäinen uros voi olla ja millaisen koulutuksen sellainen vaatii.
Tietty ku isosta koirasta puhutaan niin tapakoulutus täytyy ollaa niinku kaikille koirille.

Mä olen aina onnistunut paremmin urosten kanssa, ne on jotenkin suoraviivaisempia käsitellä.

Uroksissakin voi olla sellaisia 'lepsuja' ja sitten sitä toista ääripäätä, ihan kaikissa roduissa.

Uros kasvaa tietysti narttua isommaksi. Nartulla voi ongelmia käytöksessä aiheuttaa mm valeraskaudet, jos uroksella niitä aiheuttaa narttujen juoksuajat.

Aina vaarallinen ja huono yhdistelmä on kouluttamaton koira ja lapset/aikuiset- omat tai vieraat, on se mitä rotua tahansa, iso tai pieni, uros tai narttu.

Meillä on ollut kaksi ihanaa tanskandogginarttua ja ei koskaan ole ollut haittaa naistenvaivoista, housuthan sisällä on sitä varten. Aina olemme ulkona menneet säästä ja naistenvaivoista riippumatta joka päivä. Tärkeintä on muistaa että lenkki 8-10 kilsaa doggien kanssa joka päivä on tehtävä, onneksi silloin itsekin pysyy kunnossa. Doggi on ihana ja huomaamaton koira oikein koulutettuna ja narttu on helpompi tapaus, liiankin alistuvainen, mutta koiranhan pitää olla alamainen ja lauman alin jäsen.

[QUOTE="Hei";23543328]Meillä on ollut kaksi ihanaa tanskandogginarttua ja ei koskaan ole ollut haittaa naistenvaivoista, housuthan sisällä on sitä varten. Aina olemme ulkona menneet säästä ja naistenvaivoista riippumatta joka päivä. Tärkeintä on muistaa että lenkki 8-10 kilsaa doggien kanssa joka päivä on tehtävä, onneksi silloin itsekin pysyy kunnossa. Doggi on ihana ja huomaamaton koira oikein koulutettuna ja narttu on helpompi tapaus, liiankin alistuvainen, mutta koiranhan pitää olla alamainen ja lauman alin jäsen.[/QUOTE]

Juu 8-10 km joka päivä... Enpä ole moista kuullut tai edes tehnyt. Tiedän kyllä niitä jotka ovat koiransa liialla liikunnalla rikkoneet. Varsinkin kasvuikäisenä tuolla määrällä saa kivat kasvuhäiriöt. Parasta liikuntaa isoille koirille on liikkuminen vapaana!

No juu, dogin kanssa sais kävellä vaikka koko päivän, eikä se silti välttämättä ole sille tarpeeksi. Mutta tunti, pari metsässä vapaana, se väsyttää yleensä energisimmänkin dogin. Mä olen samaa mieltä Aamuäreen kanssa siitä, että urokset on jotenkin ennalta-arvattavampia. Nartut on joskus vähän juonia, uroksilla on ne putkiaivot. Eikä se itsepäisyys sukupuolta katso tosiaankaan. Mä tiedän uroksia, jotka on ihan lapasia, ja narttuja, jotka on tosi ärhäköitä diivoja. Toki niitä machouroksia löytyy siinä missä alistuvia narttuja.

Kaikki koirat vaatii peruskasvatuksen (mä puhun mieluummin kasvatuksesta kuin koulutuksesta): miten arkielämä sujuu, toisten koirien ohitukset, yksinolo, ihmisten kohtaaminen jne. Nämä on tärkeintä saada kuntoon. Sitten jos on haluja ja aikaa, koiralleen voi opettaa ns. temppuja.