Tankkaamiseen väsynyt...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Helmi35
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Helmi35

Jäsen
22.07.2007
134
0
16
Kysyisin mielipiteitä 6 viikkosen vauvelin iltatankkaamiseen. Vauva on pelkällä rintamaidolla ja on nyt kolmisen viikkoa ollut yleensä melkein koko ajan hereillä noin klo 17 - 23. Aika vaihtelee, mutta kuitenkin hereillä ainakin 5 tuntia. Koko tämän ajan melkein haluaa tissiä! Terveydenhoitaja kertoi tämän tankkaamisen olevan normaalia ja se menee ohi, mutta mä olen tosi väsynyt.

Vauva ei ole syönyt tuttipullosta eikä käytä tuttia. Kannattaisiko mun oman mielenterveydenvuoksi antaa lisämaitoa illalla vaikka kerran? Siis tuttelia tuttipullosta?

Iltasin en kerkeä siis mitään muuta tekemään kuin imettämään. Hoidettavana on myös 6-vuotias ja myös tissit alkaa olla kipeät. Muuten imettäminen sujuu suht hyvin.

Mitä mieltä olette? Meneekö siitä rytmi yms.pilalle?

Samanlainen takiainen oli meilläkin. Annoin illalla lisämaitoa koska rinnat ei kestäneet sitä jatkuvaa imemistä ja muutakin piti tehdä kun istua tissinä. Jossain vaiheessa päästiin eroon lisästä.

Mulla oli kuopuksella sama. Ei auttanut kun antaa tuttelia enää koska vanhemmat lapset jäivät ilman ruokaa ja elämä meni kyllä niin mettään.. mikäs siinä jos olis terve ja yks muksu, mutta kun muillakin on tarpeita kun vaan vauvalla. Vauvan mielestä mun olis pitänyt mennä klo 17 sänkyyn makaamaan yöhön asti.

Niin ja kuinka paljon sitä tuttelia uskaltaa antaa ja missä välissä? Vaarana on sit se, että nukahtaa liian aikaisin ja rytmi menee sekasin. Vauvalla on muuten tosi hyvä rytmi. Nukahtaa tissille syömisen jälkeen ja nukkuu jopa viisi tuntia. Kerran yössä siis vain syö. Ehkä tuttelia pitäisi antaa vaan sitten lopuksi vaikka yhdentoista aikaan?

Meillä oli suunnilleen samassa vaiheessa myös noi iltatankkaukset. Monta iltaa istuin sohvalla klo 18~22. Täysimetyksellä menty kotona koko ajan. Mies toi mulle ruokaa ja kaukosäätimen sohvalle, ja sillä pärjättiin =) Tissit tunteuivat useammankin kerran ihan tyhjiltä... Nyt ei enää iltatankkaile, ja on muutenkin syömiset nopeutuneet huomattavasti (5-20min/kerta). Ikää tulee ensi viikolla 3kk täyteen

Mä annoin noin desin verran iltaisin korviketta, kun nännit ei kestänyt tuota tankkausta. No harm done. Päästiin eroon lisämaidosta muutaman viikon päästä. VAuva oli tyytyväinen saatuaan kerralla maitoa masun täyteen. Ja nukkui hyvin.

minä olin myös ihan poikki noihin iltatnkkauksiin silloin kun vauva oli pieni. aika äkkiä (vauvan ollessa pari viikkoa) rupesin aamupäivsin pumppaamaan maitoa jääkaappiin ja annoimme sitä iltaisin. Sai mieskin syöttää vauvaa ja minä pienen hengähdystauon :)

Alkuperäinen kirjoittaja Haalistunut:
Minä en todellakaan antaisi mitään korviketta. Tuo on ohimenevä vaihe. :kieh:

Et ehkä sinä, me äidit emme ole samanlaisia ja kaikilla eivät rinnat kestä yhtälailla jne. Oli ohimenevää tai ei niin ei äitiyden ole tarkotus olla järjetöntä itsensä uhraamista silläkin uhalla että muu perhe jää varjoon ja rinnat on verillä.

Jos et ole fanaattinen imettäjä ja sulla ei maailma romahda, jos vauva alkaakin syödä enemmän ja enemmän pullosta, niin..

Anna alkuillasta lisämaitoa koska ymmärtääkseni sulla oli ongelmana nimenomaan se et ilta menee tankkaukseen ja toinen lapsi ei ehdi olla äidin kanssa. Anna jokin pieni määrä syötön päälle esim. 30-50 ml. Katso, onko vaikutusta. Kunhan pysyt jossain alle desin/vrk lisämaidossa, pitäisi täysimetyksen taas onnistua kertalaakista ilman totuttelua.

Jos jaksat, pumppaa lisämaitoa aamupäivällä syötön jälkeen ja anna sitä illasta. Lisäpumppaaminen muutaman kerran vuorokaudessa lisää maitoa eli tekee saman, mitä vauva nyt yrittää eli lisätä maidontuloa. Tosin ei pumppaaminenkaan ole mitään ihan vaivatonta ja on pidemmän päälle aika rasittavaa...

Kuuden viikon iässähän on tiheän imun kausi ja vauva nostaa maitomäärää. Jos et nyt imetä tiheään, se lienee jossain vaiheessa kuitenkin edessä. Eli koita jaksaa.

Meillä sama oli tilanne, mutta minä vaan istuin ja imetin, vaikka se olikin tosi raskasta kun ei muuta voinut tehdäkään. Meilläkin on esikoinen 4.v. Tankkaus vaihe meni meillä aika nopeasti ohi. Minusta teillä on muuten yöllä mitä unelmallisin tilanne jos kerran rintalapsi pärjää vain yhdellä syötöllä per yö. Minä sinuna vaan jatkaisin entiseen malliin enkä tarjoaisi lisämaitoa. Nyt meidän vauva on 6.5kk ja aika menee tosi nopeasti, vaikka joskus joku vaihe tuntuukin ikuisuudelta.

Uusimmat

Yhteistyössä