Tänäiltana, tälläviikolla, ensikuussa. Mistä lähtien näitä on alettu yhteen kirjottamaan? #TURHIS#

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Facebookissa ja täällä on erityisesti pistäny tuo silmään, että näitä on alettu kirjottamaan yhteen. Miksi? Eikö ne kuulu erikseen kirjottaa, vai oonko mie sit jotenkin sivistymätön tässä asiassa? Muissa olen, myönnän. ;)

Mä kirjoitan paljon yhteen ihan tahallaan, ihantahallaan, se on jotenkin vain sellaista humoristista alleviivaamista tai korostan sitä ettei asia nyt ole ihan niin wakava. Sallittaneen?

Mä oon ajatellut sen näin:

Huomisiltana mutta huomenna illalla.
Tällä viikolla, mutta männäviikolla

Ihan yhdyssanasääntöihin perustuen; "huomisiltanakin menemme..." eikä "huomiskin iltana menemme...". Jos ensimmäisen sanan perään voi laittaa -kin, ei se ole yhdyssana. Esimerkiksi "ostoskärry" on yhdyssana, koska ei voi sanoa "ostoskin kärry" ymmärrettävästi. "Tänäkin iltana" = yhdyssana.

Makaronilaatikkokin on yhdyssana ;)

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;24639902:
Oikeastiko? Kuulostaapa tyhmältä: makarooni laatikko / makaroonilaatikko. Joteski vaan tykkään enempi kirjoittaa ja lausua makaronilaatikko. No, tää on mun mielipide. =)

Arvaa, niin se olis munkin mielipide, ja itse asiassa Kotuksen Kielilautakunnankin. Mutta onneksi on viisaampia, jotka tietää, että se ON makarooni laatikko :cool:

[QUOTE="vieras";24639899]Kaikenlaista pilkunnussintaa te viitsitte. oletteko itse huomanneet milloin se on alkanut[/QUOTE]

SIINÄ LUKEE ETTÄ TURHIS! Täällä kuules nitistään turhemmistakin asioista, joten elähä hättäile.
Ota sinä edes ketjusta oppia, että ensi kerralla tiedät, että ensikerralla ei ole oikein.

Mulla tulee outoja kirjotusvirheitä ja yhdyssanaviritelmiä tämän himputin näppiksen vuoksi. =) Tämä ei aina ota joka näppäintä, varsinkaan välilyöntiä. Siks huomaan itsekin monesti jälkikäteen, et tuolla on taas kaks sanaa yhdessä, mutta oon liian laiska korjailemaankaan. :D

En mä oikeesti menetä uniani kirjotusvirheiden takia, mut musta tosta on tullu joku buumi, että tänä päivänä (tänäpäivänä) vähän jokainen kirjoittaa noita yhteen. Ihmettelen vaan, että mistä lie tullu...

[QUOTE="vieras";24640002]SIINÄ LUKEE ETTÄ TURHIS! Täällä kuules nitistään turhemmistakin asioista, joten elähä hättäile.
Ota sinä edes ketjusta oppia, että ensi kerralla tiedät, että ensikerralla ei ole oikein.[/QUOTE]

pilkunnussinta ja tosikkous ne ainakin kuuluu yhteen :D onko sulla muuta kroonistunutta

Yhteistyössä