Tänään kaupassa nähty säälittävä näky.:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Platina:
Ite en yleensä seuraa muiden ostoksia/syömisiä, mutta kyllä ihmettelin viime sunnuntaina abc:llä kun lihava perhe (äiti, isä ja n.4v poika 2v tyttö) vetivät aikamoiset mega-ateriat Hesen puolelta, kun edullisemmaksi ja terveellisemmäksi olisi tullut syödä seisovasta pöydästä mm. kasviksia, perunaa,lohta ja karjalanpaistia! :whistle:

Eikö lihavat koskaan saa syödä hamppareita? Ihmeellinen ajatusmaailma. Lähes kaikille joskus maistuu hampurilaiset.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ite en yleensä seuraa muiden ostoksia/syömisiä, mutta kyllä ihmettelin viime sunnuntaina abc:llä kun lihava perhe (äiti, isä ja n.4v poika 2v tyttö) vetivät aikamoiset mega-ateriat Hesen puolelta, kun edullisemmaksi ja terveellisemmäksi olisi tullut syödä seisovasta pöydästä mm. kasviksia, perunaa,lohta ja karjalanpaistia! :whistle:

Eikö lihavat koskaan saa syödä hamppareita? Ihmeellinen ajatusmaailma. Lähes kaikille joskus maistuu hampurilaiset.

Juu saa syödä, en sitä sanonut. Mutta tollaselle perheelle 4 mega-ateriaa+muutama irtohamppari :/ Vaikka mitäpä se mulle kuuluu.

Ihmisetkin kans kyttää. Katsos joillakin voi olla just se päivä herkkupäivä kun ostaa herkkuja. En mä ainakaan ajattele esim hesessä et tsiisus kun iso ihminen syö ateriaa tai toi laiha luikku syö salaattia et ois ottanu aterian ni sais vähän muotoja.

Juu saa syödä, en sitä sanonut. Mutta tollaselle perheelle 4 mega-ateriaa+muutama irtohamppari :/ Vaikka mitäpä se mulle kuuluu.

en mä ainakaan osta sitä mikä on halvinta vaan mitä tekee mieli.

Alkuperäinen kirjoittaja vaipparalli:
No minä ainakin puuttuisin heti jos meidän lapset ois "lihapullia". Ehkä se ei ole kuitenkaan niin yksinkertaista, jos itsekin on lihava ja syö epäterveellisesti.

Vaikka vanhemmat ovat lihavia niin perheessä välttämättä syödä epäterveellisesti. Ruoka voi olla hyvinkin terveellistä. Kilot voivat tulla iltaisin syödystä karkista tai kahvipullista. Monet lihavat ovat hyvinkin valveutuneita siitä mikä on terveellistä ja kuinka täytyy syödä. Lihavuuteen vaikuttaa myös geenit ja toiset lihovat helpommin kuin toiset. Tottakai lasten lihavuuteen pitää puuttua, mutta mistä te tiedätte ettei perheessä ole jo siihen puututtu. Lapselta ei voi odottaa kilon laihtumista viikossa, hoikistuminen on usean vuoden hidas projekti.

Lasta voi pahoinpidellä paitsi fyysisesti tai henkisesti niin ruoalla! Vaikka siitähän sitä sitten kasvaessa tulee molemmilla tavoilla paha olo :x Ja keneen se sormi sitten osottaa? Siihen joka on ollut vastuussa lapsen syömisistä.

Mulle alko kerran kaupassa eräs tukevahko pariskunta vittuilla ko olen niin laiha. Vieläpä siinä ko lapoin ostoksia kassahihnalle mutisivat lapsillensa että "tuoki viherpiiperö tyhjentäny varmaan koko vihannesosaston" :xmas: Lapset oli sentäs ihan normaalikokosia, mutta mitä vilkuilin niitten kärryä niin pitsoja, lenkkiä, vanukkaita, sipsiä ym moskaa... Pottusäkki taisi olla ainoa kunnon ruokaostos. :whistle:

En mie syö pelkästään vihanneksia, kyllä mieki ostan suklaata ja sipsejä, vanukasta ym ihanan epäterveellisen rasvasta... Mutko en liho nii voi voi... :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Alkuperäinen kirjoittaja järjen vastaista:
Tuo on niin surullista, käy niin sääliksi pientä lasta. Lapsi on luonnostaan iloinen ja liikkuvainen, kyllä pitäisi hälytyskellojen soida jos paino alkaa nousta ja lapsi alkaa muistuttamaan jotain syöttösikaa. Terve lapsi liikkuu kyllä niin paljon, että kestää pientä herkuttelua ja tavallista syömistä. On vain ja ainoastaan vanhempien syytä jos lapsi lihoo. Lapsi ei tee valintoja ruokakaupassa, vanhemmat ostavat syömiset ja vanhemmat päättävät, millaista ruokaa tarjoavat lapselleen. Ei jumankauta riitä ymmärrys niitä kohtaan, jotka niin surkeasti omaa lastaan kohtelevat, etteivät oikeanlaista ruokaa viitsi tarjota. Viitseliäisyydestä se on pelkästään kyse! Terveellisen ruuan laittaminen ei ole vaikeaa mutta edellyttää toki hieman viitseliäisyyttä. Mikroateriat ja rasvaiset mössöt on laiskojen ratkaisu jos sellaiseen aina päädytään!

Huonot ruokailutottumukset on perinnöllistä. Ei lihavat välttämättä edes tajua, että syövät epäterveellisesti ja lihottavasti. :attn:

Mä tiedän että mä syön liikaa herkkuja ja on noita kiloja jonkin verra liikaa :xmas: MUTTA lapset on miinuskäyrillä ja liikkuvat. En niin tyhmä oo, että tappaisin lapseni hitaasti. :snotty:

Onhan niitä, reilusti ylipainoisia aikuisia jotka kirkkain silmin selittää että syövät terveellisesti ja liikkuvat että eivät käsitä mistä kilot on tulleet... Täytyy olla aika outo käsitys terveellisestä ruuasta...

Onhan niitä, reilusti ylipainoisia aikuisia jotka kirkkain silmin selittää että syövät terveellisesti ja liikkuvat että eivät käsitä mistä kilot on tulleet... Täytyy olla aika outo käsitys terveellisestä ruuasta...

Tai sanotaanko niin, että voihan se ruoka olla jopa terveellistäkin, mutta se käsitys siitä minkä verran sitä voi mättää, on hukassa. Lapetaan kaksin käsin ja koko ajan. Eikä ymmärretä kuinka nuita kiloja vaan kertyy...

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mielestäni taas jos kieltää herkut kokonaan, voi sortua siis ahmimaan niitä. Eli kerran viikossa herkkupäivä, mutta vain kerran viikossa!

Mä oon kuitenkin sitä mieltä, että jos lapsi on saatu jo lihotettua sairaalloisen ylipainoiseksi, niin herkut pitää olla kokonaan pannassa, ja kalorimääriäkin pitää laskea.
Kun paino on normaalilukemissa, voi herkkupäivän pitää.

Sulla ei selvästikään ole ylipainoista lasta. Ikävä on selittää yhdelle, miksi muut sisarukset saa herkkuja ja tämä yksi ei. "Älä välitä muiden namipusseista, herkuttele sinä näillä kirsikkatomaateilla ja leiki, että ne on sun karkkejasi"

NO SITTE EI SYÖ KUKAAN MUUKAAN HERKKUJA!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vaipparalli:
No minä ainakin puuttuisin heti jos meidän lapset ois "lihapullia". Ehkä se ei ole kuitenkaan niin yksinkertaista, jos itsekin on lihava ja syö epäterveellisesti.

Vaikka vanhemmat ovat lihavia niin perheessä välttämättä syödä epäterveellisesti. Ruoka voi olla hyvinkin terveellistä. Kilot voivat tulla iltaisin syödystä karkista tai kahvipullista. Monet lihavat ovat hyvinkin valveutuneita siitä mikä on terveellistä ja kuinka täytyy syödä. Lihavuuteen vaikuttaa myös geenit ja toiset lihovat helpommin kuin toiset. Tottakai lasten lihavuuteen pitää puuttua, mutta mistä te tiedätte ettei perheessä ole jo siihen puututtu. Lapselta ei voi odottaa kilon laihtumista viikossa, hoikistuminen on usean vuoden hidas projekti.

Lihavuuteen vaikuttavat huonot ruokailutottumukset eivät geenit. Tästä aiheesta on tutkimuksiakin, jos et minua usko!!

Mä oon ite ollut pulska lapsi, nykyään olen hoikka suuren laihdutustyön jälkeen ja EN todellakaan aio suoda omille lapsille samaa kohtaloa. Ulkona saa syödä ja herkkuja saa syödä mutta kohtuus kaikessa. Säälin lihavia lapsia joilla on todella vastuuttomat vanhemmat!! |O

Mieheni on ulkomaalainen ja nyt asutaan täällä mieheni maassa, missä herkut kuuluvat suurena osana ruokavalioon. Minua esim. syyllistetään, kun en vie lapsiani herkuttelemaan hamppareilla kerran viikossa. Ja isovanhemmat ovat antamassa herkkuja koko ajan. Onneksi mieheni on samaa mieltä kanssani ja nyt pikkuhiljaa aikuiset kysyvät saako antaa.

Kaikilla ylipainoisilla ei ole ruokavalio pielessä. Mulla on sedällä neljä poikaa, jotka on kaikki sairaalloisen lihavia ja kaikilla ala-asteiässä korkea kolesteroli. Eivätkä laihdu vaikka eivät syö herkkuja: äitinsä laittaa oikein mallikelpoista vähärasvaista ruokaa, eivät syö valmisruokia jne. MUTTA määrät, joita syövät, ovat aivan kauheita. Myös perheen vanhemmat ovat lihavia ja yrittäneet laihduttaa koko ikänsä. Pojat ovat olleet sairaalassakin laihdutuksessa (1-2 viikon kuntoutusjaksoja) mutta ei vaan paino putoa edes sielläkään. Lopulta sitten tutkittiin dna:ta jne. ja sieltä löytyi mm. periytyvää korkeaa kolesterolia ja monta muuta juttua, mitkä selittää sairaalloista syömistä. Muistan, kuinka eräs pojista yhtenä jouluna meillä kyläillessään söi koko porukalle tarkoitetun porkkanaraasteen yksin kun sattui olemaan hänen suosikkiruokaansa..

Tämä on varmasti aika marginaalinen juttu mutta näitäkin poikkeuksia on olemassa.