Tänään kaupassa nähty säälittävä näky.:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kalle

Vieras
Äiti joka oli todella lihava, siis niin lihava, että aivan ontuen käveli oli lapsensa kanssa kaupassa. Ja lapsi myös sairaalloisen lihava.:(
No mitäpä ostivat. Molemmilla 2 limsapulloa ja lapsi halusi vielä suklaata. No äitikin päätti ostaa suklaata.

Siis eikö järki sano, että jos lapsi ylipainoinen ei sille ostella herkkuja. Sama koskee äitiäkin, mutta itse äitinä kyllä huolestuisin jos oma lapseni olisi läski. Olisin sen verran tiukkis että herkkuja ei osteltaisi kuin kerran viikossa ja liikkua pitäisi samoin syödä terveellisesti.

Mutta ei, nämä kaksi mässäilevät minkä kerkeävät. Lapsi raukka.:(

Alkuperäinen kirjoittaja kalle:
Siis eikö järki sano, että jos lapsi ylipainoinen ei sille ostella herkkuja. Sama koskee äitiäkin, mutta itse äitinä kyllä huolestuisin jos oma lapseni olisi läski. Olisin sen verran tiukkis että herkkuja ei osteltaisi kuin kerran viikossa ja liikkua pitäisi samoin syödä terveellisesti.

Mun mielestä sairaalloisen lihava lapsi ei tarvitse herkkua (suklaa, limonadi, yms) edes kerran viikossa.

Herkutella voi vaikka hedelmillä sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja kalle:

Mun mielestä sairaalloisen lihava lapsi ei tarvitse herkkua (suklaa, limonadi, yms) edes kerran viikossa.

Herkutella voi vaikka hedelmillä sitten.

Mielestäni taas jos kieltää herkut kokonaan, voi sortua siis ahmimaan niitä. Eli kerran viikossa herkkupäivä, mutta vain kerran viikossa!

Joo, tuota voisi sanoa jo pahoinpitelyksi jos hyvin ylipainoiselle lapselle ostaa herkkuja. :( Oman terveytensä voi aikuinen pilata, mutta lapsesta tulisi välittää. Surullista on!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mielestäni taas jos kieltää herkut kokonaan, voi sortua siis ahmimaan niitä. Eli kerran viikossa herkkupäivä, mutta vain kerran viikossa!

Mä oon kuitenkin sitä mieltä, että jos lapsi on saatu jo lihotettua sairaalloisen ylipainoiseksi, niin herkut pitää olla kokonaan pannassa, ja kalorimääriäkin pitää laskea.
Kun paino on normaalilukemissa, voi herkkupäivän pitää.

ruotsissahan vissiin on alettu jo ottamaan sairaalloisen lihavia lapsia huostaan. sinänsä en ymmärrä miten annetaan lihoamisen mennä niin pitkälle, kun nyt jo tiedetään liika lihavuuden olevan tupakointiin verrattava terveyshaitta...

Just :|
Kun olin kassalla töissä niin meillä kävi siellä yks vakioperhe pari kertaa viikossa ostaa ruokansa. Koko perhe oli todella lihavia, lapset jotain kouluikäisiä.
Heidän ravintonsa näytti koostuvan pakastepitsoista, makkarasta, ranskiksista ja ranskanleivästä. Limua ja kulutusmaitoo sit ruuan kanssa ja siihen vielä jäätelöä, suklaata, sipsejä ja karkkia päälle. Siis oikeestaan kaikki mitä he ikinä osti oli vaan tollasta. Ei ikinä mitään hedelmiä tai kasviksia.
Säälitti ne lapset kyllä :| Ei hääppöistä mallia kotoo saa kyllä.

yllättävän paljon on nykyään tuota ettei katsota edes muksujen hyvinvointia vaan annetaan turvota kuin pullataikina :headwall: joskus tekee pahaa katsoa kun lasten annetaan mättää herkkuja ilman tolkkua ja olis hiukan varaa pudottaa kiloja.... :|

Alkuperäinen kirjoittaja helmeilevä urpo:
joskus tekee pahaa katsoa kun lasten annetaan mättää herkkuja ilman tolkkua ja olis hiukan varaa pudottaa kiloja.... :|

Kerran ruotsinlaivalla seisovassa pöydässä eräs todella lihava lapsi hihkui riemusta: jätskiä ja keksejä ja pullaa, niin paljon kun jaksaa syödä! Ja kyllä se söikin, jösses, varmaan pari litraa sitä jädeä plus kaikkea muuta. Osa kanssamatkustajista nauroi, mun teki pahaa, ja teki myös mieli käydä takomassa järkeä vanhempien päähän :/

Tuo on niin surullista, käy niin sääliksi pientä lasta. Lapsi on luonnostaan iloinen ja liikkuvainen, kyllä pitäisi hälytyskellojen soida jos paino alkaa nousta ja lapsi alkaa muistuttamaan jotain syöttösikaa. Terve lapsi liikkuu kyllä niin paljon, että kestää pientä herkuttelua ja tavallista syömistä. On vain ja ainoastaan vanhempien syytä jos lapsi lihoo. Lapsi ei tee valintoja ruokakaupassa, vanhemmat ostavat syömiset ja vanhemmat päättävät, millaista ruokaa tarjoavat lapselleen. Ei jumankauta riitä ymmärrys niitä kohtaan, jotka niin surkeasti omaa lastaan kohtelevat, etteivät oikeanlaista ruokaa viitsi tarjota. Viitseliäisyydestä se on pelkästään kyse! Terveellisen ruuan laittaminen ei ole vaikeaa mutta edellyttää toki hieman viitseliäisyyttä. Mikroateriat ja rasvaiset mössöt on laiskojen ratkaisu jos sellaiseen aina päädytään!

Alkuperäinen kirjoittaja järjen vastaista:
Tuo on niin surullista, käy niin sääliksi pientä lasta. Lapsi on luonnostaan iloinen ja liikkuvainen, kyllä pitäisi hälytyskellojen soida jos paino alkaa nousta ja lapsi alkaa muistuttamaan jotain syöttösikaa. Terve lapsi liikkuu kyllä niin paljon, että kestää pientä herkuttelua ja tavallista syömistä. On vain ja ainoastaan vanhempien syytä jos lapsi lihoo. Lapsi ei tee valintoja ruokakaupassa, vanhemmat ostavat syömiset ja vanhemmat päättävät, millaista ruokaa tarjoavat lapselleen. Ei jumankauta riitä ymmärrys niitä kohtaan, jotka niin surkeasti omaa lastaan kohtelevat, etteivät oikeanlaista ruokaa viitsi tarjota. Viitseliäisyydestä se on pelkästään kyse! Terveellisen ruuan laittaminen ei ole vaikeaa mutta edellyttää toki hieman viitseliäisyyttä. Mikroateriat ja rasvaiset mössöt on laiskojen ratkaisu jos sellaiseen aina päädytään!

Huonot ruokailutottumukset on perinnöllistä. Ei lihavat välttämättä edes tajua, että syövät epäterveellisesti ja lihottavasti. :attn:

no mistäs tiedät jos se kerran viikossa herkkuja päivä oli heillä tänään.

Saattaahan asia noinkin olla, mutta kun heitä katsoi en usko tähän. Tai mistä minä tiedän jos hälytyskellot ovat alkaneet soida vasta nyt.

Mä oon kuitenkin sitä mieltä, että jos lapsi on saatu jo lihotettua sairaalloisen ylipainoiseksi, niin herkut pitää olla kokonaan pannassa, ja kalorimääriäkin pitää laskea.
Kun paino on normaalilukemissa, voi herkkupäivän pitää.

Sulla ei selvästikään ole ylipainoista lasta. Ikävä on selittää yhdelle, miksi muut sisarukset saa herkkuja ja tämä yksi ei. "Älä välitä muiden namipusseista, herkuttele sinä näillä kirsikkatomaateilla ja leiki, että ne on sun karkkejasi"

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no mistäs tiedät jos se kerran viikossa herkkuja päivä oli heillä tänään.

Saattaahan asia noinkin olla, mutta kun heitä katsoi en usko tähän. Tai mistä minä tiedän jos hälytyskellot ovat alkaneet soida vasta nyt.

Niin, mietipä sitä...

Alkuperäinen kirjoittaja feger:

Huonot ruokailutottumukset on perinnöllistä. Ei lihavat välttämättä edes tajua, että syövät epäterveellisesti ja lihottavasti. :attn:

No kai ne nyt peilistä näkee, että kaikki ei nyt mene ihan toiveiden mukaan... Ja varmasti jokainen äiti osaa katsoa omaa lastaan myös realistisesti, että onko normaalin painon rajoissa vai ei. Pieni pyöreys on jotain ihan muuta kuin sairaanloinen lihavuus. Mun mielestä tässä asiassa ei ole mitään puolusteltavaa. Syöttäköön aikuiset itsensä vaikka räjähdyspisteeseen mutta alaikäisistä lapsista pitää jaksaa huolehtia. Sitä se äitiys ja vanhemmuus on: vastuuta omasta rakkaasta lapsestaan, huolehtimista ja hoivaamista.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Sulla ei selvästikään ole ylipainoista lasta. Ikävä on selittää yhdelle, miksi muut sisarukset saa herkkuja ja tämä yksi ei. "Älä välitä muiden namipusseista, herkuttele sinä näillä kirsikkatomaateilla ja leiki, että ne on sun karkkejasi"

Ei, mulla ei ole ylipainoista lasta.
Mun mielestä lapsen ylipaino on sellainen asia, mikä olisi syytä pyrkiä hoitamaan pois mahdollisimman nopsaan. Eli ehkä muutkin sisarukset voisivat herkutella hedelmillä, dippailla kurkkua ja porkkanaa, ja napsia niitä kirsikkatomaatteja - ja syödä karkkia salaa. Lapsen omaksi parhaaksi se ennen kaikkea on, että paino saataisiin normaaliksi...

Tuosta huostaan ottamisesta tuli mieleen, että seuraavan kerran kun näen vastaavan räikeän tapauksen voinko ilmoittaa siitä johonkin? Jos haluaisin että perhe saisi apua. Mikä taho auttaisi lihavia perheitä ruokailutottumuksissa jne?

Syöttäköön aikuiset itsensä vaikka räjähdyspisteeseen mutta alaikäisistä lapsista pitää jaksaa huolehtia. Sitä se äitiys ja vanhemmuus on: vastuuta omasta rakkaasta lapsestaan, huolehtimista ja hoivaamista.

Näinhän se on. Ja silti osa meistä vanhemmista lyö lapsiaan, osa kuvittelee "kasvattavansa" lapsiaan huutamalla ja tukistamalla, osa käyttää alkoholia heidän aikanaan, osa jopa ostaa alaikäisille lapsilleen alkoholia ja tupakkaa. Se, joka on täysin syytön heittäköön ensimmäisen kiven.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tuosta huostaan ottamisesta tuli mieleen, että seuraavan kerran kun näen vastaavan räikeän tapauksen voinko ilmoittaa siitä johonkin? Jos haluaisin että perhe saisi apua. Mikä taho auttaisi lihavia perheitä ruokailutottumuksissa jne?

Sähän voisit siihen hommaan ryhtyä, kun se on noin kovin lähellä sun sydäntäsi?

Minä olen sillä mielellä, että ei se yksi sisarus voi niin eri kokoa olla kuin muut eli tuskin muut ovat normaalipainoisia ja vain yksi on turvonnut. Tai vaikka olisikin niin ei ne namit välttämättömiä kenellekään ole. Pitääkö niitä vetää pussillinen? Eikö herkuttelua voisi olla vaikka joku hyvä kiisseli tai ihan tavallinen pulla. Ei se lihavuus lapsen vika ole, joten mun mielestä on väärin, että hänet jätettäisiin yksin asian kanssa kieriskelemään. Vika on vanhemmissa, joten vanhempien pitää myös hoitaa asia niin, ettei lapsi koe alemmuudentunnetta tai huonommuutta. Koko perhe syö terveellisesti, koko perhe liikkuu yhdessä.

Mun mielestä lapsen ylipaino on sellainen asia, mikä olisi syytä pyrkiä hoitamaan pois mahdollisimman nopsaan. Eli ehkä muutkin sisarukset voisivat herkutella hedelmillä, dippailla kurkkua ja porkkanaa, ja napsia niitä kirsikkatomaatteja - ja syödä karkkia salaa. Lapsen omaksi parhaaksi se ennen kaikkea on, että paino saataisiin normaaliksi...

Näin just. Ja jos ei yksi saa, niin tarviiko sitten muidenkaan mässätä?

Ei tuokaan ihan tervettä ole, että opetetaan toisille lapsille että herkut on jotain mitä pitää syödä salassa... Mun mielestä herkkupäivä silloin tällöin kuuluu kaikille lapsille yhtä lailla, oli ne sitten isompia tai pienempiä.