Tän piti olla väliaikaista ja nyt ollaan asuttu näin jo kohta viisi vuotta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ddd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

ddd

Vieras
Oltiin miehen kanssa seurusteltu useampi vuosi ja asusteltiin Hkissä vuokralla. Mulla oli opiskelut kesken, mutta sain loistavan työtarjouksen vuodeksi vähän kauempaa Uudeltamaalta. Mulla ei ollut autoa ja julkisilla kulkemiseen olisi mennyt viisi tuntia päivässä. Mun äiti oli juuri silloin eronnut ja asui yksin 4h+keittiö kämpässä aika läheellä uutta työtä. Joten sovittiin äidin ehdotuksesta, että asuin viikot siellä äidillä ja vkonloput miehen kanssa Hkissä.

No, muutaman kuukauden työjakson jälkeen huomasin olevani raskaana. Jouduin jäämään sairaslomalle jo aika alkuraskaudessa ja mies löysi loistavan työpaikan äitini kodin läheeltä. Meillä ei ollut tosiaankaan rahasta ylitarjontaa, joten sovittiin, että muutetaan äidin luokse ja etsitään siellä asuessamme uutta asuntoa. Ja sitä unelmakämppää ei tuntunut löytyvän, joten päätettiin jäädä hetkeksi sinne äidille asumaan.

Alku meni hyvin, mä olin sairaslomalla ja mies oli vuorotöissä ja äiti reissaili ja vietti aikaansa siellä sun täällä. Mulla oli joskus seuraa äidistä miehen ollessa töissä ja saatiin olla miehen kanssa kuitenkin rauhassa, koska äiti oli paljon reissussa. Sitten syntyi täysin yllättäen meidän esikoinen, joutui jäämään sairaalaan kasvamaan ja siinä vierähtikin sitten pidempi aika. Ei paljon ollut muuttamiset mielessä, kun aamulla suuntasin sairaalaan ja kotiin tulin illalla vaan nukkumaan. Aika vieri ja kohta vauva olikin jo vuoden ikäinen ja me asuttiin vielä äidin asunnossa.

Mun piti saada opinnot loppuun ja sovittiin, että ei vielä muuteta, järjestely toimi kaikille hyvin. Äidillä oli seuraa, mulla oli apua lapsenhoidossa ja vaikka me äidille asumisesta maksettiinkin, niin pystyttiin elämään yhdellä palkalla ihan hyvin. Ostettiin uusi auto ja mä jatkoin opintoja.

Ja sitten vauva olikin jo kaksi ja me oltiin asuttu 2 1/2 vuotta äidin luona. Opinnot oli aika loppusuoralla ja tsa-dam, ehkäisystä huolimatta mä olin taas raskaana. Miehen työpaikalla oli lomautuksia ja rahaa ei ollut. Ja me jäätiin taas äidin helmoihin...

Nyt kuopus on yli vuoden, esikoinen kohta neljä. Mulla on opinnot vielä kesken ja miehellä töissä lomautuksia. Mutta nyt alkaa tuntua siltä, että meidän olis jo aika muuttaa pois. Äiti käy mun hermoille, onhan siitä apua lasten kanssa, mutta enköhän mä ilmankin pärjäisi. Haaveilen vielä kolmannesta lapsesta ja olisihan se ihan oma koti kiva. Äidille oon pari kertaa jotain muuttamisesta sanonut ja se suuttuu joka kerta. Esikoiselle olisi tosi kova paikka lähteä täältä, se odottaa ovella mummua töistä ja haluaisi nukkuakkin mummun kanssa. Tätä tilannetta on vaikea hoitaa siististi, takuulla jotain sattuu ja joku loukkaantuu. Mitenköhän sitä löytyisi kaikkia tyydyttävä vaihtoehto?

Äidilläsi on kyllä iso talo (vai asunto?) asua itsekseen. Ja varmaan hänkin on tottunut siihen, että te asutte siellä.. varmasti tuntuu kamalalta että lapsenlapset muuttaisikin pois. Voisiko tuota asumista järjestää jotenkin niin, että olisi selkeästi mummon alue ja teidän alue.. Tai paritalo olisi varmaan aika unelma ratkaisu, jos tykkäät että mummo kuitenkin lähellä asuisi?

Tämä on kerrostaloasunto. Olisi ihanaa, että äiti voisi olla kuitenkin läheellä, lapset on niin tottuneita mummun läsnäoloon ja toisinpäin, että olisi hienoa, että voisivat tavata jatkossakin päivittäin.

Meillä on makkari toisessa päässä asuntoa ja lastenhuone vieressä. Sitten on keittiö ja äidin makkari ja olkkari. Vessa on yhteinen ja olkkarissa lapsetkin lähinnä viettää kaiken aikansa, eivät esim. leiki huoneessaan. Äidillänikin kieltämättä menee välillä hermot, koska leluja on paikat täynnä ja omaa rauhaa on vaikea saada. Eipä tänne paljon vieraita kutsuta illanviettoon, kun aina on muksut esteenä. Me ollaan oltu aina välillä esim. mökillä ja reissussa, että mummu saa omaa rauhaa.

Mä jo mietin, että uskailtaisinko ehdottaa äidille, että me ostettaisiin tämä asunto ja hankittaisiin hänelle pienempi. Tämä asunto oli aikoinaan kaksi asuntoa, jotka on yhdistetty. Samassa talossa on tälläkin hetkellä myynnissä kolmio, pari kerrosta alempana. Mä muuttaisin sinne heti, jos olisi vähän isompi, huoneet on aika pieniä.

Mä jo mietin, että uskailtaisinko ehdottaa äidille, että me ostettaisiin tämä asunto ja hankittaisiin hänelle pienempi. Tämä asunto oli aikoinaan kaksi asuntoa, jotka on yhdistetty. Samassa talossa on tälläkin hetkellä myynnissä kolmio, pari kerrosta alempana. Mä muuttaisin sinne heti, jos olisi vähän isompi, huoneet on aika pieniä.

Ehdota vaan reippaasti sitä äitillesi :)
Tai te voitte sen ostaa ja tehdä näin ollen vaihtokaupat asuntojen välillä ;)
Tuohan olisi hyvä jos mummollakin olisi kolmio niin saisi lapsenlapsetkin joskus yökylään ja näin heillä sielläkin oma huone ja vanhemmat saisi omassa kodissaan omaa vapaata aikaa ja kutsua vaikka vieraita ilman että lapset pitäsi välillä hakea

Tää kämppä on sijainniltaan ihan loistava, vieressä on kaupat, terveyskeskus, sairaalaan alle 5km, useita kouluja lukioon asti alle kilometrin etäisyydellä, julkiset lähtee ihan vierestä, isomman lapsen päiväkerhoon on alle km, päiväkoteja löytyy useampi ja miehen työkin on alle 10 km päässä. Ja mikä parasta, rannalle noin 1 km ja toinen rantsu löytyy hieman pidemmän matkan päästä. Isommallakin on kavereita täältä, ei takuulla suostuisi muuttamaan ilman isompaa tappelua.

Yhteistyössä