Tampereelle yliopistoon, mihin lähi kaupunkiin kannattaa muuttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "niin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24798796]Koska opiskelu alkaa?[/QUOTE]

Ensi syksynä. Toivoisimme, että pääsemme muuttamaan kevään aikana. Helpompaa kaikille ehtiä vähän tottua ennen arjen alkamista.

[QUOTE="aloittaja";24792443]Julkisia kaipaan lähinnä lasten liikkumisen takia. Meillä on kaksi autoa ja miehen työ ei ole Tampereella, joten niiden takia ei ole väliä.
Mietin nyt tuota Kämmenniemeä myös..
Pirkkala kyllä vaikuttaa kivalta alueelta.[/QUOTE]

Kämmenniemestä kulkee kerran tunnissa bussi keskustaan, ja sieltä takaisin päin. Eli mun mielestä ihan hyvät kulkuyhteydet, jos ei pelkästään bussin varassa ole. Ja muuten niin ihana, rauhallinen, maalaismainen ympäristö.

Riippuu täsmälleen mihin olet menossa Tampereella. Jos se on tosiaan yliopisto ja ydinkeskusta, helpointa sinne on päästä etelänsuunnasta ruuhkien suhteen (Eli Pirkkala, Lempäälä ja siitä etelään päin). Kämmenniemestä on monta kilometriä ruuhkaa tiettyihin kellonaikoihin. Sama koskee Nokia/Ylöjärvi seutua.

Mutta eiköhän se tässä niin ole, että kannattaa vähän itse mennä paikanpäälle ja katsella avoimin silmin eri vaihtoehtoja. Oman talon rakentajalle ei esim Pirkkala ole paras paikka, koska tontit ovat tiukassa. Tosin mikäli menettekin Pirkkalan maaseudulle (missä bussiliikenne ei ole enää 10-15 minuutin välein), niin hintataso laskeekin mukavasti.

Ai mihis kellonaikoihin Kämmenniemstä on ruuhkaa? :D Mä en oo kyl huomannu, vaik moneen eri aikaan oon bussilla liikkunu, päivittäin. :)

Tampereelta löytyy kivoja asuinalueita paljon, joissa on luonto lähellä. Mm annala, viiala, leinola, atala, aitolahti, lukonmäki, hallila, veisu, miksei hervanta ja monia muita alueita.. Lenkkipolut ja hiihtoladut lähellä. Vaikka hiihtäisit tonne lääkikseen annalasta ;)
Ihan tampereen kyljessä on lempäälän sääksjärvi ja kulju hiukan kauempana. Ja onhan Vuoreksen aluekin tulossa lujaa vauhtia, mutta sielä ei nyt vielä ole juurikaan mitään.
Tampere ei mielestäni anna sellaista ison ksupungin vaikutelmaa, ku ei ole niin tiiviisti rakennettu ja antaahan kaksi isoa kärveä jyös oman leimansa, hiin hyvässä kuin pahassa. Järvien vuoksi liikenne ja tiet on aikanaan järjestetty niinkuin ne nyt on. Nyt keslustellaan ns rantatien tunnelista, raitioliikenteesta ja on kuulemma joskus pohdittu vakavasti siltaa sinne kämmenniemensuuntaan, joka toisi länsi-tampereen lähemmäksi. Ja minun mielestä tälläherkellä tampereen joukkoiikenne edelleenkin on kömpelö, johtuen kaupungin mallista, siksi erilinjat köröttävät samaa reittiä peräkanaa pitkiäkin matkoja.

Ja niin ku täällä jo moni o kertonut, niin liikenne takkuaa ruuhka-aikoina ylöjärven, pirkkalan ja kangasalan suuntiin. Etelään liikenne liikkuu jouheammin, kiitos moottoritien.

Alkuperäinen kirjoittaja lempääläläinen;24799435:
Tampereelta löytyy kivoja asuinalueita paljon, joissa on luonto lähellä. Mm annala, viiala, leinola, atala, aitolahti, lukonmäki, hallila, veisu, miksei hervanta ja monia muita alueita.. Lenkkipolut ja hiihtoladut lähellä. Vaikka hiihtäisit tonne lääkikseen annalasta ;)
Ihan tampereen kyljessä on lempäälän sääksjärvi ja kulju hiukan kauempana. Ja onhan Vuoreksen aluekin tulossa lujaa vauhtia, mutta sielä ei nyt vielä ole juurikaan mitään.
Tampere ei mielestäni anna sellaista ison ksupungin vaikutelmaa, ku ei ole niin tiiviisti rakennettu ja antaahan kaksi isoa kärveä jyös oman leimansa, hiin hyvässä kuin pahassa. Järvien vuoksi liikenne ja tiet on aikanaan järjestetty niinkuin ne nyt on. Nyt keslustellaan ns rantatien tunnelista, raitioliikenteesta ja on kuulemma joskus pohdittu vakavasti siltaa sinne kämmenniemensuuntaan, joka toisi länsi-tampereen lähemmäksi. Ja minun mielestä tälläherkellä tampereen joukkoiikenne edelleenkin on kömpelö, johtuen kaupungin mallista, siksi erilinjat köröttävät samaa reittiä peräkanaa pitkiäkin matkoja.

Ja niin ku täällä jo moni o kertonut, niin liikenne takkuaa ruuhka-aikoina ylöjärven, pirkkalan ja kangasalan suuntiin. Etelään liikenne liikkuu jouheammin, kiitos moottoritien.

Kiitos, vastauksesi oli hyvä ja kattava! =)
Lueskelemme miehen kanssa näitä samalla kun katsomme noita vaihtoehtoja. Tavoite olisi, että voisimme asua vähintään sen viisi vuotta samassa paikassa joten siksi haluamme pohtia tätä. Eihän sitä tiedä mihin elämä heittää, mutta yritetään jotain suunnitelmaa tehdä. :)

[QUOTE="aloittaja";24792495]Onko tuo Nokia/ylöjärven suunta usein tukossa? Olen ihastunut Hämeenkyrönmaisemiin, onko hieman liian kaukana?[/QUOTE]

Mä olen käynyt Hervannasta Hämeenkyrössä töissä. Autolla ruuhka-aikaan 40 minsaa. Tosin Hervannasta pääsee aika suoraan ensin moottoritielle ja sieltä kolmostielle. Varmaan riippuu siis Tampereen päässä, että mihinkä ollaan tulossa. Kolmostiellä on aika hyvin ohituskaistoja.

Mä itse oon kyllä pitänyt Hämeenkyröstä, mitä nyt oon työhommissa sitä paikkaa nähnyt. Tai no kouluasiat siellä ilmeisesti ei oo ihan kunnossa, joka toinen koulu on homeessa. (No missäpä ei olisi...) Se on ollut yksi farssi, kun toimivia, terveitä pikkukouluja on suljettu ja oppilaita palloteltu sinne tänne kun toiset koulut lahoaa...

Ite kyllä suosittelen Sääksjärveä. Parissa minuutissa on Tampereen puolella. Paljon päiväkoteja ja iso koulu. On kyllä lapsiperheiden suosiossa joten päiväkoditkin on aika täynnä, yksi parakki tehty. Kamalasti ei kyllä ole taloja myynnisä.

Anteeksi noi kirjoitusvirheet, aivan järkkyä tekstiä :)
Ja en toki tarkottanut annalaa, kun sitä hiihtoa lääkikseen ehdotin, tarkoitin atalaa.

Se ruuhka on mieluumminkin kaupungin suuntaan ajettaessa aamulla ja kotiin päin iltapäivällä. Eli ruuhkaa on rantatiellä aamulla kun ylöjärven suunnalta körötellään töihin. Tai lahden/ kangasalan tai pirkkala/rantaperkiö suunnalta kaupunkiin. Luonnollisesti kaupungista poispäin menee liikenne sukkelammin esim hämeenkyröön aamusella...

Osallistuttiin tohon tonttiarvontaan. Ei suuria toiveita elätellä, mutta joka tapauksessa ei se otakkaan jos ei annakkaan. :)

Eli vanhempi talo Tampereelta tai sitten uusi tontille. Lempäälässä lähellä Tamperetta ei näytä hirveästi olevan tontteja/asuntoja. :/

Onnea arvontaan, nuo tontit on käytännössä ilmaisia jos tonnilla saa vuoden. Viime keväänä oli kans tontteja kämmenniemeen ja lehdessä sanottiin että hakijoita oli vähän sille suunnalle. On varmaan monen mielestä liian kaukana. Ihmettelen vaan että teillä riitti ulkopaikkakuntalaisins pisteet tuohon arvontaan. Tamperelaisuudesta saa niin paljon pisteitä. Mutta jos pääsitte arvontaan, ei niillä pisteillä ole enää mitään merkitystä.