***TAMMIVAUVAT*** Syyskuussa

Zaara :hug:

R-ultra takana, kaikki hyvin, painoarvio 368g, ei meinannu millään pysyä paikallaan että olis saanu kaikki mitattua, melkonen häslääjä tuo tyyppi. :p Ja häveliäskin vielä, napanuora niin tiukasti jalkojen välissä ettei mitään varmaa uskaltanu sukupuolesta sanoa, saa mulle kyllä etusivulle pistää nyt sinisen (!) sydämen, koska niin moni on sitä arvaillu ja itelläkin semmonen olo. :heart: Ja Enie vielä jos vaihdat ton työnimen takas Palleroks. Kiitos. :)

Piiuli Kätilö oli mulla tekemässä ultraa, alle tunti siinä meni. Sano että Koksissa olin viides kellä LA 26.päivä, että onhan meitä. Sano myös että koon perusteella kone laski mulle LA:ks 28.päivä :p mut ei sitä kuitenkaa enää muuteta siis. . :D

NiiZ ja Pallero 21+0 Poks **
 
zaara :hug:

Imetysliiveistä Mulla kävi edellisen synnytyksen jälkeen niin, että rinnat kasvoivat lisää kun maitoa alkoi tulemaan ja raskausaikana ostamanai imetysliivit kävi pieniksi.... uusiahan nuita varmaan nyt pitäis, mutta en taida ostella niitä ennenkuin tiedän minkä kokoiset tarvitsen. Liivinsuojat tosissaan "kuivahti" tissinpäähän kiinni, mutta sipaisin aina sitä lansinoh-voidetta myös suojiin, jolloin em. ongelmaa ei päässyt syntymään.

(.) Eilen kävin mammajumpassa, kevyttähän se oli, mutta mukavaa silti. Saa hetken itselleen ja omalle hyvinvoinnille! Ei muuta uutta täällä....

 
Zaara :hug: :hug: Voimia!

Vaikeista vauvoista.. Itse jotenkin odotan pahinta! :D Toki siis toivon, että tulisi "helppo" vauva, mutta kuitenkin varaudun pahimpaan ja oletan vauva-ajan olevan jotakin aivan kamalaa.. Todella positiivista vai mitä? :D

Vaunuista: Emmaljungat tuli meillekin hommattua!

Katti ihana uni :LOL:

Selkää särkee :| Jos jo nyt näin paljon selkä rasittuu niin entä sitten myöhemmin kun maha vielä kasvaa??? Missä vaiheessa pitäisi viheltää peli poikki ja hakea saikkua? Kun luonto ei antaisi millään nyt periksi kun muutenkin olen sairastellut aika paljon.

Lumi ja Lilliputti
 
Alkuperäinen kirjoittaja luka78:
Zaara ja Hipkukka: olette ilmeisesti turkulaisia? Mihin valmennukseen ootte menossa?
Mie en varsinaisesti ole turkulainen, vaan tästä lähiseudulta. Muutenhan en mihinkään valmennukseen osallistuisi, koska en ole ensisynnyttäjä. Mutta Turunseudun monikkoyhdistys järjestää monikko-odottajille omaa valmennusta ja siihen olen menossa. Lähinnä tuo synnytys ja monikkoarki ovat ne aiheet joista haluan kuulla.

Esikoisen aikaan meillä oli oikein yksilöllistä valmennusta. Neljästä pariskunnasta mie ja mies oltiin ainoat jotka oli paikalla :LOL: Synnytys valmennusten toteutushan vaihtelee paikkakunnittain, itse koin parhaiksi kerroiksi ne, kun fysioterapeutti neuvoi avautumisvaiheen asennoissa ja siitä miten liikkumalla voi helpottaa omaa oloa ja synnytystä ja sitten se kerta kun oikea vauva oli äitinsä kanssa paikalla. Lähinnä puhumassa siitä miten heillä on vauva-arki lähtenyt käyntiin.

Synnytyksen jälkeen täällä oli mahdollisuus osallistua vielä 'kasvu vanhemmuuteen'-ryhmään. Se oli tarkoitettu esikoisen saaneille vertaistukiryhmäksi (lähinnä äideille). Muutama kerta kokoonnuttiin porukalla puhumaan miten arki on lähtenyt käyntiin jne. Tuosta porukasta on jäänyt muutama äiti ja lapsi tuttavapiiriin :)

 
Rv 23.. Viikonloppusella muutetaan ja voi hitsin hitsi kun ei voi kantaa mitään raskasta :). Mitään muksuhommeleita ei olla vielä hankittu, enkä oikein tiedäkään niistä mittää.. Kai tässä nyt sitten alkaa pikkuhiljaa jotain kattelemaan "muksun huoneeseen".

Kauhiasti pukkaa närästään joka päivä, muutoin kai ihan ok olo.

Meikäläiselle ei ole ainakaan vielä mitään sokerirasituksesta puhuttu, jännityksellä odotan ens maanantaita kun on neuvola.
 
Muistankin taas miksi käyn yksityisellä lääkärillä..
jos mies on varmaan kohta 60v niin kyllä sen täytyisi tietää miten naista käsitellään "sieltä".. teinipojat ronkkii, mut kyl vanhan miehen pitäisi tietää miten sisätutkimus tehdään.
Eli oli ensimmäinen ja viimeinen kerta neuvolalääkärillä.
Kävin siis mahakipujen takia, on ihan jotain harmitonta mahan kasvua.. yritin puhua liitoskivuista, ei terkka eikä lääkäri ottanut mitään kantaa.
Sydänäänet kuunteli ja mittasi sf-mitan, oli 18cm. Ja sen ihanan sisätutkimuksen teki, kohdunkaulaa oli ja kohdunsuu oli kova, eli kaikki kunnossa.

Lääkäri sanoi vielä, kun sanoin etten halua vielä jäädä pois töistä, että ei hän tässä raskauden vaiheessa mitään sairaslomaa määräisikään :headwall:
Öö.. tarviiko olla viikkoja joku tietty määrä että voi saada sairaslomaa? :kieh:

Noh, huomenna olen menossa kelaan kysymään että jos vähentäisin työmäärää, niin saisinko jotenkin sumplittua nuo työtulot sen perusteella, muuten jään törkeesti saikulle kun alkaa mahasta kiristämään. Joudun kuitenkin kyykkimään lattian tasossa noin puolet päivästä laittamassa tavaraa alahyllylle..

Tälläistä tänne.. perjantaina edelleen se rakenneultra.. :p

20+3
 
Zaara :hug: :hug: :hug:

(.) Mä kävin tänään äitiyspolilla kontrolliultrassa sokereiden takia. Ja oli kyllä senpäiväinen lääkärikäynti, että toivottavasti ei tarvitse sitä lääkäriä enää näissä merkeissä kohdata :headwall: Mulla oli paljon kysymyksiä mietittynä, mutta kaikki jäi kysymättä, kun en saanut suunvuoroa, eikä multa kertaakaan kysytty miten voin. Itkua vääntäen menin sitten töihin ja siellä illan vietin. Sain onneksi työkaverin kanssa sovittua, että tekee huomenna mun työvuoron, mä soitan heti aamulla lääkäriin ja menen pyytämään sairaslomaa. Mä en vaan JAKSA! Tänään, kun siellä stressasin ja muutaman kyyneleen vuodatin silloin tällöin, supisteli aika tavalla, kivuttomasti, mutta säännöllisesti. Ja nyt mulla on taas huono omatunto, kun olen ite asiat näin järkännyt, enkä ole huomenna todellakaan töihin menossa :/

Ananaskirsikka+Mini 26+2

Ps. Mulle voi varmaankin laittaa sinisen sydämen perään :heart: varmaksi lääkäri ei sanonut, mutta joku nysä siellä kuulemma olis näkyvissä jalkovälissä :whistle:
 
"vaikeista" vauvoista, esikoinen piti meille sellaset shokkihoidot että luulen selviävämme nyt mistä vain... :whistle: :LOL:

Jeera miten kipeitä supistuksia tullu taas illan, kiva kun oon vielä yksikseni kotona. Soitin jo lähellä asuvalle kaverilleki että saanhan soittaa yöllä jos tulee hätä.. :ashamed:
 
Vaunuista ostimme esikoiselle emmaljungat, perusmallit ei hienouksia. Hyvin ovat toimineet täällä maalla ja luultavasti kestävät vielä kolmannenkin lapsen käytön. Lisäksi meillä on käytetyt gracon matkarattaat ja niihin sopiva turvakaukalo.

Imetysliiveistä vanhoja on, sekä kaarituellisia päiväkäyttöön, että tuettomia yöksi, täytyy katsoa niiden kunto, tarvitseeko vielä uusia ostaa. Esikoisen imetys ei oikein sujunut vauvan pienen syntymäpainon takia, imetin osittain 4,5kk. Toista täysimetin 6kk ja reilun vuoden vanhana vieroitin.

Sukunimestä lapset isänsä nimellä, ajatuksena mennä joskus naimisiin ja vaihdan sitten oman nimeni. Jos ei olisi ollut aikomuksena vaihtaa omaa nimeä, olisin laittanut lapset omalle nimelleni. Pääsääntöisesti perheessämme minä hoidan lasten asiat, on mielestäni työlästä esitellä itsensä tyyliin:" Maija Meikäläinen, Mikko Mallikkaan äiti".

Vaatteista meillä pieniä poikien vaatteita vähän jemmassa ja tyttöjen enemmänkin. Jos poika syntyy, tulen käyttämään hänellä punaisia, oransseja ja keltaisia vaatteita, mutta en vaaleanpunaisia =) Tytölle voisin käyttää vaaleansinisiäkin, mutta tuskin tulee laitettua kovin poikamaisia, kun on neutraaleja ja tyttöjen vaatteita riittävästi.

Enpä nyt muista mitä muita kirjoituksianne ajatelin kommentoida...

Omaa napaa: Iskias, tai mikä noidan nuoli lieneekään, on vaivannut useana päivänä. Väsymystä edelleen, muuten vointi hyvä.

Jäkkärä 22+1 (kai suurinpiirtein noin)
 
poks poks 22+0 :heart:

VAIKEISTA VAUVOISTA: meidän esikoinen on ollu nii kiltti vauva, ei oo valvottanu kyllä yhtään yötä. ihmettelen vaan miten se lopetti yöllä syömiset ja aikaisin ja sitten on nukkunu täysii öitä koko pienuutensa. Jos tän tulevan kohdalla olis joku koliikki tms. en vielä tiedä mitä se käytännössä tarkottaa. toivotaan että on yhtä kiltti ku siskonsa.

(.) hiukan flunssan poikasta meinaa tulla huomenna sit neuvolaan heti aamusta.

Onko muut havainneet ummetusta näillä viikoilla kovin paljon?? mulla itellä oli rv 10-14 sit helpotti, nyt sitten taas ilmaantunu ikävä tunne. käytän levolacia ei mitenkää miellyttävä kokemus
 
Sero: Eli tosiaan jos olet saikulla tai työttömänä niin silloin voit nuo 6kk tulot valita sieltä ennen näitä aikoja. Mutta jos lasket viikkotyöaikaasi, niin se otetaan huomioon tuohon 6kk:n aikaan, ainakin näin minua neuvottiin ja luin jostain. Sen vuoksi moni välttää osa-aika työtä ennen äippälomaa tai mitään sivutöitä käsittääkseni.
Mutta voihan tää olla vääräkin tieto.

ananaskirsikka: :hug: Onpa ollut outoa porukkaa äitipolilla. Ainakin itsellä joka kerta sekä kätilö että lääkäri kyselee vointia ja mielialoja. Haet vaan sairaslomaa jos tuntuu ettet jaksa.
Vauvan ja sinun hyvinvointi kuitenkin on tärkeintä just nyt.

Vaikeat vauvat: Tytöt on olleet niin helppoja vauvoja että kaipa nää kaksoset sitten siitäkin edestä työllistää sitten =)
Ei ole tarvinnut öitä valvoa, tai lääkärissä rampata.

Uni: Näin taas jos jonkinlaisia unia, migreeni vaivasi ja ennen kuin sen sai aisoihin niin olikin yhtä pyörimistä. Mutta näin unta että vauvat syntyivät ja toisessa unessa sitten en vielä ollut vauvoja saanut, ja olin petaamassa petiä kun rinnat alkoivat ihan suihkuta maitoa :LOL:

Enie + Nörtti ja Hissu 25+1
 
Zuh
Zaaralle voimia kaikkiin koitoksiin!

Pinkgreen - käsittääkseni tämän toisen kolmanneksen pitäisi olla se energisin.. kauhulla siis odotan viimeistä, uuvuttavaa kolmannesta kun ei meinaa saada silmiä auki nytkään! Kaikki energia menee töihin ja meillä kotona näyttääkin kyllä tasan siltä..

Valmennuksista - meillä on vain yksi "valmennus", jossa samalla tutustutaan sairaalaan. Kestää yhden illan ja yritetään saada irti niin paljon kuin mahdollista.

Helpoista vauvoista - mulla on niiiiin toiveena että vauva on kuten äitinsä. Olen ollut ihan unelmalapsi, vaippoja vaihtaessakin täti oli käskenyt odottamaan paikallaan, takaisin tullessa olin vaan tyytyväisenä makoillut jalat yhä ylhäällä kun täti oli minut niin jättänyt. Ei huonoa palvelua olleskaan :D

Ja uutta aamua, viikot menee hurjaa vauhtia kun aina vaan odottaa viikonloppua tulevaksi ja sekin hujahtaa hetkessä ohi!

~Zuh & Naatti 20+5
 
Jaha, se on esikko taas sairaana, just viime viikolla oli. Joskus musta tuntuu, et tää mun koko opiskelu on yksi farssi. :/ Ja toki se on lähes aina opiskeleva äiti, joka jää kotiin, ettei miehen tarvitse töistä olla pois. Ottaa niin päähän. :kieh:

Vaikeista vauvoista: en tiiä, kun ei oo mitään mihin verrata. Kyllähän tuo esikko nukkui vissiin todella huonosti vauvana, mutta myöhemmin hänellä löytyikin refluksi, ja se huonosti nukkuminen jatkui 1 v 6 kk asti. Nykyään nukkuu muuten hyvin, paitsi et äidin ja isin välissä. Muilla ne lapset kai yleensä siirtyy jossain vaiheessa omaan huoneeseen, meillä on ollut päinvastainen tää kehitys, et 2-vuotiaana äidin ja isän väliin. :LOL:

Mut en usko, et meidän neiti oli mitenkään vaikea vauva sitä nukkumista lukuunottamatta. Luulisin, et hän oli kuitenkin pääosin tyytyväinen päivisin.

Mutta ihan samanlaisessa onnellisessa euforiassa odotan tätä kakkosta kuin te esikoisenkin odottajat. Kakkonen tulee ihan varmasti olemaan erittäin helppo, aurinkoinen vauva, ja kaikki on vaan niin mukavaa ja ihanaa. :xmas: :LOL: Ai niin, ja hän ei myöskään sitten koskaan sairastele, eihän. :heart:
 
Energinen vaihe oli ainakin minulla viimeisen kuukauden. Silloin vauva oli jo jotenkin laskeutunut tms, ja lonkkakivut helpottaneet. Jaksoin vetää tosi pitkiä kävelylenkkejä joka päivä, ja siivosin ihan hulluna koko ajan. Vai onko aika vaan kullannut muistot. :D
 
Minä ainakin toivon, että edes toinen näistä kaksosista olisi kuten isoveljensä. Ei täydellisen helppo, mutta kuitenkin tyytyväinen ja ennakoitavissa. Ja ennen kaikkea rauhallinen :D Vaikka liikkumaan saavat kyllä oppia paaaaljon myöhemmin kuin esikoinen (joka lähti ryömimään 5kk iässä ja kävelemään 9kk iässä ). Esikoiselta tuntui, että se vauvavauva-aika jäi kauhean lyhyeksi, kun jo piti joka paikkaan juosta jätkän perässä :whistle:

Mie tässä olen pohdiskellut, että pitääköhän vaipparoskis laittaa vaihtoon. Nyt käytössä on kannellinen ämpäri. Hyvin toiminut, kansi pitää hajut poissa ja ei täyty päivässä. Mutta mitäs sitten kun sinne pitäisi saada mahtumaan yhden lapsen vaippojen sijaan kolmelta lapselta vaipat :eek: Tai sitten on vain alettava vaihtamaan roskapussia ämpäriin usemmammin...

Hipkukka 23+1
 
Meillä on ollut joka toinen vauva ns. helppo. Eli, jos sama linja jatkuu, tulee tästä vauvelista vaativampi tapaus :LOL: aika näyttää kuinka käy. Kolmonen oli todella tyytyväinen, ei itkeskellyt edes yöllä, kun nälkä tuli. Kitisi sängyssä vaan, mutta jollei puoleen tuntiin tapahtunut mitään alkoi ääni vasta nousta. Söi muutaman minuutin rintaa ja nukahti taas =) ja sama meno jatkui päivällä. Mutta varsinainen huligaani hänestä kehkeytyi, kun oppi kävelemään 9 kk:n ikäisenä ja samoihin aikoihin kiipesi myös pinnasängystä pois, ihan ite :LOL: sen jälkeen ei enää uskaltanut nukuttaa pinnasängyssä...

(.) lääkärissä käyty... Oli ihanan ymmärtäväinen ja sain hänelle purettua kaikki syrämen päällä olevat asiat, nyt on helpottunut olo :) sairaslomaa on seuraavat 3,5 viikkoa ja todennäköisesti siitä jatkuu. Olis jo kirjoittanut loppuun astikin, mutta tuossa kohtaa on neuvolalääkäri ja katsotaan tilannetta uudelleen siellä. Pomollakin oli sijainen paikalla ja otti asian yllättävän hyvin vastaan. Ääneen epäili, että mahdanko tulla enää lainkaan töihin...

Ananaskirsikka+Mini 26+3
 
ananaskirsikka, onpa mukava kuulla että asiat järjesty, nyt lunkisti vain. =)

Yö meni aivan pyöriessä, välillä supisteli ja välillä muuten vaan teki kipeää (kai liitoskipuja, esikoiselta ei kyllä tällasia ollu). |O Huomista lääkäriä ootellessa... :|
 

Yhteistyössä