***TAMMIVAUVAT*** Syyskuussa

Murr! Kirjotin eilen kunnon stoorit ja eipäs ne tullukaan :kieh: tänne oli kyllä ongelmia kirjautuakin.
Tämä viikko on toivottavasti parempi,kun viime viikko oli yhtä itkua ja hampaitten puremista.

tarvikkeista esikoisen aikana saatiin vaatettakin hirveesti tutuilta jo ennen syntymää. Tyttöhän syntyi heinäkuussa niin ei tarvinnut vaatteista+pakkasesta murehtia, oli kuuma aika kun kotiuduttiin niin vaipoissa oli =) 1. Kodissamme ulkona nukutus oli tosi vähäistä, kun kerrostalossa asuttiin ja aurinko paahtoi suoraan partsille, 2.koti oli kerrostalo ilman parvekkeita, 3.koti ja taas paahtoi aurinko partsille ja nyt TOIVOTTAVASTI pitkäaikainen, 4. kotimme taas kerrostalo parvekkeella jonne paistaa, MUTTA ON LASITUS eli jotakin aurinkoverhoa pitää virittää. Sitten pitänee varata partsille erilliset vaunut, joita ei tarvitse joka päivä ulkoa sisälle tuoda. Ainiin, mihin mä ukon passitan tupakalle :kieh:
pullot+tutit ihan paras oli Ainun MUM-pullo jonka saa purettua pohjaa myöten osiin,eikä ainkaan jää likaa. Laiskasti keittelin käytön aikana, pesin tiskikoneessa kaiken mahollisen. Maitopulloja oli n.3, vedelle 1 oma. Tutin antoivat sairaalassa kysymättä multa, saattoi olla jopa jo valmiina neidillä kun mut heräämöstä kärrättiin osastolle. Oli sellanen perustutti, jonka koin liian suureksi niin anoppi osti uusia. Ens kerralla haen itse medän keskustan lastenvaateliikkeestä tutin, joita keksosillekin myydään. Niissä on hauskoja tekstejä,mm. "papa is the best" Haluisin imettää mutten luota kun viimeksi ei tullut tarpeeksi :'( Korviketta kipaisin kotimatkalla kun tiesin ettei rintamaito riitä. Ilokseni huomasin että nyt Lidl-myymälöissäkin myydään Nan-korviketta ja Pilttejä.
Aah,en malttas enää odottaa omaa tuhisevaa vauvaa :heart:

Mulla on ihan tyttöolo, ja samoin olo että sektioon tämäkin päätyy. Saan varmasti itsekin vaikuttaa päätökseen kun viimeksi meni miten meni.
santtu ja iita 22+6
 
Hipkukka Tänään on ollut joku super aamu oikein tuon hengästymisen kanssa.
Sydänkin hakkaa ihan julmetusti ja edelleen on oksettava olo.
Ja pitäis tästä klo 11 olla hammaslääkärillä korjauttamassa uudelleen hammas jonka särjin tuossa heti seuraavana päivänä uudelleen kun ehjäsivät sen.
Mietin että niinköhän tuolla oksentamatta voi olla, mutta koitan kyllä mennä enkä peru sitä aikaa.

:$
 
Moikka!

Itkuhälytin on meillä ollu ainakin kovassa käytössä. Esikoinen nukku pienenä ulkona päiväunet ja nykyään jos mennään esim ukon kanssa kaksin saunaan niin hälytin on käytössä kun toi poitsu saattaa heräillä uniltaan. Kesällä jos grillailtiin illalla kun poika oli jo nukkumassa (menee 19 nukkuun) niin hälytin oli päällä. Kivempi sillai kun että koko ajan käy oven raossa kuuntelemassa huutaako sisällä joku :)

Hammaslääkäri käynneistä oli puhetta ja tosiaan toimenpiteet tehdään mieluiten toisen kolmanneksen aikana. Alkuaikoina saattaa pahoinvointi häiritä ja viimeisellä kolmanneksella selinmakuu voi olla tukala ja vaarana myös supiinisyndrooma joka tarkoittaa että selin makuulla kohtu painaa isoa suonta (vena cavaa) joka taasen voi aiheuttaa nopeaa verenpaineenlaskua joka voi johtaa jopa tajuttomuuteen.
Akuuteissa tilanteissa kannattaa hoitoa kokeilla istuma-asennossa.
Niin, olen siis hammashoitaja :D

[/b]Tutteja ja tuttipulloja hankin muutaman. Esikoisella keitin pullot aina käytön jälkeen. Tosin käyttökertoja oli ihan muutaman kerran viikossa.

Vaunuissa pakkasella oli sisävaatteet ja toppapuku, tarvittaessa villapuku, kypärämyssy,paksu hattu, villasukat ja tumput. Sitte koko paketti äp:n makuupussiin tai oikeen kylmällä untuvapussiin. Ja tosiaan niinkun ananaskirsikka sanoi,vaunun suuaukolle harso.

Tänään onkin sitte pitkästä aikaa neuvola! Kiva kun pääsee kuuntelee noi sydänäänet :heart: Ikävämpi puoli on hypätä siihen neuvolan vaaálle kun tota painoa on alkanu kertymään niin kiitettävästi :ashamed:

Mukavia syyskelejä ja voikaa hyvin! Miminen ja Mytty rv22+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niiz:
Minkähän kokosia toppapukuja ootte ostanu, en osaa nyt yhtää aatella et minkä kokonen sen pitäis olla.
Mä olen ajatellut ostaa 56 cm toppapuvun. Ei varmaan mene sillä koko talvea, mutta sitten voidaan siirtyä vaikka äp:n toppapukuun, jos tarvis on vielä. Täällä etelässä kuitenkin talvi voi loppua lyhyeen, jos edes kunnolla alkaakaan.

Mull oli aikoinaan tuollainen lämpöpussi, mutta en tiiä, kun jotenkin en 'osannut' sitä käyttää... Liekö sitten käyttäjässä, pussissa vai missä vika

:LOL:
 
Heips!!

Kuulumiset neuvola-lääkäristä: Paineet 121/71, hb ei mitattu, puntarilla en käynyt, kohdunkaulaa se 3 cm jäljellä ja kiinteä on, sf mitta 21 .. Siinä kai tärkeemmät, kaikki ok ja pyysin reseptillä rauhottavaa voidetta tähän nassuun joka kukkii tosi ärhäkästi ja rajusti :kieh:

Talvivauvan vaatetuksesta, niin meillä tää esikoinen on siis tammikuussa syntynyt ja ulkoilut aloitettiin 6 pv:n iässä ku th oli käyny kotikäynnillä ja sano että huoleti voi aloittaa, nukkui myös aika pian sit päikkäreitä ulkona. Sisävaatteet, itetehty toppis, kypärälakki+pipo, tumput ja sukat oli vaatetuksena usein ja kovemmilla pakkasilla villa-asua väliin, tai peittoo vaunuihin mitä millonkin. Lämminverinen on tuo poika jotta ei hirveesti tarvinnu topata.

Tutit ja pullot: Meillä oli pojalle valmiina pari tuttia ja pari pulloo ja pari purkkia korviketta varuiks. Niitä käytettiin vaihtelevasti. Tuttia ei syönyt ollenkaan. Nyt on pullot valmiina ja taas haen ne pari tuttia varuiks ja pari purkkia korviketta.

Itkuhälytin on meillä kerrostalossa melko turha mut tua maalla kun mummoloissa ollaan ni ihan tarpeellinen kyllä.

Kirpakoita syyspäiviä kaikille ja jaksamisia :hug:

-c- rv 24+4
 
Moikka vaan

Hammaslääkäristä mulle neuvolasta sanotii että hyvä käydä tarkastamassa. eli marraskuun lopulla sit on aika.

Vauvan vaatteista
meillä on kaks toppapukuu toinen reilumpi ja toinen 50-56cm eli hyvän kokoinen sit ku saikulta tullaan. Miten teillä muilla on sit järjestyny esikoisen ulkona oleminen kun jos vauvaa ei heti voi ulos viedä ?? oon miettiny sitä nyt jonkin ajan jo tässä, ja en voi esikoista päästää yksin ulos vielä. el iollaanko sisällä sen aikaa ennen ku ulos voi mennä. mie kun muistelen että esikoisen kanssa oltii pienii hetkiä ulkona miltein heti syntymän jälkeen.

(.) jos ei päivällä malta istuu ja levätä kaiken kiireen keskellä nii alkaa kyllä selässä jomottaa ja ala vatsaa nipistelee. ja nyt on terävät potkut alkaneet muotoutua

22+6
 
Hui kamalaa, kun te ootte paljon jutelleet!
No, vastailen johinkin juttuihin ainakin.
Vaatteista meillä on 2 tyttöä ja poika, joten vaatteita on joka lähtöön. Pojalla käytin myös tummanpunaista ja oranssia, keltaista ym. Jotkut vaaleanpunaiset potkaritkin taisi olla. Olen tosi allerginen vaaleanpunaiselle :x joten tytöilläkin olen ihan mielellään pitänyt muuta kuin pinkkiä. Se vaan on kamala väri!

Vaikeista vauvoista toivon, ettei tämä tulokas olisi kuopusta (kolmosta) pahempi. Esikoinen meillä oli ihan unelma vauva, kakkosella oli koliikki, kuten myös kolmosella, ja kolmonen oli ja on vieläkin aika mammanpoika... Yötkin alkoi nukkumaan vasta 11kk ikäisenä. Kyllä mää oon jo "ansainnut" helpon vauvan!

(.) Mulla supistelee herkästi selällään maatessa. Ei ne kipeitä ole, mutta vatsa menee kivikovaksi, ja tuntuu, ettei se helpota ikinä. Häntäluu on kipeä, samoin lonkat. Olo alkaa olla jo aika raihnainen.
Nyt, kun on ollut kylmempiä ilmoja, ja on pitänyt laittaa enempi vaatetta päälle, tuntuu, ettei oikein liikkumaan pysty. on niin tönkkö ja raskas olo.

Neuvolassa kävin tänään, ja kaikki oli ok. syke oli 146 ja sf-mitta menee ihan omilla käyrillään, kaikkien käyrien yläpuolella: 24cm! :eek:
Viikkoja on siis 22+3

pinkgreen Mulla on samanlainen ystävä. Hänkin yritti vauvaa monta vuotta, ja olen monta loukkaavaa tokaisua hänen suustaan kuullut. Lähinnä tyyliin jaa taasko oot paksuna tms. NYT hänellä on vauva, ja ajattelin, että välimme olisivat paremmat. Näin häntä vasta, ja kun tuli voinnistani puhe, sanoin, etten oikein jaksaisi olla raskaana, kun tuntuu, etten ole viiteen vuoteen muuta tehnyt. No eiköhän tämä kaveri saanut syyn tokaista, että "kannattasko ehkä tehä asialle jotakin"? no joo-o, nytkin oli ehkäisy käytössä, mutta kun mä nyt vaan tulen helposti raskaaksi. loukkaannuin kyllä tosi paljon. Ja niin iloinen olen tästäkin vauvasta ollut! No, ei meitä kukaan muukaan ole onnitellut... vittuiluja lähinnä ollaan kuultu. :(

ulkoilua olen huolehtinyt etukäteen. 3- ja 4-vuotiaat kyllä ulkoilevat keskenäänkin, mutta tuota 1-vuotiasta ei kyllä voi yksin laittaa ulos. Jos on kova pakkanen, ollaan sisällä. (tammikuussahan usein on). jon mun on jostain syystä pakko lähtä ulos, vaikkapa eläimiä hoitamaan ja on -30astetta, ajattelin laittaa vauvan liinaan ja oman takin alle. siellä pysyy hengitysilma kuitenkin lämpimämpänä, kuin vaunuissa. Tai sitten jättää vauvan sisälle nukkumaan, ja ottaa mukaan vain itukhälyttimen, ja isommat lapset, jos tiedän, ettei mene kovin kauaa ja vauva sattuu olemaan hyvä nukkumaan.
 
Kiva kun oli juttua talvivaatetuksesta. Tuota juttua on tullut pohdittua. Lämpöpussia olen vakaasti harkinnut, mutta tilaan vähän myöhemmin sen.

Harmittaa. Toinen päivä töissä sairasloman jälkeen ja oon jo ihan puhki. Päätä särkee ja väsyttää törkeästi. Ja vatsan alareunassa tuntuu ikävältä. En taida jaksaa olla ihan äitiyslomaan saakka töissä. Sairaslomalle en kyllä jää, koska sairaspäivärahalla en pärjää. Niistähän täällä oli jotain juttua, mutta en jaksa / tiedä mistä ja miten selvittää millainen sopimus täällä on siitä. Pahus. Panadolin "voimalla" mennään.
Onneksi hankin sitterin, turvakaukalon, pinniksen ja vaunut ajoissa. Enää en jaksaisi sykkiä niiden takia. Hoitopöytäkin on tiedossa. Pitää vain hakea se kotiin.

Jännäsin turhaan sunnuntaina töihin tuloa. Tuuraaja oli tehnyt loistotyötä. Onneksi. Harmi vain että seuraajani joutui 4 viikon sairaslomalle juuri kun piti alkaa opetella näihin mun töihin. Huonoa tuuria..
 
Vauvan talvivaatetuksesta: mun mielestä vastasyntyneelle tai muutaman kuukauden ikäiselle minkään valtakunnan haalarit on ihan turhia. Noi makuupussit ja lämpöpussit on kaikkein kätevimpiä, ja tarpeen mukaan sitten vaikka vilttiä vielä lisäksi. Itse huomasin tän esikoisen aikaan mutta liian myöhään - oma vauva oli aina jossain haalarissa ja kaverin makuupussissa. Jos esim. on vaunujen kanssa shoppailemassa ja tulee ulkoa sisään, on aikast paljon helpompi avata sitä makuupussia kuin riisua ne kaikki vaatteet ilman, että vauva herää. :D Eli itse aion tällä kertaa käyttää hyödykseni äitiyspakkauksen makuupussia ja tilaamaani lämpöpussia.

Ulkoilusta talvivauvan kanssa: Ilmeisesti pari viikkoa pitäisi odotella sen ulkoilun kanssa? Tosin onhan sitä ainakin neuvolaan "pakko" mennä, joten ei sitä ihan kotiinkaan voi linnoittautua. Itse oon ajatellut että jos mies on isyyslomalla sen pari viikkoa, niin jompikumpi meistä (isä...) menee tytön kanssa ulos ja toinen (minä...) jää sisään vauvan kanssa. Jos taas ei, niin sitten täytyy ulkoilla vain iltaisin, kun mies on jo kotona, tai yksinkertaisesti olla ulkoilematta. TOSIN meillä se päivähoitopaikkakin on varmaan vielä silloin, pitäiskö viedä tyttö aina ulkoiluaikaan sinne... :D Mutta enhän mä edes saa sitä päiväkotiin viemättä vauvaa ulos, joten ehkä se siitä... ;)

).( Viime yö oli taas niin pepusta, en saanut nukuttua oikein lainkaan. Tänään sitten on ollut tosi kurja fiilis, esim. monta kertaa koulupäivän aikana menin vessaan itkemään. On vaan jotenkin niin surku fiilis, ja parisuhde ei oikein nyt tunnu kukoistavan. En tiedä, onko meillä asiat oikeasti huonosti, vai onko tää vaan sitä, että mulla on niin paha olo, ja projisoin sen sitten vaan johonkin.

Mua oikeesti vähän pelottaa, masennunko mä taas. :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lili78:
Harmittaa. Toinen päivä töissä sairasloman jälkeen ja oon jo ihan puhki. Päätä särkee ja väsyttää törkeästi. Ja vatsan alareunassa tuntuu ikävältä. En taida jaksaa olla ihan äitiyslomaan saakka töissä. Sairaslomalle en kyllä jää, koska sairaspäivärahalla en pärjää.
Lili78 Jos työnantaja ei maksa sulle sairauspäivä rahaa niin sitten kelamaksaa, eli et sinä ilman tuloja jää.
Itsellä onneks niin hyvä tilanne että saan nyt saikulla enemmän kuin mitä olisin töissä :whistle:
Eli mulle maksaa sekä työnantaja että Kela tällä hetkellä saikkurahaa.

Lily of the valley täällä on sellainen "palvelu" että neuvolan täti käy ainakin kaks kertaa kotona jos haluaa, eikä näin ollen tarvi lähteä vauvan kanssa neuvolaan ihan heti käymään.
Sen jälkeenkin käyvät jos vain pyytää. Samoin lääkärinkin saa kotiin ja ei maksa kuin normaalin päivystys maksun.

Talvipuvun koko: Taitavat olla n.56cm etteivät vauvat huku niihin puhkuihin ja ostan sitten isommat kun tarviivat.

Kastemekko: Tänään tilasin langat kastemekkoihin Novitalta.
Äitini neuloo ne ja minä koitan saada aikaiseksi sitten virkattua liinan jolla päät kuivataan vauvoilta.
 
Ei mulla muuta, kun ostin vaan F-kupin liivit :kieh:
Katsoin oikein itseäni sieltä peilistä kun tissiä tursuaa joka puolelta liivejä, ettei ne isot tissit niin kauhean nätit olekaan.. kotona vaan pukee liivit päälle, katsomatta miltä näyttää, sovituskopissa totuus paljastui.

Mä haen torstaina vaunut kotiin.. jes! Hiukan on jo vaunukuume alkanut iskemään.

Nyt alkaa kyllä mustakin tuntua siltä että joko tässä kiire tulee hankintojen kanssa, varsinkin kun yritän kytätä kirppikseltä. Vaikka siis puolivälissä tässä vasta ollaan, mutta kohta alkaa joulukiireet ja synkkä syksy, onko energiaa sitten enää mihinkään vauvanvaatteisiin.
Mut onneksi äitiyspakkauksesta pitäis löytyä kaikki tarpeellinen jos jotain jää vahingossa hankkimatta :)

Imetysliiveistä: Tietääkö kukaan miltä merkiltä löytyisi pehmustettuja imetysliivejä? En haluaisi pelkkiä kankaisia vaan kevyesti topatut imetysliivit. Ne olisi talvellakin lämpimämmät ja jotenkin en koe omakseni noita "kangasliivejä" muutenkaan..

Täällä iski älytön väsymys taas.. sohva kutsuu, jos eka laittaisi vaan pyykinpesukoneen päälle, olisi niin reipas :p
 
Tänään oli semmonen juoksutuspäivä, että huh! On käyty labrassa, lääkärillä, päivystyksessä ja neuvolassa :eek: Ja tuntuu että ihan turhaa |O En nyt jaksa selittää tämän enempää tästä aiheesta.. Kaikki kuitenkin on ihan hyvin.

Ostin äitiyspakkauksessa tulleen toppapuvun lisäksi pienemmän toppapuvun, kokomerkintänä siinä oli vain 0-3 kk ja on kyllä aikalailla pienempi kuin tuo äp:n puku!

Neuvolasta sain sen sokerimittauslaitteen. Jäin nyt vain miettimään ainoastaan sitä, kun muistan lukeneeni ettei sitä mittausta saisi tehdä ekasta veripisarasta..? Ohjeissa ei kuitenkaan mitään tästä sanota ja neuvolassakin kun laitetta kokeiltiin niin otettiin heti siitä ekasta pisarasta. Osaatko Enie sanoa miten pitäisi mitata?

Päivystysreissusta jäi jotenkin paniikki päälle. Siis synnytyksen takia.. En yhtään tykkää sairaaloista ja olen vain kerran joutunut olemaan siellä yötä ja nyt alkoi ahdistamaan ihan hirveästi koko synnytys! |O En niinkään osaa pelätä kipua, vaan lähinnä sitä avuttomuuden tunnetta.. että on täysin muiden armoilla.. Ja jo se sairaalaympäristö hermostuttaa hajuineen ja äänineen. Voi olla, että viimeisillä viikoilla iskee ihan kunnon paniikki!

Lumi ja Lilliputti 25+1
 
Imetysliiveistä joku kyseli topattuja. Mie ainakin käytin siellä liivien kupeissa liivinsuojuksia, ja ne on itessään jo aikas paksuja, joten taitaisi tulla turhan täyteläinen paketti, jos liivitkin olisi topatut. Ensimmäisten kuukausien aikana en uskaltanut kyllä mihinkään lähteä ilman liivinsuojuksia ja vaihtosuojuksia. Maitoa herui sen verran paljon itsekseenkin.

Kannattaa muuten huomioida, samalla kun nyt joutuu ostamaan uusia liivejä, että loppuraskaudesta myös rinnanympärys kasvaa :wave: Miulla on normaalisti 75cm, mutta nyt jo huomasin, että 80cm:n liiveihin pitää siirtyä. Synnytksen jälkeen tuo rinnanympärys taas palautuu vanhoihin mittoihin. Miulla on normaalisti kuppikoko 75A tai 75AA. Esikoisen raskaudessa käytin loppuajasta 80D kokoisia liivejä. Kuppikoko olisi varmasti olut vieläkin isompi, jos en olisi tuota rinnanympäryksen kasvua huomannut.
 
Enie Siun hengästyminen kuulostaa hiukan erilaiselta kuin minun :whistle: Varsinkin tuo, että siihen liittyy huonovointisuutta. Miulla on vielä niin lievää hengästymistä, etten osaa siitä huolestua. Mutta niinhän se, että vaikka olisi samat oireet, ei se kerro niiden voimakkuudesta tai vaikutuksesta vielä mitään.
Lueskelin neuvolasta lainaan saamaani monikko-opasta ja törmäsin ihan uuteen tietoon. Että rv26-35 ovat ennenaikaisen syntymisen kannalta kriittisimmät viikot ja tällöin äidin tulisi ottaa rauhallisesti vaikka olo olisikin muuten hyvä. Ei miulle kukaan ole tuota sanonut, koko ajan vain sanottu, että oman voinnin mukaan. Tuossa perusteena oli se, että 26 viikolla sikiöiden yhteispaino on sama kuin yksösraskaudessa suunnilleen laskettuna.

Kaipa tässä tarvii ihan oikeasti alkaa ottamaan reilusti rauhallisemmin...
Hipkukka 24
 
Sero Sullahan on vissiin esikoinen tulossa, eli ei kokemusta imetyksestä vielä, eiks niin? Meinaan suosittelen kyllä lämpimästi, että jos haluat jotain topattuja imetysliivejä, niin jätät niiden oston sitten vähän myöhemmäksi, kun maidon tuotanto on tasaantunut ja tiedät minkä kokoiset rintasi tulee olemaan. Siinä alussa ainakin itselläni ne rinnat paisui ihan megalomaanisiksi ja oli todella kovat ja turvonneet ja ties mitä, joten kaikenlainen joustavuus liiveissä on silloin plussaa, ja noi topatut ei kai yleensä ole kovin joustavia. Ja muutenkin jos liivit kiristää yhtään niin se helpommin altistaa tukoksille (UAAH, se on kauheaa!). Tosin en kyllä ole mitään topattuja imetysliivejä nähnytkään, mutta siis jos sellaisia on olemassa niin en suosittele niitä heti ekojen viikkojen aikana. Tämä vaan mun mielipiteeni. :D

Niin juu ja minä kävin tosi harvoin missään esikon vauva-aikana, ilman vauvaa siis. Sen kerran kun sitten lähdin kaveria tapaamaan kaupungille, niin enkös unohtanut liivinsuojat pois. Sitten kun menin sen jälkeen sovittamaan jotain paitaa vaateliikkeeseen, oli tosi kiva huomata, että oli ilmeisesti istunut siellä Helsingin keskustan kahvilassa läikät rinnuksissa. :LOL:
 
Hyvä kun tuli puhe hammaslääkäreistä ni tuli ittellekkin sitten mieleen et vois tosiaan varailla aikaa tarkistukseen, tosin varaan kyllä meidän koululta jos varaan, koska sinne yleensä pääsee nopeasti ja voi sit käydä koulupäivän aikana kätevästi.

Se äp:n toppapuku ainakin viime vuodelta oli tosiaan vauvalle ihan valtava, se menee meidän yksvuotiaalle vieläkin ja poika 75 cm pitkä ja reilut 9 kiloa. Hän varmaan käyttääkin sitä tämän alkutalven ainakin, koska se ei tosiaankaan ole jäämässä vielä pieneksi. Se kokomerkintä 68cm on vähän hämäävä, tuo on ennemminkin kokoa 74cm tai 80cm. Mut kyllä me sitä pojalla pidettiin viime talvenakin jo vaikka se valtava olikin, koska eihän sillä sillein ollut väliä vauvalla et hihat ja lahkeet ihan liian pitkät, kun ei liiku vielä. Nyt ajattelin tosiaan hankkia vauvalle sit sen lämpöpussin jota käyttäisin sit kaukalossa ja vaunuissakin ja sit vois pukea kevyemmin. Pojalle hankittiin viime syksynä 56 senttinen kevyttoppapuku ja varmaan sitä pukua pidetään sitten vauvallakin aluksi jos ei pelkät sisävaatteet riittäisi lämpöpussiin, mut kai ne pitäs riittää. Meidän lasitetulla parvekkeella oli viime talven pääasiassa +5 tai +10 astetta välillä lämpötilat, joten tuo kevyttoppapuku viltin alla tai sitten äp-makuupussissa oli just sopiva, koska vaunujen kantokassi piti lämpöä tosi hyvin. Itsekin pidin välillä lämpömittaria kantokassissa, jotta pysyin selvillä että kuinka lämmintä vauvalla on. Ulos lähtiessä pistettiin sitten villavaatetta vielä väliin, mut viime talvihan oli kyl aika lämpönen ainakin täällä Espoossa.

Tuttipulloja meillä ei tainnut olla etukäteen kuin yksi ja sillä pärjättiin alkuun ja hankittiin sit lisää sitä mukaa kuin tarvittiin. Täysimetin 4 kk, mut siis välillä annettiin rintamaitoa pullosta kuitenkin, joten pullojakin tarvittiin. Rintapumpun mies kävi ostamassa apteekista sairaalasta kotiinpaluu päivänä koska maito nous just silloin ja rinnat oli niin pakkautuneet ettei vauva saanut imettyä yhtään mitään. Mut hienosti mies osas sen selviytymispaketin apteekissa ihan itse koota :), kassalla vaan sanoivat et teille on tainnut tulla vauva, kun oli lansinoh voidetta ja rintapumppua ja rautatablettia ja särkylääkettä ja mitä kaikkea sitä nyt haettiinkaan.

Itkuhälytin meillä on, mut aika vähän käytettiin. Lähinnä tarvittiin sitä nyt viime kesänä kun oltiin mökillä ja poika nukkui vaunuissa pihalla. Ja silloin kun poika siirtyi omaan huoneeseen nukkumaan n 4 kk iässä niin ihan aluksi pidettiin hälytin päällä, koska vaikka äänet kyllä kuuluu meidän viereiseen huoneeseen tosi hyvin, niin halusin että herään itse jo siinä vaiheessa kun alkaa kuulua kahinaa että vauva kääntyilee sängyssään eikä vielä edes huuda, että ehdin hakemaan ennen kuin huutaa, koska imetys vaan sujui helpommin kun ei tarvii ensin rauhoitella. Meillä tuo omaan huoneeseen siirto noin pienenä auttoi siihen että poika alkoi nukkumaan paremmin, eikä heräillyt syömään 1 h välein enää kun maito ei tuoksunut vieressä koko ajan.

Esikoisen ulkoilua oon itekin miettinyt sinä aikana kun vauvaa ei vielä saa viedä ulos, mut me varmaan ollaan sit vaan sisällä se pari viikkoa. Eihän tuo poikakaan ole silloin vielä kun 1v 4 kk joten ei vielä sillein osaa kaivata sitä ulos tai kavereiden luo pääsyä. Kai. Vieköön mies sitten illalla ulos. Ainiin paitsi jos mies onkin isyyslomalla ni viehän hän sit jo päivällä ulos :).

Lily of the valley, tsemppiä!! Ja jos tuntuu että alkaa masentaa niin ota sitten ajoissa puheeksi neuvolassa tai ainakin miehesi kanssa, ettet yksin jää olosi kanssa!

Itselläni oli viimeksi Bravadon perusmallin imetysliivit ja ne oli kankaiset yksinkertaiset liivit, mut niis on semmoinen ohut "toppaus" joka työnnetään sinne liivin sisään, semmoinen lärpsykkä. Ei se siis varsinaisesti ole toppaus vaan ehkä just pehmuste tai varmiste ettei tule maidot niin herkästi läpi ja itse tykkäsin noista. Ne oli pehmeet ja mukavat liivit ja silloin kun rinnan päät oli kipeet niin ne oli kyl hyvin suojassa tuon ohuen "toppauksen" takana. Ja tosiaan liivinsuojia pidin sitten vielä siellä sisässä. Ja eka kuukausina pari kertaa yllätyin mm. kylä reissulla parin tunnin ajon päässä kotoa kun aloin ottaa takkia pois päältä, et upsista vaan, vaikka oli liivinsuojat, niin paidan etumus ihan märkä. Ja liivinsuojista olis voinut puristaa varmaan desin maitoa... Et kantsii ottaa varapaita mukaan jos lähtee pidemmälle reissulle :).

Lumi, miulla kanssa on vähän sairaalakammo... Ennen edellistä synnytystä olin ollut sairaalassa vain kerran yötä ja se oli kammottava kokemus sairaalan käytävällä kun ei ollut huoneissa tilaa... ja se kun kukaan eri kerro yhtään mitään et mikä on oma tilanne ja milloin pääse pois kun on liian kiire... joten stressasin synnytystä ja sairaalassa oloa ihan hirveesti etukäteen. Mut hyvin se meni kuitenkin. Ne synnytyssalit ja huoneet oli kättärillä Haikaranpesässä tosi kodinomaisia (ja varmaan monessa sairaalassa on yritetty tehdä niistä vähän mukavempia kuin normaaleista sairaalahuoneista) ja se aika meni tosi nopeesti ja sitä avuttomuuden tunnetta ja paniikkia ei tullut vaan olin tosi helpottunut synnytyksen jälkeen et mites tää menikin näin hyvin! Me oltiin kyllä perhehuoneessa, joten tottakai sekin helpotti ja siks nyt mietinkin et jos tuon istukan paikan takia tulis sektio ja pitäs mennä normiosastolle ja siis kaikki se leikkaussalitouhu jne. APUA...
 
Lily: Se on kyllä tosi ettei nuo toppaukselliset varmaankaan veny.. olenkin suunnitellut sairaalaan ostaa jotkut mitkä sopii D-H kupille, sellaiset joustavat jotka venyy joka suuntaan.

Naps: Tuollaisia liivejä taisin ajatella.. jotenkin on niin alaston olo jos ei ole mitään "läpysköjä" edes mitkä laittaa.. vaikka kyllähän noilla rintasuojuksillakin saa varmaan hiukan sellaista "suojaa" rinnoille.

Eilen masussa potkittiin oikein huolella.. ihan sellaisia että koko maha tumpsahti kun potku tuli, mieskin tunsi nyt kunnolla yhden kevyemmän potkun. Jännää.. :)
 
No nyt täytyy vielä palata tohon lämpöpussiasiaan ja kysyä neuvoa. :ashamed: Eli toi on varmaan liian iso toi tavallisen kokonen eisbärchen lämpöpussi, vai mahtuukohan se kaukaloon ? Sanoko täällä joku kokeilleensa jotain pussia Gracon kaukaloon, vai muistanko väärin ? Pähkäilen nyt näitten kanssa, osaan kyllä tehdä joka asiasta vaikeen. :LOL: Haluaisin ton ruskeen eisbärchenin, mut sitä ei oo tollasena pienempänä ! :kieh: Toinen mitä mietin on toi Vaunulan Coala-pussi. Ei olis ainakaa hinnalla pilattu, mut onkohan toi sitte tarpeeks lämmin.. Miten niin oon vähän päättämätön välillä. :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lumi-:
Neuvolasta sain sen sokerimittauslaitteen. Jäin nyt vain miettimään ainoastaan sitä, kun muistan lukeneeni ettei sitä mittausta saisi tehdä ekasta veripisarasta..? Ohjeissa ei kuitenkaan mitään tästä sanota ja neuvolassakin kun laitetta kokeiltiin niin otettiin heti siitä ekasta pisarasta. Osaatko Enie sanoa miten pitäisi mitata?
Minä teen aina sen reiän, ja pyyhkäisen ekan tipan paperiin ja sitten seuraavasta otan sen näytteen. Tosin saatan ottaa vielä komannenkin ja neljännekin jos mittari "sekoilee".
Joskus se heittelee vääriä lukemia, mutta olosta osaa jo arvoida missä se sokeri suunnilleen huitelee.

Hipkukka Minulle KYS:stä sanoivat että pitäis ottaa rauhallisesti niin tuonne 31 viikolle suunnilleen.
Siis ainakin pitkät automatkat unohtaa (mulla kylläkin pakko käydä ne KYS käynnit tietty mut "tuhat" matkat), ja muu rehkiminen.
Sitten oltais kuulemma jo ihan "hyvillä" viikoilla vauvojen kannalta.
Tuossa olikin ystävän tuttu saanut kesällä rv 32 kaksoset ihan mukavalla tavalla. Oli nimittäin ollut kampaajalla niin yhtä äkkiä lapsivedet hulahtaneet alle
:eek:

Huomenna onkin taas KYS päivä ja pääsee taas näkemään vauvat :D


Enie + Nörtti ja Hissu 26+2
 

Yhteistyössä