Tammimammat ja -vauvat 2009

  • Viestiketjun aloittaja Noa
  • Ensimmäinen viesti
Enzian
Moikka!

35 raskausviikkoa täynnä! Vielä yksi viikko ja saan alkaa liikkumaan, odotan sitä kuin kuuta nousevaa ja toivon että vauva malttaa pysyä vielä ainakin pari kolme viikkoa mahassa :)

Totta puhut, Jeannex! Sanoin myös miehelle että tällä lääkäri-jupakalla tulee luultavasti olemaan joku tarkoitus. Näin piti nähtävästi käydä. Nyt olen päättänyt että menen synnyttämään erääseen toiseen pieneen sairaalaan (n.40 min. täältä). Ilmoitimme minut sinne ja sain heti eilen postissa paksun infomapin synnytykseen ja sairaalassaoloaikaan liittyen sekä imetystaustakaavakkeen joka puhutaan kätilöiden ja imetysneuvojan kanssa. Tuntuu että heillä on todella ammattitaitoista toimintaa. Ensi viikolla menen kontrolliin tuonne sekä tutustumaan synnytysosastoon. Ehkä tässä kaikki kääntyy todellakin hyväksi, toivon ainakin niin!

Inhottavasta lääkäristä täällä ollaan nyt kuultu negatiivisia juttuja myös muilta ja minua helpottaa tieto siitä, että emme ole ainoita joilla on kyseisen henkilön kanssa ongelmia. Olemme kuulleet kamalia tarinoita tästä miehestä sekä entisiltä työntekijöitä että potilailta. Kulttuurierosta ei varmasti ole kysymys, vain tästä persoonasta itsestään.

Pupuliini ja Jeannex, olipa ihanaa kuulla että teillä menee parisuhteissa paremmin!!

Ja Jeannex, meidän poika on kanssa rimpula! :) En tiedä paljon tällä hetkellä painaa mutta ei varmaan paljoa päälle 12 kg. Ja pituutta on varmaan jotain 95-98cm. Housut on ylhäältä aina aivan liian isoja ja lahkeistä liian lyhyitä. Onneksi suurimmassa osassa housuja on ylhäällä kiristysnauhat tai sitten ne nappi-kuminauha-systeemit housujen pienentämiseen :)

Meillä oli muuten nyt kolme viikkoa taas meidän kesälapsi täällä ja tänään hän lähti kotiin. Meillä on ollut paljon apuvoimia (sukulaisia ja kavereita) täällä auttamassa lastenhoidossa ja kodinhoidossa kun minä olen lepäillyt ja kaikki on mennyt kyllä tosi hyvin. Poika tykkäsi kun oli aina leikkikaveri ja nyt sitten onkin vähän ihmeissään että tyttö lähti kotiin ja tuumailee aina välillä että huomenna se tulee taas takaisin. Siihen pitää korjata että ei kun vasta jouluna.

Eipä tässä muuta tällä kertaa, moikka!
 
lilja..
Enzian, onpa kiva kuulla että se uusi sairaala on vähän eri planeetalta, kuin se aiempi. Siellä varmasti olet hyvissä käsissä!! Nyt siis vaan ota vain rennosti ja hienoa että kohta saat jo liikkuakin enemmän!!! :)

Meillä kuopuskin siirtyi jo "isojen" sänkyyn ja aikas vaivattomasti sujui ekat yöt. Hän aina aamuisin huutaa "äitiiii" ja istuu omalla tyynyllään kiltisti, että menen hänet sieltä hakemaan...ei edes yritä kavuta kaiteen yli... :)
Meillä molemmat pojat nukkuu omissa huoneissaan ja niin no...lapset on tietty erilaisia, jotkut ei halua nukkua yksinään, mutta meillä ei ole kummallakaan ollut siinäkään asiassa ongelmia. Voihan se olla että myöhemmin iskee pimeänpelot ym. mielikuvitusjutut, mutta se on sitten sen ajan "murhe"...sitten pitää katsoa järjestelyt uusiksi.
Niin..ja nyt kun mies piti päänsä ja on sitä mieltä, että pojilla on omat huoneet, niin olen itsekin jo taas innoissani laittamassa kuopuksen huonetta uuteen uskoon. Ensviikolla laitetaan anopin kanssa hösseliksi ja haetaan vähän uusia huonekaluja ja maalataan seinille muutamia kivoja juttuja...tässä vielä vähän suunnittelen lopullista visiota...

Kotona on ihanaa olla ja nyt kun arki alkaa olla melko helppoa lasten kanssa, niin tästä nauttiikin ihan erilailla. Väsyneenä ja turhautuneena oli tosi raskasta välillä...ja kelläpä ei olisi.
Mutta kýllä siltikin on alkanut veri vetään takas työ- tai koulumaailmaan. :) Kaikki (varsinkin vanhempien lasten äidit) muistuttavat kokoajan siitä, että työelämässä ehtii olla koko loppuelämänsä ja että lapset ovat niin pienen ajan pieniä, joten nauti nyt tuosta ajasta niin pitkään kuin mahdollista. Eipä tässä onneksi siis ole kiire minnekään....

Pupu, kyllä sä saat tänne kirjottaa niin paljon kuin haluat ja mistä aiheesta haluat. :) Mukava kuulla kuitenkin, että sielläkin parisuhde sujuu paremmin...

Ja Jeannex, teilläkin menee hyvin!!! Ihana kuulla! ...välillä on vaan heräteltävä toista, niinkuin teitkin ja kyllä ne miehetkin sitten aika usein tajuavat, milloin nainen on tosissaan.

jassoo..mä siivoilin eilen kaikkia meidän talon kaappeja ja laatikoita ym. nyt olis vuorossa wc/khh ja eteinen...huoh...taas lähtee turhaa roinaa pois...ihanaa!!!

Moikkeliskoikkelis.. :)
 
Jeannex
Hyvältä kuulostaa Enzian uuden sairaalan toiminta!

Eilen tajuttiin ettei poikakaan viihdy yksin nukkumassa. Oon ihmetelly miksei se mee enää helposti nukkumaan, eilenki nukahti vasta puol ykstoista vaikka nukkumaanmenoaika ois klo 20. Laitoin sit lakanan pinnikseen joka on vielä meiän makkarissa purkamatta ja sinne meni mieluusti:(. Tuli mieleen et se on ollu henkisesti reissussa täällä kotonaki ja varmaan vähän hämmennyksissä siitä miks joutuu nukkumaan vierashuoneessa, ja matkasängyssä, ressu. Eli joo, meiän piltti haluaa nukkua lähellä meitä. Se on sopeutuvainen eikä siitä aina huomaa jos joku on sille rankkaa.. Viime yönä sit nukuttiin molemmat hyvin:).

Piti jo aiemmin kommentoida tota Liljan suunnitelmaa lasten yhteisistä makkarista ja leluhuoneesta, munki mielestä loisto idea:). Nyt vielä kun ne arvostaa enemmän seuraa ku yksityisyyttä ni taatusti heille mieluisa ratkasu. Äitinki helpompi pitää järjestystä yllä kun vaan yks huone raivattavana:D.. Ja leikkihuoneen voi sisustaa hieman rohkeemmin ja värikkäämmin. Miksei miehet tajua käytännön neronleimauksia?! Kyllä ne ehtii vielä kaivautua omiin oloihinsa sit "isoina":). Mä sain oman nurkkauksen tilanjakajilla vasta 12-vuotiaana, enkä muista sen aikasemmin sitä kaivanneenikaan.:)
 
Noa
Moikka!

Kiva että Enzianin sairaalajupakka on alkanut selvitä ja sulla jo loppukin häämöttää! Ihanaa, kohta teitäkin on yksi enemmän :)

Ja kiva oli kuulla liinusta pitkästä aikaa, ja magpiestä, ja mukavaa että Jeannexilla ja pupullakin menee nyt paremmin :)

Mä oon ollut tän viikkoo käytännössä yksinhuoltaja kun mies lähti maanantaina reissuun ja tulee vasta huomenna takas. Todella työntäyteinen viikko, huh huh! Mun äiti oli parina iltana tässä apuna ja anopin piti tulla tänään mut se sairastu. Muuten oon ollut 24 h lasten kaa, mitä nyt aika paljon ollaan oltu menossa ja tehty kaikkea. Mut silti, raskasta on ollut ja hermot aika kireellä välillä. Yllättävän hyvin oon kuitenkin jaksanut ja selvinnyt. Tyttö alkaa onneksi lopetella yösyöntejään, nyt monena yönä herännyt vasta aamulla 5.30-6.30 välillä syömään, niin oon onneksi saanut ihan hyvin nukuttua. Ja poitsukin nukkuu nykyään omassa sängyssään koko yön, tosi harvoin herää yöllä. Eikä sekään koskaan lähde itse sängystään pois, vaan aina huutaa siellä äitiä tai isiä, yöllä ja aamulla :)

Mie oon kans miettinyt tuota huonejärjestelyasiaa. Ollaan aateltu että siirretään sit tyttö nukkumaan samaan huoneeseen veljensä kanssa, niin saadaan pitää kolmas makkari vielä vieras/työhuoneena mahd. pitkään. Siellä ne kuitenkin aina yhdessä leikkii, varmasti vielä useamman vuoden, niin en näe syytä miks pitäisi laittaa ne eri huoneisiin. Ajankohta tulisi ehkä olemaan joskus tuossa lähempänä vuoden ikää. Poika ainakin alkoi nukkumaan yönsä paremmin silloin aikoinaan, kun hänet siirrettiin omaan huoneeseen, mutta saa nähdä millainen nukkuja tytöstä tulee ja miten yhteiselo niillä sujuu :) Nyt ainakin tyttö nukkuu hyvin, mitä nyt vaan syömään on heräillyt.

Ja liljan kysymykseen, aion mennä töihin joskus alkuvuodesta, tarkkaa ajankohtaa en ole vielä päättänyt, kun en ole käynyt vielä työpaikalla juttelemassa. Mut näillä näkymin joskus helmi-maaliskuussa ja varmaan ainakin syksyyn asti tekisin kolmipäiväistä viikkoa. Lapset olisi siis osa-aikaisesti hoidossa, eikä hoitopäivät muutenkaan ole miehen työn vuoksi kuin noin 8-15. Mulle ja meille tuollainen ratkaisu sopii hyvin, musta on kiva käydä töissäkin, mutta haluan myös olla lasten kanssa enemmän kuin illat. Eikä olla sit taloudellisestikaan niin lirissä, pystyy elämään suht normaalisti ;) Itse asiassa tällä viikolla tuli ekaa kertaa sellainen fiilis, että ei se töihin paluu ihan katastrofi ole. Tullu vissiin pikkasen yliannostusta noista lapsista, vaikka oon kyllä nauttinut nyt ihan eri lailla kotonaolemisesta kuin ekalla kerralla :) Mut silti, kaipaan muutakin elämää.

Hei laitelkaahan uusia kuvia privalle, ois kiva nähdä miten lapset on kasvaneet! Miekin yritän jossain vaiheessa ehtiä!

Nyt lähen suihkuun, sit nautin vielä lasin viiniä ja painun pehkuihin! Palaillaan!
 
Liinuxx
Ihana fiilis, tuntuu että olis ollut kaivattu! :)

Mä odottelen jännityksensekaisilla fiiliksillä huomista. Miehen kaverin vaimoke järjestää miehelleen yllärisynttärit ja mummo on luvannut ottaa meidän kaikki 3 lasta hoitoon, herranjestas vaan. Se sano, että kyllä ne hoidetaan vaikka päällään seisten. Että se on vain yksi päivä. HUH! Mutta jännitysmomentti tässä on se, että kun meidän perheessä on vellonut nyt oksutauti, että tuleeko se mieheen ennen huomista... sitten me ei lähdetä mihinkään kyllä. Olis hauska mennä yhdessä, vaikka nää onkin hänen kavereitaan, mutta kuitenkin. Viihdyn minäkin siinä porukassa tosi hyvin.

Oon kuulkaa tytöt laihduttanu melkein 10 kiloa ja mulla on hyvä fiilis. Mulla alkoi kertymään niitä heti tytön syntymän jälkeen, kun kuvittelin että saan syyä mitä vaan. Sipsii, suklaata ja jäätelöö iltapalaks eikä tuntunu missään. Ei mun ole tarvinnut muuta tehdä kuin jättää pullaleipä pois ja unohtaa toi mun iltapala, niin se oli siinä. :) Mutta nyt on paino jämähtäny, eli tarttis kehittää itselleen joku harrastus. Meinasin alkaa kahvakuulatreenaamaan, kun on noita hartiavaivojakin, mutta yllätys että se sattuu justiin miehen harrastuksen kanssa päällekkäin. :/ Jännä kuinka takki, jonka helma jäi kiinni hanuriosastoon onkin nyt aivan löysä. ;)
 
lilja..
vautsivau Liinu!! Eikö tunnukin ihan loistavalta, kun kilot tippuu??? vaatteet istuu paremmin ja muutenkin on parempi olla. Mulla on nyt paina jämähtänyt tiettyyn pisteeseen, mutta pääasia ettei ole ainakaan noussut...myönnetään, että on tullut viimeaikoin herkuteltua jonkinverran, mutta en ole unohtanut juoksemista. Kun liikkuu, niin voi antaa sit luvan vähän herkutellakin...pätee siis meikäläiseen. :)

Lisäilin kans kuvia privalle...

Niin..oishan se leikkihuone hyvä idea, mutta voihan sen sitten myöhemminkin toteuttaa...mieskin sanoi, että ei ole huono idea, mutta nyt hän haluaa että pojat nukkuu omissa huoneissaan. Että molemmilla on oma rauha jne..blaablaa..olkoon sitten niin.

nyt pitää mennä pukemaan päivävaatetta niskaan ja keksiin jotain tekemistä tällepäivälle...oikein mukavaa viikonloppua kaikille!!!
 
Enzian
Moikka!

Ajattelin tulla laittamaan tänne vähän tilannepäivitystä :) Eli huomenna täyttyy 37 raskausviikkoa ja vauva saa tulla jos haluaa! Viimeisen viikon aikana olen alkanut liikkua niin paljon kun vain olen suppareilta pystynyt ja jaksanut. Yleensä on niin että joka toinen päivä supistelee tosi ikävästi (kivuliaammin kuin eka raskaudessa) ja joka toinen päivä maha on suht rauhallinen. Eli ei aavistustakaan milloin lähtö synnytykseen tulee kun noista supistuksesta ei ota mitään selvää!!

Viime viikolla kävin kätilön luona uudessa sairaalassa ja kaikki oli hyvin. Tänään menen sinne sitten lääkärintarkastukseen ja toivon saavani hieman tietoa kohdunsuun tilanteesta ja vauvan kasvusta. Viime viikolla kätilö arvioi vauvan n. 3 kg painoiseksi.

Täällä on aivan kamala helleaalto juuri nyt, kun sitä vähiten kaipaisin! Täällä vuorillakin mittari näyttää n. 28 astetta...Ja synnytyssairaala on 1000 korkeusmetriä alempana joten siellä on tänäänkin varmaan lähemmäs 34 astetta. Ihan kamalan kuuma ja kun on tuota turvotustakin alkanut kertymään niin ihan inhottavaa! Lauantaina ilmojen pitäisi viilentyä joten olisi kiva jos vauva vielä siihen asti ainakin mahassa pysyisi.

Poika on tällä viikolla ollut vielä eilen ja tänään tarhassa ja huomenna saapi sitten jäädä taas mun kanssa kotiin :) Katotaan miten jaksan päivät, mutta eiköhän me jotenkin selvitä.

Mukavaa viikkoa kaikille ja käykäähän kirjoittelemassa! :)
 
Noa
Moi!

Just vähän aikaa sitten mietinkin että joko Enzian on saanut paketin syliinsä, ei siis vielä :) Yritä nyt nauttia viimeisistä päivistä!

Miekin oon jo valkannut harrastuksia syksyyn, en vaan oikein osaa päättää mitä kaikkea otan mukaan ohjelmaan, kun ei jaksa jos joka päivä pitää jonnekin säntäillä. Nyt on ainakin kerran viikkoon pilates, tytsyn kanssa vauvamuskari ja kerran viikkoon alan käymään uimassa yksin ja lauantaisin koko perheen voimin. Kahvakuula ja vauvajumppakin kiinnostaisi, mutta ei taida kalenteriin kaikkea mahtua. Ja lenkkeilläkin tekisi mieli :) No, saa nähdä miten paljon sitä oikeesti jaksaa, voihan tää olla vaan alkuinnostusta. Ihanaa kuitenkin kun pääsee jo itekseenkin harrastamaan, kun tyttökin on jo sen verran iso ja mies pärjää hyvin molempien kanssa, myös nukkumaanlaitot. Toista se oli keväällä.

Miekin kävin lisäämässä kuvia meidän kesästä privalle!

Nyt tsau, tulkaahan moikkaa!
 
Jeannex
Kääk mua alko jännittää Enzianin lähestyvä synnytys! Miten mä voin olla päivystämättä täällä??

Hm, ootteko huomanneet kuinka juonikkaita 2,5 vuotiaat voi olla? Meiän temppulistalla on ollu mm. pissalla käymisestä kieltäytyminen jotta pääsee pois tulevasta kurjasta tilanteesta vessareissun varjolla. Oikeesti. Eikä tolla ole edes vaippaa, et se ihan oikeesti pidättää sinne asti. Ihan naurattaa välillä ku muistaa et tuo on vasta 2v.

Toinen juttu. Me pystytään tekemään pojan kanssa sopimuksia. Jos se syö kaiken puuron, niin saa leivän "jälkkäriks" ;). Se ottaa sopimukset tosissaan ja yleensä tarttuu niihin. "Sovitaanko.." ja poika on korvat höröllä. Yleensä siis asiat menee just niinku aikuiset haluaa, mut kaikki on tyytyväisiä:). Tuo poika on sellanen pieni ajattelija.

Sen verran mitä oon muiden äitien kasvatusta seurannu ni tuntuu et mulla on lähes aina kovimmat otteet. Tai sit se on vaan selkeemmät säännöt. On tosiaan kannattanu sanoa selvästi (!!!) ja pitää kiinni tietyistä jutuista, koska meiän arki sujuu niissä raameissa tosi lupsakasti. Tuntuu et meitä aina ihmetellään, kuinka kiltti ja helppo poika on, kuinka voin juoda kahvia yksin ja luottaa et poika on reilu leikeissään, kuinka noin vaan lähdetään kotiin.. Kyllä poika varmaan onki ns. helppo, mut ottais sekin kiinni vallasta jos sais (tai hämmentyis säännöttömyydestä). Ihmettelijät ei tiedä mitä ne selkeät sävelet on kotona tai aiemmin vaatinu. En oo koskaan luovuttanu. Kyllä se säännöllisesti rajoja ja sääntöjä testaa, kuten kunnon uhmaikäinen;).

Se pojan helppous on varmaanki sitä, et jaksan voittaa sen. Jaksan helposti olla päättävä elin. Uskon et haasteellisempiakin lapsia on. Oon kuitenki nyt tyytyväinen et tää meiän elämä on mun mielestä muuttunu ihanaks. Ne alkuvaikeudet vieläki vaikuttaa sen verran, et jaksan iloita ja ihmetellä kuinka kivalta nyt tuntuukaan:). Aina kuitenki seuraan poikaa jos se yhtään oireilee jotain..:( Kauhee syyllisyys jossain pinnan alla.

Puuhailen aika paljon omissa ajatuksissani, joten välillä poika kiukuttelee huomionkaipuussa. En kuitenkaan enää tunne et se ois rasittavaa, ymmärrän poikaa ja mielelläni otan syliin juttelemaan tai teen jotain sen kanssa. Se menee sillä ohi ihan samantien, ja yhteisen ajan jälkeen se katoaa taas omiin leikkeihinsä jollon mä jatkan niitä omia juttujani. Suurimmat kiukut johtuu meillä nälästä (josta ei voi lasta syyttää eikä siis suuttua), väsymyksestä (sama) ja huomiosta (sama). Tahtojen taistossa sit mitellään, mut se onki ihan eri.

En kyl varmaan pärjäis näin hyvin jos ois enemmän ku tuo yksi lapsi..:/ Tai jos kävisin töissä!

Galluppia:

1. Onko teillä juonikas lapsi? Millaisia temppuja?

2. Onko teillä jotain kasvatuksellisia periaatteita joista pidätte kiinni? Vinkkejä, hyväks havaittuja kasvatusnäkökulmia? Ongelmia?

3. Taidoista. Mikä taito teidän 2,5 vuotiaalla on ihmetyttäny eniten?

Mä tänään kuvasin videolle kun toinen syö karjalanpiirakkaa haarukalla ja veitsellä..:)

..Ja silti jää alushousut ja housut usein "puolitankoon"?! Miehekkäästi tietty.. eihän se haittaa tietenkää.
 
magpie
Meidän lapsi muuttuu koko ajan aktiivisemmaksi (tai voisi sanoa villimmäksikin) ja sosiaalisemmaksi. Tuo sosiaalisuus on aika hurjaa seurattavaa, jos vaikka meille tulee joku miehen kaveri, jota tyttö ei edes koskaan ole nähnyt, hän ottaa tyyppiä saman tien kädestä ja vetää huoneeseensa leikkimään tai menee syliin. Vieraathan tämä piirre hurmaa, mutta itse mietin, että pitääkö mun opettaa, että kaikkiin ihmisiin ei voi luottaa vai oppiiko sen itse. Tietty vielä ei ole mitään hätää, kun lapsi ei ole missään valvomatta eikä siis voisi esim. lähteä tuntemattoman matkaan. Kuitenkin on ihanaa, että lapsi niin viattomasti ja ujostelematta juttelee ihmisille enkä haluaisi alkaa istuttaa häneen estoja ja pelkoja ainakaan vielä.

Ja toinen "ongelma" on nyt se, että tyttöä ei oikein voi viedä esim. kauppakeskukseen menettämättä itse täysin hermojaan, koska hän ei pysy hetkeäkään aloillaan, vaan juoksee karkuun, kiipeilee minne pystyy ym. Koita siinä sitten tehdä ostoksia. Sama homma museoiden tai muiden julkisten paikkojen kanssa. Tämän takia luultavasti skippaamme Venetsiän Italian matkaltamme, vaikka siellä olisi nyt taidebiennaali joka kiinnostaisi meitä vanhempia kovasti. Olen ollut siellä aikaisemminkin ja tiedän, että galleriat ovat pieniä ja useat teokset houkuttavat lasta koskettamaan, joten eipä siinä itse ehtisi mihinkään keskittyä. Miten teidän muiden kaksivuotiaat? Tämäkin on tietysti luonnekysymys, mutta olisikohan konsteja millä tilannetta saisi helpotettua paitsi aika?

Itsekin koitan asettaa selkeät rajat lapselle, mitä saa tehdä ja mitä ei. Näitä rajoja kyllä koettelee ihan jatkuvasti, mutta tiukkana on pysyttävä.

Taidoista: tyttö piirsi muutama päivä sitten ensimmäisen "pääjalkaisensa", eli pään, jossa silmät, nenä, suu, tukkaa ja siitä lähti kädet ja jalat. Ja oli siitä tosi ylpeä: "Äiti mä OSAAN!".
 
lilja..
Moikka!

Meillä vietettiin eilen 1-v synttäreitä..tai mun miehen vahemmat ja siskot perh. kävivät kakkukahvilla :) Virallinen päivä on viikon päästä, mutta oon ensviikon poikien kanssa mun äidin luona, joten järjestän siellä sitten mun puolen sukulaisille viralliset synttärit. :))
yhtä juhlaa siis...

1. Onko teillä juonikas lapsi? Millaisia temppuja?

- nyt on kyllä pakko kertoa yks juttu mikä tapahtu muutama päivä sitten....en nyt sanois että juonikas, mutta täytyy olla hyvät hoksottimet meidän 2,5 vuotiaalla.
Poika istuskeli serkkutyttönsä kanssa mummulassa ja serkkutyttö (2v 9kk) alkoi sitten pätemään pojalle että "sano koo" johon poika "too". Sama toistui muutaman kerran ja aina meidän poika sanoi "too" sitten serkkutyttö sanoi vielä kerran, että "eikun sano koooo", jolloin meidän poika oli hetken hiljaa ja pamautti serkkutytölle "sanoppa ite ärrä!!!" Eli siis meidän poika osaa r:n, jota taas serkku ei osaa...ja serkku osaa k:n, jota taas meidän poika ei osaa... :DD
Meinas kuulemma mummu tukehtua pullaansa ku kuunteli niiden keskustelua... :D

2. Onko teillä jotain kasvatuksellisia periaatteita joista pidätte kiinni? Vinkkejä, hyväks havaittuja kasvatusnäkökulmia? Ongelmia?

- Mulla on kans se periaate, että tiukkana on pysyttävä jos meinaa jonkin asian saada meneen perille. On mullekin sanottu, että meidän pojat on niin rauhallisia ja tasapainoisen oloisia ja että ne tottelee niin hienosti. En mä sitten tiedä miten muilla, mutta kyllähän sen eteen töitä on tehtävä, että lapsi tietää rajat ja raamit joiden yli ei lipsuta. Ollaan tosi usein meidän naapurin pihassa leikkimässä ja sen talon pienet pojat juoksee aina tielle...yks päivä meidän poika lähti kans juoksemaan sinne, mutta pysähty ku seinään ku karjasin niin että varmasti ymmärsi..itekkin säikähdin ihan hirveesti. eikä se mennyt tielle...muistin sitten myös kehua poikaa siitä, että kuunteli äitiä. Meillä ainakin monesti kannustuksen kautta menee asiat hienosti perille...ja nykyään tosi harvoin joutuu korottamaan ääntään. Ja pojalle pitää tosi tarkkaan perustella, minkä takia ei saa tehdä niin tai näin...hän siis itse vaatii sitä. Ei riitä, että vaan kieltää. Kaupassakin saan kulkea karkkihyllyn ohi ihan rauhassa, ku poika on oppinut sen että on aivan turhaa kinuta karkkia tai muita herkkuja ku ei niitä kuitenkaan tule saamaan. on se testannu pienempänä ja niin kiljunu että aivoissa asti vihloi, mutta mä pysyin kovana ja pikkuhiljaa se tajus että kiljuminen ja karjuminen on aikalailla turhaa. eiköhän nää samat kuviot käydä joka perheessä läpi...ja sit ku on uhmakausi meneilläään, niin sillon joutuu aina tekeen tosi paljon töitä itsensäkin kanssa, että jaksaa edelleen pitää kuria yllä. joo-o..kyllä hermoja koetellaan.

ja magpie...en mäkään kyl hirveen usein jaksa lähtee ostoskeskuksiin lasten kanssa, varsinkin jos on tarkotus jotain ihan etsiäkin...isompi kyllä kulkee vieressä tai istuu rattaissa ihan kiltisti, mutta max. 1h ja tylsistyminen iskee. Sit ei tuu mistään mitään....vien pojat aina hoitoon jos meen ostoksille.

3. Taidoista. Mikä taito teidän 2,5 vuotiaalla on ihmetyttäny eniten?

- no puhe kyllä jaksaa hämmästyttää edelleen. Hän puhuu todella selkeesti ja muodostaa tosi pitkiä lauseita. ja se, että syöminen on ollut aina todella siistiä puuhaa. muistan, ku elin ihan siinä uskossa, että kaikki lapset sotkee ihan hulluna ku ne syö..hehe..sit olinkin ihan ihmeissäni ku ei se ollutkaan niin. (No...tämä meidän kakkonen pitää sitten huolen siitä, että sotkua tulee ja koko köökki on ihan hujanhajan ku on ruoka-aika. :D )
Sosiaaliset taidot ovat kanssa hienosti hallussa. Poika antaa muiden leikkiä omilla leluillaan ja ainakaan vielä ei ole ollut mitään munmun-vaihetta. Osaa olla tosi kohtelias ja mun veli ihmetteli täs yhtenä päivänä, ku meidän pojalta tulee ihan automaattisesti : kiitos, ole hyvä ja anteeksi. jos esim. kaupassa törmää toiseen ihmiseen, niin usein sanoo heti; anteeksi. :D niin..ja tää on kans nyt joku uus juttu, että kun joku kysyy pojan nimeä, niin vastaus on aina; olen -- ja olen herrasmies :))))) voi taivas!!! kyllä ihmisillä on hauskaa...ja joka kerta kun näkee naapureita, niin reippaasti on käsi pystyssä ja morjestaa kuuluvasti!...mun mielestä nää on hienoja asioita... <3

jaahas...huomenna reissuun, joten pakkaamista on tiedossa...morjeeens!!
Mitäköhän Enzianille kuuluu?? vieläköhän on yhtenä kappaleena.. <3

niin ja sanon nyt vielä, että ei meillä aina sit todellakaan ole helppoa...noi nyt oli lähinnä niitä hyviä juttuja.. :D mutta osotus siitä, että jotain on ehkä tehty oikeinkin. heh..
 
Noa
Moi!

Magpie, tuo kuulostaa niin tutulta! Meidän poitsu on ihan samanlainen, se on kans tosi sosiaalinen ja jää juttelemaan aina kaikille vieraillekin ihmisille vaikka kadulla. Ja mie oon kans kerran tai pari käynyt molempien lasten kanssa kaupungilla ja päättänyt että ei enää koskaan! Totaalisesti menee hermo, kun poika juoksee hyllyjen välissä ja hiplaa kaikkea mistä kiinni saa. Mutta en välttämättä teinäkään jättäisi menemättä sinne Venetsiaan. Me nimittäin käytiin kans just yhdessä taidenäyttelyssä ja poika oli ihan innoissaan ja haltioissaan kaikesta ja ihmetteli suureen ääneen miten hienoja :) Tosi hienosti osasi käyttäytyä ja piti kiltisti kädestä. Kunhan ei vaan liian kauaa mene, että jaksaa keskittyä.

Ja kyllä miekin pidän aika tiukat rajat lähes joka asiassa, mutta silti välillä tuntuu että samoista asioista saa vääntää joka ikinen päivä tuon jääräpään kanssa. Ei todellakaan oo mitenkään helppoo, vaikka kuinka pidän pääni. Poika todellakin koettelee, myös isäänsä, mutta kun ei vaan anna periksi, niin ehkä se joskus helpottaa. Mutta kyllä meilläkin yleensä palkitsemisen ja kehujen kautta asiat parhaiten onnistuu. Nykyään poika istuu joka päivä jäähyllä pikkusiskon tönimisestä, läpsimisestä ja lelujen kädestä ottamisesta. Nuo on nyt asioita, jotka ei vaan mee perille, eikä usko kieltoja. Vasta kun on käynyt jäähypenkissä istumassa, niin itse ilmoittaa että "nyt olen kiltisti, nyt tulen pois", ja sit leikit onnistuu taas vähän aikaa. Mutta kyllähän se välillä myös hyvin ylpeenä hoitaa ja opettaa siskoaan, kun "se on vielä vauva, ei se ymmärrä, mie oon iso poika ja osaan" :D On tärkeetä muistaa pitää myös meidän keskisiä isojen poikien juttuja, mihin sisko ei saa osallistua.

Ja taidoista... Mua kans eniten jaksaa ihmetyttää puheen kehitys ja kaikki nokkeluudet, mitä poika aina heittää. Välillä hämmästyttää miten paljon se muita kuuntelee ja soveltaa niitä vaikka omissa leikeissään. Se oikeesti matkii ihan kaikkea. Ja myös se, miten paljon se muistaa pieniä yksityiskohtia jostain aikojen takaa, mitkä ei itelle oo olleet millään lailla tärkeitä muistaa.

Sen sijaan esim. syömisessä ja pukemisessa on tullut takapakkia kesän aikana, yhtään se ei viitsisi itse syödä, tietty kun näkee että siskoa syötetään. Ehkä ne taas alkaa sujumaan paremmin kun poika menee hoitoon ja ottaa taas mallia kavereista. Ja huomaa myös sen, kun nyt ollaan oltu paljon jo kolmisin kotona, niin jos ei sille ole jotain mukavaa tekemistä missä se saa purkaa energiaansa, niin koko ajan se on tekemässä kaikkea kiellettyä. Ja kun vauvan kanssa ei aina pysty menemään ja tekemään mitä poika haluaisi.

Nyt pitää mennä, tyttö taitaa alkaa heräilemään! Onkin nukkunut jo yli tunnin, mikä on tosi hyvin viimeaikaisten puolentunnin unien sijaan...
 
Enzian
Moikka!

Sori tulee ihan omanapa-viesti, mutta käyn kyllä lukemassa teidän jutut tilaisuuden tullen!
Lauantain ja sunnuntain välisenä yönä (rv 37+4) tuli lähtö synnytykseen kun lapsivedet menivät n. klo 00:30 käydessäni nukkumaan. Sairaalassa oltiin joskus yhden jälkeen ja poika syntyi 05:50. Ainoana kivunlievityksenä kuumavesipullo ja kaurapussi-en olisi ikinä uskonut että musta on siihen! Kivut olivat järkyttäviä varsinkin lopussa mutta onneksi ponnistusvaihe kesti vain 5 minuuttia. Kirjoittelen tarkempaa synnytyskertomusta kunhan kerkeän. Oli kyllä aivan mieletön synnytys, en voi jotenkin vieläkään uskoa todeksi!

Pojan mitat: 3540g ja 52 cm, päänympärys 35cm. Apgarin pisteet 10/10/10. Repesin jonkun verran mutta en niin paljoa kuin esikoisesta. Viime yö oltiin koko perheen voimin perhehuoneessa (esikoinen muuten nukkui tässä huoneessa synnytysyönä ja meillä oli itkuhälytin synnytyssalissa jos olisi sattunut heräämään) ja tänään pääsin keskipäivän jälkeen kotiin. Kätilö kävi tänään ensimmäisellä kotikäynnillä ja tulee nyt joka päivä 10 päivän ajan.

Nyt sitten nautitaan ja ihmetellään tätä kahden lapsen perheen arkea ja tietenkin uutta tulokasta joka on aivan ihana. Olen erittäin väsynyt tällä hetkellä mutta myös erittäin onnellinen<3
 
Enzian
Moikka!

Tässä tulee synnytyskertomus niille jotka jaksaa lukea :)

Lauantaina 27.8. päivällä mulla oli iltapäivällä kamalan väsynyt olo, en olisi jaksanut tehdä yhtään mitään. Siinä vähän mietin että olisiko joku merkki että synnytys lähenee, sillä esikoisesta olin kanssa edellisenä päivänä kauhean väsynyt. Supistuksia tuli silloin tällöin, mutta niistä en mitään osannut päätellä koska mullahan niitä oli niin pitkään jo ollut ja jonkun verran kipeitäkin. Illalla katsottiin miehen kanssa kaksi elokuvaa telkkarista ja olinkin silloin ihmeen pirteä eikä nukuttanut enää ollenkaan.

Toinen elokuva päättyi kahdentoista jälkeen yöllä ja mies oli jo nukahtanut elokuvan aikana. Nukkumaan käydessä kuulin mahasta naksahduksen mutta en ollut varma kuuluiko se kalvoista vai oliko jotain muuta. Napsahduksesta seurasi lievää kipua alamahalla ja ajattelin että voi olla että vedet menee tai sitten ei. Päätin vaan makoilla siinä ja vähän ajan päästä lapsivettä alko valua ulos. Sanoin miehelle että nyt ylös, lähtö synnytykseen tuli just nyt.

Mies alkoi soittamaan sairaalalle kätilölle ja mie menin vessaan istuskelemaan. Lapsivettä valui pönttöön ja mukana tuli hieman verihyytymiä ja lapsivesi on hennosti oranssia. Laitoin alkkareihin pari terveyssidettä, puin päälle ja mies kävi herättämässä esikoisen. Se olikin tosi herttainen kun sanottiin että nyt vauva syntyy niin meni hakemaan vauvan turvakaukaloa ja olisi halunnut ottaa sen jo mukaan. Ja poika lähti meillä siis mukaan synnytykseen koska hoitajaa ei oltaisi silloin yöllä saatu.

Lähdettiin sitten ajelemaan sairaalaa kohti, kello oli jotain 00:40. Supistuksia tuli silloin tällöin ja ne oli jonkun verran kipeitä mutta ei mitenkään erityisesti. Kirjoittelin ja soittelin siinä vielä äidin kanssa matkalla. Esikoinen ihmetteli sitä että yöllä lähdettiin autolla ajelemaan ja että oli niin pimeää mutta hän kyllä ymmärsi tosi hyvin mistä oli kysymys. Sairaalalla oltiin jo yhden jälkeen kun yöllä täällä ei ole yleensä paljoa liikennettä. Yksi auto ohitettiin jossain vaiheessa.

Sairaalalla kätilö otti meidät vastaan ja ohjasi synnytyssaliin. Otettiin käyrät ja keskusteltiin kätilön kanssa tulevasta synnytyksestä. Sanoin ettei mulla ole sen kummempia odotuksia, mutta mainitsin sen että viimeksi "sain" epiduraalin mielestäni liian nopeasti ja halusin nyt kokeilla miten pitkälle ilman sitä pötkitään. Kätilö teki sisätutkimuksen ja sanoi että oon 4 cm auki (mistä olin tosi iloinen sillä esikoista synnyttämään menossa olin vain sentin auki ja supistukset tuntui jo ihan kauheilta). Sanoi että suoli on aika täynnä ja ehdotti suolentyhjennystä että vauvalle saadaan enemmän tilaa laskeutua ja että pää pääsee optimaaliin asentoon. Tehtiin sitten se tyhjennys ja istuinkin sen jälkeen vessassa varmaan puoli tuntia kun suoli tyhjeni. Ja siinä välillä tuli tosi tujuja supistuksia enkä oikein tiennyt missä asennossa tässä enään pystyy olemaan kun koskee niin älyttömästi.

Mies ja poika olivat saaneet perhehuoneen jonne mies sitten sillä välin kun minä kärsin supistuksista yritti poikaa nukuttaa. Ensin ei meinannut onnistua millään mutta ehkä joskus kolmen aikaan poika oli nukahtanut ja mies pääsi synnytyssaliin mun luokse ja otti itkuhälyttimen mukaan että kuultaisiin jos poika herää.

Suolentyhjennyksen jälkeen kävelin huoneessa ympäriinsä ja yritin kestää suppareita jotka muuttuivat pikkuhiljaa voimakkaammiksi ja pidemmiksi. Jossain vaiheessa menin sänkyyn makaamaan ja mut laitettiin käyrille. Supistukset voimistuivat taas ja joka kerta kun supisti kätilön tai miehen piti hieroa kovasti mun ristiselkää, se helpotti jonkun verran. Kätilö laittoi mulle kuumavesipullon ristiselkään ja alavatsalle lämpimän kaurapussin. Kätilö haki mulla myös teetä johin laittoi rypälesokeria että saisin hieman energiaa.

Siinä sitten kituuttelin ja yritin päästä aina yhden supistuksen yli kerrallaan. Jossain vaiheessa kätilö tutki kohdusuun ja sanoi että 7 cm auki, hyvin menee. Siinä vaiheessa ajattelin että ei apua, vielä 3 cm täytyy aueta ennenkuin ponnistaminen alkaa, miten jaksan siihen saakkaa niitä supistuksia??? Supistukset kipeytyivätkin sitten ihan älyttömästi ja meni pitkä aika ennen kuin jotenkuten totuin kovempaan kipuun. Joka ainoalla supistuksella tarvitsin kätilön täydellisen tuen, samoin miehen. Kätilö psyykkasi koko ajan aivan mahtavasti. Jossain vaiheessa olin niin kipeä, että kätilö sanoi että antaa mulle jotain lääkettä mikä ottaa pahimman terän supistukselta. No, se lääke jäi kuitenkin siihen pöydälle kun en nähtävästi tarvinnutkaan sitä niin kipeästi Tai olisin kai tarvinnut mutta selvisin siis ilmankin.

Jossain vaiheessa alkoi mun karjuminen ja huutaminen joka supistuksella. Kivut olivat jotain aivan järkyttävää. Ponnistamisen tarve alkoi kanssa tulla ja kätilö tutki kohdunsuun ja sanoi että kohdunsuu on auki mutta joku repale siellä vielä on. Kätilö sai sen kuitenkin jotenkin siirrettyä syrjään(?) ja se sattui aivan mielettömästi (supisti samalla). Sanoi että nyt on auki, eikun ponnistamaan jos siltä tuntuu. Ja tuntuihan se, mutta kipukin oli jotain hirveää. Siinä vaiheessa alkoi mun täysi toivottomuus ja anelu: Haluan keisarinleikkauksen (ehkä "vähän" liian myöhäistä, menen tajuttomaksi, en jaksa enää...). Yritin taas kaikkia keinoja että pääsisin tilanteesta pois vaikka sitä tietää että ei siitä mihkään lähdetä. Ajattelin että jos ponnistaminen kestää taas niin kauan kuin esikoisesta (1,5 h) niin en todellakaan selviä tästä. Kun ponnistamisen tarve sitten tuli se ei minnekään kadonnut ja ponnistin pojan ulos noin kolmella pitkällä ponnistuksella. Jossain vaiheessa kätilö sanoi että lopeta ponnistaminen nyt ja sain kuin sainkin lopetettua ja sitten sain ponnistaa uudestaan ja poika oli ulkona. Voi sitä helpotusta!!! Olin ihan äimän käkenä että tämä oli nyt tässä. 5 minuutin ponnistus vaihe, en olisi ikinä uskaltanut unelmoidakaan sellasesta minun kohdalla!

Kätilö oli joku aika sitten ennen ponnistamista soittanut lääkärille että voi tulla synnytykseen. Siinä vaiheessa mies sanoi tietäneensä että ei mene enää kauaa ja poika on maailmassa. Niinhän se oli että ei lääkäri kerennyt millään synnytykseen enää, tuli sitten jossain vaiheessa tikkaamaan alapään.

Poika oli hyvässä kunnossa heti syntyessään ja alkoi itkemään tomerasti. Sain hänet heti syliin. Kätilö veti hieman napanuorasta, mua ponnistutti ja jälkeiset tuli nopeasti ulos. Sitten tuli lääkäri joka laittoi tikkejä, repeämät olivat 2.asteen ja joku haava oli tullut emättimän sisälle ja jotain nirhaumaa välilihaan. Sen jälkeen imetin vauvaa n. puoli tuntia ja sitten kuultiin että esikoinen oli herännyt. Mies kävi hakemassa pojan katsomaan veljeään ja se oli aivan mahtava hetki! Poika oli niin silminnähden innoissaan vauvasta ja ihasteli sitä koko ajan, antoi suukkoja ja silitti.

Jossain vaiheessa tuli seuraava kätilö vuoroon ja synnytyksessä mukana ollut kätilö sanoi että tulee iltapäivällä taas vuoroon. Vauva mentiin tutkimaan toiseen huoneeseen ja mulle jäi siihen aikaa soittaa äitille ja laitella teksi-viestejä lähimmille sukulaisille ja tutuille. Olo oli todella hyvä, mulla oli vaan kamala nälkä! Jonkun ajan perästä menin vauvan kanssa perhehuoneeseen jossa mies ja poika majailivat ja sitten sain aamupalaa ja vietettiin sitten päivä ja seuraava yö siinä huoneessa ja maanantaina keskipäivän jälkeen kun lastenlääkäri oli tutkinut vauvan päästiin kotiin.

Ihan mielettömän hieno synnytys oli! Kätilö kävi vielä juttelemassa synnytyksestä meidän kanssa iltapäivällä ja sanoi että mahtava, luonnollinen synnytys oli ollut myös hänelle. En voi oikein vieläkään uskoa todeksi että ihan luomuna synnytin. Ja oli kyllä erilainen kokemus mitä esikoiselta jossa oli tosiaan epiduraalia ja supistustippaa ja kaikki ne johdot sun muut laitteet siinä ympärillä!!! Ja nyt ei mitään muuta kuin kuumavesipullo, kaurapussi ja teetä Ja mahtava kätilö, ilman häntä en olisi tuohon pystynyt. Enkä ilman miestä, joka tsemppasi kanssa tosi ihanasti. Nyt ollaan sitten taas yhtä mahtavaa kokemusta rikkaampana. Ja minä hormoonihuuruissani jo itkeskelen sitä että tämä vauvan jälkeen meille ei luultavasti enää lapsia tule-vaikka itse olen ollut myös tästä täysin vakuuttunut. No, sitä loppuraskauden pakkolepoa en haluaisi enää kokea mutta sitä ajatusta että en enää pääse synnyttämään ja saa kokea sitä tunnetta kun saa vastasyntyneen syliinsä en vaan kestä jostain syystä tällä hetkellä.

Arki kahden pikkuisen kanssa on alkanut rullaamaan ihan hyvin. Esikoinen on vauvalle kiltti, silittää ja paijaa usein. Joskus on mustasukkaisuutta hieman ilmassa...Kun imetän vauvaa esikoinen saattaa tulla esim.hyppimään sängylle tai muuten häiritsemään. Eilen mua nauratti kun vauva nukkuessaan välillä inahteli ja poika heti juoksi sen sängyn luokse ja huusi sille tyyliin: "Nyt sänkyyn siitä nukkumaan, sanon sulle tän yhden kerran vielä!". Hmm, ketäköhän se matki oikein? :D

Viime viikon lopulla olin vauvan kanssa vielä vuorokauden sairaalassa, sillä bilirubiiniarvot menivät raja-arvojen yli ja poika sai sinivalohoitoa. Päästiin sitten seuraavana päivänä kotiin kun arvot olivat laskeneet taas raja-arvon alapuolelle. Vauva on vieläkin keltainen, mutta siinä voi kestää kauemminkin ennen kuin väri taas normalisoituu. Esikoisellahan sitä keltaisuutta oli aika pitkään mutta ei niin pahana kuin nyt kuopuksella. Arvatkaa vaan oliko muuten ihan syvältä mennä tänne meidän paikkakunnan sairaalaan TAAS. Olin sillä samalla osastolla jossa jouduin makaamaan, onneksi sentään toisessa huoneessa!! Enkä onneksi nähnyt kertaakaan niitä lääkäreitä, nythän oltiin onneksi lastenlääkärin hoidossa. Ja hoitajat tuolla osastolla on muutenkin aivan huippuja.

Ja vielä tuosta sairaala-asiasta. Niinkuin Jeannex jossain vaiheessa totesi, niin tuolla hässäkällä noiden lääkäreiden kanssa oli varmasti jokin tarkoitus. Uskon että se tarkoitus oli se että pääsin sinne toiseen sairaalaan synnyttämään jossa sain kokea hienon synnytyksen mahtavan kätilön avustuksella. Siellä oli myös niitä perhe-huoneita toisin kuin täällä ja niinpä oli mahdollista ottaa poika mukaan ja saada se jopa sinne huoneeseen nukkumaan synnytyksen ajaksi. Myös aika synnytyksen jälkeen oli aivan toista maata kuin esikoiselta, koska saatiin olla koko perhe yhdessä, hoitohenkilökunta oli mahtava ja pääsin myös todella nopeasti kotiin. Gynekologit tuossa toisessa sairaalassa olivat aivan eri maata mitä täällä meidän paikkakunnalla.

Sori taas kerran tää omanapa-viesti! Tänään esikoinen on tarhassa ja mun pitäis yrittää nukkua nyt päivällä kun vauvakin nukkuu. Mulla on kurkkukin aika kipee joten unta tarvitsisin kipeesti...

Mukavaa päivää kaikille!!!
 
Jeannex
Hienoa Enzian!! Aloin jo kuvittelemaan miten sun synnytys ois menny siellä paikkakunnan sairaalassa.. Sait luonnollisen perhesynnytyksen ku toinen mahdollisuus ois ollu se et mies hoitaa poikaa ja typerät kätilöt tylyttää sua:). Oon niin ilonen sun puolesta kun sait hienon synnytysmuiston, ja naureskelen itekseni ku suret ettet pääse enää synnyttämään:D. Varmaan on aikalailla erilainen vauvavuosi tuollasen hienon synnytyksen jälkeen:). Antaa itsevarmuutta ja auttaa nauttimaan muistakin vaiheista, kuvittelisin<3. Oon niin ilonen sun puolesta! Toivon teille kaikkea hyvää!

Palaan höpöttää omiani mut nyt pitää saada tuolla yhelle kiukkuselle ruoka eteen:)..
 
Noa
Mullekin tuli ihan tippa linssiin, kun luin tuota Enzianin kirjoitusta!! Tuli omakin synnytys niin vahvasti mieleen ja mie vaan niin hyvin pystyn samaistumaan sun tunteisiin juuri nyt! Mustakin välillä tuntuu tosi haikealta, että meille ei ehkä enempää lapsia tule, enkä koskaan saa enää kokea raskautta, synnytystä ja sitä uskomatonta fiilistä kun saa vastasyntyneen syliin! <3 Mut onhan siinä aina se "ehkä vielä joskus" ;) Mä en millään raaskis myydä meidän vauvojen vaatteita enkä mitään kamojakaan, vaikka tyhmäähän se on niitä kaikkea säilöä. Kyllä mie jo osasta oon luopunut. Toisaalta nyt taas tuntuu tosi hyvältä että meillä on nuo kaksi ja elämä niiden kanssa menee koko ajan helpommaksi. Mitä kaikkea sitä niiden kanssa kohta pystyykään tekemään ja kaikkia omia juttuja myös :) Mut tosi ihana kuulla että sulle jäi hyvät muistot synnytyksestä, ja varmasti pystyt nauttimaan nyt paljon enemmän tästä vauva-ajastakin <3

Miekin palaan toiste, tyttö ei taida enää nukahtaa...
 
Lilja..
helou, helou..

Juu, ihana tuo enzianin synnytyskertomus. Hienosti kirjotit, ku tosiaan täälläkin ihan tippa linssissä sitä luin...jotenkin pääsi niin siihen fiilikseen...

Meilläkin sitten esikoinen alotti kerhotoiminnan ja kovasti tykkää siellä käydä. Ekalla kerralla oli iskä mukana, mutta tokalla kerralla jäi tosi reippaasti yksin.

Pienin täytti 1 ja synttärijuhlat meni hienosti!! Hui miten se vuosi sitten menikin niin nopeesti...

Ollaan oltu flunssassa koko perhe ja mulla revittiin 2 viisaudenhammasta pois ja särkyä kesti yli viikon. Meinasin jo tulla hulluksi sen jatkuvan vihlonnan ja säryn kanssa....eilen oli oikeestaan eka päivä, ku ei enää tuntunut...ja hampaat irrotettiin edellisviikon tiistaina...että sellasta.
Nyt onneksi alkaa flunssat hellittään.

Tää oli nyt tällänen pikaviesti, ku vähän pukkaa kiirettä...

Mukavaa syksyä kaikille!!! <3
 
Noa
Moi!

Miekin meinasin tulla jo kyselemään että missä kaikki oikein viilettää kun ei ehdi koneelle istumaan? Tulkaa nyt ees huikkaamaan että ootte vielä olemassa ;)

Onnea liljan kuopukselle! Se on todellakin hurjaa miten aika menee nopeesti! Meidänkin vauva on jo 8,5 kk!! Mulla loppuis äitiyslomakin ihan kohta, mutta onneksi saan olla kotona helmikuuhun saakka ja sit alan tekemään 3-päiväistä viikkoa mummin hoitaessa tyttöä. Elokuusta alkaen sit tyttö pääsee tod.näk. samaan pp-hoitopaikkaan veljensä kanssa.

Meillä on tänään kaverin tuparit, pitää lähtee valmistautumaan :) Ihanaa, vapaailta!!! :D

Moikka!!
 
magpie
Hei ja onnea kovasti Enzianin perheelle!

Me ollaan palattu Italiasta ja oli kyllä tosi mukava loma. Kätevää tuollainen oman talon vuokraus kun saavat sitten lapset temmeltää rauhassa eikä tarvitse miettiä, että häiritsevätkö nyt jonkun muun lomaa tms. Lisäksi siellä oli uima-altaan lisäksi sellainen kohtuu matala poreallas, joten lapset pystyivät siinä pulikoimaan keskenään, itse tarvitsi vain vahtia :) Matka oli pitkä kun täältä sinne ajettiin, mutta tehtiin matkaa useampi päivä joten meni ihan ok ja nähtiin aika paljon paikkoja Italiassa samalla.

Muuten tänne ei kuulukaan mitään erikoista. Arkeen palattu ja mullakin on maanantaina hammaslääkäri. Apua, mikähän siinä on kun se on niin pelottavaa. Suomeen pitäisi tulla jossain vaiheessa, mutta en ole saanut lippuja varattua.

Onnea Liljan pojalle synttäreiden johdosta! Aika menee huimaa vauhtia.
 
Jeannex
Mä en oikeestaan viiletä yhtään missään, mut ei jotenki oo mitään raportoitavaa. Muuttunu ihan liian lepposaks tää elämä kai:).

Sain viimeviikonloppuna tietää et mun pikkuveli on sopinu avokkinsa kanssa hääpäivän vuoden alkuun! Tajutonta:). Vastahan me leikittiin varjostajia metsissä.. Mun pikkusiskoki on monesti puhunu kihloista, et nekin saattaa muutaman vuoden sisään pitää häät. Ois sit melkein peräkkäiset vuodet..:) Taitaa ainaki velipojalla olla vauvakuumetta, sen verran puhunu aiheesta joskus. Saas kattoo..

Lilja, aika kauan olit kipeenä siitä hampaanpoistosta. Multahan otettiin kaikki neljä viisuria sillon viime vuoden vaihteessa/alussa, kaks leikkaamalla ja kaks repimällä. Jälkimmäinen oli helpompi, ei sattunu oikeestaan ollenkaa ja parani reilusti alle viikossa. Ja magpie, se on niin hammaslääkäristä kiinni pelottaako siellä vai ei, etukäteen tietty useimmat on ihan hepuleissa. Mulle sattu aivan ihana lääkäri, menin aina rohkein mielin ku tuntu et se tosiaan osaa ne jutut ja pitää myös huolen ettei mua satu. Menisin koska vaan sille vaikka sitte poistattamaan hampaita:). Ja mä oon sentään pelänny niin paljo etten moneen vuoteen käyny ollenkaa.. Kova luotto sen lääkärin laittamiin paikkoihinki, varmaan pysyy lopun ikää:). Opin tästä jutusta sen, et hammaslääkärissäkin voi vaatia tiettyä palvelutasoa;). Voi sanoa ääneen et hellästi sitte, tai et mua jännittää.

Onko teille jo sattunu koomisia tilanteita joissa "totuus tulee lapsen suusta"? Meillä on yks, josta on kyllä jo aikaa. Mies kutsuu poikaa välillä aina höpönassuks, ja mä sit aattelin et jospa mä sitte sanon söpönassu. Kerran tentattiin pojalta vieraiden edessä et mikskäs iskä sanoo sua? -Höpönassu. Entä äiti? Poika siihen reippaasti ja varmasti että "ryökäle"! Hetken aikaa nolotti ku kaikki nauraa täyttä kurkkua mut kyllä se sitte on naurattanuki:). Hellittelynimihän sekin on (olevinaan). Ja ehkä äidille tulee enemmän eteen niitä tilanteita joissa pitää ojentaa.....
 

Yhteistyössä