Tammikuussa nousee Kelan tuet :)

ftre
Juuh...

Opiskelijana saan n. 260 €/kk. Kotona makaamalla saisin yli tuplasti tuon.

On se kivaa, että työttömyysturva nousee, toimeentulotuki nousee, mutta opintotuki ei nouse. Ikinä. Kannustavaa... :D

En ollenkaan ihmettele, että moni jää vaan kotiin makaamaan, eikä opiskele tai mene töihin osa-aikaisesti tai pienipalkkaiselle alalle.
Näinpä, minä olen ollut työttömänä nyt 3v. opiskelemaan en ala koska tulot tippuu niin pieneksi.
Ja opintolainaa en saa maksuhäiriön vuoksi.

yhden ammatin jo saanut opintotuella ja lainalla kituutelemalla, ei enään.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25178530]No olkaa sitten kateellisia työttömän isoille rahoille. Olkaa myös kateellisia sille miten työttömiä halveksitaan.[/QUOTE]

En ole kateellinen mutta ymmärrätkö sinä että minulla ei ole kohta varaa käydä töissä kun joudun siitä maksamaan sen sijaan että nostaisin työttömyyspäivärahaa 620 euroa kuussa käteen? Minun itsetunto kestää kyllä sen että olen nytkin työtön työnhakija, sinun ilmeisesti ei.
 
"..."
Voi vittu kuinka yllättävää että opiskelijat jätettiin TAAS täysin huomiotta!

On se hauskaa että kaiken maailman juopot ja työnvieroksujat ja muuten kotona makailevat saavat huomattavasti enemmän kuin ne, jotka yrittävät opiskella! Haistakoot sanonko minkä
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
Näinpä, minä olen ollut työttömänä nyt 3v. opiskelemaan en ala koska tulot tippuu niin pieneksi.
Ja opintolainaa en saa maksuhäiriön vuoksi.

yhden ammatin jo saanut opintotuella ja lainalla kituutelemalla, ei enään.
Jos olet yh, niin tuohan on "ihannetilanne". Saisit toimeentulotukea...

Jos taas et ole yh niin tilanteessa ei ole mitään ihanteellista. Ellet sitten pystyisi tekemään töitä opiskelun ohessa, mikä on aika haasteellista jos ja kun on lapsia.
 
tjaaa
[QUOTE="vieras";25178628]En ole kateellinen mutta ymmärrätkö sinä että minulla ei ole kohta varaa käydä töissä kun joudun siitä maksamaan sen sijaan että nostaisin työttömyyspäivärahaa 620 euroa kuussa käteen? Minun itsetunto kestää kyllä sen että olen nytkin työtön työnhakija, sinun ilmeisesti ei.[/QUOTE]

Itse saan nyt liiton rahoja, mutta kun se loppuu saisin tuota kelan työttömyyspäivärahaa. Motivaatio hakea osapäivätöitä, tai töitä ylipäätään on kieltämättä olematon, koska se ei ole rahallisesti kannattavaa. Haluaisin tehdä osapäivätöitä, ja sehän olisi monille perheille ihanteellinen ratkaisu jaksamisen kannalta! Silloin kun lapset pieniä ja tarvitsevat vanhempia pitäisi paiskia täyttäpäivää töitä. Jos muissa maissa osapäivätyö kannattaa miksei täällä? Kannattavampaa olla vaan kotona!
 
mä saan noin 800-900e kuussa rahaa osa-aikatöistä ja työmarkkinatuesta, meneehän tuosta tmt:stä 100e veroja. Palkkaa noin reilu puolet.. Mies opiskelee, eli ei mee hoitomaksuja, sehän on osa-aikatöis jujuna että pitää tehä tietty määrä tunteja, eli ei liikaa eikä liian vähän. Itellä noin 15-20h viikossa. Ja jos vähempi työtunteja niin saa enempi työmarkkinatukea.. Jos oisin vaan työtön ni saisin 410 plus lapsikorotus..
 
"vieras"
mä saan noin 800-900e kuussa rahaa osa-aikatöistä ja työmarkkinatuesta, meneehän tuosta tmt:stä 100e veroja. Palkkaa noin reilu puolet.. Mies opiskelee, eli ei mee hoitomaksuja, sehän on osa-aikatöis jujuna että pitää tehä tietty määrä tunteja, eli ei liikaa eikä liian vähän. Itellä noin 15-20h viikossa. Ja jos vähempi työtunteja niin saa enempi työmarkkinatukea.. Jos oisin vaan työtön ni saisin 410 plus lapsikorotus..
Ei liity mulla tunteihin mitenkään. Tienattu euro vähentää 50 senttiä työmarkkinatukea eikä se suoraan noinkaan vaan Kela lisäilee jotain ihme tuloja joita en käsitä. Lomarahat kyllä käsitän.
 
vanha kääkkä
[QUOTE="vieras";25178530]No olkaa sitten kateellisia työttömän isoille rahoille. Olkaa myös kateellisia sille miten työttömiä halveksitaan.[/QUOTE]

Totta!,. Neljän tunnin töissä ollut 3½ vuotta ja nyt vuodenvaihteeseen loppuu työt.
Melkein saman saan kotona, mutta en ole enää minkään arvoinen, työtön vaan.
 
ihmiset
haluaa maata kotona ja käyttää elämänsä katsomalla öhmanin tavarataloa ja runkkaamalla hammasharjalla... laskien kuinka kannattamatonta on työnteko... jaa... no aina on kannattavampaa ottaa vastaan töitä, pienituloisena saa kuitenkin asumistukea. Työ kannattaa aina jos haluaa elämässään jotain tehdä. Mutta ei siinä, maatkaa minun puolestani perse homeessa ja kuolkaa elämättä jääneen elämän loppumiseen jos se kerran niin kivaa on, mieluusti siitä ilosta maksan veroa jos jotkut haluaa tolla tavalla hukata elämänsä niin siitä vaan.
Säälittäväähän se on, että elämä koostuu pelkästä syömisestä, paskantamisesta ja siitä kela-ja sossurahojen odottelusta. Todella surkeaa. Kun tekee kaikenlaista, raha on vaan vaihdon väline, ei mikään maailman tärkein asia, kun on muitakin mielenkiinnon kohteita. Siinähän viette niitä tilitetojanne virkamiesten syynin alle, kun kerran haluatte niiden holhouksen alla elämäänne elää.
Ja sinulle, vinkuva äiti, lasten kotona hoitaminen EI OLE TYÖTÄ se on omien lastensa hoitamista kotona sillä ei oikeasti ole mitään tekemistä töiden kanssa.
 
"Terve"
Ja sinulle, vinkuva äiti, lasten kotona hoitaminen EI OLE TYÖTÄ se on omien lastensa hoitamista kotona sillä ei oikeasti ole mitään tekemistä töiden kanssa.
Sinulla ei taida olla kokemusta lapsista? Omien lasten hoito ON työtä! Ja toiset osaa sitä arvostaa, toiset taas ei niin paljon. Sen minkä ratkaisun tekee omien lasten hoidon suhteen on aina oikein! Ihan sama onko lapset hoidossa ja äiti töissä ä, vai lapset äidin kans kotona, on äiti varmasti työllistetty. Ainoa ero näillä on että kotona äiti saa huonomman "palkan" mutta tekee silti omille valinnoilleen arvokasta työtä.

Terveisin: lastenhoitaja
 
"annab"
[QUOTE="Terve";25181603]Sinulla ei taida olla kokemusta lapsista? Omien lasten hoito ON työtä! Ja toiset osaa sitä arvostaa, toiset taas ei niin paljon. Sen minkä ratkaisun tekee omien lasten hoidon suhteen on aina oikein! Ihan sama onko lapset hoidossa ja äiti töissä ä, vai lapset äidin kans kotona, on äiti varmasti työllistetty. Ainoa ero näillä on että kotona äiti saa huonomman "palkan" mutta tekee silti omille valinnoilleen arvokasta työtä.

Terveisin: lastenhoitaja[/QUOTE]

Hei sinä pilvilinnoissa elävä, työksi luokitellaan sellainen duuni, mistä saa työtodistuksen ja palkan. Kotiäitiys ei jumalauta ole sananmukaisesti työtä, enkä ymmärrä miksi sitä pitää sellaiseksi väittää.
 
ihmiset
Ei omien lasten kanss kotona oleminen ole työtä ihme juttu, joo muutenhan mä olisin kko ajan töissä ku ensin menen ihan OIKEAAN TYÖPAIKKAAN mihin minut on valittu TYÖTÄ TEKEMÄÄN ja sitten tulisin kotiin OMIEN LASTEN KANSSA JA NIIDEN KANSSA OLEMINEN ON SIIS TYÖTÄ... hoh hoh hoh.
 
[QUOTE="vieras";25178957]Ei liity mulla tunteihin mitenkään. Tienattu euro vähentää 50 senttiä työmarkkinatukea eikä se suoraan noinkaan vaan Kela lisäilee jotain ihme tuloja joita en käsitä. Lomarahat kyllä käsitän.[/QUOTE]

no vähempi tunteja niin vähempi palkkaa ;) ja silloin lähtee vähemmän niit 50 senttisiä tuesta.
 
arvostan kotiäitejä
Miksi lasten hoitaminen tarhassa tms. hoitopaikassa on työtä. Mutta lasten hoitaminen kotona ei ole, vaan sen takia että olet lapsen äiti. On pikkasen eri verrata että ensin käyt työssä ja sitten tulet kotiin töihin hoitamaan lapsia. Voisi vaikka ajatella että koska haluat hoitaa lapset kotona, niin saisit siitä kunnon korvauksen vaikka kouluikään asti. Olettaen että teet hoitotyötä omien lasten kanssa sen 8h päivässä ja lopun päivää et ns. ole töissä. Mutta Suomessa lasten hoitamista kotona ei arvosteta, ei arvosteta jos viet alle 3-vuotiaan päiväkotiin ja ei arvosteta jos asetat muun työn lasten edelle. Eli ihan sama mitä teet niin koskaan ei hyvä. Saisi tuo kotihoidontuki olla edes samaa luokkaa mitä työttömyysraha, mutta me perheet kyllä pärjätään.
 
"Juu"
[QUOTE="annab";25181614]Hei sinä pilvilinnoissa elävä, työksi luokitellaan sellainen duuni, mistä saa työtodistuksen ja palkan. Kotiäitiys ei jumalauta ole sananmukaisesti työtä, enkä ymmärrä miksi sitä pitää sellaiseksi väittää.[/QUOTE]

En omasta mielestäni elä pilvilinnoissa. Mikä saa sinut noin kiihtymään kun joku kertoo mielipiteensä?? Sekö, että sinun ajatukset ovat vain oikeita?
Totta, kotiäitiys ei ole sananmukaisesti töitä, mutta tiedän paljon perheitä missä äiti harkitsee töihin lähtöä siitä syystä, että saisi muutakin ajateltavaa kuin kotiTYÖT. Ei ole olemassa yhtä ainoaa ja oikeaa vastausta näissä asioissa. Kotona lapsia hoitaminen minun mielestäni on työtä, ilman että siitä saa minkäänlaista todistusta tai arvostusta. Tämä on MINUN mielipide asiasta eikä tarkoita että sun pitää olla samaa mieltä :O

Ja kyllä, en itse ole kotiäiti, silti ajattelen tällätavalla.
 
"JOO"
No oman lemmikin hoitaminenkin on sitten varmaan työtä, ja sitten se kun siivoaa oman vessansa ni sillon on siivooja. On aivan eri asia olla töissä kuin kotona. On tää nyt vaikeaa tajuta, ja juurikin niiden, jotka ei siellä työelämässä ole olleet vaan nimenmaan olleet vain lasten kanssa kotona. Kysymys ei ole mistään arvostamisesta vaan siitä tosiasiasta, että lasten kanssa kotona oleminen ei ole työtä.
 
"Juu"
[QUOTE="JOO";25181696]No oman lemmikin hoitaminenkin on sitten varmaan työtä, ja sitten se kun siivoaa oman vessansa ni sillon on siivooja. On aivan eri asia olla töissä kuin kotona. On tää nyt vaikeaa tajuta, ja juurikin niiden, jotka ei siellä työelämässä ole olleet vaan nimenmaan olleet vain lasten kanssa kotona. Kysymys ei ole mistään arvostamisesta vaan siitä tosiasiasta, että lasten kanssa kotona oleminen ei ole työtä.[/QUOTE]

Jep sää voit kyllä olla sitä mieltä että vessan siivouksesta tulee siivoojaksi :)
Samaa minäkin voin sanoa että kukaan joka väittää että ei ole työtä hoitaa lapsia kotona, ei ole päivääkään hoitanut lapsia kotona.
Jätän nyt teidät keskenään tänne tappelemaan. :) minulla ei ole tarvetta tapella, ihmettelen vaan miks osa on niin ehdottomia, että kaikki ei saa sanoa mielipidettään :O
 
Parempi varmaan ois kun ei ois nousua ollenkaan. Mua vitutti jo viimeks ku mammat naureskeli tuolle korotukselle, mut kukaan ei tainnu miettiä paljon toikin 40 senttiä maksaa yhteiskunnalle. Ei, valitetaan vaan ku ei sillä mitään saa.
No jos se 40sntiä makso yhteiskunnalle ihan helvetisti niin olisivat ennemmin sen summan sijoittaneet vaikka vanhustenhoitoon tai mielenterveyteen! Siellä varmaan niillä miljoonilla oltas saatu enemmän aikaseksi kun korotuksella jolla ei saa edes maitopurkkia.
 
No jos se 40sntiä makso yhteiskunnalle ihan helvetisti niin olisivat ennemmin sen summan sijoittaneet vaikka vanhustenhoitoon tai mielenterveyteen! Siellä varmaan niillä miljoonilla oltas saatu enemmän aikaseksi kun korotuksella jolla ei saa edes maitopurkkia.
Niin varmaan oliskin ollu parempi, sillä en oo vielä kertaakaan tavannu ainuttakaan mammaa joka ois osannu arvostaa sitä, että niille lapsilisille yritetään jotain tehdä. Kiittämättömyys on maailman palkka.
 

Yhteistyössä