Tammikuussa nousee Kelan tuet :)

"vieras"
Siis mä saisin vuoden alusta 620 euroa käteen makaamalla kotona :O Ei saatana, eihän täsäs touhussa ole enää järkeä :( nyt saan osa-aikatöistä 400-700 euroa + mahdolliset sovitellut päälle..ja maksu menee päivähoidosta.
 
Eli nykyinen päiväraha 30,63 €/pv sis. 1 lapsikorotuksen = 20*30,63 €*0,8 = 489,92 €/kk käteen

Uusi päiväraha 36,42 €/pv sis. 1 lapsikorotuksen = 20*36,42 €*0,8 = 582,72 €/kk käteen

Erotus: 92,80 €/kk enemmän rahaa :)
 
jo on
[QUOTE="vieras";25177308]Siis mä saisin vuoden alusta 620 euroa käteen makaamalla kotona :O Ei saatana, eihän täsäs touhussa ole enää järkeä :( nyt saan osa-aikatöistä 400-700 euroa + mahdolliset sovitellut päälle..ja maksu menee päivähoidosta.[/QUOTE]

No ihan samaa mietin, kun asiasta ekaa kertaa kuulin.
Mä olen puolipäiväsenä, ja saan käteen noin 640 kuussa.
Olen alalla, jossa palkka on noussut viimeksi varmaan 4 vuotta sitten.
Onhan se nyt helkutti, että saisin melkeinpä saman rahan vaikken töissä käviskään.
Nyt tulee päälle kuitenkin vielä työmatkakulutkin.
 
lapsilisät kuittaa
Mites mahtaa olla tuon minimi äitiysrahan laita? Jos on työtön ja jää äitiyslomalle tai jos muuten vaan saa tuon minimin? Aikaisemmin se nostettiin työttömyyskorvauksen tasolle, mutta jää nyt siis taas jälkeen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lapsilisät kuittaa;25177894:
Mites mahtaa olla tuon minimi äitiysrahan laita? Jos on työtön ja jää äitiyslomalle tai jos muuten vaan saa tuon minimin? Aikaisemmin se nostettiin työttömyyskorvauksen tasolle, mutta jää nyt siis taas jälkeen.
Vähimmäismääräinen sairauspäiväraha, vanhempainpäiväraha ja erityishoitoraha korotetaan 22,96 euroon päivää kohti. Lapsilisä ensimmäisestä lapsesta korotetaan 100,40 eurosta 104,19 euroon kuukaudessa. Lasten kotihoidon tuen hoitoraha korotetaan 315,54 eurosta 327,46 euroon kuukaudessa.
 
"vieras"
Olen iloinen, että nousee sen satasen. Koska selvästi ruoka ja kaikki muukin on kallistunut. Kyllä tuet ja palkkakin sitten pitäisi mennä sen mukaan. Tuo korotus tulee tarpeeseen.

Ja kyllä myönnän jotain vikaa, että saman rahan saa "kotona makaamalla" kuin osa-aikatöissä. Toivottavasti tähän asiaan tulisi joku muutos, koska ei vaan motivoi töihin. Ja juurikin noita osa-aikaisia töitä on koko ajan enemmän ja enemmän tarjolla.
 
"Lilli"
Mua ottaa oikeasti aivoon tälläiset työttömyysrahojen korotukset. OIKEASTI, miksi se työtön tarvitsee ENEMMÄN rahaa kuin kotona lapsiaan hoitavat äidit tai opiskelijat?! Tai osa-aikatyössä käyvät?!

Oikeesti mikä oli peruste tälle satasen nousulle?
 
  • Tykkää
Reactions: Sankkuli
"vieras"
[QUOTE="Lilli";25178041]Mua ottaa oikeasti aivoon tälläiset työttömyysrahojen korotukset. OIKEASTI, miksi se työtön tarvitsee ENEMMÄN rahaa kuin kotona lapsiaan hoitavat äidit tai opiskelijat?! Tai osa-aikatyössä käyvät?!

Oikeesti mikä oli peruste tälle satasen nousulle?[/QUOTE]

No mä voin suoraan sanoa, että tuo aiempi raha ei vaan riitä. Tai joutuu sentit laskemaan tosi tarkkaan. Tajuatko, että ruokakin on kallistunut aika paljon.

Ja opiskelijana otin sen opintolainan, niin se kyllä riitti oikein hyvin. Osa-aikatyössä harvemmin saa vähemmän rahaa kun olisi työtön. Saman verran voi saada tai vähän enemmän.
 
"Lilli"
[QUOTE="vieras";25178113]No mä voin suoraan sanoa, että tuo aiempi raha ei vaan riitä. Tai joutuu sentit laskemaan tosi tarkkaan. Tajuatko, että ruokakin on kallistunut aika paljon.

Ja opiskelijana otin sen opintolainan, niin se kyllä riitti oikein hyvin. Osa-aikatyössä harvemmin saa vähemmän rahaa kun olisi työtön. Saman verran voi saada tai vähän enemmän.[/QUOTE]

Niin, että kun opiskelet, niin sen kun vaan otat lainaa, jotta pärjäisit, työttömälle se tulee ilmaiseksi eteen.

Tai jos tekee tärkeää työtä, hoitaa omat lapsensa kotona, niin ei tartte pärjätä, oma valintahan se on. Laitostetaan lapset ja vanhukset, sehän se on hyvinvointivaltio.

Aargh.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25178113]No mä voin suoraan sanoa, että tuo aiempi raha ei vaan riitä. Tai joutuu sentit laskemaan tosi tarkkaan. Tajuatko, että ruokakin on kallistunut aika paljon.

Ja opiskelijana otin sen opintolainan, niin se kyllä riitti oikein hyvin. Osa-aikatyössä harvemmin saa vähemmän rahaa kun olisi työtön. Saman verran voi saada tai vähän enemmän.[/QUOTE]

Tajuatko sinä että sama tilanne se on niillä jotka saa sen pienen osa-aikapalkan työstään? Paitsi että meillä on oltava toinen auto koska tarvitsen sitä työssäni, pitää maksaa (pieni) hoitomaksu ja menee työmatkoihin rahaa. Rakastan työtäni enkä terveyden takia pystyisi edes kokopäivätöihin mutta kohta tilanne on se että mulla ei ole VARAA käydä töissä :O
 
[QUOTE="vieras";25177308]Siis mä saisin vuoden alusta 620 euroa käteen makaamalla kotona :O Ei saatana, eihän täsäs touhussa ole enää järkeä :( [/QUOTE]
Juuh...

Opiskelijana saan n. 260 €/kk. Kotona makaamalla saisin yli tuplasti tuon.

On se kivaa, että työttömyysturva nousee, toimeentulotuki nousee, mutta opintotuki ei nouse. Ikinä. Kannustavaa... :D

En ollenkaan ihmettele, että moni jää vaan kotiin makaamaan, eikä opiskele tai mene töihin osa-aikaisesti tai pienipalkkaiselle alalle.
 

Yhteistyössä