~*~ Tammikuun Vauvat 2012 syyskuussa ~*~

Onnea Sannulille tyttölupauksesta :) ja Jomille poikalupauksesta :) :heart:

SenSen onpa ollut ihme ultraaja!! Kyllä sun kannattaa ottaa neuvolassa puheeksi ja vaatia uusi ultra, että katsovat kunnolla! Uskomatonta, että on jätetty tuolla tavalla auki ja sitten ei oteta edes seurantaa?

niiiiiskuneidille onnittelut kihlauksen johdosta :) toivotaan, että tuo pahoinvointi loppuisi, on varmasti tosi kurjaa!!

anskutinta en vielä onnittele, etukäteen onnittelu kun tuo huonoa onnea joidenkin uskomusten mukaan.

Jomi oli laittanut vauvelistaan aivan mielettömän ihanan kuvan :heart:

Minäkin kävin tuolla syyskuisissa lukemassa (joku tapa aina käydä noissa pinoissa, joissa synnytykset on urakalla vauhdissa, eli ensi kuussa lokakuiset jne.) ja siellä oli kyllä niin surullisia uutisia :( :'( ei voi kuvitellakaan perheen tuskaa. En mä tiedä, jotenkin juuri Santun kuulumisia on jotenkin tullut seurailtua, kun tuota masukuvaketjuakin katseli ja sitten heille käy noin. Ei voi käsittää! :(

ainiin ja pavunvarsi oli kanssa käynyt ultrassa ja poijjaat senkun lisääntyi tällä listalla :) onnittelut sinullekin hyvistä ultrakuulumisista!!

Mulla olis tänään sitten vihdoin ja viimein se neuvola, viime kerrasta onkin jo vierähtänyt 7 viikkoa ja tätä kertaa odotan innolla niin saan vihdoin ja viimein kelapaperit eteenpäin, ihan kade MLMlle kun on jo päässyt näpertelemään pakkauksen sisältöä :)
Mä olin koko ajan elänyt ihan siinä, että se neuvola oli jo eilen, mut ajanvarauskortissa kyllä oli tämä päivä.

Mulla on ihan hirveä flunssa :( eilen töistä lähtiessä tuntui, etten uskalla auton rattiin istuakaan kun olo oli aivan kamala :( illan makasin sängyssä ja lopulta oli pakko ottaa burana, että pääsin ees sen verran sängystä ylös, et sain juotua kupillisen teetä.
Aamulla taas burana paketille, että jaksaa päivän töissä ja nyt alkaa taas siihen malliin pää jyskyttämään, että kohta pitää ottaa uusi satsi :( En kovin mielellään särkylääkkeitä syö, mut olo on niin uskomattoman tuskainen, että on vain pakko. Siinä mielessä kyllä hyvä, että tulin kipeäksi nyt, enkä muutaman viikon päästä, kun toisella kolmanneksella tuota buranaa saa ottaa. Panadol ja paracetamoli ylipäänsä on täysin tehotonta säryn hoidossa, joskus sain panacod reseptin ja kun yhden otin niin se oli ihan sama, kuin ei olisi syönyt mitään ja jotkuthan väittää, et se on olevinaan tehokaskin lääke, pyh! Eli jos vielä kipeäksi tulen niin sit tarttis vaan kärsiä.

Jos alkuraskaudessa ei tehnyt mieli oikeastaan yhtään mitään niin nyt tekee sitten mieli kaikkea :D noh, greippi on sellanen himon kohde ja sitä on aina oltava kotona, viimeisten viikkojen aikana on meidän taloudessa kulunut greippiä kilokaupalla, mutta onnekseni se on ollut tarjouksessa, 0,99€/kg niin ei oo tehnyt suurtakaan lovea kukkaroon. Lisäksi greippilimpsaa on pakko saada joki päivä :D alussa himoitsin mansikoita, sitten nektariineja ja nyt on nuo greipit. Mutta voi kun olisikin vaan tuo, mutta kun tarvii saada suklaatakin koko ajan ja ruokahalu on kasvanut ihan järjettömästi, aamulla kun katselin vaa´an lukemia niin totesin, että nyt ei tarvii enää neuvolatädin kyllä motkottaa painon putoamisesta... se kun on noussut vähän turhankin reippaasti :p

kohta neuvolaan lähtevä tatomira 23+2 (24+0)
 
Ihan pikaisesti töistä kuulumiset. Tänään siis oli rakenneultra ja siellä oli kaikki ok, painoarvio noin 410 g ja keskikäyrällä kuulemma kasvaa. Ja ultraajan mukaan tytöltä vaikuttaa :heart: eli meidän tyttöolo siis muuttuu nyt tyttölupaukseksi. Ihanaa :)

Pikkuinen Katapultti tulossa, rv 21+0

Muoks. No höh kun ei kuva näy. Mulle aukesi ihan ok. Pitää joku kerta kotona tutkailla noita.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, nyt neuvolakuulumisia ja sitä sf-mitta vertailua MLMlle :D

Kaikki oli ihan ok, verenpaine oli kait matalahko (60/119) mulle nuo ei kerro mitään, mutta sanoi, että ihan hyvä.
Painoa oli sitten tosiaan tullutkin, et nyt on sitten kiritty kiinni ne kilot, jotka alussa lähti :ashamed: +670g/vko, ei oo ihme, että paikkoja kolottaa :p neuvolakäynnin jälkeen kävin sitten hakemassa suklaalevyn :D :D
sf-mitta oli 24cm!! mikä musta oli sillai aika huikea, että kolmesta ekasta se näillä viikoilla on ollut 20-21cm, itseasiassa esikoisen aikaan se oli viikolla 27 vasta 23cm...
Syke oli siinä 145-150 välillä pikkasella ja kun viimeksi hän oli raivotarjonnassa niin tänään kuulemma makaili kyljellään. Onkin eka vauveli joka on muuttanut asentoaan, kun kaikki muut on olleet raivotarjonnassa siitä asti, kun sitä on merkkailtu.

ja nyt ne pirulaiset sitten ihan tosissaan vaihtoi sen lasketun ajan, joten pitää pankkiin ottaa yhteyttä, että lainojen maksupäivää täytyy siirtää :( harmittaa oikein, kun olin jo aatellut, et sitä sais siirtää vähän lähemmäs tuota varsinaista palkkapäivää, mut nyt sit meni noin... noh, onhan se sit loppupäässä päiviä enemmän.

katapultille onnittelut hyvistä ultrakuulumisista ja tyttölupauksesta :)

tatomira 23+2
 
Täällä on tänä aamuna käyty neuvolassa ja kaikki oli suht ok. Painoa on tullut reippaasti vaikka katson tosi tarkkaan mitä syön ja liikun päivittäin ainakin tunnin, joten minkäs minä sille painonnousulle teen kun syömättäkään ei voi olla. Tää on ihan käsittämätöntä. Mutta kuten jo aiemmin sanoin, yritän olla stressaamatta kun se määrä kiloja tulee mikä tulee. Hemog. oli laskenut ja se oli enää 114 joten alan napsia Obsidania. Seuraavaksi on vuorossa neuvolalääkäri joka on n. 3vkon päästä ja sitä ennen pitää käydä sokerirasituksessa... Mutta siinäpä ne kuulumiset.

Jul: Sun settis alkaa olla postittamista vaille valmis :D Teen vaan vielä nauhat hattuun ja laitan tulemaan. Varmaan jo tällä viikolla saat postia. Sit alan tehdä sitä sinistä settiä Mamulle.

Raparperitaivas 22+3
 
Koitanpa nyt nämä ultrakuulumiset kirjoitella, kun muuten on jäänyt kirjoittelu vähiin. Ei kai ole mitään sen ihmeempää kerrottavaa ja muiden kuulumisia toiset ovat usein jo ehtineet moneen kertaan kommentoida.

Mutta heti alkuun onnea kaikille muille ultrakuulumisista! Ja Niiskuneidille onnea kihlautumisesta!

Eli ultrassa kaikki ok, lääkäri katsoi suorastaan pikakelauksella kaikki rakenteet ja oli kyllä mukava kuulla, että kaikki osat ja toiminnot löytyivät. Lääkärin mukaan meille on tulossa poikavauva :heart:. Vahvistamme siis edelleen poikavaltaa tässä pinossa :).

Ja tulipa ratkaistua sekin, että otamme äitiyspakkauksen. Meillä kun ei ennestään ole ollenkaan pojan vaatteita ja tuossa pakkauksessa on minusta aika paljon poikamaisia värejä. Ei kuitenkaan viitsi vaaleanpunaisia hörhelökamppeita pojalle pistää :).

Muuten täällä jatkellaan entiseen malliin. Olot on vaihtelevia ja erinäisiä pieniä vaivoja ilmenee jatkuvasti. Tuleekin enemmän lepäiltyä kuin liikuttua. Mutta neulomista ehtiikin sitten harrastaa. Villapuku edistyy ja taidan nyt aloittaa jotkut siniset tms. sukat. Ja jos vaikka vielä neuletakin ja jotain muutakin tekisi.

Mukavaa syksyn jatkoa kaikille ja jaksamisia huonojen olojen ja vaivojen kanssa eläville!

Meelia ja pikkuinen 21+
 
  • Tykkää
Reactions: niiiiskuneiti
Onnea Niiskuneiti ja Anskutin:flower:
JenniJuulia onnea uudesta isommasta kodista:flower:
Voi kun me saatais lainalupaus pankista läpi ja vois vihdoinkin asua vähän väljemmin.Isompaan vuokra-asuntoon ollaan myös jonossa mutta jonot huimia täälläpäin ja sitäpaitsi vielä vuokrat tosi kalliita ei tarttis paljon lisätä kuussa kun vois maksaa omaa pois.
Mulla oli tänään myös neuvola,kaikki kunnossa mutta paino lähtenyt reippaasti nousuun:kieh:Enkä edes tiedä miksi,omenia ja luumuja ja marjoja tullut popsittua,niistäkö se paino nouseekin:LOL:joten varoituksen sana muille.
sf-mitta oli nyt 23(23+2)viimeksi kuukausi sitten 13:eek:
Mikä lie mittausvirhe vai onko musta tulossa sinivalas jos tätä vauhtia kasvaa vatsa.Aikamoinen vilperi mullakin vatsassa jyllää,istukka on takana joten liikkeet tuntuu aika kovilta.
Syyskuisissa minäkin käväsin lukemassa Santun uutiset ja itku siinä tuli.
mima73 ja poju 23+2
 
Onnea kaikille hyviä uutisia ja -tilanteita kohdanneille kanssaodottajille :flower:

Halaus kaikille surullisia ja haastavia tilanteita kohdanneille :hug:

Onko kukaan saanut koskaan sairauslomaa raskaana ollessa väsymyksen, uupumuksen ja ajoittaisen huonovointisuuden vuoksi? Mua on vaivannut sellaiset jo kuukausia ja ensi viikolla neuvolassa ajattelin pyytää saikkua. Tosin ei kai terveydenhoitaja voi edes kirjoittaa sitä kuin pari päivää? Tietäisikö kukaan asiasta tarkemmin? En voi vedota edes supisteluun enkä kolotuksiin, koska niitä ei nyt ole.

Löytyykö muuten muita, joitka eivät edellenkään ole tuntenut potkuja, vain kuplintaa? Tuo kuplinta tuntuu samalta kuin elohiiri, mutta sillä erotuksella, että tämä kuplinta pompsahtaa vatsassa vain kerran tai pari. Samanlaista pompsahtamista tuntuu muuallakin kehossa, lähinnä takareisissä tai kyljessä takana. Mulla on muuten ollut koko raskauden ajan tosi voimakas pulssi joka puolella kehoa. Mistähän johtuu?
 
Viimeksi muokattu:
Hurjasti onnea kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille! :heart:

Ultralista on saatettu ajan tasalle, toivottavasti kukaan ei jäänyt huomioimatta. =)


Aika karmaiseva ultrakokemus SenSenillä. Mun mielestä voisit kyllä hyvin vaatia neuvolassa lähetettä uuteen ultraan! :hug: Luulisi, että jo pelkästään tuo painoarvion heitto riittäisi syyksi seurantaan?!
Mähän olen siis ryykäämässä yksityiselle rakenneultraan kolmen viikon päästä ihan sen takia, ettei meille myöskään jäänyt kovin luottavainen mieli omasta rakenneultrasta.

Onnittelut niiiskuneidille vielä tälläkin foorumilla :heart: ja Anskutin:lle mukavaa ensi viikon keskiviikkoa! ;) :heart:

Toivottavasti tiikerinlilja.lla on sokerit kohdillaan! d:)b


(.) Meikätyttö poikkesi tänään ikävien tuntemusten ja supparien takia tohtorilla, seurauksena käsky ottaa rauhakseltaan ainakin tuonne turvallisemmille viikoille. Sitä tässä nyt harjoitellaan. Pikkuinen on ottanut ja kääntynyt perätilaan ja paukuttaa aika muhevia potkuja tuonne muutenkin kipeään ja hellään alakertaan. |O


NS 22+4
 
Iltoja!

Neljän suora Oliko siulla nuo supistukset saaneet jo jotain aikaiseksi? Ihan uteliaisuudesta kyselen, kun tuntuu että itselläkin on melkoisen napakoita supistuksia mahassa ja mietin että pitäisikö neuvolassa mainita asiasta. Aikaisemmin ei ole ollut minkään näköisiä kipeitä supistuksia vasta kun synnytyksessä ja nekin on sitten tuolla selässä ja jaloissa.

Ninnatar Ystäväni oli sairaslomalla 5 viikkoa sen takia kun ei saanut yöllä nukuttua ja oli tosi väsynyt, eli kyllä varmaan kannattaa mainita että nyt ei jaksa niin eiköhän sitä sairaslomaa saa.

mima73 ja tatomira Kiva että laitoitte noita omia mittojanne. :) Kun tässä pohdiskelin juurikin tuota mitan suuruutta viikkoihin nähden, eli 22+0 oli 22,5 ja huiteli jossain yläkäyrän yläpuolella. Vertailin aikaisempiin raskauksiin, niin yleensä tässä vaiheessa ollut n. 16-18 välillä.
Ultrassa vauva ei kuitenkaan ollut mitenkään iso, koko vastasi pienempää kuin la:n perusteella olisi pitänyt. Muutenkin olen huomannut että kohtu on jo tosi korkealla, kun alkaa hengästyttää pienistäkin asioista. Eilen puhuin puhelimessa ja oli pakko ottaa puhelun jälkeen happea sohvalla kun alkoi niin hengästyttää. :D Olisikohan sitten isompi määrä lapsivettä tai jotain mikä tuon aiheuttaa? :confused:

Meelialle ja Katapultille onnittelut hyvistä ultrakuulumisista. :flower:

ja Jomille myös. Ihana kuva vauvasta.

niiiiskuneidille onnittelut kihlauksesta. :heart:

tiikerinlilja. Mie oon nyt siis sairaslomalla noiden jalkojen takia ja epäilen että sairasloma jatkuu kun eipä nuo tuosta parane mihinkään mahan kasvaessa ja painaessa. Vähän ehkä harmittaa etten töihin kyennyt töihin, mutta toisaalta haluan että jaksan täällä kotonakin touhuilla tai on tietysti pakkokin pystyä noita hommia hoitamaan, niin parempi näin.

Niin paljon oli kommentoitavaa, että osa varmaan unohtui.

Onko kukaan muu huomannut tän raskauden vaikuttavan muistiin?
Itsellä näitä hassuja juttuja on tässä viimeaikoina tapahtunut vähän liikaakin. :ashamed:
Unohdin eilen koiran ulos vapaaksi, onneksi ei lähtenyt pihasta mihinkään.
Ystävätär kävi kahvilla ja sulatin mustikkapiirakkaa kahvin kanssa, no illalla sitten löysin piirakan mikrosta.
Laitoin näkkileivät jääkaappiin ja sitten kummastelin että mihin ne on hävinneet. :D

Ja tässä vaan muutama esimerkki tästä raskausdementiasta...

MLM ja Kukkis 23+6
 
TATOMIRAN apua kaivataan :attn:
Ostin nimittäin alpakkaa raglanpukuun, mutta mutta, millä puikoilla sen neulon, ja millä silmukkamäärällä? Alpakka kun on ohuempaa kuin merino. Teitkö sinä suoraan pikkasen isomman koon mukaan. Tarkoitus nyt olisi kuitenkin tehdä puku ihan vastasyntyneelle..
Kiitoksia etukäteen :)

-Amalia- ja muru
 
MLM, ulkosuu on sormelle auki, mutta napakkaa kanavaa kuitenkin se 3 cm. Eli ei mitään hälyttäviä muutoksia. Mulla on kuitenkin niin kovaa painontunnetta tuolla alhaalla + supistelee aina rasituksessa, joten parempi näin kriittisillä viikoilla ottaa levon kannalta. =)

Ja kyllä, RaDe on riesana täälläkin. Tai se on ollut aina ensimmäisestä raskaudesta lähtien ja muuttunut välillä Ä(itiysajan)De(mentia)ksi, kunnes olen tullut taas raskaaksi. Mies joskus puistelee päätään, että miten mun pää voikin olla näin laho. Toivottavasti tää ei todellakaan ole mikään pysyvä olotila. :D


NS 22+5
 
Neljän suora Miulla on kanssa tuota paineen tunnetta, ihan kuin olisi viimeisillään. No pitää varmaan mainita itsekkin tuosta ja seuraava neuvola onkin lääkäri niin näkee sit tilannetta. Toivottavasti siulla tuo lepo auttaa. :)

( . ) Viikkojen poksumisen kunniaksi uusia masu kuvia. Eli tältä aamulta rv 24+0.





MLM ja Kukkis 24+0
 
-Amalia- mä tein koko puvun puikoilla 3,5 ja ihan vain sen pienimmän koon mukaan. Voithan tehdä niinkin, että teet nuo joustinneuleet 3,5:lla (tai jopa kolmosella) ja sitten sileän neuleen 4 puikoilla. Niin ja mä tein koko homman 40cm pyöröpuikolla, vaikka tuossa ohjeessa on 60cm. Kannattaa kattoa se neuletiheys vaikka mallipalalla, koska sinullakin voi ihan hyvin se 3,5 riittää.
Oma kokemus noista ohjeista on se, että jos sen tekee noilla ohjeiden puikoilla niin koot on aika paljon suurempia. Jos tuntuu, että se pienempi puikko ei tuossa mallipalassa riitä niin voithan tehdä seuraavan koon silmukkamäärällä, mutta pienen koon pituusmitoilla.

sit muuten tuohon etureunan joustoneuleeseen en suosittele pyöröpuikkoa, mitä ne ohjeessa neuvoo vaan itse tein sen ihan perus pitkillä puikoilla, tuntui paljon helpommalta niin :)

Ainiin ja itse en tajunnut tuota tehdessä, mutta vinkkinä, että kannattaa nuo joustoneuleosat tehdä hieman pidemmiksi, mitä ohjeessa, puvun käyttöikä pidentyy, kun alussa ne voi kääntää ja vauvan kasvaessa sitten suoristaa :)

Voi kun saisikin nuo kesken olevat käsityöt valmiiksi niin voisi taas tehdä vauvalle jotain kivaa :D
 
Tatomiralle oikein paljon kiitoksia :flower:
Täytyy alkaa hommiin kun tytteli simahtaa päiväunille. Hyvä vinkki tuo pidemmät resorit, eipä olisi tullut itselle mieleen. :)

Sitten ihan yleinen kysymys. Onko muita raskauden tässä vaiheessa pyörryttänyt? Mulla kun tuo on ollut ongelmana näin puolen välin jälkeen. Yleensä siihen on ollut osallisena korkea pulssi, mutta eilen en huomannut pulssin nousseen, ja silti häilyin tietoisuuden rajamailla kymmenisen minuuttia. Onneksi pikkuinen ilmoittelee masussa itsestään, ei tartte siitä nyt huolissaan olla. Mulla neuvola perjantaina, niin täytyy taas siellä asiasta mainita. vaikka eiväthän ne asialle mitään voi.

Niin ja onnea kaikille rakenneultrassa käyneille!

-Amalia- ja Muru öö..21 vai 22 +6
 
-Amalia- mullakin tota pyörrytystä esiintyy jonkun verran ja siis saattaa iskeä ihan vain kun istun (kuten äskön yhtäkkiä alko päässä heittään) mulla eilen neuvolassa sanoi, että on matalahko verenpaine ja tossa tutkiskelin niin se saattaa ainakin aiheuttaa huimausta/pyörrytyksen tunnetta, mutta ei oo mitään sen vakavampaa :)
Minähän sitten tämän neuvolan huomautuksen ymmärsin tietenkin niin, että menen ostamaan lakritsia, sehän tunnetusti nostaa verenpainetta :D

MLM oli laittanut ihanan masukuvan :)
 
Eipä mene nallekarkit aina tasan meidän odottajienkaan kesken.. meikäläinen JÄLLEEN KERRAN kotiutui sairaalasta. Eilen menin osastolle taas pahoinvoinnin ja hirveiden mahakipujen takia. Mut laitettiinkin letkun jatkeeks ja määrättiin vuodelepoon kipujen takia. Ja mikä ihaninta lämpökin nousi illalla sitten, että yksi vaiva lisää! tänään kumminkin pääsin kotiutumaan. Lääkärin mielestä oma tila oli kumminkin sen verran hyvä että kotiin pääsisin. ja toisaalta mielelläni lähdinkin, ei huonetoveri ollut mikään paras... eikä muutenkaan innosta sairaalansängyt. nyt kumminkin vielä vuodelevossa. sain pahoinvoitilääke reseptin kotia. lääke suppoina, jota eilenkin kokeilin. saa käyttää jos tilanne yltyy oiken pahaksi. Vauva ultrattiin ja pieni oli vähän vähäliikkeinen, mutta kaikki ok. lääkäri katseli vähän rakenteitakin, näytti normaalilta. perjantaina kumminkin rakenneultra. Käyrilläkin makasin ennenkun osastolle menin, sain muistoksi sen käyrälapun, missä näkyy sykkeet. vauvan sykkeet 152-158. Eikait oikeen muuta. sänkypotilaana tässä taas ollaan. verisuonet oli kadoksissa kun tippaa yritettiin laittaa, 2 eri kätilöä yritti laittaa, molemmat pistivät 2 kertaa eikä onnistunut. paikalle siis kutsuttiin anestesialääkäri joka hoiti homman kotiin. kädet taas vaihteeksi mustelmilla. josko tämä tästä!

Hyviä vointeja mammoille!

Niiskuneiti ja mötkö 19+3
 
Niiiskuneidille jaksamisia, onneksi kaikki on hyvin. :hug:

Amalia, mulla on kans ollut tuota huimausta pitkään seisoessa esim. töissä. Nyt sitten kävin neuvolassa niin rautaa pitäis alkaa syödä.

Ja omia vielä. Sain sitten lääkäriltä sairaslomaa 1.1. saakka eli työelämä on nyt sitten förbi ainakin vuodeksi :eek:. Saas nähdä miten saan aikani kulumaan tammikuulle asti... Tuossa jo tein listaa asioista jotka pitäis hoitaa että saisin jonkinlaista rutiinia itelle ettei iske mökkihöperyys :p
 
Täällä useampi on kirjoitellut olostaan ja vaivoistaan, siispä minäkin. Etenkin kun neuvolan täti ei näköjään vaivaudu vastaamaan soittoaikanaan, niin valitetaan sitten tänne.

Pyörrytyksestä: koko raskausajan pyörryttänyt silloin tällöin, yleensä silloin kun on kaupassa/asioimassa ja juuri pääsemässä kassalle tai saamassa palvelua myyjältä. Sitten istun lattialle odottamaan, että menisi ohi. Yleensä on parempi mennä kunnolla istumaan johonkin kahvilaan ja syödä jotain pientä. Sillä se menee mulla ohi! Paineet ja hemppa on mulla ihan hyvät, joten ehkä johtuu hetkellisestä verensokerin laskusta.

Dementiasta: en varsinaisesti unohtele juttuja, mutta muuten aivot kyllä alisuorittaa ihan todella. Varsinkin aamupäivisin ajatus ei kulje. Vasta illalla olen "selvänä" ja silloin sujuu työt ja kaikki muutkin asiat. Tämä todella haittaa normaalia työrytmiä.

Väsymyksestä: Se on jo melkein hävinnyt. Ensimmäiset pari kk oli niin tuskaisen uuvuttavaa, että työterveyslääkärillekin kävin itkemässä, että ei tule työnteosta mitään, onkohan tää burnoutia. Pari päivää saikkua tuli silloin, mutta muutenkin olin saikulla alussa paljon, kun olin koko ajan kipeänä.

Sitten tää mun oma ongelma: Mahaan alkaa sattua toispuoleisesti pyöräillessä. Tämä on mennyt pahemmaksi koko ajan. Ikävä kun 7 km:n työmatkasta puolet joutuu taluttamaan. Nyt kipu ei enää edes mene heti pois, kun lopettaa pyöräilyn, vaan jatkuu kävellessäkin. Täytyy ilmeisesti tosiaan lopettaa pyöräily. Tuntuu vaan kummalta, kun ei ne neuvolassa kertoneet tällaisesta, kun kysyin pyöräilyasiasta tokassa neuvolassa. Sanoivat vaan, että jossain vaiheessa se maha on vaan tiellä. Ei se mulla vielä ole tiellä. Kellään muulla tällaista? Ja miksi se tuntuu aina tuolla vasemmalla sivulla alhaalla? Pyöräilyasentoni on melko pysty. Kurjaa. :(

Liikkeistä: Ei tunnu mulla potkuja tosiaankaan. Pientä kuplimista silloin tällöin, eli yksi kuplahdus kerrallaan, ei muuta. Kuulemma istukka kiertynyt takaa eteen ja liikkeet tulevat aikanaan tuntumaan lähinnä sivuilla vaan. Tuntuu, että kaikilla muilla on potkut tuntuneet jo viikkokausia.

Valivalivali.. tulipahan valitettua, vaikka pientähän tämä on. Ihan toista luokkaa on Niiskuneidin vaivat. Sinne kauheesti jaksamisia, kuulostaa ihan kamalalta! :hug:

Nyt vaan ärsyttää, kun eivät sieltä neuvolasta vastanneet, eivät mistään numerosta. (Ja höh, nyt en löydä edes mielialaan sopivaa, kiukkuista hymiötä!)

Kivempiin aiheisiin: Niiskuneidille ja Anskutin:lle :flower::flower:!!! Ja muuttorumban keskellä oleville sisustusiloa! Omaa mieltä piristävät juuri valmistuneet villahousut! Ihan ensimmäinen neuletyö, joka ei ole villasukka tai kaulahuivi! :)

Tellu Po ja Pallokala 20+6
 
Taas harvakseltaan kirjoittelija, hei. Luen kyllä kuulumisia joka päivä, joko aamulla että illalla työmatkoilla. Tai joskus molemmilla. Mutta kännykällä ei viitsi naputella ja harvoin tulee istuttua enää illalla koneella kun töissä sitä huvia saa ihan riittävästi.

Kävin joku aika sitten kirjoittamassa rakenneultrakuulumiset, mutta ne olivat kai menneet ohi kun listassa ei mitään lukenut. Meilä ei siis sukupuoli selvinnyt vaikka oltaisiin haluttukin tietää. Mulla on kyllä tyttöolo. Eli sen voisi tuonne listaan laittaa, varmasti selviää sitten joskus tammikuussa!

Mistäs kaikesta oli ollut keskustelua. Niiskuneidilletosi paljon tsemppiä. Sua nyt koetellaan. Mutta oikein suuret onnittelut samalla hienoista uutisista!

Ninnatar: kannattaa ehdottomasti hakea saikkua jos olo on sellainen. Lääkärit antavat suhteellisen helposti ainakin mun kokemuksen mukaan raskaana oleville sairaslomaa jos oma arvio voinnista on se että ei jaksa. Eli omien voimien mukaan ja tarvittaessa vaan lääkärille.

Tatomira: Mulla on greipit myös olleet mielitekojen kohde, erityisesti ihan alkuraskaudessa mutta vieläkin. Erityisen hyviltä ne maistuu maustamattoman jugurtin kanssa. Muuten tekee koko ajan mieli makeaa, kuivahedelmät kuten rusinat ja luumut on tosi pop, mutta myös lakritsia voisin syödä miten paljon vaan. Onneksi verenpaineet on olleet sen verran matalat että olen uskaltanut syödä ihan rauhassa.

Pyörrytyksestä . Mua ei juuri ole pyörryttänyt muuten kuin silloin jos ruokailusta menee ihan liian pitkään. Tänään esimerkiksi kun ehdin lounastamaan vasta puoli kolmen aikaan (aamiainen seitsemältä) niin hassusti sitten tuossa viiden jälkeen kun olin juuri laittamassa päivällistä niin tuli tosi huono olo, hiki pukkasi pintaan, sydän löi tuhatta ja sataa ja kädet tärisi. Syöminen sitten auttoi.

Väsymys oli mulla alkuraskauden vaiva mutta nyt ei enää. Unettomuus sen sijaan vaivaa edelleen. Eli nukun ihan miten sattuu, välillä voi mennä viikkokin että nukun vain pari tuntia yössä. Joko en saa illalla unta, tai sitten herään keskellä yötä tai sitten joskus molemmat. Nyt on kyllä vähän parempi unijakso takana, mutta inhottavaa kun jatkuvasti saa jännittää sitä että millainenhan yö tulee. Vaikuttaa myös ajatteluun ja muistiin, eli dementiaa esiintyy kyllä huonosti nukuttujen öiden jälkeen ihan kotitarpeiksi. Sitten töissä pitää vaan teeskennellä olevansa tuhannen skarppina vaikka ei oikeasti tajua mistään mitään.

ON: Neuvolassa kävin tänään ja kaikki oli ok. Hemppakin oli noussut vähän viime kerrasta ja oli muistaakseni 124. Sykkeet olivat 140 luokkaa siihen saakka kunnes juniori päätti alkaa jumppaamaan. Multa ei vielä mitattu sf-mittaa, kohdun yläreuna oli tuossa sormen verran navan alapuolella. Sain Kelan paperit ja kohta pitäisi sitten päättää ottaako äitiyspakkaus vai ei. Periaatteessa en sitä tarvitsisi, kaikki tarvittava on esikoiselta tallessa ja vaatteita voi hankkia vaikka kirpparilta jos tuo tyttöolo pitäisi paikkaansa. Mutta mieli tekisi, se on vain niin kiva saada! Vähän aikaa voi vielä miettiä, mun pitää töistä kuitenkin pyytää tuo 6 kk:n palkkatodistuskin niin siinäkin kuitenkin hetki menee kun sen rustaavat. Mieskin oli neuvolassa mukana kun edellisellä kerralla sanottiin että olisi hyvä jos tulisi mutta eipä siitä mitään lisäarvoa ollut. Kävihän nyt kuitenkin näyttäytymässä, ja sekin etu siitä oli että sain sitten kyydin töihin.

Ärsyttää muuten, kun Espoossa ei ole lääkäriä joka neuvolassa. Esimerkiksi nyt joudun menemään seuraavaksi lääkärikäynnille kokonaan toiseen neuvolaan, ja sitten taas seuraavalle neuvolakäynnille omaan neuvolaan. Viime raskauden aikaan lääkärin ja neuvolakäynnin sai hoidettua näppärästi samalla reissulla ja ilman muuta oletin että näin olisi nytkin. Myöskään esikoisen neljävuotisneuvola ei hoidu yhdellä käynnillä, vaan ensin käydään terveydenhoitajan tarkistuksessa ja sitten varataan erikseen lääkäriaika. Kun tässä on nämä omatkin neuvolat ja lääkärit, ja lisäksi vielä esikoisen lastenpsykologikäynnit (vielä eri terveyskeskuksessa muuten) niin me saadaan rampata eri terveyskeskuksissa ihan jatkuvasti. Työnantaja ei ehkä tykkää ihan valtavasti mutta ei auta, pakko ne on kaikki hoitaa. Lisäksi tuolla lääkärikäynnillä on joku itsepalvelutsekkaus: itse pitää ennen lääkärille menemistä mitata verenpaine ja paino sekä tutkia pissa ja kirjata nuo neuvolakorttiin. Pissa pitää tutkia itse ihan perusneuvolakäynnilläkin mutta nuo muut sentään katsoo terkkari. Kaikkea sitä. :confused:
 
Anteeksi maka huolimattomuuteni, nyt olet mukana listassa! =)

Toi on kyllä hassua, että joutuu ramppaamaan erikseen terkkarilla ja lääkärissä, ja vieläpä eri paikoissa! Meillä käy ehkä kerran parissa viikossa omalla kylällä neuvolalääkäri, jolla käy sitten kaikki vauvasta vaariin. Sen takia neuvolan kautta onkin sitten vaikea päästä lääkärille, kuten tuossa alkuviikosta sain huomata. Kröhöm... En ole katkera, mutta kuitenkin. :kieh: Naapurikaupungissa tuntuu, että kaikki käy kuin elokuvissa. Neuvolassa on koko ajan lääkäri paikalla ja sinne saa aikoja aina tarvittaessa, jos tarvii jonkun vaivan takia esim. sairaslomaa.

Mua myös aina välillä huimaa. Uskoisin, että kuuluu asiaan, vaikkei kovin kivaa olekaan. Samoin tää päänsärky alkaa käydä kurjaksi. Olen joutunut ottaamaan joka päivä kahdesti paramaxia eikä sekään tunnu riittävän. :|

MLM:llä on ihana masu! :heart:


NS 22+6
 
Heipsan taas! Kiitoksia onnitteluista :heart:

Onnittelut niiskuneidille & kihlatulle vielä tätäkin kautta! Ja voi kun tuo sun pahoinvointi nyt loppuis jo… :hug:

Anskutin Voi miten ihanaa, vai vihkimekkoa siellä väkerrettiinkin :heart:

Onnittelut jälleen uusista ultrakuulumisista! Ja onnea tyttölupauksesta Sannulille ja Katapultille sekä poikalupauksesta Meelialle!

Töissäkäymisestä Mä oon onneksi opiskelija ja opinnot sen verran loppusuoralla, että luennoilla ei juurikaan enää tarvitse istua. Toki meidän tilanne on taloudellisesti työssäkäyvää pariskuntaa paljon kehnompi, mutta oon kyllä ollut hyvilläni siitä, ettei tarvitse töissä käydä raskaana ollessa. Tsemppiä vaan kovasti kaikille työssä ahertajille!

tatomira Mulla on myös ihan sama tapa, eli elokuussa luin elokuisten pinoa, nyt syyskuussa syyskuisia jne. Niitä viime hetken tunnelmia ja synnytyskertomuksia on niin mielenkiintoista lukea. Toivottavasti flunssa helpottaa pian!

Kävin muuten apteekissa juuri hakemassa särkylääkettä varmuuden vuoksi ja siihen pölähti sitten joku työntekijä kyselemään tarvitsenko apua. Kysäisin sitten Buranan (tai ibuprofeenin) syömisestä raskausaikana, niin hän vastasi, ettei sitä voi kyllä suositella ollenkaan. Olin vähän ihmeissäni, kun tosiaan oon ajatellut, että se olisi kiellettyä vain viimeisellä kolmanneksella. En oo kyllä tainnut ottaa särkylääkettä koko raskausaikana (paitsi Litalginia päivää ennen plussausta, kun luultiin, että mulla on sappikivet), kun ei ole onneksi ollut tarvetta.

Rakenneultrassa mulle merkattiin äitiyskorttiin, että vauva on raivotarjonnassa, mutta kätilö kuitenkin sanoi, että vauva on täällä konttausasennossa :confused: Muutenkin nuo potkut tuntuu monesti todella alhaalla, mutta kaipa se pikkuinen kieppuu miten sattuu :D Tilaahan siellä vielä pitäis olla.

Ninnatar Mulla on potkut edelleen aika vaimeita, kun tuo istukka on edessä. Mutta on ne selvästi kuitenkin vahvistuneet niistä ihan ensimmäisistä hipaisuista ja kuplista. Oon itsekin ihmetellyt tuota pulssia, että miten se tuntuu levossakin hytkyttävän koko kroppaa ihan kunnolla :eek: Esimerkiksi selällään maatessa näkee koko ajan kun tissit ja maha hytkyy sykkeen tahdissa. Neuvolassakin katoin, että mun syke oli verenpainetta mitattaessa yli 90, huh…

Raskausdementia nostaa toisinaan päätään, mutta mä oon kyllä muutenkin aika hajamielistä ja hölmöä sorttia :ashamed: Että jos puolivaloilla tekee jotakin kotiaskareita tai keittää vaikka kahvit, niin mikä tahansa voi mennä pieleen. Kerran yläasteella tai lukiossa ollessa olin syönyt aamulla jäätelöä ennen kouluunlähtöä (kalsiumpitoinen aamiainen!) ja laittanut sitten jäätelöpaketin jääkaappiin pakastimen sijaan… Äiti oli kotiin tullessaan päässyt jääkaapin pesuun. Taitaa olla siis ihan syntymävika ;)

MLM Voi miten kaunis ja ihanan kokoinen masu sullakin on! :heart:

(.) Ärh, että on rasittavaa. Mulla on ollut toinen korva lukossa kohta viikon. Ja siis todellakin ihan täysin lukossa… Audispraytä oon käyttänyt, mutta ei meinaa auttaa. Täytyy varmaan mennä ihan korvahuuhteluun. Tää on meinaan todella ärsyttävää, vaikka onkin ihan pikkuvaiva esimerkiksi pahoinvointiin tai muuhun sellaiseen verrattuna.

Jomi & SS 20+4
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on kela-neuvola takana ja paperien täyttäminen voi alkaa. Ja paketin odotus :)

22+0 (17+5)

Hb 141 (125)
Rr 110/69 (113/70)
Paino 51,8kg (50,3kg) Noussu ekasta punnituksesta 2,4kg
Syke +145 (+145)
Liikkeet ++
Sf 16

Lääkäriaika seuraavaks, mutta se pitää soittaa koska ei ollu antaa vielä lokakuulle aikoja. Ja sokerirasitukseen sain lähetteen... minä ja mun suuri suuni :(

Väsymys painaa taas, jaksa mitään tehdä :/

Nijan ja Hermanni-Jalmari 22+0 pokspoks
 
En mä usko, että minkään lääkkeen syöntiä raskausaikana suositellaan, mutta en myöskään usko, että satunnaisella buranan syönnillä mitään kauheuksia saa aikaan.
Flunssakin vähän helpotti ja selvisin koko flunssasta 2 buranalla eli koko raskausajan saldo on nyt yhteensä 3 buranaa (ekan otin joskus rv 13 paikkeilla) et en usko tuolla olevan sikiön kehityksen kannalta yhtikäs mitään merkitystä.

Ainiin, muuten. Kun siitä oluesta silloin kirjoittelin ja haikailin sen perään niin huonona odottajana olen muutaman kerran nyt hörpännyt miehen tölkistä saunassa olutta... hölmöä, mutku...
No kuitenkin, joku sitten täällä kertoi, että vehnäolut ajaisi asiaa ja niinpä kaupassa tarttui pullollinen vehnäolutta (alkoholiton siis) kätöseen ja eikun saunaan toiveet korkealla. Täytyy myöntää, että oli ylivoimaisesti parasta alkoholitonta olutta, mitä olen juonut ja todella raikkaan makuinen ja varmasti tulee ostettua toistekin :) että kiitokset vinkistä, kuka se sitten olikin. Ongelma tosin tuossakin oli se, että sillähän ei ollut sitten oluen kanssa mitään tekemistä, mutta saunajuomana menee ehkä juuri ja juuri paremman puutteessa.

onpas maka kurjaa jos tarvii monessa paikassa juosta neuvoloissa :( meillä onneksi kaikki samassa paikassa, nyt on jopa sama täti niin raskaus- kuin lastenneuvolassakin :)

mä en niin tiedä tuosta raskausdementiasta mutta raskausajan rabies minulla kyllä on :( mä oon oikeasti niin kiukkunen koko ajan ja räjähdän nollasta sataan sekunnissa. Suutun pikkuasioista ja huudan ja karjun kuin mielipuoli ihan koko ajan :( mä vihaan itseäni sen takia ja yritän hillitä itseäni, mutta kun ei onnaa... samanlainen vatipää olin kakkostakin odottaessa ja tyttöhän sieltä silloin(kin) tuli, mä oon vaan miehelle todennut, että jos laitetaan kahden naisen hormoonit samaan kroppaan niin lopputulos ei voi olla muuta kuin täysi hirviö :( poikien odotukset on olleet paljon helpompia ja oon ollut huomattavan paljon rauhallisempi.
Voi kun voisikin eristäytyä jonnekin ihan yksikseen täksi raskausajaksi niin ei tarttis muiden kärsiä.

Jomi toi on tosi kiva, ettei tarvii raskausaikana käydä töissä, itsekin "ekan sarjan" tein opiskelijana ja olihan se odotusaika täysin erilainen, kun ei ollut "mitään" velvotteita. Ihan eri asia nyt, kun pitää aamuisin herätä ennen seitsemää ja lähteä töihin... ja kun ei sekään riitä, niin mullahan painaa opinnot samalla päälle ja pitäisi puolet opinnoista hoitaa alta pois ennen äitiyslomaa, haaveissa olisi joku loka-marraskuu kun valmistuisin, mutta kun motivaatiota ei vaan yksinkertaisesti ole :(

tatomira 23+4
 

Yhteistyössä