Tammikuun Vauvat 2012 lokakuussa

Moikka :)

Mulla on LA 13.1 eli tänää on 28+3 :)

En tiiä päivitetääkö tota tammimammojen listaa, mutta jos päivitellään niin:

Nosa, ensimmäinen, 21, Koks Tyttölupaus

Tai no ei se mikään tyttölupaus ollut kätilö sano "veikkaan tyttöä, mutta en suosittele lähtemään mekko ostoksille" :)

Hei voi olla pikkasen typerä kysymys, mutta kun tosiaan esikoista odottelen niin oon miettinyt tota painoarviota tehdäänkö se jokaiselle? Ja jos sellanen tehdään miten tämä tapahtuu kun ei enään ultrailla? Olis kiva tietää kuinka iso/pien masuasukki on nyt tai silloin kun tammikuu alkaa lähestymään.
 
Hola Mammat!

Nyt vaan nopeat neuvolakuulumiset. Kirjoittelen sit viikonloppuna lisää :)

Neuvolassa käyty taasen.
Alkuun tuloksia:
Syksyn mittaan pissaillut purkit olivat puhtaita. Floorat siis kaikonneet.
Paino: +475g/vko - Nyt on tullut kaikkiaan 8,5 kiloa ja terkka sanoi, että ihan enintään 10 kiloa saisi tulla. Taitaa olla tiukat ajat luvassa
Hb: 118 (112) JES! Verilettukuuri tehosi.
SF: 27 !! (21) Käyriltä hiutastiin ohi että heilahti. Terkka epäili, että voi johtua myös perätilasta.
Syke ja liikeet hyvät
Verensokeri 3 tuntia syömisen jälkeen 5.4.

Verensokerit mitattiin, koska jäin sokerirasituksessa kiinni ja opettelin käyttään mittauskonetta. 2 tunnin raja ylittyi rimaa hipoen, mutta ylittyi kuitenkin. Eli luvassa on nyt sit sokerien kotimittailua ja tarkkaa ruokavaliota. Ja onhan siinä jotain positiivista kun päästään kurkkaamaan ultralla masuun vielä kerran :) Tää tilanne on kuitenkin ihan pelastettavissa vielä onneks. Just viikonloppuna juttelin erään perhetutun kanssa joka sanoi, että hän sai tiukalla ruokavaliolla sokerit pysymään kurissa raskausaikana. Toivoa ei siis sovi vielä heittää hukkaan.

Anskutin ja Syllikki 27+2 <3
 
Heippa Nosa! :wave: Mulle ei ole tehty lainkaan painoarviota missään vaiheessa. Jos muistan, niin kyselen sitä seuraavassa neuvolassa. Mäkään en tiedä, mihin se painoarvio perustuu. Lääkärineuvolakin oli jo, eikä tullut siellä puheeksi.

Täällä on ollut puhetta siitä, missä tarjonnassa vauva on. Mä kysyin sitä lääkärineuvolassa (viikolla 26+4) ja lääkäri sanoi, että ei sitä varmaksi pystynyt siinä päättelemään (kun vaan mahan päältä tunnusteli) ja sanoi, ettei sillä ole mitään merkitystäkään vielä, kun vauva uiskentelee ja mahtuu kääntyilemään vielä ihan miten päin vaan.

Mimsylle jaksamisia. :hug: Kiva kuulla, että nyt on ollut pari parempaa päivää. Ehkä noiden parempien päivien voimalla jaksatte eteenpäin!

Mä pääsen nyt vihdoin tilailemaan ä-pakkausta (työkuviot selvisi). Onpa kivaa, sen jälkeen voi paremmin miettiä, että mitä puuttuu ja mitä hankkia. Pinniksen huusin huutonetistä ja sainkin sen jo. Hieno oli! :) Ajattelin siihen kerätä kaikki vauvan roinat, ovat sitten yhdessä paikassa. Päädyin myös hankkimaan huutiksesta sen pinniksen päälle laitettavan hoitotason (sitä en kyllä vielä ole saanut). Koin ahaa-elämyksen, kun joku täällä sanoi, että ei sitä tarvitse ihan koko ajan olla ottamassa pois ja laittamassa takaisin. Että voi se vauva siellä nukkua, vaikka toisessa päässä se taso olisikin (näin ainakin ymmärsin). Tuntui heti paljon kätevämmältä.

Tatomira kirjoitti ristiäisistä/nimiäisistä. Meillä on se tilanne, että lasta ei kasteta. Vähän jännittää suvun suhtautuminen, mutta eipä tulis mieleenkään ruveta tässä asiassa miellyttämään muita. En aio tehdä vastoin vakaumustani. Mut sinänsä, jos joku muu haluaisi meille juhlan järjestää ja itse päästäis vaan vieraiksi, niin se kyllä kelpaisi mulle. Siis olettaen, että mitään uskontoon liittyvää ei sitten ujutettais mukaan juhlaan. Joku kyläilyhetki olisi ihan näppärä tapa näyttää uutta tulokasta sukulaisille ja kertoa nimi.

Oli muuten Tatomira tosi ikävästi anopiltasi sanottu, että ”voihan sen virheen korjata” (siis kun edellistä lastanne ei kastettu). Mä ainakin loukkaantuisin moisesta oman vakaumukseni halveksinnasta. Itse olen korjannut vanhempieni ”tekemän virheen” eroamalla kirkosta. :) Noh, oikeasti en siihen suhtaudu virheenä, se oli vanhempieni päätös ja sellaisena hyvä. Vanhempien pitää nämä asiat tässä vaiheessa päättää. Mun lapsi saa halutessaan liittyä kirkkoon heti kun itse kykenee tahtonsa ilmaisemaan.(Plus että täytyy kaimolla väh. 12-vuotias, kun vanhemmat ei kuulu kirkkoon.)

Aika jännä, että anoppisi ajatteli, että teidän lapset voi liittää kirkkoon/seurakuntaan, vaikka itse ette kuulukaan. Mutta jos anoppisi haluaa järjestää juhlat lapsen kunniaksi, niin etkö voi suhtautua siihen vain yhtenä kyläilyhetkenä, jolloin sinun ei tarvitse huolehtia tarjottavista yms.? Jos välttäisit siten anopin loukkaantumisen. Jos toisaalta et millään muotoa halua mitään tilaisuutta järkättäväksi, niin nimenhän nyt voi ilmoittaa vaikka kortilla, jossa on lapsen kuva ja nimi.

Jos meille nyt nimiäiset tulee, niin ajateltiin (tai mies suunnitteli :D ), että pyydetään jokaista vierasta tuomaan jotain ajankohtaista syntymä/nimenantopäivään liittyvää. Esim. päivän lähden tai päivän hittilistan ekat kappaleet cd:llä (mitenkä tuo tallennusmuoto nyt sitten kestää aikaa, jää nähtäväksi) tai muuta vastaavaa. Nämä sitten laitetaan laatikkoon, joka suljetaan ja sinetöidään ja annetaan lapselle esim. 15-v päivänä. Jonkin asian/tavaran tuomisen sijaan lapselle voi kirjoittaa henkilökohtaisen kirjeen, joka myös tuonne laatikkoon laitetaan. Tästä operaatiosta tulisi vähän sisältöä tuohon nimiäisjuhlaan, kun ei siinä oikein muuten ole mitään, tavallinen kyläilyhetki vaan.

Syntymäpäivätoiveista on ollut puhetta. Mä en ihan ymmärrä, miksi kukaan haluaisi lapsen syntyvän jonain spesiaalina päivänä saati jonkun toisen ihmisen syntymäpäivänä. Voin vain kuvitella, miten paljon itseäni olisi lapsena ärsyttänyt, jos olisin joutunut jakamaan synttäripäiväni jonkun toisen kanssa. Tai, että samana päivänä olisi juhlittu uutta vuotta, joulua tms. Synttärijuhliakin olis ollut hankala järkätä, kun kaverit on joulun/uudenvuoden vietossa jossain muualla. Mä toivon jotain ihan tavallista arkipäivää syntymäpäiväksi lapselle. Se on sitten sen lapsen ihan oma päivä, ja kaikki huomio kuuluu silloin hänelle. :)

Anskutinilla oli hyvä lääkärikäynti. Tuo verilettukuuri kuulostaa paremmalta kuin se raudan syöminen. Täytyypä itsekin muistaa jos hb laskee. Kurja vaan tuo painonnousun rajoittaminen, ei siihen nyt voi niin hirveästi itse vaikuttaa. Tsemppiä!

Tellu Po 27+4
 
Tellu Po: minä toivon ainoastaan että tämäkin mukula syntyisi hiukan ennen laskettua aikaa, päivällä ei niinkään ole väliä. Minulla näkyy olevan tapana saada isoja lapsia, joten voisin hyvin synnyttää jo hetki kun rv37 tulee täyteen. Toiveena on vain, ettei poju kasvaisi yli nelikiloiseksi.
 
Verilettukuuri? Miten paljon niitä pitäisi syödä? Mulla kun ei vatsa kertakaikkiaan kestä noita rautatabletteja, alkaa olla niin kipee ettei voi syödä kohta mitään. Olisin pikkuhiljaa jopa valmis popsimaan niitä verilettuja.. Hb sen kun jatkaa laskuaan ainakin väsymyksestä päätellen..
 
Raparperitaivas HEP!! Minä tahtoisin hatun yms. jos tykkäisit neuloa :D maksan toki!

Täällä vaivat vaan lisääntyy.. ei puhettakaan että mitään liikuntasuorituksia pystyisi tekemään. Selkäkin niin kipee että välillä meinaa jalat lähteä alta kun vihlasee niin kovasti :/ supistelut olen saanut kuriin kun en tosiaan rehki ollenkaan, mutta toisaalta tartteis hiukan liikkua muuten alkaa iskias vaivaamaan.. muuten olo on hyvä ja mieli virkeä :)

Neuvolalääkärissäkin tullut käytyä jokunen viikko sitten ja kaikki oli hyvin tuolla kohdunsuulla, hyvä juttu! Sykkeet hyvät vauvalla ja sf-mittakin menee keskikäyrällä ku alkuun meni alakäyrällä tai hieman sen alla. Perjantaina ois neuvola niin täytyy laittaa sit tarkempia tietoja :)

Täälläkin alkaa olemaan hankinnat vauvaa varten valmiina tai ainakin nuo isommat hankinnat.. vauvan vaatteet yms. oon jo pessyt valmiiksi kun on tässä saikulla ollut aikaa :D ompahan valmiina ainakin ne..

Pitiköhän mun vielä jotain kommentoida.. Nosa tervetuloa :flower:

Hauskaa viikkoa kaikille ja hyviä vointeja!

Nuhmuliini80 28+0 <3
 
Huomenta Suomen raiteilta :)

Verilettukuuri sisälsi siis kaikkea mahdollisimman rautapitoista ruokaa, joka vain on sallittujen listalla. Viimeisen kuukauden aikana olen siis syönyt korostetun paljon pinaattia (keittona ja lettuina), verilettuja, mustamakkaraa, parsakaalia ja tietysti ruisleipää. Sanotaanko että viikossa meni noin paketti (joskus kaksi) verilettuja, paketti pinaattilettuja ja useampi annos pinaattikeittoa (itsetehtyä tai kaupan) sekä mustaa makkaraa pari kertaa. Kannattaa muistaa, että kun syö rautapitoisia ruokia, niin samalla ruoalla ei sopisi sitten syödä maitotuotteita, koska se ehkäisee raudan imeytymisen. En siis tiedä, mikä pinaattikeiton teho on, koska siinähän on maitoa.. Sen lisäksi söin Multivitan raskaus ja imetys -tablettia, josta saa kanssa rautaa. Niin ja söinhän mä yhtenä päivänä puolikkaan kaupan rasian maksalaatikkoa ja kuukauden aikana yhteensä kaksi 200gr pötköä maksamakkaraa :) Leivistä ruisleipä on paras raudan lähde.

Tellu Po Mä olen kans ihmetelly, että mikä hinku ihmisillä on "tilata" lapset tietylle päivälle. Meillä on suvussa paljon (siis TODELLA paljon) syntymäpäiväkaimoja ja siitä aina vitsaillaan, että tuleekohan kenen syntymäpäiväkaima tällä kertaa, mutta siinä vaiheessa olin vähän ihmeissäni kun anoppi rupesi pohtimaan, mitkä päivät tammikuussa on jotain merkittäviä kalenteripäiviä/liputuspäiviä ja siksi hyviä syntymäpäiviä...Toki oon tehnyt vaavin kanssa yksipuolisen sopimuksen, että synnyttäisiin viikonloppuna (pe-ilta - ma-aamu välillä), jotta isäkin pääsee taatusti mukaan synnytykseen. Mutta viikonlopun vaavi saa valita itse :D Vaan eipä sillä oikeasti mitään väliä ole.

Ja ruokavalioasiaa vielä vähän lisää. Mä olen saanut apua ummetukseen syömällä joka päivä aamulla 3 kuivattua luumua. Tänään tosin näytti siltä, että aamupala nosti liikaa sokereita, eli joku osa pitää jättää pois. PIdän tässä samalla tarkkaa kirjaa syömisistä, niin pystyn näkemään miten ruokavalion muutokset vaikuttaa sokereihin. Huomenna siis luumut pois aamupalasta ja vaikka jonkin muun ruoan yhteyteen. Mutta suosittelen kokeilemaan siis kuivattuja luumuja :)

Sit taas töiden pariin!

Anskutin
 
Pitää nyt tarttua tuohon syntymäpäivätoiveeseen jos joku mun jutuista käsitti, että toivoisin vauvan syntyvän jonain tiettynä päivänä. Eli mulle on ihan se ja sama, koska vauva syntyy ja todella toivon, että hän ei synny jouluna :) syntyy sitten kun syntyy. Mutta se päivämäärä, eli 26.12. on sellanen, että mulla on TUNNE, että vauva syntyy juuri silloin. Itse toivon, että menisi v. 2012 puolelle, mutta epäilen vahvasti ettei niin ole. Mulla on kahdessa aiemmassakin raskaudessa ollut tunne syntymäpäivästä ja niissä se on pitänyt paikkansa.

Tellu Po anoppi on hyvin uskovainen ihminen ja vaikkei sitä myönnäkään niin varmasti osittain syyttää minua siitä, että hänen poikansa erosi kirkosta. Päätös olla kastamatta lapsi oli varmasti anopille kova paikka ja loppujen lopuksi hän on aika vähän siihen asiaan puuttunut.
Meidänkin lapsemme halutessaan saavat liittyä seurakunnan jäseniksi, kunhan ovat itse riittävän vanhoja päättämään asiasta eikä minulla ole mitään sitä vastaan, ei toki! Haluan vain antaa heille vapauden valita itse.

Mä en pidä mistään juhlista, minusta ne on jotenkin ahdistavia tilaisuuksia ja kun ei se vauvallekaan ole mitään herkkua olla "kiertopalkintona" kun kaikki haluavat sylitellä (tosin meidän kuopus kyllä vierasti jo silloin niin kovasti, että kukaan ei sitä itkevää syliinsä halunnut :D ). No, jos vauva on poika niin nimi ilmoitetaan syntymästä ilmoittamisen yhteydessä, koska olen jo kertonut kaikille, että mikä vauvan nimi on, jos hän nyt poika sattuisi olemaan eli silloin nimiäiset etenkin menettäisivät täysin merkityksensä.
Tytön kanssa ei noin voitaisi toimia, koska tytön nimestä ei ole vielä päästy yhteisymmärrykseen, itsekin ajattelin tyyliin jotain kuvallista tekstiviestiä nimen kera :D Tosin kaikkien puhelimet ei vastaanota kuvaviestejä.

Raudasta mulla on kaikkien raskauksien kanssa pysynyt hb hyvänä ja osittain varmasti on syynä se, että ruisleipä on ainoa leipä josta pidän, joten sitä tulee syötyä paljon (tai paljon ja paljon) lisäksi pinaattia lisään esim. muusin joukkoon, sämpylätaikinaan jnejne. maksamakkaraakin syön, koska jostain syystä (oisko se luonnon oma tarve kertoa, että rautaa tarvitaan) mun tekee sitä mieli raskausaikoina.
Itseasiassa kun nyt tuli nämä jutut noiden ravintolisien käytön haittapuolista ja nimenomaan rautalisä oli rankattu sinne "vaarallisimpaan" kastiin + se tutkimustulos, että rautalisän käyttö on yhteydessä korkeisiin bilirubiiniarvoihin vauvalla niin oon tehnyt kaikkeni, että saisin ravinnosta sen tarvittavan raudan. Muutenkin tosiaan kaikki "raskausvitamiinit" jää kauppojen hyllyille.

Mutta hehkutusta! Mä sain tänään koulun päättötyöni hyväksytyksi!! Siis mun täytyy tehdä vielä kaksi selvitystä asiaan (siis sellanen n. tunnin työ jonka "raamit" on jo valmiina) ja sitten vielä sen lopputyön esitys ja mä valmistun!!! Eli käytännössä mun valmistumiseni on n. kahden tunnin työn takana ja sit se on ohi!!! Pelkäsin, etten saa sitä tehtyä ennen vauvan syntymää, mutta sitten kaikki palaset menivätkin kohdalleen ja tilanne on tämä!! Aivan mahtava fiilis :) :) :)

Nosa tervetuloa ja tuosta kokoarviosta :) Se tehdään yleensä synnytystapa-arvion yhteydessä, joka sinullekin tietääkseni tehdään, kun esikoista odotat :) arvio on tosiaankin arvio ja oma kokemus kolmen raskauden jälkeen on se, että tuo ultrassa tehtävä painoarvio on yhtä luotettava kuin jos arvalla heittäisi, eli sillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Mulla kätilöt on käsikopelolla mahan päältä arvioineet ihan parinkymmenen gramman tarkkuudella oikein (arvio 3400g vauva painoi 3420g toisen kohdalla arvio tasan 3kg, vauva 2960g), kun ultran arviot on heittäneet yli puoli kiloa (samoissa raskauksissa tuon ekan kohdalla arvio oli 3800g ja tokan 3500g)

ainiin -Amalialle- piti kirjoittaa jo eilen, että aivan mielettömän ihana tuo peitto, jonka olet vauvalle neulonut!! Oli ne housut ja haalarikin tosi hienot, mutta tuo peitto kyllä pisti silmään, todella upea! :) jos itsellä ei olisi kaapit täynnä peittoja vauvalle niin tuosta kyllä olisin saanut inspiraation... tosin hmm... mulla ei taida olla villaista peittoa :D :D :D

ainiin muuten (mikäköhän romaani tästä oikein tulee) mä eilen katsoin vauvalle valmiiksi kotiintulovaatteet :ashamed: miten niin ajoissa? :D

Niin ja jatketaan vielä eli Tellu Polle piti vielä kommentoida: eli meillä tosiaan tuo hoitotaso oli pinniksen päällä ja alussa se vauva tosiaan on niin pieni ja pinnasänky niin suuren suuri, että se taso voi ihan huoletta olla siinä pinniksen päällä ekat kuukaudet ilman, että sitä tarvitsee nostaa pois (ainoastaan lakanoita vaihtaessa pois ottaminen helpottaa kummasti) niin sen kannalta se on ihan kätevä :)
ja sitten piti vielä ihailla, jos todella luit Emman englanniksi :) vaikka itse aihe on tosiaan ihan sellaista hömppää rakkaushöpinää niin on se teksti kuitenkin niin "raskasta" että jos on vähän liian väsynyt niin eihän siitä ymmärrä mitään kun teksti on kirjoitettu niin "vanhahtavalla" tavalla.
Itse olen kyllä mm. Harry Potterit lukenut englanniksi, mutta noissa tuo teksti on aika kevyttä verrattuna tuohon Emmaan.

tatomira 30+2
 
Viimeksi muokattu:
Olette kyllä jaksaneet syödä terveellisesti, mä otan vaan ne vitamiinitkin just siitä raskausmonivitamiinipurkista. :ashamed: Parempi tietysti olisi saada ne ruokavaliosta. Mutta kaipa se ruokavaliokin on ihan ok, kun ihan hyvä olo on. Tosin viikonloppuna söin pizzaa ja sen jälkeinen yö oli kyllä uneton. Selkää särki ja närästi. Jee.: / En suosittele. Ja siis selkäsärky johtui siitä, että se (puolikas!!) pizza ei vaan meinannut mahtua vatsaan samaan aikaan vauvan kanssa, vaan jompikumpi pyrki selvästi selästä ulos.

Tatomiralle isot onnittelut tulevasta valmistumisesta!! :flower::flower::flower: Kovan tsempin olet ottanut vaiheessa, jossa moni ei välttämättä jaksa edes normaaleja päivärutiineja. Sitä paitsi ne vikat tutkinnosta puuttuvat osaset on jotenkin henkisestikin raskaita, niihin saattaa vaan olla niiiin vaikea tarttua, kun vaan toivoisi, että homma olisi jo paketissa. Niin ja tsemppiä myös sen anopin kanssa. Meilläkin mä ehkä olen hiukan myötävaikuttanut (ainakin ulkopuolisen silmissä voi näyttää siltä) miehen kirkosta eroamiseen. (Tai ainakin erosin ekana.) Siksi hiukan tuo suvun suhtautuminen jännittää.

Niin ja siitä Emmasta vielä, kyllähän se sitten viihtyikin mun yöpöydällä useamman kuukauden… :ashamed: Ehkä joskus luen sen suomeksi ja sitten tulee ahaa-elämys, että aiii, tässä tarkoitettiinkin tätä… :D
 
Tatomira, kiitos kehuista :ashamed:
Eihän niitä vauvan peittoja voi olla liikaa.. Täältäkin löytyy varmaan yli kymmenen pikkuista peitettä.. Että ei kun neulomaan. Eikös sulla ollutkin sopivasti neulomuksen puutetta :D
 
Tervetuloa Nosa, meillä painoarvion tekee lääkäri ihan omassa lääkärineuvolassa joka kerta kun sellainen on.. Ei ihan yleinen käytäntö, mutta ihan kiva lisä täällä.. :)

Synnytystapa-arviota ei muuten sitten joka paikassa tehdä esikoista odottaville, ei ainakaan täällä..Nyt menen kun esikoinen syntyi imukupilla, mutta aikaisemmin sitä ei ole tosiaan minulle tehty..Joten ei kannata lupailla sellasia muille kun käytännöt vaihtelee.. ;)

Syntymäpäivistä mulle nyt ei tosiaan ole mitään muuta merkitystä kuin että menis ens vuoden puolelle, en siis halua olla missään tapauksessa jouluna tms. laitoksella..Mut minkäs siinä teet jos niin käy.. :)


Anskutin oli saanut hyviä kuulumisia lääkäristä, hieno homma! :)

Tänne ei edelleenkään erikoista.. :) Junnua on koitettu nyt nukuttaa kaikesta huolimatta jatkettavassa ja ollaan jopa pari yötä saatu se siinä nukkumaan! :O :) En tiiä hitsi josko sittenkin tuon pinnasängyn siltä saan napattua uudelle tulokkaalle.. :D

Mutta mukavaa viikon jatkoa!

Maira ja pimpula 28+1
 
Onhan taas tullut tekstiä sitten viime käynnin :)

Vyöhyketerapiasta: Olin eilen ekan kerran. Täytyy kyllä myöntää ihan rehellisesti, että hoidon jälkeen olin tosi väsynyt ja jalan särky nousi ihan hillittömäksi, mutta se kai kertoo, että hoito tehoaa :)
Vyöhyketrapia raskauden lopulla voi kuulemma auttaa käynnistämään synnytyksen jos tilanne muuten kypsä ja helpottaa synnytystäkin. No kannattaa ainakin kokeilla.
Itseä hoito ei juurikaan sattunut ja siitä tuli rento olo eli ihan OK vaikka tuo tulehtunut jalka onkin ihan turvoksissa :)
Seuraava kerta sitten 1,5 viikon päästä.

Hoidosta voi kuulemma saada apuja moneen raskauden aikaiseen ongelmaan kuten ummetukseen, liitoskipuihin, päänsärkyyn, turvotukseen jne.

Bassets 28+0
 
Ninnatar, hengissä ollaan! :wave: Käyn joka päivä lukemassa, mutta niin laiska kirjoittamaan. =) Enemmän tulee tuolla FB:n puolella pyörittyä.

Synnytystapa-arviosta vielä sen verran, että toisilla paikkakunnilla kutsutaan myös rv36 neuvolalääkäriä tuolla nimellä, koska siinä lääkäri arvioi mm. lantion riittävyyden ja vauvan koon, joiden mukaan mahdollisesti lähetetään ä-polille arvioon. Tuo neuvolalääkärin synnytystapa-arvio on ihan jokaiselle (ellei ole "poikkeava") ja pääse suoraan ä-polille tsekattavaksi. ;)

NS 29+5
 
Synnytystapa-arviosta omalla kohdalla pyysin esikoista odottaessa päästä arvioon koska mulle on sanottu, että alatiesynnytys ei ehkä ole mahdollinen lantion ahtauden takia. Pyysin ja pääsin ja arvio äitipolilla oli että joko mahtuu tai sitten ei ja jos ei mahdu niin leikataan. Aikas lailla kauhistutti ekakertalaita :O
No poika mahtui hyvin, mitä nyt väliliha leikattiin. Painoi 3350 g.

Kakkosesta ei arviota olisi tehty/ei tehty, mutta käynnistystä varten otettiin painoarvio joka oli 4 kg. Taas kauhistutti, mutta synnytys oli tosi helppo poika painoi 3890 g ja oli tosi roteva.
Ja kommenttina vielä että olen tosi siro rakenteinen ja pituutta 150 cm...

Ykkösestä ja kakkosesta kohdunpohjankorkeus oli alakäyrän kummallakin puolin. Nyt mennään reilusti keskikäyrän yläpuolella, mutta en varmaan kehtaa taas kinuta arvioon kun kaksi synnytystä on mennyt niin hyvin.

Muoks: tekeeköhän ne noita synnytystapa- tai painoarvioita yksityisesti ja mitäköhän ne mahtaa maksaa?
Bassets 28+0
 
Viimeksi muokattu:
synnytystapa-arviosta meillä ei käsittääkseni sitä automaattisesti tehdä, tuossa rv36 tms lääkäritarkastuksessa lääkäri sen käsikopelolla koittaa mutta ei muuta. Nyt kun kävin tällä viikolla (rv27) itse yksityispuolella lääkärineuvolan korvaavan käynnin, niin lääkäri sanoi että sitte siinä rv36 tienoilla kun menen seuraavan kerran niin ultraillaan, kopeloidaan ja mittaillaan ja tehdään synnytystapa-arvio. Eikös se yleensä ultralla tehdä? Ja jos epäilystä mahd. ongelmista on niin voidaan vielä tehdä kuvantaminen magneetilla? Tai tässä käsityksessä jotenkin olen ollut.

Omassa suvussa on melkoisen "hyviä synnyttäjiä" niin uskoisin ettei ongelmia tule. Kunhan tuo mukelo nyt vaan suvaitsee kääntyä pää alaspäin jossain vaiheessa.

Käväisin kirppareilla tänään ja tein kestovaippalöytöjä. jee. Samoin käytiin eilen äiteen luona ja sieltä tuli mukaan niin kauhea kasa vaatetta ettei tarvi kyllä itse ostaa enää mitään. Nyt pesukone ja kuivausrumpu hyrrää tasaseen tahtiin niin saan nämä vaatekasat vähitellen tuonne lipastoon.
 
Painoarvioista, ultralla tehty arvio on ainakin minun kohdallani heittänyt aika reilusti. Lähes puoli kiloa. Siis arvio on ollut pienempi mitä vauva. Usein kätilön mahan päältä tekemä käsikopeloarvio on luotettavampi, ihme kyllä.
 
Tatomira Niin on, ja ihan puoli-ilmaiseksi :heart: Siellä näytti myös olevan sellainen juttu, että kun liittyi heidän postituslistalleen, niin tuli meili, jossa sanottiin, että vähintään 60 eur tilauksesta ei tule postareita tervetulotarjouksena :)
 
Kelalta tuli vihdoin postia :) Tuli päätös äitiyspäivärahasta ja äitiysavustuksesta ja samassa yhteydessä postista ilmoitus että äitiyspakkaus on saapunut :)

Olisi kauhea hinku hakea paketti jo, mutta ei taida onnistua tällä kokoonpanolla yksi raskaana oleva, yksi 2 v ja yksi 1 v jota täytyy kantaa...
Täytyy varmaan odottaa lauantaihin kun isukki saapuu kotiin :eek:

Äitiysloma alkaa sitten 12.12 =)

Bassets 28+1
 
Mullekin maksettiin tänään äitiyspakkausraha 140 eur. Vielä ei tietoa äitiyspäivärahasta, mutta meneeköhän ihan joulukuulle, koska anon sitä 6 kuukauden tulojen mukaan ja saan kolme ekaa kuukautta täyttä palkkaa?
 
Tervehdys pitkästä aikaa!

Kummeista meil on päätetty kummit, ja jos suostuvat, niin meidän pikkuselle tulee yhteensä 4 kummia, eli kaksi pariskuntaa.

nimi täällä on kans päätetty. tai jos vauva on vaan sen nimen näkönen.. Millon muuten täytetään hätäkastelaput? vai tarviiko sellasta lappua edes täyttää?

(.) täällä jatkuu pahoinvointi ja päänsärky.. eli siis kaiken kaikkiaan oksentelua on ollut 20 viikkoa putkeen.. eli melkeen koko raskausaika.. nyt se on vähentynyt, mutta ei suinkaan loppunu.. pieni pelko perseessä, että alkaako se taas ylitsepääsemöttömäksi siinä rv 30 jälkeen? ;o muuten täällä ihan mukavasti. vauvan vaatteet on pesty ja kääritty kaappiin. pinnasänky tilataan ens kuussa, joten silloin on kaikki tarvittava kasassa. ensi viikolla neuvola. täällä päivät menee ihan kotosalla, koulutehtäviä ja muita askareita tehdessä. ihanaa kun mötkö on aktiivinen ja kova potkimaan! <3

Tänään leivoin ensimmäiset joulupiparit ja joulutortut (toki hieman musta lopputulos.. ) mutta ajatus on tärkein! :)

Niiskuneiti ja mötkö 26+4
 

Yhteistyössä