Tammikuun vauvat 2011

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piggis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Noniin, koitan nyt vastata selkeästi, sano sitte jos et ymmärrä =)

Eli, merkinnässä 6+0 sulla on kasassa 6 viikkoa + 0 päivää. (Sitten esim. 6+5 on kuusi viikkoa + 5 päivää.) Sulla aina lauantaina tulee tietty viikkomäärä täyteen ja sunnuntaina alkaa uusi viikko.
Huomenna on siis sulla 6+1 eli kuusi viikkoa + 1 päivä, eli seitsemäs viikko menossa. Ja sehän jatkuu niin että su= 6+1 , ma=6+2, ti=6+3 ke=6+4 to=6+5 pe=6+6 la=7+0 su=7+1 jne,....
Ja ne raskausviikot lähdetään laskemaan edellisten kuukautisten alkamispäivästä. Mullakin alkoi viime menkat lauantaina 24.4, joten siitä on nyt aikaa tasan viisi viikkoa, eli mulla on nyt 5+0 ja huomenna alkaa kuudes viikko =).

Ja raskaus kestää noin 40 viikkoa, eli sitten kun on 40+0 niin on laskettu aika. Mutta voi mennä myös kaks viikkoa yli tai alle..riippuu vähän, tosi yleistä on että ensimmäinen raskaus menee vähän yli.

Minä ainakin aion käyttää inkivääriä jos pahoinvointi käy ylivoimaiseksi ja toimintakykyä haittaavaksi. En aio ylittää päivittäistä suositusannosta. Käytin inkivääriä myös kahdessa edellisessä raskaudessa alkuviikkojen aikana menestyksekkäästi eikä ainakaan näille ole mitään vammoja tullut, ihan terveitä ovat. Tuossa tekstissä sanotaan että "runsasta käyttöä tulee välttää", en usko että pilleri päivässä haittaa. Sitten jos tuntuu että siitä ei ole pahoinvointiin apua niin sen voi sitte lopettaa.
Ja eihän maksaakaan saisi syödä korkean a-vitamiinipitoisuuden vuoksi, mutta esim, maksalaatikkoa saa syödä silloin tällöin pieniä määriä, ei nyt ihan päivittäin, mutta ehkä pari kertaa kuussa. Näin ainaki neuvolassa sanottiin.

Mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, kiitos sinulle vierailija että laitoit tuon linkin!

aa, kiitos Carrie viikko selvennyksestä :) tajusin! mitä kaikkea tässä matkan varrella vielä oppiikaan :)
ja mitä tulee kiellettyihin ja ei-kiellettyihin syömisiin ym, nii kohtuus kaikessa. ja niitä kiellettyjä sitten vähän. mutta en usko että raskauden takia mitään ruokaa tai alkoholitonta juomaa pitäisi välttää.

Vältettäviä:

Alkoholi
Benecol, ProActiv, Evolus, Reducol (Kasvistanolia tai -sterolia sisältäviä elintarvikkeita ei suositella)
Hauki (korkea elohopeapitoisuus)
Huumeet
Inkivääri (ei ole riittävästi tutkimuksia jotta voitaisiin todeta turvalliseksi)
Isokokoiset, sisävesien ahven, kuha ja made - runsasta ja yksipuolista käyttöä vältettävä (elohopea)
Itämeren lohi ja isot silakat - turvallista syödä 1-2 kertaa kuukaudessa (ympäristömyrkyt)
Kofeiini - ei yli 300 mg päivässä (keskenmenoriski saattaa nousta)
Korvasienet (käsittelystä huolimatta sisältää myrkkyjäämiä)
Luontaistuotteet (voi sisältää luontaisesti haitallisia aineita)
Maksaruuat (riski saada liikaa A-vitamiinia, voi aiheuttaa keskenmenon tai sikiövaurioita)
Merilevävalmisteet - ei suositella jos jodimäärä ei ole tiedossa (jodin liikasaanti haittaa sikiön kehitystä)
Mäti (listeriariski)
Pateet (listeriariski)
Papaija
Pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot eli homejuustot, tuorejuustot, feta (listeriariski, paitsi kypsennettynä yli 72 celsiusasteen)
Pastöroimaton maito ja kaikki siitä valmistetut maitotuotteet (listeriariski, paitsi kypsennettynä yli 72 celsiusasteen)
Pellavansiemenet ja pellavarouhe - sisältää kadmiumia ja syaanivetyä (kiellon ehdottomuus epäselvä, ei Eviran listalla)
Raaka liha, myös raakakypsytetty, esim ilmakuivatut ja kylmäsavukinkut (toksoplasmoosiriski, listeriariski). Tokso kuolee jos liha ollut pakastettuna useita päiviä, mutta listeria vain kuumennettuna 72c.
Ravintolisät (osa), mm. kaikki A-vitamiinia sisältävät (A-vitamiinin liikasaannissa riski sikiön kehityshäiriöistä)
Rohdosvalmisteet (voi sisältää luontaisesti haitallisia aineita)
Sakariini (makeutusaine, josta ei ole riittävästi tutkimuksia jotta voitaisiin todeta turvalliseksi)
Sukraloosi (makeutusaine, josta ei ole riittävästi tutkimuksia jotta voitaisiin todeta turvalliseksi)
Syklamaatti (makeutusaine, josta ei ole riittävästi tutkimuksia jotta voitaisiin todeta turvalliseksi)
Tupakka
Tyhjiöpakatut graavisuolatut ja kylmäsavukala-valmisteet (listeriariski, paitsi kypsennettynä yli 72 celsiusasteen) - graavikala ja kylmäsavukala itse tuoreesta kalasta tehtynä ja nopeasti valmistamisen jälkeen nautittuna ei ole listeriariski!
Vihertävät, ruhjoutuneet ja itäneet perunat
Yrttiteet (voi sisältää luontaisesti haitallisia aineita)

Sallittuja:

Aspartaami (makeutusaine)
Asesulfaami K (makeutusaine)
Hunaja (Ei alle vuoden ikäisille lapsille, botulismiriski)
Kalaöljy, jos siihen ei ole lisätty A-vitamiinia (kalanmaksaöljyä vältettävä A-vitamiinin takia)
Lakritsi, salmiakki - kohtuukäyttö (< 50 g/kerta), säännöllistä käyttöä vältettävä (sisältää glykyrritsiiniä, joka aiheuttaa turvotusta ja nostaa verenpainetta, ennenaikaisen synnytyksen vaara)
Maksamakkara ja -pasteija - enintään 200 g / viikko, ei yli 100 g kerralla, ja päivittäisessä käytössä enintään 30 g / päivä (vastaa kahta viipaletta tai 2 rkl)
Pakastevihannekset - listeriariski, kuumennettava ennen käyttöä
Pavut- huuhdeltava, liotettava yön yli ja keitettävä pakkauksen ohjeen mukaisesti (riittävän pitkä keittoaika)
Raaka kala, kunhan kala on ehdottoman tuoretta eikä kylmäketju ole katkennut. Kala tulee säilyttää alle +3 C-asteessa! (Jääkaapit usein lämpimämpiä.)
Raaka kananmuna, jos se on suomalaista
Siipikarjan liha - kunnollinen kypsytys (raa'assa lihassa salmonellan vaara)
Silli - kohtuukäyttö, voi sisältää runsaasti suolaa (ks. Suola). Jos silli on kotitekoista, varmista ettei ole käytetty tyhjiöpakattua kalaa (listeriariski).
Suola - kohtuukäyttö muistettava, lisää turvotusta ja nostaa verenpainetta
Tuoreet vihannekset - huolellinen pesu, ei saa syödä multaisia tai hiekkaisia vihanneksia
Ulkomaiset pakastevadelmat (ja ehkä muutkin ulkomaiset pakastemarjat) - kuumennettava ennen käyttöä (90 C, 2 min), norovirusriski
Valmisruoat - listeriariski, kuumennettava ennen käyttöä

Apteekista saatavat itsehoitolääkkeet, joita saa käyttää:

Itsehoitolääkkeet (osa), varmista aina sopivuus apteekista, neuvolasta, lääkäriltä tai teratologisesta tietopalvelusta
Strepsils (lähde teratologinen tietopalvelu)
Bafucin (lähde teratologinen tietopalvelu)

"Pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot eli homejuustot, tuorejuustot, feta (listeriariski, paitsi kypsennettynä yli 72 celsiusasteen)"

Tässä siis tarkoitetaan pastöroimattomasta maidosta valmistetut juustot.

olipas listat :D kaikkea se raskaus teettää... tuo vältettävien lista on mulle suht helppo koska siellä on paljon/lähes kaikki sellaista jota en normaalistikaan suuhuni laita/säännöllisesti käytä.

millaisia plussatarinoita täältä löytyy? millainen kerta oli kun tärppäsi? :)

Tammikuun vauvat 2011

Nuori vaimo, la 1.1
aurinko, la
piggis, la 15.1
Esikko, la 14.1 (nettilaskuri), PKSSK
laventeli, la 22.1
pampula, la 26.1
Carrie, la 29.1, OYS

Valmistujaisia juhlittu jo eilen ja tänään jatkuu sukulaisten kahvittamisella. Kaikki tuttavat, joille olen tästä kertonut, työpaikan ihmiset mukaan lukien ovat olleet todella positiivisia asian suhteen ja eilinenkin porukka, jossa pelkäsin soraääniä tulevan tuntui olevan aidosti iloinen meidän puolesta. Kuulemma tätejä ja setiä tulee riittämään, joten mamma saa tässä porukassa ollessa ihan vain lomailla :) Eräs kaveri kysyi, jännittääkö tuleva. Vastasin, että kyllä vaikka oikeasti jännittää se, että toukka kestää kyydissä loppuun asti. Synnytyksen jälkeen voidaan sitten jännittää loppuelämää :D

Kovasti seurailen kehitystä vau.fi-sivuilta ja viikot tuntuu menevän melkoisen nopeasti. Tosin hieman on huolestuttaneen alavatsan pistelyt, joiden pitäis tulla vasta viikon päästä sivuston mukaan. Onkin siis mielessä olenko oikeasti niillä viikoilla kuin luulen vai onko siellä kasvamassa kaksi tirpanaa.

Syömiset ovat menneet tähän mennessä ihan täysin mielihalujen mukaan, eli kaikki rasvainen ja epäterveellinen on ollu mun suosiossa. Mutta nyt pitää alkaa vähän rajoittaa. Kaveri kysyi eilen mikä se mieliteko on ja sillon tajusin: kaikki mauton. Siispä ei enää kotiruokaan mausteita, joten eiköhän ala ruokavaliokin taas oikenemaan. Oikeastaan ois pakko, en halua sokerivauvaa varsinkaan omien tekojeni seurauksena.

Esikko, 7+3

Moi vaan!

Itse huomaan olevani melkoisen paljon rennompi noiden nämä-ovat-kiellettyjä -ruokien kanssa kuin esikkoa odottaessani. Kaloja en syö, sillä samoin kuin ekassa raskaudessa, niin näköjään myös tässä, ajatus raa´asta kalasta etoo. Vaikka muuten tykkään kovasti. Ne jäävät siis nyt ihan luonnollisesti pois. Juustoja vedän jos tiedän niiden olevan pastoröituja. Homejuusto menee uunin kautta jne. Vihannekset ja muut pesen kyllä aina tosi tarkasti muutenkin. Ja kiitos Carrielle inkiväärivinkistä. Täytyy kokeilla. Silloin kun ekaa odotin, niin juuri silloin tuli nämä kiellot tämän inkiväärin suhteen. Silloin en uskaltanut siihen aineeseen sitten koskea.

Kuten tuolla edellä kirjoitin jo aikaisemmin, tämä raskaus tuntuu kyllä etevän samaa kaavaa kaikkien pahoinvointien suhteen kuin edellinenkin. Olin autuaasti unohtanut kuinka edellisellä kerralla INHOSIN yli kaiken edellisen päivän ruuan hajua. Se oli automaattinen laatoitus kun joutui haistelemaan edellisen päivän ruuan käryjä, mitä tulee kun niitä mikrossa lämmittää. Tähän samaan törmäsin tänään kun mies lämmitteli lapselle eilistä ruokaa. Hyi helkkari mikä katku. Tässä on vain se huono homma, että meillä oli eilen illalla vieraita ja illanistujaisista jäi aika paljon ruokia. Minä en niitä pysty syömään, mutta ei oikein mieskään kun se haju on musta niin kuvottava. Pitää vissiin lähteä evakkoon siksi aikaa kun mies syö tähteitä pois :) Kaikenlaisia pieniä käytännön elämän ongelmiin tässä törmääkin :D

Onnittelut vaan Esikolle valmistumisesta ja kiva että ihmiset suhtautui hyvin. Me ei olla vielä kerrottu kenellekään. Eilinenkin onnistuttiin hoitamaan alkotarjoilun osilta niin, että kukaan ei epäillyt. Tai ei ainakaan ilmaissut epäilyjänsä. Ajateltiin vielä jokunen viikko pitää matalaa profiilia asian suhteen. Jotenkin olen niin taikauskoinen tän asian kanssa. Niin olin esikoisenkin kohdalla.

Sunnuntain jatkoja kaikille!

piggis 7+1

On kyllä kiva lueskella näitä juttuja. Huomasin, etten ole tainnut missään vaiheessa ilmoittaa mikä mun la on. Tosiaan se on 5.1.

Tämä on nyt ihan hölmö kysymys, mutta pakko varmistaa. Elikkä mitekäs nuo raskausviikot menevät, eli jos on vaikka menossa päivä 7+5, niin eikös kuitenkin olla raskausviikolla 8 eikä 7?

Itse olen ihan jännityksen partaalla koko ajan, enkä tiedä miten sitä saisi uskoteltua itselleen, että kyllä kaikki menee hyvin. Olin viikon 7 tosi kipeä. Vatsaa ja selkää särki koko ajan. Varhaisultrassa kaikki oli kuitenkin ok. Ja nyt kun ei satu tai tunnu mistään, niin hermoilen vuorostani sitä. Onko teille, jotka olette ennenkin odottaneen, niin kertoa kokemuksia noista oireiden muutoksista?

Tammikuun vauvat 2011

Nuori vaimo, la 1.1
aurinko, la 5.1
piggis, la 15.1
Esikko, la
laventeli, la 22.1
pampula, la 26.1
Carrie, la 29.1, OYS

auringolle vastaus: jos olet rv 7+5 niin silloin on menossa kahdeksas viikko. Eli 7 viikkoa on täynnä ja kahdeksatta viikkoa on kulunut 5 päivää.

Minulla on nyt neljäs raskaus ja jokaisessa on ollut alussa vähän sitä että oireet vaihtelee. Toisessa raskaudessa piti käydä jo kuudennella viikolla ultrassa ku oli tosi kova toispuoleinen alavatsakipu. Epäilin kohdunulkoista raskautta, mutta se kipu johtuikin vaan keltarauhasesta joka oli puhjennut. Se on joku ihan normaali juttu alkuraskaudessa.
Muutenkin voi olla niitä menkkatuntemuksia ja alavatsa ja -selkäkipuja, repäisykipuja alavatsassa yms. Jos varhaisultrassa löytyy syke ja kaikki kunnossa niin on enää muutaman prosentin mahdollisuus että tulee keskenmeno.
Että voit aurinko jo hieman rentoutua =) todennäköisesti kaikki tulee menemään hyvin. Niin kauan kun ei verta tule, eikä mitään sietämättömiä kipuja ettei pystyis liikkumaan niin kaikki on varmaan ihan kunnossa! =)

Itellä oli eilen illalla eka kertaa huono olo. Söin kyllä aika paljon kakkua ku juhlittiin miehen synttäreitä =). Piti käyttää niitä sea band-rannekkeita..autto ne kyllä vähän. luulisin.
Semmoisen tosi jännän oireen huomasin: kaikki äänet kuulostaa tosi kovilta. Jos esim. radio on päällä niin se musiikki ja juontajien puhe oikeen tunkeutuu tonne aivoihin asti ja on pakko laittaa pienemmälle.. =D ihan ku kaikki äänet ja musiikit häiritsisi kauheesti. Edellisissä raskauksissa on ollu ihan sama homma. Heh!

Ja välillä tulee tosiaan semmosta huonoa oloa, vähän erilaista ku aikasemmissa raskauksissa. Semmonen vähän keinuttava huono olo, vähän ku ois ollut jossain huvipuistolaitteessa. Ei yhtään semmonen tavallinen oksetus.

Mulla on tullu nyt jostain semmonen hassu luulo että odottaisinkin kaksosia! =D Ehkä vaan ajankuluksi olen alkanut kuvittelemaan niin. Maha turvottaa ihan hulluna! Ja jotenki tämä raskaus tuntuu ihan semmoselta erityiseltä...no, sepä selviää..ajateltiin mennä varhaisultraan joskus sitte ku on 7 viikkoa täynnä.

Carrie rv 5+2

niin ja tässä raskaudessa tämä pahoinvointi on alkanut viikkoa aikaisemmin ku edellisissä. Edellisissä on alkanut aina heti ku on 7. viikko alkanut.
Eikö se voi olla niin että kaksosraskaudessa tulee kaikki tuplana? =D

Ei voi olla totta oikeesti. Soitin äsken neuvolaan ja kysyin neuvoa siitä mitä tehdä kun menkat kadoksissa ja raskauden mahdollisuus periaatteessa on ja oireitakin siitä ollu mut viime viikon kaks testiä näytti puhdasta negaa. Täti sanoiki nätisti et voi kuule hyvin olla ettei ole vielä näkynyt testissä se raskaus kun mun kierto on pidempi ku 28 pvää. No kehotti tekemään tällä vikolla uuden testin ja jos edelleen näyttää negaa niin sitten soitellaan uudelleen ja mietitään et miten tutkitaan menkkojen poisjääntiä. Edelleen siis mahis olemassa et vauva olis tulossa. Saas nähä!!

Voi kuinka ihanaa mie!!!

Todella toivon että pääset liittymään joukkoomme pian =D
Milloin aiot testata? Mitä oireita sulla on nyt?

Ilmoittele ittestäsi!!

Carrie rv 5+2

Kiitos vastauksesta Carrie. Elikkä tuon laskuopin mukaan meikäläinen porskuttaa viikolla 9. Ihan kuulla, että jos syke on löytynyt, niin keskenmenon riski on enää todella pieni. Kyllä vain sykkeet näkyivät hyvin! Siis totta tosiaan sykkeet!! Kaksosethan sieltä löytyivät. :) Jännä kuulla miten sinun Carrie käy.

Moikka vaan kaikille! Itse tein kaksi raskaustestiä viime viikon torstaina. Nyt olisin nettilaskureiden mukaan 4+5. Testi näytti vahvaa plussaa jo siihen pissatessa! Tunne oli niin uskomaton! Ehkäisy jätettiin pois vasta vajaa 2kk sitten, joten tosi nopeaa toimintaa! Esikoinen olisi siis tulossa.. Nyt on jotenkin pelottava fiilis, jos kaikki ei menekään kuin on nyt suunnitellut. Neuvola vasta ensi kuun lopulla, silloin olisin 8+ viikolla. Toivottavasti siellä sit viimestään saisi yhtään vahvistusta sille, että kaikki menee hyvin :) Eipä kait sitä elämää voi ihmetellä muuta kuin elämällä, päivä kerrallaan :) Ollaan kyllä onnellisia. Itselläni aluksi olivat rinnat normaalia isommat ja arat, repäisykipuja kun makasi, pierettää sekä turvottaa paljon. Aamusin on tosi hyvä olo ollut koko ajan, jolloin taas aattelee, että onkohan kaikki siellä hyvin! Mut todellakin toivotaan, että tämä pieni ja terve nyytti sieltä sitten joskus tuossa tammikuun lopulla-helmikuun alussa tulisi ulos :)

Paljon onnea sinulle aurinko!! Aivan mieletön juttu että odotat kaksosia!!! =) Mahtavaa!!
Millä raskausviikolla kävit siellä varhaisultrassa?
Millaisia oireita sulla on? Osasitko yhtään aavistaa että siellä onkin kaksi?

Mulla itellä kutkuttaa ajatus että mahassa olisikin kaksi! Ajattelin että menisin varhaisultraan 8. viikolla mutta tekis mieli mennä jo aikaisemmin..vaikka 7. viikolla...

Onnittelut krindelle plussasta!! Se on tosi ihana tunne kun testiin piirtyy kaksi viivaa! =D
Mun puolesta saat tulla tähän meidän tammikuisten ketjuun vaikka laskettu aikasi menisikin hieman helmikuun puolelle ;D Tervetuloa vaan!!
Ihanaa että teillä tärppäsi niin pian! Mulla on tää nyt neljäs raskaus ja meillä kaikki vauvat ovat saaneet alkunsa ensi yrittämällä. Tai siis kaksi ensimmäistä tuli ensimmäisen yrityksen tuloksena, ja nämä kaksi jälkimmäistä ovat tulleet vähän varkain, eli ei olla käytetty ehkäisyä mutta ei olla yritettykään, eikä laskettu ovista. =) Saapi olla kiitollinen että raskautuu helposti. Mulla lähipiirissä myös lapsettomuudesta ja keskenmenoista kärsiviä, joten en pidä ihan itsestäänselvyytenä että lapsia vaan tehdään..vaikka se omalla kohdalla joskus siltä tuntuukin. Kyllä tämä on niin iso siunaus että voi raskaaksi tulla ja synnyttää uutta elämää!!

Mekään ei sinänsä yritetty, ajateltiin, että jätetään ehkäisy pois, ja jos tulee niin on tullakseen :) Ajattelin että siinä menisi hieman kauemmin, ennen kuin kroppa on tasaantunut käytetyistä hormooneista. Mutta hyvä näin ja aivan ihanaa! :) Minullakin tuttavapiirissä on on ainakin omaan krovaan liian monta keskenmenoa ym. Heillä kyllä kaikilla nykyään on jo lapsia, mutta jotenkin pelottaa, että iloitseeko tästä turhaan, jos sattuukin jotain, tai jos se vaikka on tuulimuna tms. Varsinkin kun googlettelee asioita, niin sieltä sit pongahtaa silmille noita ikäviäkin juttuja. Niitä vaan ei pitäisi lainkaan miettiä! Eihän sille itse mitään voi. Onneksi elämäntavat itellä normaalistikin on hyvät, niin mitään "uhrauksia" en joudu tekemään, tietysti herkkuja varmaankin tekisi mieli enemmän kuin on sallittua :) Tuntuu että koko ajan tuntuu mahassa vähän inhottavalle ja pitäisi vaan syödä ja syödä. Oliko sulla carrie, tai muutkin, kovia pelkoja ensimmäisen kanssa. Luulisi, että toisen kanssa se ei olisi enää yhtä pelottavaa, sillä siellä on se elävä pikkuinen jo kertomassa, että on suuri mahdollisuus, että toinenkin voi loppuun saakka hyvin :)

kiva, uusia "naamoja" :) tervetuloa!

ensinnäkin pohdintaa kaksosten saamisesta... tämähän jännäksi kävi kun yksi saamassa kaksoset, ja toisella tunne että saisi kaksoset... mulla tilanne taas se että suvussa paljon kaksosia, yleensä hyppää yhden sukupolven yli eli minulla voisi hyvinkin olla mahdollista saada kaksoset... :) no, katsotaan miten käy. yksikin riittää vallan mainiosti :) mulla siis rv7+3 varhaisultra jos en ole vielä maininnut siitä... sitä odotellessa :)

pahoinvointia mulla ei ole ollut ollenkaan. mikään ei kuvota tms. nälkä on kokoajan mutta tuntuu ettei mikään maistu millekään, eikä mitään tee mieli vaikka pakko :))

voi te olette nopeaan saaneet vauvat alkuun! meillä kesti reilun vuoden :/ kyllä siinä alkoi jo monesti itkettää! ja kun se plussa sitten vihdoin testiin tuli, oli kierto sellainen ettei plussaa olisi voinut kuvitellakaan! :D kesti kokonaista 5päivää alkaa uskoa sitä todeksi!

puhelitte että alkuraskaus alkaa turvottaa... miten se ilmenee teillä? mulla nimittäin leviää reidet :S ja vatsaa turvotaa, kuin keräisi nestettä tuohon vatsan seudulle ihon alle... aika ikävä olo välillä kun vaatteetkin puristaa, eikä ole sellaiseen tottunut :(

laventeli rv6+2

Onnea auringolle tuplista! Ja krindelle plussasta. Tervetuloa joukkoon tummaan. Ja mielle peukut pystyyn, että sieltä plussa nasahtaa. On tää jänskää :)

Oma päivä on ollut tänään parempi tuon pahoinvoinnin osalta. Ihanaa. Toivottavasti ei huomenna ota takaisin. Väsyttää kyllä edelleenkin kuin pientä apinaa.

Meillä ekaa lasta tehtiin vajaa vuosi. Tämä toinen lähti liikkeelle heti ekasta kierrosta. Olinkin jotenkin tosi epäuskoinen, että täh, nytkö jo. Olin ajatellut, että varmasti menee ainakin kesän yli ennen kuin nappaa. Että kesän saa vielä nauttia välillä vaikka viintä nappaillen jne. Mutta ei, nyt meni näin ja ihan kiva. Mutta yllättynyt kuitenkin olin.

piggis 7+2

Suuret kiitokset onnitteluista! On tämä kyllä jännää!

Kävin varhaisultrassa ihan kasi viikon alussa ja sykkeet näkyivät todella hyvin. Mun masu alkoi pömpöttää aavistuksen jo ennen plussaa ja jumpassa kiertoliikkeen aikana tuntui kuin vatsassa olisi jokin patti mikä esti liikkeen tekemisen. Hieman myöhemmin rinnat alkoivat kipeytyä ja iltaisin masu turposi. Nii ja valtava nälkä koko ajan. Sitten tosiaan raskausviikon 7 oli tosi kipeä. Supisteli kuukautisoireiden tapaisesti muutaman tunnin välein viikon ajan. Siksi varasinkin sen varhaisultran ja siellä se syy mun kipuihin sitten selvisikin, kasvukivut. Nyt ovat supistukset hävinneet lähes kokonaan ja masu pömpöttää yötä päivää.

En missään vaiheessa aavistanut, että odottaisin kaksosia. Tosin kerran heitin miehelleni ihan vitsinä, kun makasin sohvalla kovien vatsakipujen vuoksi, että mitä jos niitä onkin kaksi.. ;)

Kiva, kun saadaan mukaan uusiakin ihmisiä!

Tammikuun vauvat 2011

Nuori vaimo, la 1.1
aurinko, kaksoset, la 5.1
Esikko, la 14.1 (nettilaskuri), PKSSK
piggis, la 15.1
laventeli, la 22.1
pampula, la 26.1
Carrie, la 29.1, OYS
krinde, la

Oishan se upeaa jos saatais tähän ryhmään useammatkin kaksoset ;D hihih!! Minä olen myös itse identtinen kaksonen, mutta identtisyys ei kuulemma ole periytyvää. Epäidenttisyys taas on.

Taidan odotella että tulee 7 viikkoa täyteen ennen ku menen varhaisultraan niin näkyy sitten paremmin että mikä siellä on tilanne.
Mulla tulee nälkä kolmen tunnin välein ja yölläkin saatan herätä nälkään. Maha myös turpoaa iltaa kohti. Tissit mulla ei oo koskaan kipeytyneet, nyt on nännit vähän arat. Väsymys on merkittävää. Voin nukkua ihan hyvin 12h yöunet + tunnin päikkärit.

laventeli: oi olet onnekas jos et joudu kärsimään pahoinvoinnista! Mulla on aina vähän ennenku pahoinvoinnit on alkanu, niin ollut tuommosta että ruoka ei maistu miltään ja väkisellä pitää syödä vaikka on nälkä. Mut toivotaan että sää säästyt pahoinvoinnilta!
Mää vieläki elättelen toiveita että mulla ei tulis pahoinvointia..mutta aika varmasti tulee ku kolmessa raskaudessa jo ollu =)

Mulla turvotus näkyy vaan mahassa. Iltaa kohden maha alkaa vaan paisuun, ja tuntuu että vaikka ois syöny yhen leivän niin maha pullistelee niiku ois syöny isonki illallisen. Aamuisin maha on ihan normaali.

krinde: Mulla ei ensimmäisessä raskaudessa ollu mitään pelkoja, ei siis yhtään mitään. En pelänny synnytystäkään. Kaikki meni raskaudessa ja synnytyksessä ihan normaalisti.
Toisessa raskaudessa pelkäsin kohdunulkoista raskautta, tuulimunaa, sitten ennenaikaista synnytystä (mikä olikin ihan todellinen tilanne ja olin hetken osastolla, annettiin jo pakaraan kortisonipiikki vauvan keuhkoja kypsyttämään jos synnytys lähtee käyntiin, onneksi syntyi sitten vasta rv 39+3). Kolmannessa raskaudessa pelkäsin vaan synnytystä kun edellinen synnytys oli ollut kamala. Onneksi kolmosen synnytys paransi trauman ja nyt neljättä odotellessani en enää pelkää.
Kyllähän tuo vähän on käynyt mielessä että jos tuleeki keskenmeno tmv..mutta ne on semmosia ohimeneviä ajatuksia vaan.
Ja vaikka pelkäiskin jotain niin se on ihan NORMAALIA, se kuuluu asiaan. Joka raskauden vaiheessa varmaan mietityttää aina joku asia. Sitten jos pelko kasvaa ihan kohtuuttoman suureksi niin kannattaa jutella neuvolassa asiasta! Siellä ne ymmärtää hyvin ja osaavat auttaa.

piggis: Ihanaa että teillä tärppäsi niin pian! Jostain olen lukenut että jos on ollut vaikeuksia tulla raskaaksi ja sitten se onnistuu niin se hormonitoiminta jotenki muuttuu ja seuraava raskaus voi alkaa hyvinkin nopeasti, että tulee niiku helpommin raskaaksi =) ehkä se on totta!

Toivotaan että meillä kaikilla vauvat pysyvät kyydissä mukana! Hyviä vointeja kaikille!!

Carrie rv 5+2

Yhteistyössä