Tammikuun tuikkeet 2016 *loka-marraskuussa*

Heipat kaikille!
Mullakin taitaa välillä niitä harjoitussupisteluja olla, tosin ne ei täysin kivuttomia ole. Liittyy mulla lähinnä siihen, jos on liian kova tahti töissä. Ovat kuulema kuitenkin vaarattomia, kun kestää vain hetken ja menevät levolla ohi. Näin lääkäri tänään sanoi, kun kysäsin. Eikä tarvitse välttää liikkumista tms. kunhan kuuntelee kehoaan. Sain kuitenkin lähetteen ultraan ton ylävatsan arkuuden vuoksi. Ilmeisesti vaan joku lihasperäinen juttu, kun ei näytä eikä tunnu epänormaalilta. Mut tuleepahan sit tarkistettua sekin!

Hemoglobiinista kyseltiin. Mulla on aina ollut tosi hyvä ja nytkin alussa 138. Joku kuukausi sitten se oli laskenut 121, joka on kuulema vielä ihan hyvä lukema. Tunsin itteni väsyneemmäksi kylläkin ja terkkari sanoi, että voin lisärautaa syödä. Mulla oli sit kaapissa rauta- ja foolihappolisä, jota oon nyt syönyt tabletin päivässä. Viime viikolla hemoglobiini oli 124 eli on auttanut hyvin eikä väsytä niin paljoa. Taidan siis jatkaa sen syömistä loppuun saakka, ei siitä haittaakaan ole :)

Tuntuu muuten, että tää maha on ottanut kunnon kasvuspurtin! Onko muillakin? Ei meinaa omat takit enää mahtua. Yhtään en haluis ostaa uutta talvitakkia eli täytyy yrittää keksiä, mihin sitä itsensä ahtaa loppuajaksi :D

Vointeja kaikille!

Mymmeliini 26+6

Tulin vaa kirjottaa omasta navastani (tai mahasta) :) kun kysyttiin. Niin viikon 20 kuvis ei juuri näy kumpua, itse ja lähimmät huomasivat toki. Nyt viikolla 25 on mahoton pallo! Luulin et oon ihan valas verrattuna esikon aikaseen mahaan mutta eilen katsoin kuvat ja kyllä ne aika samoissa näyttäs menevän. :)

Mulla on aika valtava kumpu, ainakin omasta mielestä ja vaikka esikoista odotan. :D Toki siinä selkeästi on rasvakerrosta päällä, ettei ihan pelkkää vauvaa kyllä ole. Kirjoitinkin johonkin aiemmin, että raskauden alusta paino onkin noussut reilu 10 kg.. Kuinka paljon teillä muilla on painnonnousua? Itseä lohduttaa edes se, että olin täysin normaalipainoinen ennen raskautta.

Hb mulla ollut raskauden aikana parhaimmillaan 116 ja alimmillaan 89. Rautaa olen syönyt koko ajan, ihan ensimmäisestä 8vk:n neuvolakäynnistä lähtien, mutta olo ei kyllä missään kohtaa ole ollut kovin huono. Kai olen tottunut noihin suht mataliin hemoglobiineihin. Nyt jännä nähdä, mitä mahtaa olla hb ensi viikon lääkärineuvolassa. :) Ja muutenkin tietysti kiva mennä neuvolaan, tuntuu, että edellisestä kerrasta on jo niin pitkä aika. Onko muilla lääkärineuvola viikolla 26-29? Kuulemma kaikille paikkakunnilla ei tätä ole.

Odessa K 27+2

Huomenia!
Joo-o, painoa on tullut 7-8kg. Ärsyttää ja inhottaa, vaikka ei pitäisi. Ärsytystä lisää kyllä se, että viime neuvolassa terkkari sanoi mulle, että paino noussut n. 200g liikaa aina kuukaudessa. Tai näin asian tulkitsin. Oon aina ollut herkkä painojutuissa vaikka normaalipainoinen oon aina ollut. Itkua melkeen tihrustin kotimatkalla :( Toki oon antanut itteni syödä esim. hiilareita kuten ruisleipää enemmän ja herkutellakin enemmän, mitä normaalisti. Mutta nyt on sit huono omatunto, kun oon näin tehnyt. Ja jos on nälkä niin pakkohan se on syödä, nousee paino sit "liikaa" tai ei. Pahoittelut valitusvirrestä :D

Ootteko hankkineet/aiotteko hankkia minkälaisia välineitä vauvalle? Itse oon kovasti miettinyt sitteriä, jotain mobilea pinnikseen, leikkimattoa... Kokemuksia ja mielipiteitä siis kaipailisin hyödyllisyydestä ja tarpeellisuudesta. Vauvathan toki on erilaisia ja se mikä käy toiselle, ei välttämättä sovi toiselle, mutta noin niinkuin yleensä. Tekis mieli jotain vauvakamaa hankkia muutakin kuin äitiyspakkaus, vaunut ja pinnis :D

Mymmeliini 27+2

Unohtui vastata vielä tohon lääkärineuvolajuttuun. Meillä päin se oli mulla viikolla 15 ja sit kuulema tarvittaessa ja onkohan sit vielä ihan loppuraskaudessa, en muista. Eli nyt kun kävin tällä viikolla tutkituttamassa ylävatsaa niin ei normaalisti näillä viikolla lääkäriä olis ollut. Toki se teki nytkin perustsekkauksen että kaikki on kunnossa ja laittoi lähetteen varuiksi vielä ultraan, jossa katotaan toi kylkikaari et mikä siinä kipuilee (epäili kylläkin harmitonta lihasperäistä juttua).

Iltaa... :) lääkärineuvolat on vaihtaneet täällä totaalisesti paikkaa niin en oikein tiedä edes. Ensisynnyttäjille oli joskus lopussa vk36? Nyt ei ole sitäkään jos kaikki on hyvin.

Mä hommasin jo leikkimaton kun esikoinen viihtyi aina siinä hyvin. Viihtyi lattialla muutenkin ja oppi siellä pian tavoittelemaan ja tarttumaan leluihin. Sitteriä en esikon kanssa tarvinnut. Vauva oli sylissä tai sohvan nurkassa tai lattialla. En kokenut tarpeelliseksi. Pitkään istuttaminen on tietysti huonoksi mutta tiedän monia jotka eivät saaneet lasta rauhoittumaan muuten tai omia käsiään ikinä vapaiksi ja vannovat sitterin olevan paras keksintö ikinä. Eli ihan vauvakohtaista tosiaan on ja ehkä vanhempien makujen/tottumusten mukaan menee nämä asiat.

Painoa oli viimeks tullu 400g ja yhteensä 6-7kg paikkeilla. Lähtötilanne on hoikka ja eivät koskaan sano terkkarissa mitään...viime raskaudessa oli tullut 13kg. Nyt varmasti enemmän kun nyt jo noin...en huolehdi. Vielä :D

Hassua, miten paljon terveydenhoitajien mielipiteet ja kommentit noista painonnousuista eroavat toisistaan.. Mietin vaan, kun itselle on jatkuvasti sanottu, että painonnousu on ihan sopivaa (ollut n. 500-600 g/viikko) ja sitten Mymmeliinille on sanottu, että liikaa tullut, vaikkei koko raskaudessa lähellekään niin paljoa ole kertynyt kuin mulle! :O Ja taas itse kyllä tiedän, että massaa on kertynyt ihan turhaan..

Mä en ole kovin ihmeellisiä välineitä vauvalle hankkinut, sitterin ostin käytettynä ja leikkimattokin varmaan saadaan kaverilta lainaan. Saa nähdä vain, kuinka paljon tulee pikkuista lattialla pidettyä, kun on nuo karvakorvat talossa, joiden käytöksestä ei vielä osaa kyllä mitään sanoa - esikoinen kun on kyseessä.

Ja täälläpäin loppuraskaudesta, noin rv 36-38, vielä kolmaskin lääkärineuvola.

Ihmeen tarkasti vahdataan teidän neuvolassa painoa ja aiheutetaan mahdollisesti lisätressiä kun yleensähän se nousee, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. itsellä on ylipainoa ja silti meidän neuvolassa kysytään vaan että haluaako käydä puntarilla ja tulos merkitään korttiin mutta hoitaja on ylimukava ja ajattelee maalaisjärjellä ettei kaikki meekkään "standardien" mukaan mutta tässä raskaudessa onneksi ei ole turvottanut läheskään niin paljoa kuin edellisessä kun verenpaineet oli koholla kun nyt kertyny 2kg lisää ja edellisessä 20kg(synnytyssaliin siirtyessä piti käydä puntarilla jos tarttee jotain mikä pitää painon mukaan antaa) jotka tippui 2 viikossa synnytyksen jälkeen. Toki vasta 28vko :) mutta liikoja ei kannata stressata Kun luultavasti nestettä on pääasiassa vauvan ja istukan ohella :) vauva rv 37-40 painaa syntyessä 2,5-5kg + o,5-1kg istukka+ kohtu 1-2kg, korjatkaa jos oon väärässä :barefoot:

Viimeksi muokattu:
Hei jos Anniina noi sun painoarviot pitää paikkas ni niistähän saa jo monen kilon heiton. Kun tosiaan se vauva voi olla niin eri kokoinen + nuo muut nesteilyt, istukat ym. Ja myös se painon lähteminen on kovin yksilöllistä ja että imettääkö. Ja kaikil imettävil ei silti putoa ja päinvastoin. Ymmärrän painon tarkkailun vauvan ja äidin hyvinvoinnin ja terveyden vuoksi mut liikaa ahdistusta ei sais naisille tulla. Sitäkun osataan stressata kaikesta jo muutenki!

Huojentavaa lukea noita painokommentteja! Ens kerralla neuvolassa pitäis olla pitkästä aikaa taas "oma" terkkari ja taidanpa kysyä häneltä tosta viime kerran painojutusta. Jäi se sen verran ahdistamaan..

Jee, äitiyspakkaus tuli viimein! Ihan kuin joulupakettia olis avannut :D Oli kyllä melko isoja ne ulkohaalarit, näinköhän meijän vauvat niistä malleista ehtii hyötymään.. Etenkin jos kasvavat niin paljon, ettei ens talvena enää mene. Täytynee varmaan käydä ostamassa joku toppapussi pikkuselle ensimmäisiä kuukausia varten.

Hankittiin myös Baby Björnin sitteri käytettynä, lisäksi saatiin irrotettava lelukaari ja mobile. Vielä olis kaikkee pientä sälää hankittavana, esim. harsoja, hoitoalusta, tutteja, pulloja, voiteita ja mitä kaikkee sitä nyt ikinä tulee tarvitsemaankaan :)

Mymmeliini 28+1

Mä oon kans miettiny ettei se toppapuku välttämättä sovi tänä eikä enstalvena. Mutta monta käyttökelposta juttua pakkauksessa oli silti. Kaikki vaatteet jo pesin ja silitin ja viikkasin kaappiin. Kaappikin on siis koottu. Olenkohan hieman hätäinen?! ;) esikon aikaan ei oikein tiennyt mitä kaikkea täytyisi laittaa. Nyt kun on oma visio niin ei malta pitää näppejään erossa. :)

Pinnasänky nyt on kokoamatta ja ostamatta on vielä pinnasuojukset ja harsot. Lähes kaikki siis valmiina. No sairaalakassi on pakkaamatta. Sentään. :D :D

Et ole liian hätäinen tai sit oon minäkin :D Minä olen kanssa jo pessyt jo hommattuja vaatteita ja nekin on kaappiin lastattu jo monta kertaa! Sormet syyhyää jo ostamaan vielä puuttuvia tavaroita :D Samaa mieltä olen pakkauksesta siinä, että vaikkei kaikki puvut meijän muksuille välttämättä sovi niin oli siinä paketissa kuitenkin paljon tarpeellista ja käyttöön tulevaa tavaraa. Ainoa mitkä meillä jää käyttämättä taitaa olla se kestovaippajuttu ja sit oon kuullut, ettei tollainen kuumemittari välttämättä ole kaikkein kätevin pikkusen kanssa. Mutta käytännön kokemusta mulla tosin ei ole..

Esikoinen syntyi tämän vuoden tammikuun alussa, nyt on siis kohta 10kk ja kokoa on 80cm/ 13kg ja sovitimme äitiyspakkauksen haalareita 74 kokoa, vielä mahtui kevyen vaatetuksen päälle mutta hihat ja pultut alkaa oleen liian lyhyet. Tosin meidän lapsi on iso ikäisekseen eli luultavasti mahtuu hyvinkin alkutalvesta tuleville vauvoille :) äitiyslomat alkaa lähestymään :D

Huomenia!
Täytyy kyllä säästää se haalari ja kokeilla sitten mahtuuko myöhemmin. Eihän sitä tiedä, onko ens syksy jopa niin kylmä, että hyvin voi toppapukuun pukea.

Missä vaiheessa ekat jää lomille tästä ryhmästä? Mulla on töitä vielä 4 vk + 4 pv. Toisaalta odotan, mutta toisaalta on tosi haikee olo ja mietin, kuinka sitä osaa olla. Mutta eihän se loppupeleissä ole pitkä aika elämästä kuitenkaan.

Olo on ollut tosi hyvä. Ei ole turvotuksia eikä muita kipuiluja. Nukkua pystyy hyvin. Ainoa mikä välillä ahdistaa, on kenkien laittaminen iltaisin :D Toivottavasti olo pysyy tällaisena mahdollisimman pitkään!

Ollaan muuten käyty miehen kanssa perhevalmennuksissa ja viime kerralla siellä oli juttua imetyksestä. En tiedä, mutta itselle ei jäänyt positiivinen olo asiasta :/ Tiedän, että rintamaito on varmasti korvikkeita parempi vaihtoehto, mutta en näe itseäni imettämässä sitä puolta vuotta. Ajatus ahdistaa ja huolestuttaa. En edes tiedä, mistä saisin niitä liivejä itselleni. Olen pieni ympärysmitaltani ja kuppikoko on jo iso (G, eikä tämän jälkeen taida olla enää kuin yksi isompi...). En tosiaan siis löydä rintsikoita mistään halvoista paikoista vaan ne maksaa usein sen n. 100€/kpl. Koen tosi isoa ahdistusta, kun täytyy lähteä rintsikkaostoksille. Pienirintaisille löytyy niin paljon valikoimaa eikä mulle juuri mitään eikä mikään näytä päällä hyvältä. Mua ei häiritse, jos muut imettää mun nähden tai julkisilla paikoilla, mutta en näe itteäni niin tekemässä. Sekin siis huolettaa, että jos imetän, eristäydyn muista ihmisistä, jos se vauva tosiaan viihtyy tissillä monta tuntia päivässä. Eihän kukaan voi silloin edes tulla kylään meitä katsomaan! No, nää on näitä mun "neuroottisia" ajatuksia ja voihan olla, että ne muuttuu. Halusinpa nyt vaan tämän sanoa, kun tuntuu että mieskään ei tajua vaan höpöttää kuinka tärkeetä ja edullista on imettää. Tuntuu, että se aattelee vaan rahanmenoa eikä ota mun huolta huomioon. Ehkä myös sen takia suhtaudun imetykseen näin ristiriitaisesti, koska mua ei ole imetetty (maitoa ei ole tullut) enkä tosiaan ole siitä yhtään kärsinyt. Varmasti olen saanut tarvittavan ravinnon ja rakkautta.

Hyviä vointeja ja loman odotusta kaikille :)

Mymmeliini 29+3

Hei mymmeliini! Hyvä kun tunnistat nuo mietteet jo nyt. Vinkkejä voi aina antaa ja käytännössä vasta näet miten sulla imetys sujuu ja haluatko sitä. Älä ainakaan vertaa äitisi imetystä omaasi, jokainen on yksilö. Sit liivejä monet tilaa netistä. Kysele vielä palstoilta. Ite oon normisti 65DD ja imettäessä joku 70G tai H tai sinnepäin. Ostan change liivejä. Aivan hyvä hintalaatusuhde. Sillä 100€ saa ehkä kolmet liivit. Ja kyllä niihin kannattaa panostaakin. Ei se korvikkeilla ja pulloilla pelailu yhtään halvemmaksi tule jos ihan rahassa alat laskea. Vieraiden kutsumiseen sellainen vinkki että ajoitat vierailut niinkuin sinulle ja vauvalle sujuu, aina voit imettää eri huoneessa rauhassa tai sitten vierailujen ajaksi käytätte pulloa (vaikka omalla pumpatulla maidolla) ja ei tarvi eristäytyä. Rohkaisen siis imetykseen, en painosta enkä halua neuvoa. Se voi nimittäin ihan sujua jos saat jo ajoissa puhua jollekin ja oikeeta tukea, tietoa ja sillai. Ja jos ei sujuiskaan niin äitiyteen nää asiat ei liity eli kuten ite sanoit, aivan terveitä lapsia tulee pulloruokinnallakin.

Äitiysloma alkaa mulla jouluna. Mutta mun la onkin vasta 1.2. Epäilen kyllä että helmikuun puolelle meneekin mutta tykkään hengailla täällä tammikuistenkin tiukkeessa ;)

Älä ota paineita imetyksestä tai päätä mitään varmaa ettei tule pettymyksiä. Itsr päätin edellisellä kerralla että varmasti imetän. Maito nousi vasta 5päivänä ja siinä ajas vauva ehti jo tottua pulloon eikä enää suostunu rinnalle ja maidontulo loppu sitten kuin seinään.. (n) eikä asiaa helpottanut se että varsinkin anoppi ja neuvolassa kyseltiin ja tyyliin painostettiin joka välissä yrittämään, en kuitrnkaan halunnu pakkohuudattaa nälkäistä vauvaa kun maitoa ei kerta enää tullut. Lapsi on kuitenkin hyvin kasvanu ja terve ja kehittyy normaalisti eli rohkeutta vaan itse tehdä niinkuin parhaaksi kokee.:) taloudellisempaa on imettää kun pienituloisilla korvike käy äkkiä kukkaron päälle kun maksaa n. 2.20-3€ litra ja 2-6kk iäs sitä voi kulua 1,3-2,5l/vrk. Itse aion yrittää imettämistä jos nyt menis asiat toisin :)

Kiitos tuesta Keijunkainen ja Anniina0! :)

Tiedän senkin, ettei mitään kannata vielä varmaksi sanoa, kun ei tosiaan tiedä kuinka alkaa sujumaan. Lähinnä haluan vain hyväksynnän mieheltä ja lähipiiriltä, koska koen että se on mun asia saada päättää, kuinka tulen imetyksen kanssa toimimaan. Tiedän, että oma äitini varmaan ymmärtää että jos imetän, haluan tehdä sen "piilossa". Lähinnä oon huolissani siitä anopista, kun tuntuu että se hössöttää jo nyt ihan liikaa. On ostellut paljon vaatteita ja mies joutui jo sanomaan, että nyt riittää. Yks päivä se hyökkäsi taputtelemaan mun mahaa! Ei hän varmasti tarkota pahaa, mutta ei tajua kuinka sellanen käytös mua ahdistaa, kun mahaan kiinnitetään huomiota noin paljon. Se ei varmaan tajuaisi pysyä poissa imetyshetkissäkään :/ Eikä mun vielä pitäis olla huolissaan niistä liiveistäkään, kun en ole edes tutkinut, mitä kokoja missäkin olisi myynnissä. Sovittamatta en kyllä mistään ala tilaamaan. Taidan olla ikuinen pessimisti, etenkin silloin kun on vahvat ennakkoluulot tietyistä asioista... Täytyy varmaan myös neuvolassa ottaa nämä ajatukset puheeksi.

Toivottavasti Anniina0 tällä kerralla imetys lähtee sulla hyvin käyntiin ja toki muillakin, jotka sitä toivoo! :)

Miehen tehtävä muuten on varmistaa että vierailut sujuu! Nyt mä osaan jo vaatia miestä tueksi. Viimeksi meillä lappas väkeä kotiutumisen seuraavana päivänä kun satuttiin perjantaina pääsemään pois. Oli ihan kamalaa kun oli babyblues vielä yllä ja maito ei noussut tosiaan heti, vauvan imuote ei ollut vielä oikea jne. Nyt en ota yhtään kyläilijää ennenkuin siltä tuntuu ja mies saa vahtia! Miehen kuuluu siis myös vahtia mahdollista imetysrauhaasi ja olla kaikessa samaa mieltä kuin sinä! Ainakin näin vauvavuoden alkuun. Toivon että neuvolassa saat puhuttua ja tukea niinkuin kuuluu eikä syyllistystä tai painostusta. Imetys on yksi henkilökohtaisimmista ja vaikeimmista asioista puuttua.

Ai niin piti vielä mainita että tuo Change on ihan "kivijalkakauppa" eli itsekään en ole tilannut netistä. Kokoja pitäisi olla. Mutta itsekin asun pienessä kylässä että kyllä tissiliivien hakumatkaa kertyy.

Viimeksi muokattu:
Tervehdys taas!

Tuntuuko teillä vauva jo selvästi mahassa? Mulla on nyt pari päivää tullut sellasia kovia "pahkuroita" aina välillä eri puolille mahaa ja kun niitä silittelee, välillä ne puskee vastaan ja välillä häviää. Mietin, että onkohan se nyt se vauva, kantapää tai jotain? Tuntuu kyllä ihan hassulta! :D eikai se muutakaan voi olla, kun eikös harjotussuppareissa koko vatsa muutu kovaksi? Kaikkea uutta sitä ihmettelee näin ensikertalaisena..

Muuten kaikki ok, tunteet heittelee välillä vuoristorataa ja öisin oon alkanut heräilemään, vessareissut ja pohkeista vetää suonta aina joskus. Vielä kuukausi töitä.

Mymmeliini 30+3

Mulla myös kuukausi töitä. Ja kyllä on juuri kuvailemiasi muhkuroita! Se on vauva :) vielä mahtuu liikkumaan mutta tila alkaa käydä vähiin niin se tuntuu juur tommoselta, raajojen ojentelut ja pyllyn työntäminen kylkeen :) joskus itsellä ihan kosketusarka tuo iho siitä kohtaa.

Hei join ekaa kertaa aamukahvia puoleen vuoteen ja maistui jopa!!!

Miltäköhän se sitten tuntuu, kun tila tosissaan on vähissä..sit ollaan varmaan kaikki melkoisia nyrkkeilysäkkejä tms. :D

Onnea kahvista! Itse en ole sitä koskaan juonut, joten en voi samaistua. Toisinaan tekee kyllä mieli kaikkea "kiellettyä", esim. lasi valkkaria! Enpä kovin usein juo enkä suuria määriä, mutta ei se alkoholiton kyllä samalta maistu.. Muutenkin alkaa tympimään nuo ruokarajoitukset ja niitten miettimiset (mutta itsepä olen päättänyt rajoituksia melko tarkasti noudattaa).. Luettelinkin jo miehelle, mitä kaikkea pitää jääkaappiin varata, kun tullaan synnäriltä kotiin :D Tammikuu, tule jo!!

Meillä on ehdokaskummit valmiina. Tältä pariskunnalta itseltään ei kyllä olla vielä kysytty. Ongelma on ettei monikaan enää kuulu kirkkoon. Itse haluan lapsilleni kummit enkä mitään "aikuisystäviä".

Mites, tammikuisissa joku voi jo pian synnyttääkin?! Eikös laskettuja aikoja ollut jo joulun kieppeillä? Mulla alkaa silloin vasta äitiysloma kun la on 1.2. Todella pian sekin. Mihin tämä aika hujahti?! :)

Yhteistyössä