Tammikuun tuhisijat 2013 *toukokuu*

Totta kai mahtuu mukaan Autumn

Paljon onnea kaikille hyvistä varhaisultra kuulumisista. :heart:

Vauvatavaroista Meillä on esikoisen kaikki tavarat tallella. Osa tosin lainassa, esim. kissarauta vaunuihin, niitä kyllä ehtii pyydellä sitten joulumpana takaisin. Pojan vaatteita on, mutta tytön vaatteet uupuvat kokonaan. Niitä ostelen sitten joulukuussa jos tyttöä lupaavat.

ON: Aamupahoinvointi on rantautunut tännekin. Vielä ei ole tarvinnut oksentaa, mutta läheltä piti tänä aamuna. Ihan luksusta pitää äitiyshousuja, ei kiristä eikä purista. :D

M1n1 ja toukka 6+4
 
Tervetuloa kaikki uudet, meitä onkin jo aikamoinen poppoo :)

M1n1, kävin myös eilen kattelemassa housuja, kun nykyisistä ei nappi mene kiinni (tai puristaa niin että ihan ahdistaa). Mut oli ihan surkee valikoima ja pöljän mallisia, eli hankkimatta jäi. Täytyy varmaan viikonloppuna lähteä shoppailukierrokselle paremmin. Ed. raskauden aikana ostin kahdet pellavahousut; valkoiset ja mustat. Ja niillä pärjäsin aivan loistavasti koko ajan, paitsi että silloin kyllä masukin tuli esille vasta jossain viikoilla 16.

Alexix 7+2
 
Tervetuloa uudet! :)

AnnCa, voiko närästys tuntua koko mahassa? :D Mä en tosiaankaan tiiä kun ei oo pahemmin närästelly...

Töissä on kyllä inhottavaa näiden olojen kanssa :/ Oon viä suurimman osan päivästä yksinäni ja asiakaspalvelussa niin on ollu jo melko tukalia tilanteita... Ja siis edelleenkään en oo oksentanu, olot vaan on aamusta iltaan ja käyn yökkimässä, mut mitään ei toistaseks oo tullu pihalle..

Onpas mukavaa mammahousut jalassa kun ei kiristä ja purista :D Viime kesän caprit ei jalkaan menny niin vedin sit äitiyscaprit jalkaan ja läksin töihin. Huomattavasti mukavampaa! :)
 
Huomenta kaikki!

Vauvatavara ostoksista Mä olen vastikään tutustunut huuto.netin ihmeelliseen maailmaan ja huomaan viettäväni siellä nykyään tosi paljon aikaa selaillen mammavaatteita ja vauvan vaatteita :D Tekisi niin mieli huutaa vaikka ja mitä sieltä, mut onneks olen pystynyt hillitsemään itseni. Viime viikolla huusin kahdet mammahousut ja nyt on huudettavana shortsit ja hame. Nyt päätin, että seuraavat huudot teen vasta np-ultran jälkeen, sitten ollaan vähän varmemmilla vesillä! Itse ajattelin ostaa suurimman osan vaatteista käytettyinä, niin itselleni kun vauvalle. Täällä meilläpäin on yksi kirppis, missä on tosi paljon lasten ja vauvojen vaatteita myynnissä, ja se on viel työmatkan varrella kesällä, niin ehkäpä siellä rupean käymään sitten :) Tää shoppailuhimo on kyllä todella kova!!!

Olen itse huomannut, että tietokoneella istuessa alaselkä väsyy aikaisempaa nopeammin. Pitäis varmaan alkaa noita selkälihaksia vahvistamaan ettei alkaa myöhemmin vaivaamaan... Muita oireita tällä hetkellä on oikeastaan vaan tämä iänikuinen nälkä ja satunnaiset alavatsan nippailut. Huomasin myös, että rinnoissa on raskausarvet tulleet taas esille. Ja tää turvotus! Mun kihlasormus on yleensä helposti sormesta poistettavissa, ja jos on esim kylmä ilma se saattaa helposti pyöriskellä sormessa. Nyt huomaan, että joka kerta kun otan sormuksen pois sormesta niin kunnon painautuma jäänyt sormeen :kieh: Illalla huomaa myös että jalkoja turvottaa. Näinköhän mä turpoan kesän edetessä kun pullataikina... :whistle: Eikä tunnu auttavan vedenjuontikaan mikä aikaisemmin on auttanut.

Enää 6 yötä ekaan neuvolaan!!

Nii lisäyksenä tohon närästämiseen, itelläni ainakin tuntuu melkee koko mahan alueella kun oikeen pahaks alkaa, yleensä kuitenkin tossa kylkiluiden välissä rintakehällä :D

AnnCa ja masukki 7+5
 
Viimeksi muokattu:
Täällä alkaa nyt vihdoin rinnat aristaa jippii *isompia rintoja odottaen* :) Rv 5 + jotain, vaikea sanoa. Taikauskoisena ei aio ostaa vauvalle yhtään mitään ennen kun synnytys mennyt hyvin ja vauva päässyt kotiin, eli menee ensi vuoden puolelle (nyk laskujen mukaan 18.1.2013). Varhaisultraa olen kyllä nyt miettinyt paljon, olisikohan hyvä:)
 
haimi Toi sun blogi on ihana :) Mukavaa lueskella kun melkein samoissa päivissä mennään! Jään seuraamaan kyllä. Itse kirjottelen ihan paperiseen vihkoon sellasta päiväkirjan tyylistä, en ole uskaltautunut internettiin niitä kirjoittelemaan...
 
Oon varmaan täysin poikkeus, mutta mulla ei ole vielä minkäänlaista intoa ostella vauvatavaroita saati mammavaatteita. Itseasiassa tällä hetkellä mua ahdistaa koko raskaus ja kaikki läheiset, jotka siitä hössöttävät. Mulla ei ole yhtään äidillinen olo, ja sekin mua ahdistaa, koska tää pieni on kuitenkin niin odotettu ja toivottu. Yli vuosi sitä yritettiin ja tarkoitus oli nyt kesällä mennä tutkimuksiin, kun ei ole tärpännyt kertaakaan... Jospa nämä tuntemukset voi laittaa hormonien piikkiin. Muutenkin räjähtelen, ahdistun ja itken nykyään joka asiasta.

Vapaista sen verran, että itse en aio jäädä kotiin muuta kuin sen 3kk ajaksi. Max 6kk. Mun mies saa sitten olla vanhempainvapaalla. Taloudellisesti järkevintä näin, koska minulla on isommat tulot kuin miehellä, ja vaikka kuinka minua pidettäisiin itsekkäänä ja huonona, niin haluan myös edetä urallani. Nyt jää todella paljon kesken, kun jään äippälomalle. Olen vuoden ollut nykyisessä työssäni (sain työn valmistumisen kynnyksellä), ja vielä on todella pitkä matka päällikkötasolle, ja aikaa ei ole loputtomiin, sillä nykyinen päällikkö siirtyy jossain vaiheessa osa-aikaiseksi...

Ollaan kerrottu tästä jo mun kahdelle pomolle, työkaverille, yhdelle ystävälle, molempien vanhemmille ja sisaruksille.. ja jouduin mun personal trainerillekin kertoa... Toivotaan, että kaikki sujuisi hyvin, eikä tarvitsisi ikäviä uutisia kertoa kellekään...

Minkälainen asumistilanne teillä muilla on? Meillä on pieni hätä asunnon kanssa, kun ollaan jo kohta vuosi yritetty etsiä omakotitaloa tuloksetta. Niitä ei vain täällä ole myynnissä. Ja nyt ollaan muutama kuukausi etsitty tonttia rakentamistarkoituksessa, mutta täällä ei ole tonttejakaan myynnissä. Asutaan tällä hetkellä vuokralla vanhassa homekämpässä, ja ollaan kovasti yritetty uutta vuokra-asuntoakin saada, mutta niitäkään ei ole. Meidän edellä jonossa on 60 ihmistä/pariskuntaa.
 
Onnea kaikille muillekin hyvistä ultrakuulumisista! :flower:

Kiitos Suerte! :) Ja ihan hirmuiset onnittelut kahdesta pikkuisesta. :heart: Sähän plussasitkin tosi aikaisin, olisikohan tuolla tuplauutisellakin voinut olla pieni osuus asiaan. ;) Mutta ei varmasti helpota tuota hyperemesistä kahden odottaminen. Lähettelen sulle kaikki mahdolliset voimat tuon kaameen olon keskelle!!! :hug:

kertomisesta ainakin on ollut puhetta. Me ei olla kerrottu vielä juuri kenellekään. Mun äitini ja paras ystävä tietävät. Ja sitten tietty suuri joukko teitä samassa veneessä olevia. :D Mutta ajateltiin, että ei kovin aikaisin muille kerrota. Lapsillekaan ei olla vielä kerrottu. Niiltä voisi helposti joku lipsahdus päästä suusta väärässä paikassa ;) ja jotenkin on tuntunut, että parempi kertoo sitten vasta kun on vähän turvallisemmilla vesillä. Onhan niillä muutenkin sitten niin kovin pitkä aika odotella uutta pikkusisarusta, että oikeestaan parempikin, mitä pitemmälle menee.

hankinnoista meillä noita lapsia ennestään on sen verran, että kaikenlaista on kyllä ja paljon. ;) Eli hirveesti mitään isoja hankintoja ei ole. Vaatteita löytyy sekä tytölle että pojalle. Mutta onhan se aina kuitenkin jotain uutta vähän kiva ostaa ihan uutta vauvaakin varten. Mutta kerkeehän niitä sitten vielä. :) Ei olla vielä päätetty, että kysytäänkö sukupuolta vai ei. Molempia kun jo täältä kotoa löytyy, niin ollaan mietitty, että olisko kiva jättää pieni "jännitys" sinne syntymään. :)

Mulla vähän myös vaivaa raskausajan dementia... :D Varmaan jotain piti vielä kirjoitella, mutta pää lyö nyt tyhjää...

Ai niin, joku kyseli rokoista. Myös vesirokko on sikiölle vaarallinen, jos äiti ei ole sitä sairastanut. Eli jos se on joskus ollut (niinkuin useimilla varmaan on) niin sitten ei ole sikiölläkään hätiä, mutta jos esim. lasten kanssa työskentelee, missä vesirokkoa aina silloin tällöin pyörii, niin kannattaa kyllä selvittää, onko itsellä sitä ollut. Se kun tarttuukin niin helposti.

Lynette ja viides muru 7+4
 
Hei!

Päivitän nyt vaan omia kuulumisia, luen teiän kuulumiset heti kun ehdin :) Tsemppiä toivottelen yleisesti kaikille.

Mähän tuossa melkeen kaks viikkoa sit kerroin, että vuotelen taas verta ja varhaisultra olikin maanantaina. Siellä sykki pikkuinen sydän, menkkojen mukaan viikkoja piti olla 7+4 mut lääkärin mukaan oli vasta 6+2. No, niin tai näin, syke näkyi eli raskaana olen, ainakin tällähetkellä. Verta vuotelee edelleen vähän mut lääkärin mukaan mulla on herkät limakalvot ja veri vuotaisi sieltä, kohdusta ei ainakaan ultran aikana vuotanut mitään. Eli jos vuoto ei runsastu eikä tuu hyytymiä, vuodon pitäisi olla normaalia. Jännittynein tunnelmin jään silti odottamaan np-ultraa, ei uskalla vielä huokasta helpotuksesta.

Laskettu aika ehkä siirtynee mutta sen voi korjata sitten, jos np-ultraan asti päästään. Aika kuluu aika hitaasti nyt, onneks on ollut kauniita päiviä, että voi olla paljon ulkona.
 
Vesirokon voi saada kahdesti. Itse olen sairastanut sen 6 vuotiaana erittäin lievänä eikä vasta-aineita ollut kovin paljon muodostonut. Sain pojaltani kaksi vuotta sitten vesirokon eikä ollut kovin kivaa sairastaa näin aikuisiässä. Lääkärit eivät ensiksi meinanneet uskoa että se on vesirokkoa. Vasta toinen lääkäri sanoi että vesirokon voi saada useamman kerran. Hän itse oli sairastanut sen kolme kertaa.. Anoppini taas on ääritapaus, kun hän toimi yli 10 vuotta perhepäivähoitajana eikä sairastunut vesirokkoon vaikka omat lapset ja hoitolapset sen sairastivat. Hän otti meidän pojan syntymän jälkeen rokotuksen. Verestä tarkistivat ettei ole vasta-aineita.
 
Heippa taas kaikille. Itselläni nyt niin kiirettä etten kauheasti kerkiä tänne päin kirjottelee, mutta eiköhän se tästä rauhotu kun saa nämä kaikki kevätjuhla hässäkät ohi=).
Ihania ultrakuulumisia monella:heart: Itse täytyy vielä pariviikkoa jaksaa: /.

Kissoista: Meillä myös kisu ja olen astiaa tyhjennellyt jos ulosteet tuoreita ja sen jälkeen desifioinu kädet hyvin.Toksoplasmaa ei ole tuoreissa jätöksissä. On vaikeaa olla tyhjentämättä kun isäntä välillä koko päivän pois ja kissa niin hieno ettei mene astialle jos siellä on jotain.

Ulkona kyllä ollut ihanaa olla ja heti helpottaa väsymys ja olo,kun saa itsensä sinne raahattua:) Taidan lähteä nytkin, sen verran heikottaa....

Taikax 7+6
 
Siilinpoika uneton voimia epävarmuuteen, mutta ainakin nyt pikkuinen sydän siellä sykki. Joten toivottavasti sulla vuoto ihan vaan harmitonta. Ja kyllähän sinä raskaana olet, kunnes toisin todistetaan. :) :hug:

m1n1 hui, kuulostaa hurjalta tuo useampaan kertaan vesirokon sairastaminen. :/ Jotenkin sitä on luottanut siihen, että kerran sen vaan sairastaa. Mulla on myös lapsena vesirokko ollut ja oli kyllä ihan kunnon rokko. Nyt täytyy olettaa, että kyllä siitä mulle on tarpeeksi vasta-aineita muodostunut, kun lapsilla on vesirokkoa ollut, mutta ei se enää minuun ole tarttunut.
 
Useammalla on näköjään ollut mukavia uutisia ultrasta, onnea! :flower:

Tsempitykset kaikille pahoinvoiville niin työn kuin kodin keskelle :hug:

ON: Neljäs päivä pahoinvoivana ja olen niiin nössö ja heikko tämän pahoinvoinnin kanssa. Mitään muuta en kammoa ja pelkää niin paljon kuin oksentamista. Tuntuu, etten saa oikein mitään aikaiseksi töissä (no ei varmaan jos täällä palstalla roikkuu :whistle:). Mulla pahoinvointi alkaa heti herätessä ja loppuu vasta illalla kahdeksan tai yhdeksän maissa. Saa koko ajan pelätä, että töissä joko laattaa tai pyörtyy tänne avokonttoriin. Onneksi esimies on nyt ollut muualla tämän viikon, niin ei ole tarvinnut vielä selitellä, miksen tule lounaalle alakerran henkilöstöravintolaan.. Jonkun pari hedelmää ja mehujään olen saanut syötyä, kaikki muu ällöttää. Olen tässä maanantaista asti tunnin tai puolentoista välein mennyt töissä vessaan yökkimään tai muuten istumaan vessan lattialle, kun on tullut niin huono olo, että meinaa taju lähteä.

Perjantaina olisi työpaikan viestintäpäivä, menopaluu bussilla johonkin paikkaan. Olen ihan varma, että bussissa tai kesken tilaisuuden iskee huono olo, ja sieltä ei sitten paetakaan niin helposti mihinkään vessaan. Mitenköhän pystyisin välttämään ton perjantaisen..? Onko joillakuilla hyviä vinkkejä pahoinvoinnin helpottamiseksi?

Vapaista ja vauvan tarvikkeista: En ole ehtinyt vielä miettimään lainkaan. Vapaat selkenee ehkä syksymmällä, kun saan itsekin tietoa työpaikkani jatkosta. Minulla siis tällä hetkellä määräaikaisuus vuokrafirman kautta, syksyllä asiakasfirmasta listautuu yksi osa uutena yhtiönä Aasiaan pörssiin, joten siinä uudessa yhtiössä olisi kyllä samaa työtä kuin nytkin, mutta sitä ei vielä tiedä, onko jatko määräaikainen/vakituinen ja onko se ylipäätään sitten enää vuokrafirman kautta. Ja tosiaan, tässä kun aloin ajattelemaan, niin minulla on vielä heinäkuulle asti muistaakseni koeaikaakin jäljellä.. Hupsis! Noh, toivottavasti käy hyvin töiden kanssa. Vauvan tarvikkeita ajattelin ostaa varmaankin ekan ultran jälkeen =) Äitiyshousut luultavasti jo aiemmin, kun tavalliset pöksyt kiristävät ja puristavat sen verran :/

Hiusten värjäämisestä ja aurinkorasvoista: Itselläni on luonnostaan punaiset hiukset, oma väri on kesien saatossa hieman haalistunut. En tiedä kävisinkö kampaajalla värjäyttämässä hiukseni nyt kun olen raskaana, ehkä kävisin kerran tai kaksi. Tällä hetkellä minulla on kotona jotain hiusnaamiota, joka sisältää aavistuksen väripigmenttiä. Yritän sillä pärjätä ainakin jonkun aikaa. Mitä aurinkorasvoja voi raskaana käyttää? Minulla on siis punaisen tukan kaverina älyttömän vaalea ja helposti palava iho. Pitänee hankkia tietoa sopivista rasvoista ennen kesää, miehen kanssa tulee kuitenkin kesällä käytyä kalastamassa ja muualla ja vesi heijastaa aurinkoa aika polttavasti..

Kissoista ja asunnosta: Meillä tosiaan on yksi kissa, joka nyt marraskuisen omakotitaloon muuton jälkeen on viihtynyt enemmän ulkokissana; varsinkin kun lumet lähtivät. Miehelle ulkoistin saman tien tuon hiekkalaatikon siivoamisen; mahtaisikohan toimia muihinkin kotitöihin? :LOL: Asuimme siis ennen pienessä parvekkeettomassa kerrostaloyksiössä yli neljä vuotta, ja parisen vuotta meni, ennen kuin työtilanteet ja sopiva talo osuivat kohdalle. Voin kertoa, että se neljä vuotta oli tooodella pitkä aika :)


-Noreen ja vielä työnimetön masuasukki 5+3
 
Noni, nyt kun päätin etten tilaile vaatteita huuto.netistä, niin päädyin tilaamaan adlibris.com osoitteesta kirjan Yhteinen odotus :heart: Mun ystävällä oli samanlainen kun oli pari vuotta sitten raskaana, ja se oli aika ihana! Ja maksoi tuolla vaan 3.5€. Miehellä maanantaina synttärit, jos ehtis tulla maanantaiks ni laitan pakettiin :)
 
  • Tykkää
Reactions: Noreen
Onpas ihania ultrakuulumisia todellakin jo usealla -onnea kaikille teille!
Samoin kovasti voimahaleja teille jotka joudutte jostain syystä elämään epätietoisuudessa tai kärsitte alkuajan pahoinvoinneista!

Täällä laskurin mukaan 4+4 eikä vielä hirmusti oireita lukuunottamatta jo joitakin päiviä ilmaantuneita repäisyjä alavatsalla nopeahkoissa liikkeissä, NÄLKÄÄ sekä ajoittaista kuvottelun tunnetta.

Piipu85: Ei hätää eikä huolta. Kyllähän se hormonien piikkiin pitkälle menee ja onhan elämänmuutoskin jo niin suuri lapsen astuessa jossain muotoa jo elämänkuvioihin että herättäähän se monenlaisia tunteita itse kussakin (vaikka siis lapsi kuinka haluttu ja toivottu onkin). Koeta vain ajatella ihan arkipäiväisiä (muitakin) asioita äläkä ota turhia paineita. Heräävät ne aikanaan varmasti ne ostovimmat kuten muutkin äitiydelliset ajatukset:)

m1n1: Ohhoh.. siis vesirokonko voi sairastaa todellakin kahteen kertaan. Enpä ole tullut edes ajatelleeksikaan. Olen kyllä sairastanut vesirokon ihan kunnolla alle kouluikäisenä ja kuvitellut siis olevani siltä suojassa..
Tuon esikoispoikani kohdalla olen puolestaan pähkäillyt jossain vaiheessa ottaakko itse kustannettu vesirokkorokote vai ei -ei itse välttämättä kyseisen taudin vuoksi, vaan niiden jälkitautien/seurausten jotka voivat olla hyvinkin vakavia.

Oletteko muut ottaneet lapsillenne vesirokkorokotetta ja mitä asiasta yleensäkin ajattelette?

Vapaat ja vauvantarvikkeet
olen edelleen hoitovapaalla esikoisestani ja mikäli kaikki sujuu onnessa jään äitiyslomalle suoraan tältä. Tarkoituksenamme oli mieheni kanssa että jatkan kotona oloa kunnes poikamme on kolmen, mutta nyt pikkukakkonen siis ennättää ennen tätä. Äitiysloman ja vanhempainvapaan jälkeen tulen jäämään uudelleen hoitovapaalle, mutta kesto on vielä avoinna. Miten muuten on tuon osittaisen hoitovapaan (siis ns lyhennetyn työpäivän) kanssa. Jos hoitovapaan käyttää täysimittaisena eli on kotona siihen kunnes lapsi on kolmen, voiko siitä edelleen jatkaa osittaisella hoitovapaalla vai tuleeko töihin palata aiemmin jos on mieli tehdä sitä lyhyempää päivää. Mielenkiinnosta näitä kyselen koska tällä hetkellä tilanne on se että kuljemme mieheni kanssa molemmat päivätyössä toisella paikkakunnalla ja hoitopäivät olisivat pitkiä jos tekisin itsekin kahdeksaa tuntia.

Vauvatarvikkeita meillä on hyvin hommattuamme niitä esikoisellemme, mutta mitä tulee mieleen ovat sisarusrattaat (jos esikoinen nyt vielä niissä suostuu istumaan) tai sitten vaihtoehtoisesti se sisaruslauta tai miksi sitä nyt kutsutaankin. Myös vaatteita löytyy mikäli tulokas on poika, mutta mikäli hän on tyttö, täytyy tietenkin jotain tyttöjen juttuja vaatepuolelta katsella. Tykästynyt olen kovasti myös hm:n nallepukuun (haalari) ja sellainen pitää varmaan sitten jossain vaiheessa tilaillakin. Raskauspäiväkirjan tilasin kuitenkin välittömästi Bookysta koska velipojan kanssa aikoinaan tehty vastaavanlainen kirja on ollut hyvin mieluinen niin silloin kuin nytkin.

Hiusten värjääminen ja rasvat
Aijai.. olisi pitänyt värjätä tuota tyveä jo muutama viikko sitten kun olisi arvannut että nyt ollaan raskaana:) No joo.. ehkä turhankin varovainen olen, mutta jotenkin tuntuu ettei mielellään ainakaan tässä alkuvaiheessa käytä kemikaaleja mitä ei ole pakko. Jos sitten viikon 12 jälkeen. Kesällä on kyllä luvassa useampia eri tilaisuuksia, mikä on pistänyt miettimään paitsi hiuksia myös sitä mitkä vaatteet mahtavat mahtua päälle. Uskon kuitenkin että keski- ja loppuraskauden aikana tulen joko laittelemaan raitoja tai värjäämään tyveä sen pari kertaa mitä tein viime raskaudessakin. Voiteista taidan käytellä ihan samoja naamarasvoja mitä tähänkin asti, mutta jotain sopivaa aurinkovoidetta pitäisi kysellä. Raskausarvilta säästyin kokonaan edellisellä kertaa käyttämällä vichy voidetta -tiedä sitten mikä merkitys voiteen laadulla ja merkillä on, mutta taidan päätyä samaan nytkin.

Kissoista ja asunnosta
Emme omista lemmikkejä, mutta ylihuolehtivainen kun olen, tahdoin nyt kun hiekkalaatikko pihaan tuli, suojan sen päälle etteivät muutkaan kissat siellä käy. Asunnostamme sen verran että asumme omakotitalossa jossa pihaa on, mutta tiekin tosin aika lähellä. Esikoisen ollessa vilkas kintuistaan :) olemmekin tehneet tänä keväänä aitaa pihallemme. Taitaa tulla jatkossa aina vain enemmän tarpeeseen:) Huoneita on sen verran että jos on poika kyseessä, tulee pojille ainakin alkuun yhteinen (leikki)huone, mutta jos taas tulokas on tyttö, tehdään varmaan nykyisestä työhuoneesta huone hänelle.

Ultrista vielä kyselisin. alueellamme kun nuo terveyskeskuksien käytännöt ovat jonkin verran muuttuneet sitten vuoden 2010,olisi kiva tietää milloin teillä on ollut eka ultraus (jos siis ei lueta mukaan itse kustannettua varhaisultraa). Tässä kun mietin että eka neuvola ois näin äkisti laskettuna jotain rv7+2, niin tällöin tuskin vielä ultraavat. Noilla viikoilla kun muistaakseni kävin viimeks siellä yksityisellä..

Mukavaa keskiviikkopäivän jatkoa teille kaikille. (toivottavasti viikonpäivä meni oikein) Raskausdementiaako lienee, mutta kamalaa. Rekisteröidyin vain kaksi päivää sitten ja nyt oli jo salasana kirjautuessa hakusalla. Mihinkähän tämä vielä johtaakaan..

t. Mileena ja pikkukakkonen 4+4
 
Aurinkorasvoista parhaita on vain fysikaalisensuojan sisältävät. ELi yleensä ovat lasten rasvoja. MEillä koko perhe käyttää Widmerin Kids voidetta. Myös Eucerinilla on.

Asumisesta Me asutaan kerrostalo neliössä ja vauvalle olisi huone odottamassa.

Kunnalliset ultrat Täällä eka on np-ultra ja toka rakenne. Lisäksi viimeisessä lääkärineuvolassa ultrataan ja varmistetaan että vauva on oikein päin. Muita ei automaattisesti tule ainakaan meidän neuvolassa normaali seurannassa olevaan raskauteen. Riskiraskaudet ovat sitten asia erikseen ja niiden seuranta on pitkältä äitiyspolin vastuulla.

S 5+1
 
Te kirjotatte hirveetä vauhtia :D Mielelläni kyllä luen, ei sen puoleen, mutta ei kerkeä/muista kommentoida kaikkea mitä haluaisi.

Onnittelut ultrassa kävijöille!! :heart:

Tammikuunvauva ihan mielenkiinto heräsi; tarkoititko tosiaan etten mitään osta vauvalle ennen syntymää, et mitään? :)

Piipu85 on täysin normaaleja nuo sun tuntemukset :) Itsekään en mitenkään innolla ole hankintoja tekemässä, enkä edes vielä mieti niitä. Mammavaatteiden hankintaa haluaisin pitkittää mahdollisimman pitkään, vaikka varmaan joudun piakkoin jotkut housut ostamaankin.

Ja osaan yhtyä tuohon ajatukseen mikä liittyy läheisten vauvan odottamiseen (etenkin anoppi!) - koska tietävät mun km taustasta, anoppi edellisen km jälkeen tokaisi että "Noh, kerkeätte ainakin joulukuulle vielä saamaan lapsen!" Mua niin vihastutti tuollainen ajattelematon lausahdus! (vaikkei pahaa tarkoittanutkaan) Ite olin juuri kotiutunut tyhjennyksen jälkeen sairaalasta, uusi raskaus olis pitänyt alkaa heti, jos la olisi ollut joulukuussa. Ajatuksissa oli vain toipuminen menetyksestä eikä todellakaan jaksanut ajatella uutta raskautta.. Argh, ymmärrätte varmaan.

Nyt siis nautin kun raskaudesta ei tiedä vielä anoppi. (Äitini tietää, mutta se ei höösää ja ymmärtää aikaisemmat km:t ja sitä kautta mun suhtautumisen uuteen raskauteen). Joitain muitakin on joiden ei välttämättä tarvitsisi tietää tästä ihan vielä. Mutta tunnen itseni enkä ala mitään valkoisia valheitakaan sepittämään jos/kun epäilyksiä alkaa satelemaan.

Toisaalta olisi ihan kivaakin kun nämä odottavalla kannalla -olevat ihmiset saisivat tietää, mutta kun kun pelottaa niin vietävästi että ei tämäkään onnistu.

Turvotukseen kannattaa kokeilla ananasta ja mansikkaa :) Mulla turpoo vaan maha (ilmavaivoja).

Mammavaate-vinkki! AnnCa taisi kehua myös niitä pellava mammahousuja. Suosittelen myös. Esim. H&M:llä on. Ihanat päällä ja istuu alkuraskaudesta loppuraskauteen. Ittelläni on yhdet sellaiset kuopuksen raskausajoilta, mutta ovat kyllä lainassa kaverilla, pitäisi kysellä piakkoin niiden perään. Mutta ostan ehdottomasti toisetkin samanmoiset!

Asumisesta rivitalo kolmiossa vuokralla asutaan. Tonttikaupat tehtiin pari viikkoa sitten, ensi keväänä RAKENNETAAN :D Jee. Hui. :D

Äh, en muista, joku myös on etsinyt pitkään uutta kotia. Me etsittiin 2 vuotta omakotitaloa nykyiseltä asuinalueelta, ei löydy, sitten alettiin miettimään rakentamistakin ja tonttejakin etsittiin pitkään. Sitten tuli tuo unelma eteen lehdessä ja paljoa ei mietitty ;) Tsemppiä sille jollekkin toisellekkin oman kodin etsijälle!

Neuvolan varasin tänään. Juhannusviikolla on aika.

Pahoinvoiville jaksuja!

Adora 4+6
 
Hei!

Niin valtavasti tulee kyllä tätä tarinaa aina siinä välissä kun ei itse kerkiä koneelle - vaikka ahkerasti olen ollutkin :) - että vaikeaa enää lukemisen loppuun päästyä muistaa, mitä olisi kenellekin halunnut kommentoida! Ainakin onnea ultrakuulumisista! :wave: Itse menen taas huomenna ultrattavaksi. Jännittää siitä huolimatta, ettei edellisestäkään kerrasta ole kuin viikko aikaa :p

Olen ihmetellyt oireettomuuttani täällä, varsinkin ikävien oireiden puutetta. No, alkaa näyttää siltä että päänsärky/migreeni on tämän raskauden tunnusmerkki. Taas jouduin aamuyöstä ottamaan päänsärkylääkkeen, ja aamukymmeneen mennessä olin jo ottanut koko sallitun vuorokauden Panadol-annoksen... joten kuten selvisin työpäivän, onneksi lääke pysyi vatsassa ja auttoi. Nyt sitten vain lepäillen loppuilta...

Niinpä, muuttohaukka, kiva kun on toinenkin "yli-ikäinen" :) toki suurin osa asioista on yhteisiä, kun samoilla viikoilla ollaan raskaana, mutta tietyissä asioissa ikäeron huomaa... Esim. suurin osa pinossa suunnittelee kertovansa/on kertonut äidille ensimmäisten joukossa, ja jännittelee reaktioita. Itseä jännittää huomattavasti enemmän, miten jo teini-ikäiset/aikuiset lapseni suhtautuvat! Toki yli nelikymppisetkin ovat sen suhteen eri tilanteessa riippuen siitä, onko aikaisempia lapsia ja jos on, minkä ikäisiä. Itse olen saanut ensimmäisen jo parikymppisenä.

Oman iän ja pitkän ikäeron vuoksi tähän raskauteen suhtautuu jotenkin erilailla kuin nuorempana. Tämä on todella hauras ihme. Raskautta ei edeltänyt samanlainen mieletön vauvakuume kuin nuorena - vain pieni haave (jonka toteutumista pidimme hyvin epätodennäköisenä), ja mahdollisuuden antaminen. Johtuu varmaan osittain siitä, että tietyllä tavalla tämä vauva toteutuessaan on aivan extraa - olinhan jo luullut saaneeni kaiken saatavani elämän tällä saralla.

Tähän elämänvaiheeseen mennessä on jo päässyt käymään kaikki lapsen vaiheet vauvasta aikuusuuteen. On joutunut kokemaan luopumisen tuskaa monella tavalla ja tasolla, ja tajuaa nyt entistä syvemmin, että lapset ovat vain lainassa. Ymmärtää myös, että lapset eivät ole oman itse jatke... eivät myöskään lopullinen parannuskeino mihinkään omaan tuskaan kuten toimimattomaan parisuhteeseen...

Ensimmäistä kertaa taidan odottaa vauvaa ilman, että siihen kohdistuu suuria odotuksia "meidän rakkautemme hedelmänä", pikkusisaruksena isommalle, oman vauvakuumeen tyydyttäjänä tms. Odotan tätä pikkuista Pirpanaa ihmetellen, hämmästellen... tietoisena siitä, etten pysty hallitsemaan elämää millään tavalla, enkä myöskään tiedä, kuinka kauan saan tätä vauvaa kantaa sisälläni, tai kuinka kauan yhteinen taipaleemme muuten kestää.

No, menipä filosofiseksi. :) Kevyempään aiheeseen: vauvanvarusteisiin. Oikeastaan mitään ei ole säästetty, mitä nyt jotain vaatteita muistoksi kullekin lapselle. Eli kaiken saa hankkia uudestaan, kivaa :) mutta mitään statusvauvaa tästä ei tule, eli kierrätys- ja kirpparimeinigillä. Tori.fi:stä jo yksi päivä katselin jotain, mutta sitten vasta syksymmällä alan ostelemaan jos näyttää siltä, että yhteinen matka jatkuu :)

Pissahätä vaatii lopettamaan! Se nyt ainakin on selvä oire :LOL:

Kastehelmi ja Pirpana 7+2
 
Kaikkien ihanat kuulumiset päivitetty. :) Yritän itse pitää hiukan matalaa profiilia ensi viikon ar-ultraan saakka, mutta kuulumisia käyn säännöllisesti päivittelemässä.

Tuohon aurinkorasvojen käyttöön meillä ainakin farmaseutti neuvoi, että kaikkia apteekissa myytäviä tuotteita voi hyvin mielin käyttää, koska ne ei imeydy verenkiertoon. Itse aion käyttää niitä sekä värjätä hiuksia parin kuukauden välein. Ajattelen niin että mitä enemmän käy miettimään kaikkia haittavaikutuksia, sitä suurempi todennäköisyys on epäonnistua. Ei ole turha klisee että psyykkisiä tekijöitä aliarvioidaan, koska meillä plussa tärähti heti kierrosta, missä itse yrittämistä ja onnistumista stressattiin ja mietittiin vähemmän. Itse siis käytän puhdasta maalaisjärkeä, enkä aio niuhottaa turhasta.
 
Hei Tine sanotko vielä missä Oulussa tehdään varhaisultra niinkin halvalla kuin 50 euroa? Varaan sinne heti itsekin ajan :) viikkoja nyt menossa 7+0 ja laskettu aika 8.1.2013 (voit lisätä minutkin ketjuun mukaan)...

ellujokinen/27v./-/OYS
 
Aia
Teidän juttuja on niiiin ihana lukea!! :heart:
Lukemassa käyn siis säännöllisesti, vaikka itse kirjoittaminen onkin jäänyt nyt vähäiselle. Jotenkaan en vielä uskalla täysin nauttia tästä raskaudesta, kun oireita ei ole juuri mitään (paitsi jatkuvat menkkamaiset jomotukset) ja np-ultra tulee olemaan meillä ensimmäinen ultra.

Mutta ihana kuulla muiden ultrakuulumisia!! Meillä on neuvola viikon päästä torstaina, jollon mulla pitäisi olla viikkoja kasassa 7+4 (neuvolan mukaan laskettuaika olisi 13.1.13, mutta se tosiaan voi vielä muuttua, eli päivittää ei välttämättä tarvitse :)). Siihen liittyen kysynkin, että milloin teillä on aikaisintaan kuultu sydänäänet neuvolassa dopplerilla? Esikoisesta olin ekaa kertaa neuvolassa 8+3, ja silloin sydänäänet kuului heti, kun neuvolantäti laittoin dopplerin mahalle. Tiedän, ettei kaikkialla edes kuunnella noin aikaisin ja ettei monilla kuulu ennen kuin 12+ viikoilla, mutta.. no.. ehkä toi mun 7+4 taitaa olla kyllä ihan liian aikaisin :D

:hug: jälleen kaikille, jotka joutuvat murehtimaan vuotoja tms. ja myös kaikille, jotka ovat kovasti pahoinvoivia.

Mulle farmaseutti sanoi tänään apteekissa, ettei hänen mielestään ole väliä mitä aurinkorasvaa käyttää raskaana, kunhan jotain käyttää (?) Tiedä sitten.
Hiuksia en ole värjännyt nyt yli 6kk, joten ehkä mä nyt tosiaan olen kasvattamassa omaa väriä takaisin.. vaikka kyllä niin tekisi mieli tehdä näille jotain!

Me ollaan kerrottu raskaudesta vain mun parhaalle ystävälle, ja veljen vaimolle (mulle tuli sellanen tilanne, jollon piti vaan päästä puhumaan, ja veljen vaimo on mulle kuin oma sisko, joten..). Kohta mun pitää tosin pyytää kaverilta lainassa olevia mammahousuja takaisin.. :)

..Nyt heräs poika uniltaan, joten pitää taas mennä.

:heart: teille kaikille!

Suertelle mun pitää vielä sanoa, että toivottavasti kaikki on seuraavassa ultrassa hyvin molemmilla reppuleilla!
 
Viimeksi muokattu:
ellujokinen Meri-Oulun Neuvola ja Kaarina Vehkaperä tekee 50llä. Todella asiallinen nainen. Kävin itse siellä viime vuonna keskenmenon saatuni varmistamassa asian. Itse uudelleen ensi viikolla menossa myös hänelle nyt alkuraskauden ultraan :)

Eli täällä ilmottaudutaan mukaan. Olen lueskellu jo muutaman päivän, mutta tänään kävin tk.ssa varmistamassa, että joku tosiaan on mukana ja oikeassa paikassa. (syke ei vielä näkyny, ko viikkoja vasta 5+6)

Eli lisäilkääs listoille eräs fanaattinen esikoisen oottelija Millimolli, ikää 26, yrityskerrasta 22 tärppäsi, laskettu aika ilmeisesti 17.1.2013 ja Lpks:ään joudutaan synnyttelemään. :)
 

Yhteistyössä