Tammikuun tuhisijat 2013 *KESÄKUU*

kozmic Suomessa jaetaan raskaana oleville moniste juuri noista ruoka-aineista mitkä on kielletty/ei suositella, sitten on yksi vihkonen terveellisestä ruokavaliosta ja liikunnan tarpeellisuudesta, kirjanen jossa on oma puoli äidille ja toinen puoli isälle luettavaksi, esitietolomake (jos ensikertalainen), dvd lapsen syntymästä, puhelinnumeroita (neuvola, labra, synnäri yms.) hmm olikohan jotain muuta? Nyt en ainakaan muista.

Peikko89 Toivottavasti olisi harmitonta vuotoa. Tiedätkö missä istukka sijaitsee? Siitähän voi johtua tuo vuoto jos istukka on kohdun suulla ja kasvaessaan vuotaa. Soita ihmeessä neuvolaan jos epäilevät tulehdusta. Siitäkin voi johtua tuo vuotelu.
 
eikös vaun kirjassa ole omat puolet isälle ja äidille? mie sain liberon jonkun uuden kirjan ja neuvolasa sanottiin et vaun kirjaa ei enään valmisteta. Meille ei oo koskaan annettu mitään dvd:tä ei edes esikoista odottaessa, tiennytkään et sellanenkin on mahdollisuus saada. No mut, mie sain vaan tuon liberon kirjasen, sit tän suositeltavien ja kiellettyjen ruokien lapun ja seulonnoista lapun.. Muuta en huolinu, eikä neukkutäti edes yrittänyt niitä mulle antaa, nauroi vaan et niin vähän aikaa, et ihan turhaa hää näit kaikkia sulle antaa :D
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj
Devilii Taisi olla juuri tuo vaun kirja siis se jossa on omat puolet isälle ja äidille. Neuvolatäti vielä hehkutti että se on uudistunut kirja ja paljon parempi kuin vanha. Tarkistan illalla mikä kirja se oikein on. En ole vielä sitä avannutkaan. :ashamed:
 
Alkoihan se verinen vuoto täälläkin, taas! 4vk sitten viimeks vuosin, joten suuret toiveet olis että nää olis taas sellaset valemenkat kun just samanlaisia lieviä kipujakin on, vaikka aaltomaisesti tuleekin. Onneksi (vielä) ainakin vuoto on tosi niukkaa vaalean punaista/ruskeeta. Ei kivaa! Nyt on taas lisäjännitystä ens maanantaille näkyykö siellä yhtään mitään... ;(
 
Peikko toivotaan että on vaan harmitonta vuotoa.

Vielä facebookista, ymmärrän kyllä jos joku haluaa vihjailevasti kirjotella, mutta sit kun joku arvaa nii kielletään asia :D. Mä en meinannu siis kertoa facessa tästä raskaudesta, ei kerrottu meidän häistäkään. Vasta kun hääkuvan sinne laitoin, nii melkein kaikille selvis että nehän on naimisissa. Ja luulen että meidän lokakuun reissusta laitan kuvia, mutta pitää sitten miettiä että millasia mahakuvia sinne laittaa.

Neuvolasta saaduista lapuista oon osan lukenu. Ne kun tuli sillon syyskussa luettua jo kertaallee. Eikä ne ollu juurikaan muuttunu miksikään
 
AnnCa Toivottavasti sulla olisi kyse vain valemenkoista!!

LeenaT Kyllä noi käytännöt sitten vaihtelee : / Kun siis teillä päin pitää olla 12 viikkoa täynnä, että pääsee nt-ultraan. Täällä nt-ulta on raskausviikoilla 10-14 ja tosiaan ultraus joko emättimen kautta tai vatsanpeitteiden päältä. Kävin ihan KOKS:n sivuilta lukemassa...

Devilii Mieki sain sen Vau:n kirjan, missä on omat puolet isälle ja äidille.

Lisäks sain just ravinnosta ja liikunnasta esitteen, alkoholista ja tupakasta ja oli vielä jotain muitakin, missä oli tyyliin kaikkea alkuraskaudesta synnytykseen asti. En ole kaikkia vielä kahlannut läpi.
Nii ja DVD:n sain myös. Sekin on kattomatta.
 
toiveitavuodelle2013 oletko päässyt mihinkää tarkistamaan tilannetta??

Toivottavasti kaikkien vuotelu olisi täysin harmitonta!!!!!

Mä leivoin äsken tuoreita sämpylöitä, ai että voita päälle ja ääntä kohti! :p
 
Anu84, en oo päässy :/ Soitin aamulla tän ja naapurikaupungin yksityiset läpi, eikä missään rnää aikoja :( Huomenna siis 9.30 neuvolan ultraan. Vuoto melkein kokonaan loppunut, enää ruskeaa tuhrua. Lähinnä huolettaa ettei kohtuun jää mitään tulehdusta aiheuttamaan. Asiaa ei yhyään helpota se, että meillä on lauantaina omat häät :(
 
Mulle tuli aika nt-ultraan ja se on 20.6, ja viikot on sillon 8+5, mutta mikäs järki siinä oikein on, kun viikkoja nuin vähän? Pitääpä ihan soittaa sinne ja kysyä että mitä hittoa ne meinaa. Kun ennen tuota nt-ultraa pitää mennä verikokeisiin, mutta ei ennen kun on 9 viikkoa täynnä. Täällä päin nt-ultra on 11-13 viikoilla, muistaakseni.
 
Viimeksi muokattu:
Fossiili Kyllä tuossa kuule nyt on joku virhe tullut. Aikaisintaan alkuraskauden nt-uä kannattaa tehdä 11+ viikolla. Ei noin pieneltä voi vielä mitata niskapoimuturvotusta ollenkaan. Kannattaa soitella uutta aikaa :)
 
Zuh
Nt-ultrasta: meillä taas pitää tehdä viikolla 11, ei saa mennä seuraavan viikon puolelle. Ihme kyllä että käytännöt voi noin vaihdella.

Facebookista: enpä paljon vihjaile, pitäis varmaan paljastaa mummoille ensin :D Ehkä vihjaan sitten kun elämä on pelkkää mahaa eikä muuta järkevää kommentoitavaa löydy!

Zuh 10+5
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj
mimmilii juu näin mäkin arvelin. Niillä on tullu joku virhe. Soitin sinne, mutta ei siellä enää ketään ollu vaan puhelu suuntas synnytysosastolle :D. Enkä mä usko että mun vielä sinne tarvii mennä ;).
Joten soittelen huomenna aamusta uudelleen.
 
Sain kun sainkin yhteyden neuvolaan ja sain aamuksi ajan klo 8. Sittenpä selviää tää asia,
eikä tarvii enää panikoida. Oli nyt "tuomio" mikä tahansa, niin onneks saa itelleen tän selväks. Tämmönen epätietoisuus on tuskallista.

Me saatiin kans neuvolasta kirjasia. Minusta on hyvä tuo Vau:n kirja. Lapset tykkää katella siitä et minkähän kokonen se vauva nyt on. =)

melin 10+3
 
M1n1 Aika lailla kuulostaa samalta suunnitelmat kuin täälläkin ;) Tosin mä kerroin tänään mun tiimikavereille kun suunniteltiin ensi kautta.. Mä kun luultavasti jään aika aikasin saikulle. Toivottelivat onnea ja snaoviat että meidän taustalla ymmärtävätkin että jään aika äkkiä pois. Vaikka eihän ne taustat siihen mitään vaikuta. Kun liitokset paukkuu niin ne paukkuu.. Tosin vaikuttaahan skein että synnytyksestä on reilu 9kk... Mutta siis esimiehelle sanon varmaan juhannuksen jälkeen ennen lomaa ja muut saavat sitten lähimpiä sukulaisia lukuunottamatta huomata. Ja elokuussahan se viimeistään tapahtuu...

Olivat tänään yrittäneet Kättäriltä soitella. Oltiin just välipalalla enkä heti pystynyt soittaa takasin niin eihän sieltä kukaan enää vastannut. Jos huomenna sitten.
Ultra-ajat olivat tulleet myös postissa.. Eka aika on juuri keskellä meidän lomaa vaikka paperiin laitoin millon ajan haluan.. No pitääpi siis sinne soitella ja yrittää siirtää.. Ensimmäinen aika äippäpolillekin tuli. Aiemmin sanoviat sen olevan rv 24 mutta tuo aika on kyllä rv 28.. Pitääpi sitäkin kysellä samalla kun sinne soittelee..

S ja :heart: 8+1
 
Kyllähän niin huono-olo ollut koko päivän... Ei ole oksentaa tarvinnut mutta ei kaukana ole... Tai en pojastakaan oksentanut kertaakaan, mutta tämä kokoaikainen huono-olo on jotain aika kamalaa!!! :/
 
Työssäkäymisestä voisin mainita, että olen kahvilassa töissä, jossa leivotaan omat pullat ja en olisi ikinä uskonut sanovani näin, mutta kyllä vaan pullantuoksu ällöttää, kun tuoretta viineriä ja pasteijaa kärrätään nokan eteen yhtenään.. Lisäksi joudun kyykistelemään paljon työssäni ja ylös noustessa huimaa monesti. Väsymys on myös hurjaa, haukottelu alkaa jo hävettää ja töiden jälkeen on ihan poikki.
Tissit on todella kipeät, siitä alunperin epäilinkin raskautta. Olen aina ollut rintavampi, mutta nyt rinnat ovat selvästi "täyteläisemmät".

Voi höh kun monet pääsevät aikaisin kuuntelemaan sydänääniä. Minä soitin tällä viikolla neuvolaan ja siellä sanottiin, että normaalisti tullaan viikolla kymmenen eka käynnille(?). Varasikin minulle ajan päivälle, jolloin on rv 10+0. Sanoin, että oon hirveä jännittäjä ja tämä on maailmanhistorian ensimmäinen raskauteni eli oon ihan pihalla kaikesta, mutta eipä se kai auta kuin malttaa odotella..

Seulonnoissa halutaan käydä ja sukupuoli halutaan ottaa selville.

Meidän vanhemmille kerrotaan viikolla 11, silloin ollaan menossa siellä suunnassa käymään. Sitä hetkeä molemmat odottaa innolla! Omalle äidilleni haluan kertoa ihan ensimmäisenä. Voi olla melkoisia tunnekuohuja, kun tämä on molempien vanhemmille ensimmäinen lapsenlapsi :) Toivottavsti kaikki sujuu hyvin siihen asti ja tottakai sen jälkeenkin.

Hennu86 Olipa tökeröitä kommentteja tuttaviltasi, ehkä jotkut vaan häkeltyy, eikä tiedä mitä sanoa ja päästää sitten suustaan mitä sattuu?

Tällä hetkellä olen tammikuun myöhäisin synnyttäjä laskettujen aikojen mukaan. Täältä masusta löytyy siis tammikuun nuorimmainen :)


Moogi 7+1
 
Tänään poksuu! 9+0 eli 10 viikko lähti käyntiin....:)
Eilen kävin miehen kanssa kontrolli uä:ssä yksityilsellä..oon niin hermoheikko etten voi olla jos en tiiä et kaikki ok. Siellä toinen jo liikkui, oli 2.2cm pitkä, syke 171..Ja monta kuvaa saatiin mukaan. Lääkäri sanoi et kaikki on hvyin, ja pukkat hyvin uunissa :D Toivotaan että myös pysyy uunissa... Nyt sitten kahen viikon päästä nt-ultra. Ja pahoinvointi senkun jatkuu...Aamut alkaa oksentamisella, ja päivät päättyy treffeihin pytyn kanssa.. No jos tää koht puolin alkaisi helpottamaan.
 
Hyviä ultrakuulumisia taas monella :)

Neuvolasta onneksi soitettiin aika pian ja selitin tilanteen. Neuvolantäti päätti sitten, että mun kannattaa mennä ekaan lääkärineuvolaan ennemmin, eli aikaisemman 10.7. sijasta menen jo 19.6. eli ensi tiistaina, jes! Ehkä jo kuuluisi äänetkin :whistle: Mutta siis sen takia menen kun tosiaan pissanäytteessä oli tulehdusta (josta tiedän huomenna enemmän) ja mulla on tosiaan ollu pari kertaa veristä vuotoa ja viikon ajan kellertävää vuotoa. Se kuulemma saattais olla merkki emätintulehduksesta. Mä oikeesti kärsin varmaan koko ajan jostain tulehduksesta raskauden loppuun asti, nyt on ollu jo ainaki pissa- ja hiivatulehdus..:(

Sitä rusehtavan veristä vuotoa tuli vain tosi vähän, nyt se on jo kellertävänruskeeta, eikä tuu paljoa, luulisin että tällä kertaa johtuu nyt vaan tosta tulehduksesta :) Mutta paniikki silti ehtii iskeä, heti kun paperissa on jotain punaista..:ashamed:
 
Blaaah on tylsää tämä sängystä sohvalle ja takas sänkyyn makoilu! Grrrr... En enää kestä ja vasta toinen päivä. Voi kun perjantaina olisi se hematooma sulanut sieltä pois ja pääsisi takasin töihin ja koiran kanssa lenkille ja muutenkin ettei tarvisi siitä stressata. Ainoa kiva juttu tässä on että perjantaina kontrollissa näkee taas Mauricen :heart:

kozmic & Maurice 8+3
 
Hei kaikille. Paljon on taas tekstiä tullut ja tuntuu, että en pysy ihan perässä aina, joten pahoittelut vielä teille kaikille joilla on ollut huonoja uutisia :hug:

Itse olen vieläkin niin väsynyt ja pahoinvoiva, että ei oikein riitä energiaa mihinkään ylimääräiseen. Harmittaa kamalasti, kun ei jaksa olla pirteä ja tehdä sitä ja tätä mitä nyt normaalisti aina puuhailen, mutta kun en jaksa. :snotty: Päänsäryt jatkuvat edelleen ja tänään se paheni migreeniin. Aikaisemmassa raskaudessa nämä migreeni kohtaukset alkoi loppuajasta ja oli muutaman kerran viikossa. Kamalaa, jos tämä alkaa jo nyt! Pää on vieläkin kipeä ja aika hellän oloinen. Kamala tunne, kun minulla puutui toinen käsi olkapäästä sormiin asti. Tämä on ihan uusi oire tähän migreeniin :(

Mielialat vaihtelee yhtenään ja itken välillä enkä edes tiedä miksi. Tai sitten hermot menee ihan kummallisista syistä. Todella ärsyttävää, mutta toivon, että menee pian ohi ja pystyn alkaa nauttimaan tästä raskaudesta ja tulevasta vauvasta.

Tänään myös kerroin vauvasta tytöilleni. Kaikki oli todella mielissään ja iloisia. Ihan yllätyin varsinkin nuorimmaisen kohdalla, kun on niin äitin tyttö ja mustis tapaus jo muutenkin minusta.

Mutta nyt nukkumaan, jos se pääkipukin helpottaisi aamuun mennessä

Autumn ja pulla 8+3 ( onkohan noin...ihan sekaisin noissa viikoissa taas kerran :LOL: )
 
Moi. Mahtuuko vielä mukaan? Meille olisi tulossa perheenlisäystä 22.1.2013 :)
Alkuperäinen LA oli 19.1 mutta, kävimme tänään ultrassa ja siellä vastasi viikkoja 8+1. Itselläni on jo tänä vuonna 6 vuotta täyttävä tyttönen, mutta miehelle tuleva lapsi on ensimmäinen. Tänään oli myös eka neuvola, jännä päivä takana :) Mulla ei ole ollut oikeestaan ollenkaan pahoinvointia tai edes sen kummempaa ällötystä, joten tän päiväinen ultra todensi asiaa aika paljon. Tavallista väsyneempi olo vaan. Aika erilainen raskaus tähän mennessä, verrattuna ekaan. Esikoinen syntyi jo viikolla 27+3, joten tätä raskautta seurataankin vähän tarkemmin.

Janie2/25v/ 2./JS ja LA olisi sitten tuo 22.1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Elisa ja Pokusaj
janie2 tervetuloa mukaan :) ja onnellista odotusta :flower:

Muitten kommenteista, juuri tuo on yksi niistä monista syistä minkä takia EN halua raskaudesta hirmusti huudella eteenpäin. En jaksais "puolustella" itteäni koko ajan :(.

Mäkin harrastin painonpudotusta ennen raskautumista, mutta nyt en tieten tahtoen laihduta. Mulla ei siis ole hirmusti ylipainoa, mutta oman viihtyvyyden kannalta nelisen kiloa pudotin. Ja pari kiloa on nyt tullu takas :). Mullakin taustalla Pco, joten painonpudotus ei siis ollut pahasta.

ON olin eilen nuorimman siskon luona lapsenlikkana ja sen jälkeen lähin toisen systerin kanssa kaupungille. Yksikseni ensin siellä pyörin, kun systerillä oli muita menoja. Sain ostettua kavereitten häihin mekon, on onnex sellanen että jos maha on pikkusen siihen mennessä kasvanu, nii jää vielä sopivasti piiloon :heart:. Käytiin sitten syömässä subwayssa mahtavat patongit :p, sen jälkeen mentiin "yhdelle", (sisko oikeasti otti yhden :)) ja sieltä leffaan kattomaan Lumikki ja Metsästäjä. Oli kyllä varsin viihdyttävä elokuva, vaikka aluksi olin vähän sitä vastaa. Tykkään että nuo "kansansadut" esitetään niinku ne kirjassa tai missä sattuu onkaan, eikä mennä soveltamaan :D. Mutta pitänee perua puheeni :ashamed:

Tänään olis tarkotuksena mennä käymään kirpparilla, kun en oo moneen moneen kuukauteen käyny. Illalla pojan jalispelit ja sit auton nokka kohti Helsinkiä. Lähetään miehen kanssa kahestaan :heart:, pojalla on isäviikko meneillään.

Fossiili ja Perillinen 7+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj

Yhteistyössä