Tammikuun tähtöset 2014

Titti. Itse olen siinä käsityksessä että yleensä 4-6kk, joskus aiemmin vähän tapauskohtaisesti, mutta toi 6kk ois kuulemma "ehdoton" takaraja.

Aloituksen ajankohtaan vaikuttaa ainankin se onko äidinmaidolla vai korvikkeella. Meille sanottiin neuvolassa, että korvikevauvoilla aloitellaan usein 4kk paikkeilla kiinteiden kokeilut, täysimetyksellä olevat hiukan myöhemmin. Muita vaikuttavia asioita ainankin se paljonko maitoa menee suurinpiirtein vuorokaudessa (jostain luin että jos menee yli 1,2-1,5l niin pitäs aloittaa kiinteät), jos paino ei enää nouse entiseen tapaan pelkällä maidolla jne.
 
Juuri noin niin kuin kaiho on jo kirjoittanut. :) Meillä neuvolan lupa oli 3,5kk iässä aloittaa kokeilemaan pulauttelun helpottaiseksi. Ja auttoi.
Mutta korvikevauvoilla se on yleensä siinä 4kk iässä, kun monillakin alkaa mennä korviketta niin paljon. Ja äidinmaidolla elävillä se 6kk.

Olen myös kullut keskoslapsista, joilla aloitetaan jopa jo 2,5kk iässä vellit ja 3kk iässä kiinteät.
 
3kk neuvolassa käytiin ja tyttö oli kasvanut hienosti. Painoa 5500g ja pituutta 61cm. Pituutta tullut enemmäin suhtessa painoon. Kuten aiemmin kirjoitin, niin kirjasin ylös päivittäistä maidon menekkiä (samalla tuli kirjattua koska nukuttiin ja kuinka kauan)...näin oli helppo sanoa neuvolassa kuinka suuri se yhden päivän maidon menekki on. Tällä hetkellä vaihtelee 630-730ml välillä (riippuen onko suolisto täynnä kakkaa ;) )...neuvolatädin mielestä neiti saisi syödä jonkin verran enemmän, voisi hyvin mennä jo se litra päivässä :O !! Täällä nyt pohdin kuinka ihmeessä saan tytön syömään yhtäkkiä muka 300-400ml enemmäin?! ei tule onnistumaaan ainakaan nopeasti. Meillä syödään niin että kun maha on täynnä (?) ruvetaan pelleilemään pullon tutilla ja välillä imetään ja syljetään maito suupielistä ulos. Paha saada enemmän maitoa menemään kun meininki tällaista :) Oman äitini kanssa kun puhuin asiasta kertoi hän että joskus vauvat syövät vain sen suurimman nälkänsä ohittaakseen, mutta eivät kuitenkaan sillä tavalla että kasvua tapahtuisi...näin oli kuulemma käynyt serkkuni kanssa, onneksi olivat sitten neuvolassa huomanneet kun painoa ei ollut tullut lisää.
Noh, jokatapauksessa kk päästä saadaan aloittaa kiinteiden kokeilu, ihan innolla odotan tuota!
Koskas teidän vauvelit ovat muuten ruvenneet oikein nauramaan? Meillä toistaiseksi 'vain' hymyillään, nauruakin odotan oikein innolla. Tuntuu että kovin herkässä se nauru olisi kun välillä ollaan niin iloisia ja suu ammollaan mutta ääntä ei vain tule :) Kohta jo tartutaan esineisiin, omat kädet vielä ihmetyttävät ja ovat JATKUVASTI suussa :)
Vaihteleeko teillä rytmit kovasti? Yritän nyt olla puhumatta ääneen kenellekkään meidän aikatauluja, kun heti seuraavana päivänä jo heittävät niin! Pelästyin tänä aamuna että nytkö se mun päivän ainoa hetki ilman sylissä pitoa tai vaunujen työntelyä hävisi, kun neiti ei meinannut nukahtaa normisti...noh ei onneksi! :) Yötkin ovat kyllä muuttuneet (pahempaan suuntaan), aikaisemmin ei tarvinnut kuin herätä kerran, nyt kolmekin kertaa! ääk!
Mutta nyt neiti kirkuu jo sen verran että taitaa väsy tulla. heips
 
Kiitos Paivih ja Kaiho tiedosta. Eli näillänäkymin, jos täysimetyksellä mennään niin ilmeisesti tuolla lähempänä 6kk:ta sitten aletaan kiinteitä antamaan.

Neitoperho87 syötätkö rintamaitoa vai korviketta? Ihan uteliaisuudesta kysyn, kun mua kiinnostaisi tietää paljonko rintamaitoa 3-4 kk vauva syö. Imetettäessähän noi määrät jää ihan peittoon. Oliko kasvua tullut kuitenkin ihan normaalisti? Jos neuvolantäti ei olisi tiennyt syödyistä maitomääristä ja kasvua olisi tullut kuitenkin ihan normaalisti niin tuskinpa olisi kehottanut syöttämään suurempia määriä. Sinuna olisin ihan rauhallisin mielin, lapsi syö kyllä sen minkä tarvitsee :)

Meillä ainakaan ei vielä mitään tarkkaa rytmiä ole. Illalla nukkumaan 20:00-22:00 ja aamuisin herätään 6:00-9:00. Syötöt ja päiväunet menee jokapäivä ihan erilailla :D Öisin poika yleensä herää vain kerran syömään ja sekin kerta vaihtelee klo 01 ja 05 väliltä.

Meillä on alettu päristelemään suulla oikein kunnolla. Sylki vaan lentää ja naama on ihan litimärkänä kun innostuu päristelemään :D
Kuinka paljon te muut pidätte vauvaa vatsallaan? Päivittäin? Kauanko kerrallaan? Meillä poika ei viihdy hirveen kauaa vatsallaan. Oon yrittäny totutella sitä laittamalla sen useamman kerran päivän aikana pariksi minuutiksi vatsalleen. Kyllä se siinä jo vähän pidemmän aikaa malttaa olla, mutta kun ei vielä osaa kääntyä niin sitten ennen pitkää väsyy ja poika pitää laittaa takasin selinmakuulle.
 
Viimeksi muokattu:
Hei vaan taas kaikille!
Kyllä täälläkin lähes päivittäin luetaan ja yritän jatkossa kirjoitella useammin. Nyt taas vaikuttaa siltä, että meilläkin neljän viikon tiheän heräilyn jälkeen aletaan nukkua pidempiä pätkiä, niin jos äippä ei olisi enää ihan silmät ristissä =) Helpotus heräilyihin tuli, kun laitoin korvatulpat ja sanoin miehelle, joka on tosi sikeäuninen, että herättää mut vasta jos pikkuisella on oikeasti nälkä, että jos unet ei jatku tutin avulla. Noh, plikkahan nukkui heti reilut 5 tuntia, imetys ja reippaat 3 tuntia lisää unta. Eli täällä kyllä äippä piti noita yöheräilyjä ihan itse yllä, kun joka ähinään heräsin ja tarjosin tissiä. Vielä kun saisin tuon yöunille aikaisemmin kuin klo 22-23. Jäisi vähän sitä parisuhdeaikaa iltoihin.. Mutta tyytyväinen olen näihin uniin, kunhan ne nyt ei taas menisi pätkiksi, kun täällä niistä hehkutan...

4kk täällä tullut täyteen muutama päivä sitten. Neuvolassa mitat 65,5cm ja grammalleen 7kg :D Rintamaidolla mennään ja varmaankin joskus kuukauden päästä aletaan enemmän antaa kiinteitä. Nyt ollaan jo pari kertaa annettu tytön imeskellä isoa avokadon lohkoa ja parsakaalin kukintoa, kun jos tyttö on sylissä samaan aikaan kun aikuiset syö, niin kyllä vaan suu napsaa ja naama vääntyy itkuun jossei pääse osalliseksi tuosta kummasta toiminnasta.

Täällä on muutama päivä nukuttu päiväuniakin oikein mallikkaasti, kahteen kertaan vedetään semmoiset 1,5-2,5 tunnin tirsat. Joku unisykli on selvästi 30-35 min, sillä kun nukahtamisesta on kulunut tuon verran, niin tyttö monesti herää. Mutta jos tätä vähän ennakoi ja menee heti kun huitominen alkaa keinuttamaan vaunukoppaa, niin unet voi vielä sitten jatkua vaikka pari tuntia. Laiskana olen monesti nukuttanut tytön parvekkeelle. Nukahtaa kyllä ihan parissa minuutissa. Ja saan sitten itse tehdä kotitöitä. Mutta olisihan se itsellekin parempi, kun vaan lähtisi aina vaunulenkille.

Äitienpäivästä sanoin kyllä ukolle, että kun nyt tän ekan kerran muistaa jotenkin, niin jatkossa selviää vaikka pelkällä kukkapuskalla. Saa nähdä mitä tuo keksii :D Vähän tykkäsin kyttyrää, kun anoppi oli kysynyt, että mennäänkö äitienpäiväksi sinne. Mulle se vaan on niin itsestään selvyys, että tämän ekan kerran haluan kyllä itse yksin olla se päivänsankari, enkä jaa sitä päivää kenenkään toisen äidin kanssa.

Millaiset anoppisuhteet teillä muuten on? Mulla on kyllä niin ihanat appivanhemmat, että tulen heidän kanssaan paremmin toimeen kuin omien vanhempieni. Tämä on vielä korostunut nyt lapsen myötä. Oikein harmittaa, että välit mun äitiin on jotenkin nykyään niin nihkeät, enkä tiedä miksi. Kai ne muuttuneet roolit jotenkin vaikuttaa.

Meillä tyttö kääntyi tänään ekan kerran selältä vatsalle! Tosin houkuttelin liikkeen lelujen avulla, mutta se onnistuikin sitten heti useampaan kertaan. Meillä kun ei yhtään viihdytä vatsallaan, niin olin ihan varma, ettei tuo käänny koskaan. Päivittäin kyllä pidän tyttöä mahallaan, mutta tosi nopsaan, parissa minuutissa tulee yleensä raivo. Nyt heti viihdyttiin pidempään, kun oli itse käännytty!

Ääneen nauramista taidetaan kyllä meillä jo tehdä, tai tuollaista tuo on ollut muutaman viikon.. Sellaista matalaa eehe-he-he-hee ja yleensä kiljaistaan loppuun. Alkuun oli paljon sitä äänetöntä suu auki "naurua", mutta nyt on ääni mukana. Ei voi olla nauramatta silloin kuin pikkuinen nauraa! Ja kaikki muutkin aina nauraa, kun kuulee tuon naurun, siinä vaan on jotain niin hassua.

Mulle tuli raskausaikana painoa yli 20kg, siihen lopetin punnitukset, kun hirvitti niin paljon. Ja aika normipainon ylärajoilla olin aikaisemminkin. Nyt on jäljellä enää 3kg, enkä ole yhtään laihduttanut. Ihan kaikkea olen syönyt niin paljon kuin on huvittanut ja isoja annoksia. Musta tuntuu, että jos vähennän syömisiä, niin maidontulo loppuu.. Aina kun olen syönyt kunnon annoksen, niin hetken päästä rinnat on ihan piukeina. Hirvittää se, kun pitäisi joskus palata normaaleihin annoskokohin ja nyt on tottunut syömään enemmän kuin ikinä!

Minä myös haaveilen jo toisesta lapsesta. Ei nyt ihan heti, mutta jos max parin vuoden ikäerolla.. Jos on tullakseen.. Mies ei ole samaa mieltä, mutta eiköhän tuon pää ole jotenkin käännettävissä =) Sanoin kyllä synnytyssalissa miehelle, että meidän lapsiluku on tässä, toista en synnytä. Ja mulla kyllä oli helppo synnytys, mutta sillä sekunnilla se vaan tuntui niin ylivoimaiselta. Nythän toki voisin jo synnyttää uudelleen :D

Jaahas, päiväunet loppui nyt, täytyy mennä! Palataan taas!

Burmilla ja tyttö 4kk 3pv
 
Meillä syödään korviketta...itsekin mietin että kuinka ne neuvolassa 'tarkkailee' rintamaitoa syövien painonnousua, kun eihän niitä määriä tosiaankaan tiedä. Kovin huolissani en kuitenkaan ole, enkä kyllä tällä hetkellä edes voisi muuttaa mitään, samaa mieltä olen itsekin, kyllä neiti tietää koska on nälkä ja kuinka paljon syödään.
Meillä ei myöskään viihdytä kovin kauan mahallaan, päivittäin laitan hänet kyllä mahalleen, mutta ennen pitkää tulee väsy...pää on vaan edelleen niin painava :) Tosin kyllä sylissä yrittää kokoajan nousta 'istumaan' päätään nostaen.
Saa nähdä miten meidän ensimmäinen äitienpäivä menee. Mies ei ole koskaan ollut hyvä muistamaan syntymäpäiviä ja viime joulunakin päätettiin että ei osteta toisillemme mitään. Mä lähinnä odotan että saan nukkua aamulla vähän pidempään ja herätä kahvin tuoksuun. Ai että, kyllä muuten kahvi maistuu nykyään hyvälle. Jätin sen kokonaan pois raskausaikana, ei vaan tehnyt yhtään mieli kun pari kertaa tuli niin paha olo. Ajattelin, et eipä mitään, eihän se kahvi kovin terveellistä edes ole joten jos se jää pois niin jääköön (kylässä tosin tuntui olevan muille vaikea käsittää, eikä sitten oikein saanut mitään juotavaa ;) )...mutta kun synnäriltä päästiin kotiin oli mansikkakakku odottamassa ja keitettiin kahvit, nams!
Mulla ei ole yhtään vauvakuumetta. Mulle kävi samanlailla synnärillä, sanoin miehelleni vielä kotimatkalla että jos kinuan toista ennen kuin neiti on kolme, niin muista mitä mieltä olen nyt...edelleen olen samoilla linjoilla, ei kahta vaippaikäistä samaan aikaan. Vauvat on ihania, mutta odotan innolla sitä taaperoikää kun juttua tulee ja pääsee puuhastelemaan kaikenlaista lapsen kanssa. Oon myös nyt välillä aika uuvuksissa, joten kaksi pientä ei vaan oo mun juttu :) Hattua nostan kaikille niille, jotka haluavat lapsensa pienellä ikäerolla.
 
Itse taas nimenomaan todella toivon pientä ikäeroa, ehkä jos tyttö olisi tähän mennessä ollut vaativampi tapaus voisin olla toista mieltä :) Joku voi sitten vuoden päästä tulla kyselemään että kannattiko :D

Mutta itse ajattelen sitä ikäeroa silläkin, että jos sen kolmisen vuotta odottais ja just pääsis vaippahommista ja muista "hoitohommista" eroon niin alkais sama rumba uudestaan, ei kiitos jos valita sais. Ennemmin pari vuotta kaks vaipallista kuin 4-5 vuotta yks vaipallinen :D En kyllä oikeasti tiedä kuinka kauan noita vaippoja yleensä käytetään mut oon kuvitellu että sen parisen vuotta ainakin. Toki nyt puhun sillä asenteella ikäänkuin lapsia nyt vois kalenteri kädessä "tehdä" mutta sallittakoon se mun haavemaailmassa :)
 
Onpa tänne ehtiny tulla juttua...! :)

kaiho, on sulla huomaavainen mies! :) Musta on alkanu tuntuu et mun mies ei varmaan huomaa koko äitienpäivää, heillä ei ookaan kyllä tapana ostaa omallekaan äidilleen mitään. Ehkä joskus kortin tai vähän kukkia mies hommannu. Ite taas muistan aina omia vanhempiani, nytkin tilasin äidilleni mukin tytön hymykuvalla :)

Hmm joo kiinteät olis vissiin hyvä aloittaa 4-6 kk iässä mikäli vauva saa korviketta. Tässä iässä on ilmeisesti pienimmät riskit allergioiden ja muiden sairauksien puhkeamisen kannalta tutustuttaa vauva uusiin ruoka-aineisiin. Äidinmaitoa saavilla ei ole niin tarkkaa koska he saavat maidosta äidin ruokavalion mukaan vaihdellen muutenkin erilaisia proteiineja mutta käsittääkseni rintaruokituillakin suositus on 6 kk tultua täyteen aloitella kiinteitä. Itse aion mennä tilanteen mukaan. Meillähän tyttö on jo nyt aika iso, ollaan siirrytty vaatekokoon 68 kun sitä pienemmät bodyt varsinkin on ihan pinkeenä jos ees menee enää ja jättää ainaki rumat jäljet tytön komeisiin reisiin, joten saa nähdä miten maito riittää varsinkin kun neiti on vielä niin touhukas ja vilkaskin. Lisäksi tyttö seuraa hyvin tarkkaan muiden syömistä ja näyttää siltä et "mulle kans" joten voipi olla että ennen 6 kk ikää on kiinteiden aika.

Neitoperho87, ainakin meidän tyttö kyllä ilmoittaa hyvinkin selkeästi jos jää nälkä! Ja menee syöttövälit lyhyeks jos saa mielestään liian vähän. Joten tyytyväinen vauva on varmaan ihan hyvä mittari lisääntyvän ja suht tasaisen kasvun lisäks.

On kyllä niin jänskää käyä neuvolassa ja saada tietää paljonko toi tirriäinen on kasvanu :D Meillä "3 kk" neuvola tänään, tyttö kylläkin 3 kk ja viikko. No en pahastu että meni yli, onpahan taas hiukan kypsempi rokotuksiin. Otetaan nyt pitkän pohdinnan jälkeen kaikki muut paitsi rota joka jätettiin pois jo 2 kk neuvolakäynnillä tytön refluksin takia. Sitä on suositellu paljon allergisia lapsia hoitanu lääkärikin, rotarokote eläviä viruksia sisältävänä kun kuulemma voi jopa aiheuttaa refluksitaudin ja ainakin usein pahentaa ja pitkittää oireilua vauvoilla joilla jo on jotain. Meillä on refluksi helpottanu eikä haluttu yhtään sotkea tollasen pienen mahaa noin rajulla rokotteella ku neitin kuntoutus antibiooteista on yhä kesken. Tää perustelu ei tietenkään uppoa neuvolassa, näin luulen.

Meillä ei edelleenkään ihan 100 % kunnolla naureta, suu auki hymyillään ja samalla päästetään ääntä, lähinnä se kuulostaa sellaiselta "heee"-ääneltä :D mut on kyl söpöä :D jostain luin et nauru tulee tavallisesti 4 kk iässä.

Meillä on nyt ihan vasta hiffattu tarttuminen! Aiemmin oli aina sormet suussa, nyt tyttö tarraa kaikkeen kiinni ja vie heti aarteensa suuhun! Saa alkaa tosissaan vahtia mitä kaikkea sinne menee, toissapäivänäkin siivotessa lattialta löyty jokin pikkuinen naula :O

Phyh rytmit :D No on tääl jotain mut ei kellontarkkaa. Nukkuu aamusta 8-9 väliin, ekat päikkärit päivän tärkeimmät ja alkaa 10-11 aikaan ja kestää 2-3 h, toiset päikkärit sitte iltapäivällä joskus ja illalla nukahtaa vaunuihin jos ite vielä jaksaa lähtee liikkeelle. Muutoin neiti torkkuu välillä tissillä. Yöunille ei suostu muuten ku pitkäkestoisen maito- ja läheisyystankkauksen jälkeen joskus 21-22 välillä nykyään. Yöllä syö kahesti, joskus kolmestikin, mut yleensä vaan toiselta rinnalta pikaisesti ja simahtaa heti unia jatkamaan. En tiiä reagoinko turhan herkästi pieneen ääntelyyn, harvoin tuo itkee ruokansa perään. Mistä merkeistä te alatte syöttää?

Mahallaan meillä viihdytään vaihtelevasti 1-10 min. Yleensä ehkä muutamia minuutteja. Ollaan laitettu tyttöä mahalleen noin kuukauden iästä asti ja on tottunu siihen hyvin. Tuntuu siltä et mahallaan viihtyminen loppuu siks et neiti raivostuu kun niin kovasti tohkeissaan yrittää liikkua mut ei sit pääsekään siinä mihinkään :D Tyttö on kääntyilly kumpaankin suuntaan mut ei tee sitä vieläkään kovin usein. Lähinnä näyttää mönkiminen kiinnostavan ku ähisee ja yrittää eteenpäin mahallaan ollessaan, jopa yrittää jalkoja mahan alle. Selällään ollessaan leikkimatolla huitoo ja kiskoo lelukaaren leluja :D Ja jännä kyllä ääntelee eniten itekseen :D Välillä niin kovaa nyt että miehen kaa ei voida enää jutella ku pitäs huutaa jotta kuulis :D

Anopista... välit on ihan hyvät ja kohteliaat mutta ei mitkään erityiset, rajoittavia tekijöitä minun näkökulmasta toisen uudismielisyys ja älyllisyys ja toisen vanhanaikaisuus ja suvaitsemattomuus. Lisäksi viime aikoina kanssakäymiseen on vaikuttanu anopin kognitiiviset vaikeudet, ei muista eikä oikein pysty osallistumaan vilkkaaseen keskusteluun, kyselee miljoona kertaa samoja asioita :( Alzheimerin tauti todettu. Kaiken muun kestäisi mut nyt tytön synnyttyä ongelmaksi on tullu se että mummin pitäs saada koko ajan tyttöä syliin ja haluis osallistua hoitoon muutenkin mut en vaan pysty antamaan tyttöä sille muuta ku valvottuna ja vieressä vahtien sydän syrjällään suunnilleen kun näkee et toinen ei näytä oikein muistavan miten vauvoja pidetään :O :( Meilläkin tyttö on ponteva ja vahva ja liikkuvainen joten sitä on pakko pitää lujasti kiinni niin ei vaan viitti mummille antaa vastuulle. Rasittavaa vaan ku toinen kärttää tyttöä syliin yhtenään, kehittele siinä sit tekosyitä koko ajan. Hirveä stressi aina ku anoppilassa käydään... No, harvoin käydään ku on vähän välimatkaa.

Vauvakuume :'( Täälläkin. Onneksi suunnitelmissa on lisää lapsia jos Luoja suo mutta yritetään pitää vähän väliä. Olis tytön psyykkisen kehityksen kannalta minusta paras ja lisäksi haluan jäädä seuraavalle äitiyslomalle virasta enkä viittä vaille valmistuneena opiskelijana! Ollaan puheltu et jos ei sitä ennen olla raskauduttu vahingossa niin aletaan yrittää ja jätetään ehkäisy pois viimeistään kesällä 2016 jolloin tyttö on 2,5 v. Ehtii täyttää 3 ennen seuravaa mikä on minusta itestä ihanteellisinta psykologisessa mielessä. Jos en yhtään järjellä miettis tätä pikkukakkosen alulle laittamista ni meillä kyllä lakanat viuhuis ahkerammin ku innosta piukeena yritettäs... tai minä ainaki.. :D
 
Viimeksi muokattu:
kaiho, olen käsittänyt että minän kehityksen varhaisvaiheet ovat herkkää aikaa jolloin lapsi tarvitsee vielä paljon vanhemmiltaan ja että vasta kolmen vuoden iässä lapsella on jo vahva käsitys omasta itsestään. Silloin oltaisiin siis turvallisemmilla vesillä lapsen itsetunnon ym. puolesta, nämähän saavat perustuksensa varhaislapsuudessa. Tämän takia en itse huolimatta edes vauvakuumeesta ja halusta järjestää ykköselle seuraa oikein rohkene aktiivisesti yrittää toista putkeen kun kahta pientä en vaan koe ehtiväni hoitaa ja huomioida elämän alun herkissä vaiheissa niin hyvin kuin haluaisin... joku toinen voi pystyä mut ite en oo itestäni niin varma että voisin luottaa siihen. Toki kaikki ei näin edes ajattele.

MLL:n sivuilla on psyykkisestä kehityksestä selkeästi ja ymmärrettävästi kirjoitettua asiaa. Googlaamalla "minän synty" tai "minän kehitys" varmaan löytyy syvällisempääkin tekstiä.
 
Eikös se ole ihan sama toisaalta minkä verran maitoa menee, jos lapsi vain kasvaa hyvin? Eikai lasta väkisinkään voi syöttää?

Kummipojalla ja hänen siskollaan on 11kk ikäeroa ja kommentti sieltä äidiltä oli, ettei ihan niinkään pienellä ikäerolla ole hyvä. Oma vauvakuume on hiukan helpottanut, mutta kyllä silti haikeudella katselen kavereita, joilla iso maha. Ja synnytys lähestyy. *huokaus* Minähän sanoin jo synnytyssalissa, että voisin synnyttää heti uudelleen, mutta harmikseni pitäisi odottaa 9kk eka ;) Oli vaan niin miellyttävä kokemus. :D

Meillä on nyt vakiintunut rytmi kellon tarkalleen. Aamulla 7.30-8.15 ylös, ekat unet 10-11, toiset unet 13-16, pällistelyä sitte klo 20 asti ja yöunille. Klo 3.00 syö. Tai nyt kun sanon ääneenntaas niin.... no monta yötä/päivää on nyt tosiaan noin menty.

Anopista..... noohhh, kyllä me juttuun tullaan, muttei kovin usein nähdä vaikka samassa kaupungissa asutaan.

Meillä on huomenna JO 4kk lääkärineuvola, minne tämä aika juoksee???? Vastahan me tultiin kotia laitokselta. :stick:
 
Maddi, kiitos tuosta mll-vinkistä, pitää käydä lukemassa. Mitenhän sitten kaikkien esikoisen jälkeen syntyneiden lasten kohdalla, hehän eivät tule saamaan missään vaiheessa vanhempien 100% huomiota. Hirveästi pohdittavaa mulla tässä :D Lueskelin lapsen kehityksestä että 3-4 vuoden iässä taas kateus on pahimmillaan, ja siitä syystä sekin ikävaihe herkkä aika uudelle sisarukselle ja huomion jakajalle. Varmaan se 2 vuotta olisi kaikkein ihanteellisin aika, mutta niin paljon kuin on perheitä, on myös eri vaihtoehtoja näille ikäeroasioille.

Ei mekään aktiivisesti raskautta yritetä, mutta sillä pohdin näitä asioita koska raskauden mahdollisuus on olemassa aina kun ilman ehkäisyä hommissa ollaan, mutta esimerkiks puolessa välissä kiertoa ollaan pitäydytty kondomissa. Ja sillä päätettiinkin, että jos tämän meidän puolihuolimattoman toiminnan takia tulisin raskaaksi, olisi se lapsi sitten tervetullut. Oon muutenkin tällainen vatvoja, mietin kaikki asiat aina etukäteen vaikkei olisi aihettakaan :D

Meillä anoppi on.. Noh innokas :) Ihan hyvää tarkoittaa sillä vouhottamisellaan ja vinkeillään, mutta osan jutuista lasken kyllä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos hän arvostelemaan rupeaisi niin sitten varmaan kokisin, että astuu mun varpaille. Ollaan kuitenkin ihan hyvissä väleissä, vaikkakaan ei mitään erityisen läheisiä, ainakaan minun puoleltani :D
 
Viimeksi muokattu:
kaiho, tää on vaan yks näkökulma asiaan, tuskin mitään yhtä ainoaa totuutta ja oikeaa tapaa onkaan. Ite vaan omaksuni tällasen lähestymistavan. Enpä silti menis vannomaan et seuraavaa yritetään vasta kahen vuoden päästä, niin ihana on ollu tää ekakin... :D

Tulipa käytyä neuvolassa... Neiti kasvaa pituuskäyrällä +1,5 :O Painon suhde pituuteen ihanteellinen heidän hienojen käyriensä mukaan. Mitat oli 6,7 kg ja 64,2 cm... ja ikää siis 3 kk ja viikko.

Ai niin ja hyvästä kasvusta riippumatta saatiin ohjeistus alottaa kiinteitä 4 kk iässä allergioiden välttämiseksi. Tämä on kuulemma uusi suositus. Hmm, no mikäpä ettei... ihan jännäähän siitä tulee joskin haluan imettämisestä pitää edelleen kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Maddi: täytyykin kurkata tuota pituuskäyrä hommaa, että missä mennään. Tosi suuria eroja on painoissa ja pituuksissa lasten välillä. Minkäs kokoinen se teidän pienokainen oli syntyessään? Meillä 3430g ja 48cm, ihanan 'pieni'...ainakin siihen nähden että itse olen ollut n 3800g ja mieheni reippaasti yli 4kg. Pelkäsin todella paljon että synnytän jättiläisen, onneksi näin ei ollut :)

Vaikuttamatta mitenkään 'asiantuntijalta', olen lastentarhanopettaja enkä oman työkokemukseni myötä voi sanoa onko sillä mitään vaikutusta ovatko lasten ikäerot suuria vai ei. Kaikenlaisia tapauksia kyllä löytyy, joissa huomaa kuinka asiat vaikuttavat lapsen itsetuntoon ja erityisesti sosiaaliseen käyttäytymiseen...mutta yhtä oikeaa vastausta tai ratkaisua ei ole olemassa. Eiköhän se ole kaikkien etu kun perhe tekee ratkaisut niin kuin parhaakseen näkevät :)

Kaiho: Hyvä pointti! Minun 'aikataulutuksella' voi olla että vihdoin kun elämä ns. helpottuu alkaa jälleen yövalvomiset yms vauva-arki, joka sitten jatkuu pidemmän aikaa. En tiedä, voihan olla että muutan mieleni kunhan tuo meidän neiti kasvaa ja alan ikävöidä sitä pientä tuhisijaa, joka nyt ihastuttaa ja naurattaa meidän perheessä :)

Mulla on anopin kanssa ihan ok välit, hän asuu appiukon kanssa tossa meidän talon toisessa päässä, maalla kun ollaan! Asumisratkaisu on suoraan sanottuna perseestä, mutta minkäs teet! Me ollaan anopin kanssa aika erilaisia, mä pidän itseäni aika järjestelmällisenä ihmisenä joka tykkää suunnitella ja tietää etukäteen mitä tulee tapahtumaan, hän taas on mun vastakohta. Välillä tämä meinaa ärsyttää ja vaikeuttaa asioita. Olen kuitenkin todella positiivisesti yllättynyt että hän on antanut meidän olla rauhassa eikä ole tuputtanut itseään vauvaa hoitamaan :)

Ajattelin huomenna rohkaistua ja lähteä tytön kanssa piipahtamaan työpaikalla. Vähän jännittää etukäteen, mutta eiköhän se hyvin suju :)
 
Hoh mikä ilta oli eilen....! :O Oletettavasti rokotuksista johtuen tyttö huusi pää punaisena pari tuntia kunnes väsähti ja nukahti mun syliin. Siitä siirsin sänkyyn jossa nukkui puolisen tuntia ja taas sama huuto - tissiä ku yritti tarjota ni suuttu vaan lisää :'( Saatiin jotenki Panadolit annettua (kuka älypää osti mikstuuraa eikä suppoja???) ja lopulta tyttö rauhoittui taas ja nukahti sylin kautta sänkyyn ja suoraan yöunille, iltatissittely jäi kokonaan välistä :O Herätin yhen aikaan yöllä, olin laittanu herätyksen puhelimeen ja tyttöki heräs siihen, ja tyttö oli melko oma itsensä... hyvä etten alkanu ite parkuu ku se vihdoin silloin suostu syömään! :heart: Nyt tankataan taas, toivottavasti ne huudot oli siinä. Viitosrokote ja pneumokokkirokote siis otettiin, rotaa ei.

Neitoperho87, tyttö oli aivan keskivertovauva syntyessään viikoilla 40+4, sellaset 3,5 kg ja 50 cm. Meille tosin sanottiin raskausaikana jossain ultrassa et tyttö vaikuttaa keskimääräistä isommalta ja että se on geeneistä johtuvaa, viikkoja oli siinä silloin vasta 27. Vähän silloin hirvitti et mikä mammutti sieltä tulee mut onneks tuo tuli pois ihan normikokoisena ku meikäkin on ite keskivertoa pienempi :D Mies ollu meilläki yli 4 kg :D
 
Viimeksi muokattu:
Meillä 4kk neuvolalääkäri takana. Mitat oli pikumiehellä 6840g ja 64cm py 42.4.

Voi Maddi miten ikävää, että teille tuli vauvalle itku rokotteista. Meillä ollaan selvitty ilman itkuja onneksi. 5kk neuvolass sitten taas lisää rokotteita.

Mutta nyt riennettäv, vauvalla asiaa himona :)
 
  • Tykkää
Reactions: Maddi
Maddi: toivottavasti kivut hellitti ja kaikki taas ennallaan? On se vaan hurjaa mikä määrä rokotteita noin pienille annetaan ja kun jo pelkästä maidosta voi tulla mahavaivoja niin ei mikään ihme vaikka rokotuksista hermostuu!
Meillä rokotukset ovat saaneet tytön uneliaammaksi, mistä olen kyllä tietyllä tavalla tyytyväinen. Ensimmäistä kertaa sain tytön nukahtamaan ja nukkumaan omassa sängyssään päivällä yli tunnin ajan kun oltiin aamulla saatu rokotteet. Illalla oli kyllä hieman itkuinen mutta toistaiseksi ollaan säästytty vähällä. Toivottavasti teilläkin helpottuu sitten seuraavia rokotuksia ottaessa.

Kateellisena kuuntelen noita mittoja sen vuoksi että sinulla selkeästi riittää maitoa hyvin. Välillä harmittaa että imetys loppui niin aikaisin maidon tulon loputtua enkä pääse ihan samanlailla nauttimaan syöttöjen aikana saamasta läheisyydestä :( Tosin elämä on jollain tavalla helpompaa kun mies pystyy hoitamaan tyttöä aamun pikku tunneilla ja minä voin nukkua vähän pidempään.

Vierailu töissä meni hienosti! Turhaan jännitin. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Maddi
Kiitokset teille :heart: Kamalilta itkuilta on tänään vielä onneks vältytty mut tyttö on normaalia väsyneempi :( Ei jaksa oikein touhuta, syöminenkin on välillä niiiin laiskaa. Ja on nukkunu jo kolmet päikkärit ja kohta varmaan taas simahtaa tuohon tissille. Varmaan väsymyksen takia on aika kärttyinen... Ihan ku olis sairaana, kurja kattoa ku toinen ei oo ollenkaan oma ittensä :'( No, nyt oon ite asennoitunu niin että tyttö saa tänkin illan olla ja nukkua sylissä ja rinnalla niin kauan ku vaan haluaa ja siinä viihtyy, en ala heti nukuttaa omaan sänkyyn. Eilen ainaki kaikista parhaiten rauhoittui mun syliin, lutunen :heart:

paivih, mitä kaikkea katotaan ja tutkitaan lääkärikäynnillä 4 kk neuvolassa? Musta se aiempien lääkärintarkastusten lonkkien vääntely on niin karseen näköstä et toivoisinpa melkein sen jäävän näkemättä...

Neitoperho87, olen kyllä itekin vähän yllättyny ja tosi kiitollinen että tää imetys on menny näinkin hyvin haasteista huolimatta! Tosin taitaapa niitä haasteita olla kaikilla imetyksessä. Ja osasyy tän onnistumiseen on kyllä tytössä, huolinu pienestä asti mun reippaasti valuttavat tissit ilman raivareita ja tosi sitkeesti jaksanu tissitellä ja ylipäätään huolinu tissin alkuvaiheen pullosyöttöjenkin jälkeen :O Saa nähä sujuuko muiden lasten kanssa tällee... Varmaan oma hyvä ruokavaliokin on edesauttanu asiaa. Eipä sitä tiiä, moni asiahan tähän varmaan on vaikuttanu, osaispa ens kerralla jotenki varmistaa saman jos tähän nyt jotenki voi ite vaikuttaa... Ihan hyvin voi sullakin olla eri juttu jatkossa, kannattaa ainaki kokeilla.

Ja tosiaan, läheisyyttä on niin paljon muutakin ku imettäminen ja lisäks imettäminen tosiaan sitoo ihan älyttömästi..! Tuntuu että mihinkään ei uskalla lähtee ilman tyttöä. Vaan miks pitäiskään periaatteessa... joskus vaan olis helpompi hoitaa tietyt jutut yksin ja joskus olis kiva käyä jossain tai tosiaan vaik nukkua ykskin yö putkeen :D

Mitäs työkaverit kommentoi tytöstä? :) Ärsyttääkö teitä muuten jos ihmiset kysyy vauvan nähdessään et onkse tyttö vai poika? Mua kieltämättä vähän :D Tiiän et vauvat näyttää aika samalta mut tuntuu silti siltä et ettekste nyt ite nää, siis daa täähän on TYTTÖ :O :D
 
Viimeksi muokattu:
Oikeestaan kaikki muut samat kun siellä aikasemmassa, paitsi niitä lonkkia. Silmät, korvat, kivekset. Paitsi tietty tytöltä hankalempi niitä kiveksiä kattoo. ;) Mahallaan olo ja pään nosto/kannattelu. Paino jaloille varaaminen. Ja nuo pulssit tuolta nivusista. Siinäpä ne tais olla. Ja moro-refleksi. Sitä kai tässä vaiheessa ei enää pitäisi olla...(?)

Meillä muuten myös sillo rokotteiden jälkeinen oire oli tuo uneliaisuus. Näin jälkeenpäin ajateltuna. Jos sitä nyt oireeksi voi sano. Se yö oli hyvä yö. Mutta 5kk neuvolassa taas sitten ois rokotteita. Huohh... toivon että niistäkin selvitään isoja kipuja.
 
Meillä noi pistosrokotteet ei aiheuttaneet muuta kuin piiiitkät yöunet, illalla oli vähän itkuinen mutta annoin neuvolan ohjeistuksen mukaan 2ml buranan 20mg nestemäistä särkylääkettä, tämän jälkeen tyttö nukkui sikeästi. Rotan tehoste ei aiheuttanut mitään, ei edes niitä pahanhajuisia pieruja mitä ekalla kerralla tuli.

Tytöllä ollut kivuliasta ummetusta, kakka tulee hirveän kipuitkun kanssa ja se on ihan sellainen kova möhkäle. Soittelin eilen neuvolaan asiasta, ja suositteli antamaan teelusikallisen luumusosetta kerran - pari päivässä, kuulemma voisi hyvinkin auttaa. Oli puhe jo silloin edellisessä neuvolassa, kun korviketta menee n. 1,2 litraa päivässä, että voidaan halutessamme aloittaa kiinteät varovasti tässä pikkuhiljaa, mutta ajattelin että odoteltais sinne 4kk hujakoille. Mutta jos tästä luumusoseesta olis apua, niin jatketaan sen antamista aina tarvittaessa.

Noh, eilen päivällä annoin teelusikallisen ja tänään aamumaidon jälkeen toisen, vielä ei ole vaikutusta näkynyt. Voi elämä mikä ilme oli tytöllä kun ekan kerran sai sitä sosetta kielen päälle :D Sellainen järkyttynyt :D

Meiltä usein tuntemattomat kyselee onko tyttö vai poika, jos ei vaatteiden väristä voi päätellä :)

Meillä läheisyyttä ja sylittelyä on paljon varsinkin iltaisin, tyttö rauhoittuu yöunille sylissä. Usein myös vaan makoilen tyttö kainalossa, ihmetellään toisiamme :) Paijaan ja silittelen paljon, kerran päivässä rasvaan tytön ja teen samalla vauvahierontaa. Tytöllä on iho nyt ollut vähän kuiva, toi Acon MiniDerm on osoittautunut hyväksi voiteeksi. Vaikka pulloruokinnalla onkin, on se syöttöhetki silti mielestäni aika läheinen hetki, pidän tiiviisti sylissä ja katsellaan toisiamme silmiin :) Monesti menee vaan tytön osalta kikatteluksi nykyään, ei meinaa syömisestä tulla mitään siinä vaiheessa.

Oon nyt muutaman päivän ajan kirjannut ylös tytön nukkumiset ja syömiset määrineen ja kellonaikoineen, lähinnä omaksi huviksi. Näyttäis siltä, että noi syömä- ja uniaikojen välit on aika vakiot, mutta yöunet vaihtelee 11-13h välillä, ja luonnollisesti siitä syystä nää päiväunet ja syömiset tapahtuu eri päivinä eri kellonaikoina.

Mites teillä toi nyrkin syönti on näkynyt käsien ihon kunnossa? Tää kun keksi ne kädet sillon 8 viikon paikkeilla, on kämmensyrjät ja muutamat sormista ihan punaiset ja ahavoituneet, oon sillä rasvaisemalla bepanhtenilla rasvannut aina yötä vasten, mutta eipä se ihmeitä ole tehnyt. Kaipa ne kädet jää vähemmälle huomiolle, kun tyttö keksii että sinne suuhun voi tunkea esimerkiks kaikkea muutakin :D
 
Viimeksi muokattu:
Meillä taas tyttö on ruvennut kakkaamaan säännöllisesti päivittäin,oon tosi tyytyväinen kun varmasti olokin on sen myötä parempi ku suoli ei oo kokoajan niin täynnä tavaraa. Laitoksiin menee nyt enemmän,taitaa neiti lisäillä määrää kun kasvua tapahtuu! Olen siis kaikin puolin huojentunut,eipähän tarvi pohtia saako neiti tarpeeksi ruokaa kasvaakseen. Kattelin tänään omaa neuvola korttiani, mennään äiti ja tytär aika samoissa mitoissa ja kasvunmäärissä :) aika jännä seurailla! Ootteko muut huomanneet samaa?

Työkaverit tiesi sukupuolen,joten eipä tullut eilen kyseeseen,muistan kyllä sairaalassa yks äiti kysyi (tai lähinnä minusta totesi) että "niin sä sait pojan" kun katsoi sänkyyn,olihan tytöllä sellaiset sairaalan vaatteet päällä että mistäs sen ventovieras tietäiskään,mutta mä pahoitin siitä mieleni :/ nyt ei kyllä luulisi että kellään on epäselvää kun tykkään pukea neitiä hempeisiin tyttöjen vaatteisiin:) vielä kun mä saan päättää mitä tytölle puetaan niin valitsen vaatteita,jotka on mun mielestä kauniita ja helppokäyttöisiä.oon vielä niin pöhkö että silitänkin ne,ovat mielestäni kivempia,pehmeämpiä ja tuntuu et säilyy paremmin?!

Samanlaista se syöminen on täälläkin,jos yhtään rupeaa hymyilemään tai juttelemaan neidille niin syöminen unohtuu ja hän väläyttää äiskälle kunnon hymyn,kyllä mun sydän vaan niin sulaa:)
Nyrkit tuntuu olevan suussa kokoajan,tänään tulikin sitten ihanat puklut kun menikin nyrkki turhan pitkälle kitalakeen. Kokeilin itse tytön suuta,niin kovin kovalta ikenet tuntuvat,toivottavasti ei tarkoita että hampaat tulee lähiaikoina,ootteko muut kokeilleet ja huomanneet samaa?
 
Meillä tulee kans yökkä kun sormet ui suussa liian syvällä. :D Nyt sinne tungetaan kaikki mahollinen mikä käsiin saadaan. Purulelut on kovassa käytössä.

Ikenissä ei tunnu mitään, vaikka kuinka tunnustelee ja tiirailee. Kuola valuu kyllä kuin Niagaran putous. :D

Meillä ei ole kukaan epäillyt pojan sukupuolta. Onkin tuollainen "äijjä" rakenteeltaan, että ei kyllä tytöksi oo kukaan epäillyt.
 
paivih, joo todellakin toivon et niitä kiveksiä ei löydy eikä oo :D :p no, neitin paikat erottu ultrassa meille asti niin selkeesti et ei oo siitä asti ollu epäilystäkään kumpi tulee.

Neitoperho87, meillä neiti on kyllä nykyään soma ku mikä mut oli ihan vastasyntyneenä aika maskuliininen ja voimakaspiirteinen koska näytti ihan mun mieheltä jolla on tosi vahvat piirteet. Olisin kyl silti iteki pahoittanu mieleni jos tyttöä olis sanottu pojaks! Jännä juttu mutta mitä vanhemmaks tyttö on tullu, sitä enempi se on alkanu näyttää äidiltään :) Iteki tosiaan puen sitä aika tyttömäisesti, väreistä suosin violettia, keltaista, mintunvihreää, vaaleanpunaista ja sinistä. Kirkkaanpunaista vältän ku ruttoa paitsi ehkä sit ens jouluna :D Tollasta pientä on niin ihana pukee ja eikös meidän kiltti tyttö pukluineen ja vauhti-/lörökakkoineen järkkääkin äidilleen lukuisia tilaisuuksia sovitella uusia ihania asuja! :headwall:

kaiho, kuulostaa kyllä niin hellyttävältä :) Itekin tykkäisin pitää tyttöä sylissä paljon mut neitipä ei siinä viihdy muuta ku sitten jos jaksan jumpata sitä eli olla kiipeilypuuna, hyppyyttää, tanssia tms. Käsivarrelle jos yrittää ottaa tiukasti kiinni pitäen paikalleen niin karmee huuto vaan tulee... :'( Imettäminenkin menny ihan levottomaks ku toinen suuttuu ku ei nää huoneen suuntaan. Sit se kääntää yhtenään päätään tissiltä ikään ku tarkistaakseen ettei mitään jännää jää näkemättä ja äidiltä meinaa hermo mennä ku ote irtoo joka kerta ja neiti sitte suuttuu siitäki :headwall: Reppana ku ei malttais keskittyä syömään päivällä... Yöllä ei mitään ongelmia, herää pari kertaa, syö sievästi niin ku pieni nunna noin 10 min ja jatkaa uniaan! :saint:

Meillä muuten testattiin puolukkaa ku hoidettiin sammasta joka ei sit ollukaan sammasta! Neitihän tykkäs siitä ihan hirveesti :O Hassu. Ootan kyllä niin innolla sitä ku aletaan kiinteyttää dieettiä.

kaiho, minkälaista vauvahierontaa teet? On pitäny iteki mut aina jää se opettelu :(

Kumma kyllä meidän tytöllä iho on säilyny tosi hyvänä. Pari kertaa ollu pientä ihottumaa joka sekin on menny ohi ilman rasvaamisia. Ei olla siis ollenkaan rasvailtu tytön ihoa joten siitä ei oo tietoa sen kummemmin. Millä te rasvaatte jos tarvii rasvata? Otan ite kalaöljyä säännöllisesti, oon ottanu siitä asti ku kuulin olevani raskaana viikolla 7-8 ja uskon että se on tärkeä juttu myös ihon kannalta, huomaahan sen omassa ihossakin :)

Ei oo täälläkään hampaat puhjennu onneks vielä vaik tytön yläleuassa on näkyny kaks hampaan mallista kovaa kohoumaa ikenen alla jo yli kuukauden. Kuola valuu meilläkin, liittyiskö siihen et tyttö vie koko ajan suuhun mitä käsiinsä saa ja jos ei muuta oo tarjolla niin sit niitä omia käsiään :D
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa olla joku vaihe tässä iässä tuossa syönnissä. Meilläkin pullon imeminen menee pelleilyksi. Nauraa, puree, sylkee ja tekee vaikka sun mitä pullolle. Otat pois ja oot viemässä pullon keittiöön, niin kaaaaaaaameee huuto :D äsh!

Meilläkin käytetään värikkäitä kuteita pikkuherralla. Jotenkin perus poikavärit ei vaan nappaa. On punaisen eri sävyjä (ei kuitenkaan ihan kirkuvan punaista),oranssia, keltasta,vihreitä, turkoosia, violettia... mitäs vielä :D

Meillä viihtyy sylissä, vain jos ei tartte olla "vauva-asennossa".

Meillä vaikka nuo kädet on rannetta myöten aina suussa, niin ihossa ei ole kyllä mitään muutoksia.

Meillä pikkumiehen rasvana on nyt Hydran käytössä. Mutta aivan turhaa, yhtä kuiva korppu tuo on. En tiiä mitä vielä voisi kokeilla??

Mitäs vielä.... ajatus karkailee koko ajan.

Meillä kuulkaas nukuttiin viime yö kokonaan, ilman ruokailua :O klo.20.30-07.00. Söi tuolloin 7 aikaan ja jatkoi unia vielä 9.30 asti. Toi kasinkertaa yöllä piti käydä antamassa tuttia.
 
Maddi, teen sitä hierontaa tällä ohjeella http://www.tampere.fi/material/attachments/v/6BJ8XQSUG/Vauvahierontaopas2012.pdf :)

Tyttö on alkanut vierastamaan, käytiin tänään sukuloimassa, tytön kummisedän luona ja myöhemmin vielä miehen vanhemmilla, jossa oli paikalla myös tytön isomummo ja isotäti miehensä kanssa. Kun joku muu kuin me vanhemmat edes katsoi tyttöä kohti, alkoi kunnon itku. Isotädin sylissäkin viihtyi ihan hetken kunnes kääntyi kunnolla katsomaan, että kenen sylissä sitä ollaankaan ja säikähti todenteolla, rauhoittui vasta kun minä riensin "pelastamaan" raukan. Aiemmin on viihtynyt kaikkien sylissä ja hymyillyt aurinkoisesti vieraillekin naamoille.

:) Hyvää ensimmäistä äitienpäivää kaikille teille! :)
 

Yhteistyössä