Mijau: Kyselit selkävaivoista raskauden aikana. Mulla on ollut ongelmia selän kanssa murrosikäisestä asti. Staattiset työasennot ja painonnousu on välilevyille ihan myrkkyä. Tämä on tottakai tuonut omat haasteensa odotusaikaan. Selkä kipeytyy helposti ja iskias vaivaa säännöllisesti.
Maha- ja selkälihaksia kannattaa tehdä oman voinnin mukaan. Siitä on hyötyä jatkossa, vaikka harjoittelun aloittaisikin vasta nyt!!!
Myös selkätuesta saattaa olla apua pahimpien kipujen kanssa, mutta mun kohdalla lääkärit kehotti turvautumaan lisätukeen vain, jos liikkuminen on oikeasti mahdotonta ilman sitä.
Omalla kohdalla vaivat pysyivät odotusaikana aisoissa liikunnalla, normipainonnousulla (+11kg), sekä maha- ja selkälihasharjoituksilla. Lääkäri suositteli jatkamaan lihasharjoituksia siihen asti, kunnes isot mahalihakset erkanevat toisistaan masun kasvaessa. Olin laiska, ja lopetin hieman aikaisemmin
Mutta aiempi vaivannäkö palkittiin, ja säästyin selkätuen käytöltä!
Mulla on fyysisesti rankka työ joka vaatii hyvää kuntoa, joten tämänkin takia oli erittäin tärkeää huolehtia kunnosta. Tiedän - kuulostaa hassulta tehdä selkävaivaisena fyysistä työtä
Jatkuva liikkeessä olo on kuitenkin parasta hoitoa mun selälleni
Nyt huokaisen helpotuksesta, kun saan olla odotusajan hoitovapaalla ja keskittyä lapsiin :heart:
Raskausoireista: Juuri kun ehdin hehkuttamaan hyvää oloa, niin sieltähän se pahoinvointi saapui. Voi kökkö... :x
H & Pikkutähtönen2014 4+5