Tämä palsta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viblsp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Viblsp

Vieras
Aika usein olen ihmetellyt, täällä moni haluaa antaa itsestään turhan siloisen ja puhtoisen kuvan. Jopa epäinhimillisen. Ei tietenkään anneta mitään ohjeistuksia vastaan olevia ruoka-aineita ennen tiettyä ikää, kaikki ovat ainakin 6 tuntia ulkona päivän aikana, ei voi ottaa olutta tai kahta lasten ollessa läsnä, karkkipäivä on vain kerran viikossa, ei voi ottaa yhtään alkoholiannosta jos imettää, mieskään ei voi ottaa vaikkapa tuopillista olutta jos vahtii lasta, raskaana ei oteta mitään, mikä sotii oppaita vastaan... Kaikki uskotaan sokeasti. Ja sitten, kun tänne joku kirjoittaa ongelmistaan avioliitossa vaikkapa, on yleisin vastaus "en katsoisi tuota hetkeäkään" tai "pistä mies pellolle". Tai jos lasten kanssa on ongelmia, "oliko pakko hankkia lapsia" tai "oisit miettiny tota ennen ku tulit raskaaksi". Ja jos raskaana oleva miettii mitä tehdä, syyllistetään; "oisit käyttäny ehkäisyä" tai kehoitetaan törkeästi: "anna adoptioon, abortti on murha".

Mikä teitä vaivaa? Eikö maalaisjärki tai oma järki sano mitään? Aivan uskomatonta paskaa tulee usein tällä palstalla vastaan. Tuntuu siltä, ettei useimmat ajattele omalle kohdalleen, eikä etenkään toisen kohdalle tilannetta. Sitten vain lauotaan mitä sattuu. :headwall:

Nyt puhut kyllä asiaa! Kyllä tämä melkoista hymistelyä on suurimmaksi osaksi. Onhan se oman erinomaisuutensa todistelu palstalla varmaankin kovin omaatuntoa/arvoa kohottavaa B) (Kun ei kukaan voi tulla asioita edes oikeaksi todistamaan sinne nimimerkin taakse =) )

Alkuperäinen kirjoittaja kookos:
Nyt puhut kyllä asiaa! Kyllä tämä melkoista hymistelyä on suurimmaksi osaksi. Onhan se oman erinomaisuutensa todistelu palstalla varmaankin kovin omaatuntoa/arvoa kohottavaa B) (Kun ei kukaan voi tulla asioita edes oikeaksi todistamaan sinne nimimerkin taakse =) )

Näin. :)

Ja unohdin usein lukemani lauseen: mene hoitoon. :kieh:

Eikö sun kannattais mennä nukkumaan, niin jaksat sairaiden lasten kanssa huomenna? Vai eivätkö nuku?

Meilläkin on lapset sairaina, kaameaa rohinaa tuo hengitys, oksentavat limaa ja yskivät yökaudet. Ei tässä paljon nukuta!

Ja ei noista mammojen kitinöistä kannata välittää, totuushan on, että suurin osa ihmisistä on sellaisia torvia, ettei niiden kanssa edes viitsi kauaa keskustella. Onneksi on ne ihanat poikkeuksetkin! Ja virtuaalimaailma nyt on aina virtuaalimaailma...jää ihan omaan happamaan arvoonsa!

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Aika usein olen ihmetellyt, täällä moni haluaa antaa itsestään turhan siloisen ja puhtoisen kuvan. Jopa epäinhimillisen. Ei tietenkään anneta mitään ohjeistuksia vastaan olevia ruoka-aineita ennen tiettyä ikää, kaikki ovat ainakin 6 tuntia ulkona päivän aikana, ei voi ottaa olutta tai kahta lasten ollessa läsnä, karkkipäivä on vain kerran viikossa, ei voi ottaa yhtään alkoholiannosta jos imettää, mieskään ei voi ottaa vaikkapa tuopillista olutta jos vahtii lasta, raskaana ei oteta mitään, mikä sotii oppaita vastaan... Kaikki uskotaan sokeasti. Ja sitten, kun tänne joku kirjoittaa ongelmistaan avioliitossa vaikkapa, on yleisin vastaus "en katsoisi tuota hetkeäkään" tai "pistä mies pellolle". Tai jos lasten kanssa on ongelmia, "oliko pakko hankkia lapsia" tai "oisit miettiny tota ennen ku tulit raskaaksi". Ja jos raskaana oleva miettii mitä tehdä, syyllistetään; "oisit käyttäny ehkäisyä" tai kehoitetaan törkeästi: "anna adoptioon, abortti on murha".

Mikä teitä vaivaa? Eikö maalaisjärki tai oma järki sano mitään? Aivan uskomatonta paskaa tulee usein tällä palstalla vastaan. Tuntuu siltä, ettei useimmat ajattele omalle kohdalleen, eikä etenkään toisen kohdalle tilannetta. Sitten vain lauotaan mitä sattuu. :headwall:

Nämä ainakin pätevät omassa elämässäni, paitsi että karkkia ei anneta koskaan. kiisseleitä ym itsetehtyä makeaa saa kyllä syödä. En ymmärrä että keneltä se on pois jos joku oikeasti haluaa noudattaa niitä suosituksia. voin elää ihan hyvin 9kk ilman esim. briejuustoa. Tai jos haluaa vaikka täysimettää 6kk. Alkoholin suhteen nollatoleranssi ei ainakaan pitäisi ärsyttää ketään. Ja maalaisjärki toimii ainakin minulla ihan hyvin.

En koskaan tuomitse kenenkään kasvatusmenetelmiä niin kauan kun lapset eivät kärsi. Lapsilla pitää olla mielestäni puhtaat vaatteet, tarpeeksi ruokaa, katto pään päällä ja väkivallaton ja päihteetön lapsuus. Ja en tarkoita mitään paria saunakaljaa vaan oikeaa alkoholismia, huumeiden käyttöä ja lasten sekä vaimon hakkaamista. kukaan jolla on edes vähän sitä maalaisjärkeä ei voi väittää että nämä minimivaatimukset olisivat jotenkin huono asia.

Jos mieheni pettäisi minua kerran tai löisi minua kerran en välttämättä lähtisi kävelemään parisuhteestani. Mutta toinen kerta on aina liikaa ja sen jälken tulee yleensä kolmas ja neljäs. En kuitenkaan polta roviolla niitä jotka jäävät vuosiksi huonoon suhteeseen, koska olen läheltä seurannut kuinka vaikeaa se lähteminen on.

tämä palsta ei ole mielestäni mitenkään verrannollinen oikeaan elämään. Täällä kuka tahansa voi kirjoittaa mitä mieleen juolahtaa on se sitten totta tai ei. Mielipiteet ja kommentit ovat täällä kärkeviä. Tuskin monikaan sanoisi oikeassa elämässä niin pahasti toiselle ihmiselle kuin täällä virtuaalimaailmassa.

jokainen meistä tietää miten pitäisi toimia mutta kykeneekö jokainen meistä toimimaan kuten olisi järkevintä jos sydämmen ääni sanoo muuta? (tämä parisuhdejuttuihin kommenttina)

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Vispilä kuule....

Mitä oot mieltä, onko äitiys erilaista, jos on monta lasta kuin yks lapsi? Viittaan tuohon virtahepo-ketjuun...

Erilaista on, tietenkin. Esim. yhden vauvan kanssa vaihdat vaipan, vaihdat vaatteet, pistät nukkumaan. Se on siinä. Jos on useampi, täytyy iltarutiinit toistaa jokaisen lapsen kohdalla. Eikä se, että yksi lapsi nukkuu hyvin, välttämättä tarkoita sitä, että saisi nukkua rauhassa itse. Vaan on ne muut, jotka ehkä heräävät.

Muistan toki, että esikoisen kanssa oli rankkaa, mutta vasta kun lapsia tuli lisää, ymmärsin, kuinka helppoa se oli esikoisen kanssa verrattuna useampaan. Esikoisen kanssa sitä luulee vähän liikaa itsestään äitinä, koska ei ole vertailupohjaa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Vispilälle:
Eikö sun kannattais mennä nukkumaan, niin jaksat sairaiden lasten kanssa huomenna? Vai eivätkö nuku?

Meilläkin on lapset sairaina, kaameaa rohinaa tuo hengitys, oksentavat limaa ja yskivät yökaudet. Ei tässä paljon nukuta!

Ja ei noista mammojen kitinöistä kannata välittää, totuushan on, että suurin osa ihmisistä on sellaisia torvia, ettei niiden kanssa edes viitsi kauaa keskustella. Onneksi on ne ihanat poikkeuksetkin! Ja virtuaalimaailma nyt on aina virtuaalimaailma...jää ihan omaan happamaan arvoonsa!

Eivät nuku. :| Koko ajan vauvat heräilevät, on takuulla tukkoinen olo, vaikka ovat lääkkeitä saaneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:

Nämä ainakin pätevät omassa elämässäni, paitsi että karkkia ei anneta koskaan. kiisseleitä ym itsetehtyä makeaa saa kyllä syödä. En ymmärrä että keneltä se on pois jos joku oikeasti haluaa noudattaa niitä suosituksia. voin elää ihan hyvin 9kk ilman esim. briejuustoa. Tai jos haluaa vaikka täysimettää 6kk. Alkoholin suhteen nollatoleranssi ei ainakaan pitäisi ärsyttää ketään. Ja maalaisjärki toimii ainakin minulla ihan hyvin.

En koskaan tuomitse kenenkään kasvatusmenetelmiä niin kauan kun lapset eivät kärsi. Lapsilla pitää olla mielestäni puhtaat vaatteet, tarpeeksi ruokaa, katto pään päällä ja väkivallaton ja päihteetön lapsuus. Ja en tarkoita mitään paria saunakaljaa vaan oikeaa alkoholismia, huumeiden käyttöä ja lasten sekä vaimon hakkaamista. kukaan jolla on edes vähän sitä maalaisjärkeä ei voi väittää että nämä minimivaatimukset olisivat jotenkin huono asia.

Jos mieheni pettäisi minua kerran tai löisi minua kerran en välttämättä lähtisi kävelemään parisuhteestani. Mutta toinen kerta on aina liikaa ja sen jälken tulee yleensä kolmas ja neljäs. En kuitenkaan polta roviolla niitä jotka jäävät vuosiksi huonoon suhteeseen, koska olen läheltä seurannut kuinka vaikeaa se on.

tämä palsta ei ole mielestäni mitenkään verrannollinen oikeaan elämään. Täällä kuka tahansa voi kirjoittaa mitä mieleen juolahtaa on se sitten totta tai ei. Mielipiteet ja kommentit ovat täällä kärkeviä. Tuskin monikaan sanoisi oikeassa elämässä niin pahasti toiselle ihmiselle kuin täällä virtuaalimaailmassa.

Aivan. Uskon, että monilla se menee siihen, että kärjistetään mielipiteet, jotka IRL olisivat paljon lievemmät.

Käytän kyllä maalaisjärkeäni, mutta uskon suositusten ja erinäisten tutkimusten olevan totta ja niitä on hyvä noudattaa, eikä niitä ole kenenkään kiusaksi tehty. Itse en halua ottaa pienintäkään riskiä raskausaikana, jolla voisin edes mahdollisesti vahingoittaa lasta. Meillä ei myöskään juuri kuluteta alkoholia, itse en koskaan juo pisaraakaan kotona ja mies saattaa juoda pullon taikka kaksi vuoden aikana ja lisäksi ulkona käydessämme viinilasillisen ruoan kera. Hän voi ihan hyvin juoda sen olusen silloin kun lapsemme nukkuu ja meillä pitää aina olla jonkun ajokunnossa, jos vaikka jotain tapahtuisi. No kuutta tuntia emme sentään ulkoile päivässä. Koen näin olevani parhaaksi lapsen kehitykselle ja kasvattavan lapsestani tasapainoisen ihmisen.. Tuohon aborttiin en ota enempää kantaa, kuin jokainen tyylillään, mutta muistaa pitää, ettei abortti ole ehkäisykeino. Aika helposti sitä varsinkin ärtyneenä päästelee suustaan mitä sattuu, mutta jos ei ole valmis kuulemaan toisten erilaisia mielipiteitä ja kommentteja, niin on parempi jättää aluperinkään kirjoittamatta omasta ongelmastaa palstalle.

Ja sitten tuohon, kun kommentoidaan tyyliin että "jätä se sika" ja "pellolle vaan koko ukko", ni varmasti johtuu siitä, etteivät nämä kirjoittajat koe sitä normaaliin parisuhteeseen kuuluvaksi. Helppohan se tietysti on toisille huudella, muuta voihan se avartaa ja alkuperäinen kirjoittaja tajuaa, etti sellainen ole parisuhteessa tervettä ja normaalia, vaan parempaakin voi tilalle saada.

Luulen etta aika moni kirjoittaa tanne samalla tavalla kuin esim. paivakirjaan - kaikki ei ole aivan totta, mutta kirjoitetaan sita minka haluaisi olevan totta - tai mihin pyrkii parhaana paivana. Sellaista eraanlaista paivaunelmointia - silla kaikki kuitenkin haluaa olla se 'maailman paras aiti' joka ei tee mitaan virhetta missaan. Ja sehan nyt on itse mahdottomuus. Mutta kun siihen pyrkii ja laittaa tavoitteet 'paperille', vaikkakin ihan nain palstan muodossa, niin jospa siita saa jonkinmoista uutta pontea niihin taydellisyyden tavoitteisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
jokainen meistä tietää miten pitäisi toimia mutta kykeneekö jokainen meistä toimimaan kuten olisi järkevintä jos sydämmen ääni sanoo muuta? (tämä parisuhdejuttuihin kommenttina)

Moni tosiaan neuvoo heti, että jätä se sika jne. Kuvittelevat varmaan miehen 24/7-paskana ja naisen 24/7-orjana tms. Voi että, kun ihmiset vaan oppisivat ajattelemaan sitä vaikkapa omalle kohdalleen. Ei toki monikaan voisi kuvitellakaan, että oma aviomies löisi. En minäkään osannut! Asiat ovat kuitenkin niin monimutkaisia, että hassua, kun joku ulkopuolinen kehottaa heti jättämään. Epäilenpä, että suurin osa palstalaisista ei olis valmis jättämään tuosta vain.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Vispilä kuule....

Mitä oot mieltä, onko äitiys erilaista, jos on monta lasta kuin yks lapsi? Viittaan tuohon virtahepo-ketjuun...

Erilaista on, tietenkin. Esim. yhden vauvan kanssa vaihdat vaipan, vaihdat vaatteet, pistät nukkumaan. Se on siinä. Jos on useampi, täytyy iltarutiinit toistaa jokaisen lapsen kohdalla. Eikä se, että yksi lapsi nukkuu hyvin, välttämättä tarkoita sitä, että saisi nukkua rauhassa itse. Vaan on ne muut, jotka ehkä heräävät.

Muistan toki, että esikoisen kanssa oli rankkaa, mutta vasta kun lapsia tuli lisää, ymmärsin, kuinka helppoa se oli esikoisen kanssa verrattuna useampaan. Esikoisen kanssa sitä luulee vähän liikaa itsestään äitinä, koska ei ole vertailupohjaa. :D

Tämä vissiin liittyi jolain tapaa minun äitiyteeni. En ole kokenut esikoista rankaksi, vaan meillä on kivan leppoisaa, jonka vuoksi en edes vielä harkitse lisää lapsia. Ja uskon kyllä, että elämä on erilaista useamman lapsen kanssa ja kokemusta kertyy enemmän. Mutta yhden lapsen äitinä voi myös tietää äitiydestä. Varmasti jos on monta lasta, niin on rankempaa, mutta taatusti eritavoin antoisampaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
se mitä joku kommentoi minulle henk. koht palstalla tai kommentoi sellaisia kasvatusmentelmiä mitä meillä noudatetaan ei ärsytä minua tippaakaan. Se että ne sanotaan päin naamaa IRL joskus vituttaa.

Mua taas ilahduttaa se, että joku on niin rohkea, että kertoo päin naamaa. Itsekin kannatan IRL-avautumista. :D

Moni tosiaan neuvoo heti, että jätä se sika jne. Kuvittelevat varmaan miehen 24/7-paskana ja naisen 24/7-orjana tms. Voi että, kun ihmiset vaan oppisivat ajattelemaan sitä vaikkapa omalle kohdalleen. Ei toki monikaan voisi kuvitellakaan, että oma aviomies löisi. En minäkään osannut! Asiat ovat kuitenkin niin monimutkaisia, että hassua, kun joku ulkopuolinen kehottaa heti jättämään. Epäilenpä, että suurin osa palstalaisista ei olis valmis jättämään tuosta vain.

mä itse ennen ekaa lyöntiä sanoin että jätän heti eka kerran jälkeen vaan toisin kävi :/ olisi kyl pitänyt! nyt olen sanonu tälle nykyiselle että en halua pelätä suhteessa joten jos pelkään niin heivaan pihalle mutta olen ihan varma et toisin käy :laugh: elämä vie ja toisia on kiva neuvoa mut onko ne omat neuvot aina toiselle parhaaksi... itse kuuntelen ystävien neuvoja mutta viilaan ne omiksi päätöksikseni jollain tapaa. saa sitten syyttää vain itseään kun teki jonku ratkaisun oli se oikein tai väärin... tai hei onko oikeaa ja väärää vai onko se lopultakin vain sitä että jokainen valinta kasvattaa meitä ihmisinä ja luo sitä tarkoitusta mikä se lopulta tulee olemaankaan?
tajusikohan edes kukaan mitä ajan takaa :whistle:

Täytyy myöntää, että on erittäin hankala kuvitella, että ihminen joka lyö olisi muuten mukava. Ja se mikä mielikuva ihmisille jää, on riippuvainen siitä, kertooko vain huonoja puolia vain muistaako myös kertoa niistä ihanista asioista. Toki ihmisillä on tapana muistaa ensiksi huonot puolet toisten suhteista. No kaitpa siinä puolensa on, kerta suhteesta ei niin vain lyömisen jälkeen lähdetä. Itse en osaisi ikipäivänä kuvitella, että mieheni minua löisi, mutta jos näin tapahtusi, ni en tiedä mitä tekisin. Toisaalta haluaisin erota heti, en ole mikään kynnysmatto, mutta toisaalta kaitpa siellä toisessa vaakakuppissa painasi kaikki ne ihanat asiat ja rakkaus. Ehkäpä se, kun sanotaan että jätä se miehesi, kun hän lyö, johtuu pelosta, että joku kerta hän lyö niin lujaa, että kuolema korjaa, eikä palstalaiset halua kenellekkään sellaista kohtaloa. En tiedä...

elämä vie ja toisia on kiva neuvoa mut onko ne omat neuvot aina toiselle parhaaksi... itse kuuntelen ystävien neuvoja mutta viilaan ne omiksi päätöksikseni jollain tapaa. saa sitten syyttää vain itseään kun teki jonku ratkaisun oli se oikein tai väärin... tai hei onko oikeaa ja väärää vai onko se lopultakin vain sitä että jokainen valita kasvattaa meitä ihmisinä ja luo sitä tarkoitusta mikä se lopulta tulee olemaankaan?

Varmaan ekaa kertaa talla palstalla olen sun kanssa samaa mielta. =)

Alkuperäinen kirjoittaja virtahepo:
Täytyy myöntää, että on erittäin hankala kuvitella, että ihminen joka lyö olisi muuten mukava. Ja se mikä mielikuva ihmisille jää, on riippuvainen siitä, kertooko vain huonoja puolia vain muistaako myös kertoa niistä ihanista asioista. Toki ihmisillä on tapana muistaa ensiksi huonot puolet toisten suhteista. No kaitpa siinä puolensa on, kerta suhteesta ei niin vain lyömisen jälkeen lähdetä. Itse en osaisi ikipäivänä kuvitella, että mieheni minua löisi, mutta jos näin tapahtusi, ni en tiedä mitä tekisin. Toisaalta haluaisin erota heti, en ole mikään kynnysmatto, mutta toisaalta kaitpa siellä toisessa vaakakuppissa painasi kaikki ne ihanat asiat ja rakkaus. Ehkäpä se, kun sanotaan että jätä se miehesi, kun hän lyö, johtuu pelosta, että joku kerta hän lyö niin lujaa, että kuolema korjaa, eikä palstalaiset halua kenellekkään sellaista kohtaloa. En tiedä...

Tummennettuna tuo hyvä kiteytys. :flower:

Ihmiset ovat erilaisia... onko ap sinulle huono itsetunto?

Usein käy niin että jos itse tekee jotain "väärin", niin sitten yllättäen kyseenalaistaa toisen tapaa toimia... En olisi huolissani esim. karkkipäivän kerran viikossa pitävistä tai raskauden aikana alkoholia välttävistä. Jos pihalla jaksaa olla 6 tuntia, niin sehän on hienoa jne. Ei tarvitse olla jotenkin outo, erikoinen tai valehtelija tehdäkseen niin.

Yhteistyössä