Tämä on varmaan ihan normaalia reagointia, mutta mitä tekisin omaa oloani helpottamaan :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli mulla on aina ollut tapana pelätä kauheasti jotain sairauksia ja varmaan ainakin jossain määrin ne pelot tulee tai pahenee, jos on elämässä jotain muuta huolta tai stressiä.

Mutta nyt on sellainen tilanne, että olemme etsineet uutta kotia jo yli vuoden. Viimeisen puolivuotta hyvinkin aktiivisesti ja olo on ollut jo tosi epätoivoinen. Mutta ihan kuten olen koko ajan hokenut niin asiat järjestyy ja sitten, kun se oikea koti tulee kohdalle niin se tulee ihan yhtäkkiä - ja niin siis tuli. Me siis löysimme unelmiemme kodin ja tarjouksemme meni läpi ja nyt odotellaan kuntotarkastusta ja valmistellaan muuttoa ja laitetaan nykyinen koti myyntiin.

Kaikki siis hyvin?

Tähän samaan syssyyn mulla tuli työpaikanvaihdos. Tai oikeastaan en vaihda työpaikkaa vaan toimipistettä. Sekin on ihan tuttu paikkaa. Matkaa vain tulee 25km aiemman 2km sijaan. Ja sitä olen stresannut ja jännittänyt jostain syystä jo etukäteen ja nyt tämä kaikki tulee samaan saumaan.

Nyt olen panikoinut ja miettinyt mitä ihmeellisempiä asioita. Työmatka tuntuu mahdottomalta, itse työkin tuntuu siltä että mikään ei suju, hirveästi kaikkea töissä mikä tuntuu ylivoimaiselta ja olen alkanut pelätä kaikkia hölmöjä juttuja kuten siivoukseen käytettäviä aineita. Mietin mitä kaikkia kemikaaleja niistä imeytyy elimistööni mahdollisesti vahingossa ja hengityksen kautta. En siis ole siivooja vaan siis tämä ihan normaalia liikkeen siivoukseen liittyvää touhua.

Pelottaa, että koira sairastuu koska logiikkani mukaan kun on tapahtunut jotain hyvää niin pian pitää väkisinkin tapahtua jotain tosi pahaa. Ja koska koira on jo vanha niin pelkään siksi sitä. Koiralla tosin parhaassa tapauksessa vielä edessä useita hyviä vuosia iästä huolimatta, koska on pitkäikäinen rotu.

Lasten koulu alkaa ja keskimmäinen menee ekalle.

Pari päivää olin superonnellinen talon löytymisestä ja olen tietysti edelleen ,mutta sitten iski raskaana ja painavana huolena kaikkea käsittämätöntä mietettä niskaan ja päivät menee pelätessä vaikka mitä.

Toisaalta järki sanoo, että tämä johtuu siitä että niin iso unelma on vihdoinkin totta ja täyttymässä mutta silti kaipaisin että joku muukin sanoisi jotain. :( Kiitos jos jaksoit lukea. :)

Mä en voi koskaan sallia itseni olla onnellinen tai saavuttaa mitään koska mä uskon että heti sen jälkeen tapahtuu jotain tosi pahaa. Tai mua rangaistaan koska mä olen niin paska ihminen ettei mulla oo oikeutta mihinkään hyvään. oon kans sairauden pelkoinen silloin tällöin.. Nyt vähän parempi kausi meneillään...

[QUOTE="xxxx";26881052]Mä en voi koskaan sallia itseni olla onnellinen tai saavuttaa mitään koska mä uskon että heti sen jälkeen tapahtuu jotain tosi pahaa. Tai mua rangaistaan koska mä olen niin paska ihminen ettei mulla oo oikeutta mihinkään hyvään. oon kans sairauden pelkoinen silloin tällöin.. Nyt vähän parempi kausi meneillään...[/QUOTE]

Mulla ollut jo pari vuotta noiden sairauksien kans paremmin. Olen oppinut käsittelemään niitä. Pahin hetki tuli tuossa kuukausi sitten,mutta siitäkin pääsin ehkä paremmin yli mitä joskus aiemmin. Mutta selvästi iski kuitenkin eri tavalla niskan päälle mitä kertaakaan aiemmin tämän kahden vuoden aikana.

Mutta olen juuri tuollainen. Pelkään, että jos on onnellinen niin sitten taas tapahtuu jotain. Mies ei voi käsittää, että minä en pysty nauttimaan onnesta vaan alan pelätä jotain pahaa tapahtuvaksi. Ja tuo koiran sairastumisen/kuoleman pelkääminen on sellaista, että onnistun tartuttamaan pelkoni välillä koiraan ja sitten koira alkaa käyttäytyä oikeestikin oudosti, kun se alkaa seurata mun tuntemuksia. Kauheeta sekin. SItä koitan välttää etten rasittaisi koiraa vaan olisin sen suhteen mahdollisimman normaalisti. Pieni rakas reppana ja minä säikytän sen sitten joskus. :(

Mutta siis nytkin olen oikeasti onnellinen ja suunnittelen kaikkea uuteen kotiin liittyvää, mutta silti panikoin nyt kaikkea. :(

Isoja asioita elämässä, uusi unelmien koti ja muutto... Stressitekijä elämässä. Kannattaisiko varata aikaa jonnekkin ja mennä juttelemaan.
Itse vähän samankaltainen "panikoija".

Isoja asioita elämässä, uusi unelmien koti ja muutto... Stressitekijä elämässä. Kannattaisiko varata aikaa jonnekkin ja mennä juttelemaan.
Itse vähän samankaltainen "panikoija".

Mutta mihin? Tämä on pieni paikkakunta ja vaihtoehdot aika minimaaliset enkä edes tiedä miten hyvät. Kerran kävin pari vuotta sitten terapeutilla täällä ja hän ei nähnyt tarpeelliseksi antaa uutta aikaa, koska osaan pukea tuntemukseni niin hyvin sanoiksi ja ymmärrän niitä kuitenkin.

Terveyskeskuksessa on ehkä tasan yksi lääkäri jolle voisin kuvitella puhuvani ja se on eräs mies joka on meidän neuvolalääkärimmekin.

Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö? Löytyy niitä psykiatreja tai psykologeja muualtakin kuin vain kotikaupunkisi terveyskeskuksesta, jos olet oikeasti kiinnostunut (vaikka siltä paikkakunnalta, missä uusi työsi on). Minusta tuollainen kannattaisi hoidattaa, jos et suurin piirtein koskaan pysty olemaan onnellinen.

[QUOTE="mirja";26881193]Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö? Löytyy niitä psykiatreja tai psykologeja muualtakin kuin vain kotikaupunkisi terveyskeskuksesta, jos olet oikeasti kiinnostunut (vaikka siltä paikkakunnalta, missä uusi työsi on). Minusta tuollainen kannattaisi hoidattaa, jos et suurin piirtein koskaan pysty olemaan onnellinen.[/QUOTE]

Siis pystyn olemaan onnellinen. Nytkin iloitsen tuosta uudesta kodista,mutta sitä onnea varjostaa ne ajatukset. Sitten kun ei ole mitään erityistä isoa onnen aihetta niin en pelkää ihan näin eli sellainen perusonnellinen olen. Harrastan paljon liikuntaa ja nautin elämästä ja työstänikin nautin, mutta nyt siihen on tullut noita pelkoja mukaan ihan pienen ajan sisään.

Kun sä kerran tiedostat nuo sinun haitalliset tavat ajatella asioista niin kokeileppa tietoisesti opetella ajattelemaan toisin esim. positiivisesti. Ihminen pystyy itse päättämään sen miten haluaa asioista ajatella. Toki tuollaista pelkoajatusten kieltämistä ja uusien parempien ajatusmallien tilalle ottoa joutuu harjoittelemaan jonkin aikaa ennen kuin ne positiivisemmat ajatukset alkaa tulla automaattisesti. Ainakin itselläni tällainen työskentely itseni kanssa on tuottanut tulosta.

Googletapa aspergerin oireyhtymä. Itsellä tuon kaltaista muutoksiin liittyvää ahdistusta ja varsinkin jos niitä tulee monia samaan aikaan. Ja helposti masentuneisuuteen taipumusta.

[QUOTE="vieras";26884085]Yleinen ahdistuneisuus häiriö??[/QUOTE]

Korjaan omat kirjoitusvirheet. Piti siis kirjoittaa yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Kannattaa googlata kuulostaako tutulta.

[QUOTE="Pöllö";26882958]Kun sä kerran tiedostat nuo sinun haitalliset tavat ajatella asioista niin kokeileppa tietoisesti opetella ajattelemaan toisin esim. positiivisesti. Ihminen pystyy itse päättämään sen miten haluaa asioista ajatella. Toki tuollaista pelkoajatusten kieltämistä ja uusien parempien ajatusmallien tilalle ottoa joutuu harjoittelemaan jonkin aikaa ennen kuin ne positiivisemmat ajatukset alkaa tulla automaattisesti. Ainakin itselläni tällainen työskentely itseni kanssa on tuottanut tulosta.[/QUOTE]

Sairauksien pelon suhteen olenkin mielestäni päässyt niiden yläpuolelle eli olen oppinut ajattelemaan niin, että vaikka joku pelko niiden suhteen meinaisi päästä vallalle niin pystyn pääsemään yli niistä. Nyt vaan tuo ahdistuneisuus on alkanut oireilla jotenkin eri kautta eli juuri pelolla noiden aineiden jne vaikutusten suhteen. Toki siihen auttaisi se sama ajattelutapa, mutta kun tämä on uusi muoto niin en vain ole päässyt hallitsemaan sitä.

Se toki auttaa, että ymmärrän mistä on kyse ja miten pitäisi toimia mutta ei se silti helppoa ole. :(

Joku puhui jotain aspergerista niin ei minulla nyt mitään sellaista ole, vaikka siihen liittyisi tälläistäkin.

Tänään tosin muistin taas, että voisin mennä papa-kokeeseenkin nyt syksyllä, kun on reilu vuosi edellisestä aikaa ja se taas lisää ahdistuneisuutta kun alan miettiä että mitä jos siinä löytyisikin joku muutos tms. Mulla ollut se aina puhdas ja oli siis vuosi sittenkin kun se joskus toukokuussa otettiin, mutta silti panikoin sitä aina ihan hirveästi. :(

En taida osata sanoa mitään kovin rakentavaa, mutta halata osaan.:hug:
Sitäkään en osaa arvioida, ovatko tuntemuksesi normaaleja vai ei, koska se normaaliuden rajakin on kai aika lailla veteen piirretty viiva.
Kuulostaa siltä. että kuitenkin pystyisit järkiperäisesti käsittelemään noita tunteitasi, ja tajuaisit ne vaan tuntemuksiksi, mutta ehkä voisi silti olla hyvä jutella niistä jonkun asiaa enemmän tuntevan kanssa. Psykologi?

Jonkun asteisena vastaavia tuntemuksia olen käynyt läpi itsekin, eri asioissa tosin, mutta juuri kuitenkin siinä astelemassa, että kun tapahtuu hyviä asioita, sitä odottaa niitä pahoja tapahtuviksi. Vaikka ne eivät kuitenkaan mitenkään oikeasti automaattisesti seuraa toinen toisiaan. Se sitten taas, että molempia mahtuu matkan varrelle, on tosiasia.

Tuo siivousaineiden imeytyminen kehoon- pelko kuulosti tosin hivenen huolestuttavalta, jos saan suoraan sanoa.
Mutta noin muuten, uskoisin että pelko uudesta, vaikkakin varsin odotetusta asiasta nostaa pintaan monenlaisia tunteita. Itselläni yhden muuttomme yhteydessä läpikävin monenlaisiakin tunteita. Ja vaikka uusi koti oli toivottu ja odotettu, silti muutos pelotti ja hetkittäin tuli sellainen.. voisiko tämän peruuttaa olo.

Voimia elämänmuutoksiin, uskon, että ne tuovat hyviä asioita tullessaan. :hug:

En taida osata sanoa mitään kovin rakentavaa, mutta halata osaan.:hug:
Sitäkään en osaa arvioida, ovatko tuntemuksesi normaaleja vai ei, koska se normaaliuden rajakin on kai aika lailla veteen piirretty viiva.
Kuulostaa siltä. että kuitenkin pystyisit järkiperäisesti käsittelemään noita tunteitasi, ja tajuaisit ne vaan tuntemuksiksi, mutta ehkä voisi silti olla hyvä jutella niistä jonkun asiaa enemmän tuntevan kanssa. Psykologi?

Jonkun asteisena vastaavia tuntemuksia olen käynyt läpi itsekin, eri asioissa tosin, mutta juuri kuitenkin siinä astelemassa, että kun tapahtuu hyviä asioita, sitä odottaa niitä pahoja tapahtuviksi. Vaikka ne eivät kuitenkaan mitenkään oikeasti automaattisesti seuraa toinen toisiaan. Se sitten taas, että molempia mahtuu matkan varrelle, on tosiasia.

Tuo siivousaineiden imeytyminen kehoon- pelko kuulosti tosin hivenen huolestuttavalta, jos saan suoraan sanoa.
Mutta noin muuten, uskoisin että pelko uudesta, vaikkakin varsin odotetusta asiasta nostaa pintaan monenlaisia tunteita. Itselläni yhden muuttomme yhteydessä läpikävin monenlaisiakin tunteita. Ja vaikka uusi koti oli toivottu ja odotettu, silti muutos pelotti ja hetkittäin tuli sellainen.. voisiko tämän peruuttaa olo.

Voimia elämänmuutoksiin, uskon, että ne tuovat hyviä asioita tullessaan. :hug:

Niin siis useinhan se on juurikin niin, että muutos pelottaa aina. Siis vaikka tietää että se on hyvä asia se muutos niin se pelottaa silti ehkä jopa niin, että olisi valmis perumaan sen hyvänkin asian. :) Asuntolainan ottaminenkin on aina pelottavaa tietysti,vaikka meillä nytkin sellainen on - tosin jo lähes maksettuna.

Mulle on kerran käynyt tosi kauhea juttu juuri niin, että kun luulin saavani olla onnellinen niin matto vedettiin alta pois. Meillä oli lapsella hoidettu kolme kuukautta lonkkaluksaatiota ja olin ottanut sen aika raskaasti. Oli siis myöhäislonkkaluksaatio kyseessä eli ei ihan vastasyntyneenä sitä todettu. Hoito ei kestänyt kuin 3kk mutta se oli mulle raskasta, etenkin se alun tutkiminen ennen hoidon aloittamista. Ja se että mut jätettiin jotenkin tosi yksin sen asian kanssa. Kaikki vain hoki, että se hän on pikku juttu ja helposti hoidettavissa ja ihan suoraan jopa paras ystäväni sanoi etten saa surra jotain niin mitätöntä.

Olin siis odottanut kuin kuuta nousee sitä päivää, kun lapsi on hoidettu ja lonkka terve ja saadaan lopettaa se sairaalassa ravaaminen. Muistan sen maaliskuisen maanantain. Oli tosi lämmin ja aurinkoinen päivä ja elämä hymyili. Lapseni pääsi pois lonkkalastasta.

Mutta mitä tapahtui? Mies joutui seuraavana päivänä sairaalaan sisälle, koska veriarvoissa oli jotain häikkää.... meni pari päivää ja saimme tietää,että miehelläni on syöpä. Siinä vedettiin niin täysin matto alta, että ei ole ihme että pelkään nykyisin suhteettoman paljon sitä, että saanko olla onnellinen. Uskallanko olla onnellinen? Vedetäänkö matto jalkojen alta, jos sanon ääneen, että olen nyt onnellinen ja toiveemme täyttyi kun saimme unelmiemme kodin? Nytkin olen monesti illan aikana katsonut koiraa ja miettinyt, että varmaan kohta tapahtuu jotain pahaa. :( Lisäksi olen hankkinut itselleni sellaisenkin ajatusmallin, että kun alan pelätä ja kuvitella jotain tapahtuvaksi niin sitten totean, että kohta jotain tapahtuukin mutta se on vain jotain muuta pahaa kuin mitä minä nyt osaan pelätä.

Kuopuksemme vauva-aikana katselin joskus kaverin vauvaa ja mietin, että mitä jos meidän vauva alkaakin karsastaa. Kaverin vauva ei siis karsastanut. Ajatus vain tuli jostain. Pelkäsin aika ajoin sitä, että mitä jos huomaan vauvan karsastavan ja tarvitaan pitkiä silmälappuhoitoja. Arvatkaas miten kävi? Vauvan ollessa 8kk huomasin, että se tosiaan karsastaa. Ihan järkyttävää oli todeta se. Meni non 3kk kun yritin kieltää asian ja sitten vasta sanoin sen ekan kerran ääneen ja mies totesi huomanneensa saman. Menin silmälääkärille ja mitään hätää ei onneksi ollut. Tyttö reilu 4v ja karsastaa edelleen lievästi, mutta seurannoissa käyty eikä mitään hoitoa ole tarvittu. Mutta silti muistan sen, että se tapahtui mitä pelkäsin.

Sekavaa juttua mutta on mulla toisaalta taustaa näille peloilleni niin että ne kyllä ruokkivat näitä juttuja.

Toi pesuaineiden jne pelko on kyllä ihan kauhea. Ja järjetön. :(

[QUOTE="minä";26887296]Kuulostaa pakkoajatuksilta.. mullakin ollut samanlaista. Googleta pakko-oireinen häiriö.[/QUOTE]

Tuttu aihe. Olen lukenut siitäkin usein tässä vuosien varrella. :/

Minulla ihan samaa....johtuu elämässä ja lähipiirissäni tapahtuneista sairastumisista. Itselläni on yksi lapsista vammainen (kaikki muuten hyvin elämässä), mutta tuo on niin iso asia yksistään, että muuttaa ajattelua....ja menee tavallaan usko siihen, että "elämä kantaa"....on rankaa, kun joka pikku oire on syöpää ja heti ahdistuneena lääkäriin ja tutkimuksiin, se vie kyllä energiaa, mutten oikein tiedä, miten tästä vapautua, kun aina sen hetkinen pelko on todellinen ja pitää varmistaa, mitä on....ja hetken helpottaa ja sitten taas joku uusi oire....

Yhteistyössä