Tämä ei vaan mene jakeluun, miksi pväkotiin/ryhmikseen valitaan sijaisiksi aina ekana LÄHIHOITAJIA, eikä meitä koulutettuja pph:a??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhaanko tässä kouluttauduin!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turhaanko tässä kouluttauduin!

Vieras
Siis tää niiiiin sieppaa että valitan sit tännekki.
Me ollaan koko opiskeluaika erikoistuttu pelkästään lasten hoitoon, ja meillä on ammattitutkinto. Sit kuitenki sijaisuuksia tekemään valitaan lähihoitaja, joka on tutkintoasteella katsottuna "alempana" ( pelkkä perustutkinto), ja erikoistumista lapsiin max.4kk, loput vanhuksiin.
Eihän tää oikein mene, mutta kun nämä meidän kunnan päättäjät on niin fiksuja etteivät ajattele pph:ta kovinkaan kummoisena ammattina, vaikka nykyinen ammattitutkinto on tosi laaja ja monipuolinen :(

En nyt sanoisi että lh on tutkintoasteella alempana kuin perhepäivähoitajat. Mieti nyt vähän itekin. Lähärikoulutus kestää 3vuotta ja pph koulutus.. mitä? Muutaman kuukauden?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ammattitutkinto on aina korkeammalla kuin perustutkinto. Ei ole kiinni siitä kuinka kauan opinnot kestää :D

just joo mitä puuta heinää. eli vaikka olisit opiskellut vain kuukauden ja lähäri 3vuotta, luulet et sun koulutustas arvostettais enempi.mieti ny itsekkin

Ammattitutkinto on aina korkeammalla kuin perustutkinto. Ei ole kiinni siitä kuinka kauan opinnot kestää :D

Ai, meinaatko että lähihoitajan tutkinto ei ole ammattitutkinto?
Mikä se "lähihoitaja"-titteli sitten on, jos ei ammatti?

Näinhän se meneepi täälläkin, just kouluttajan kanssa tästä keskusteltiin....Pph:t ei saa minkäänlaista arvostusta vaikka on ammattitutkinto, mistälie juontaa juurensa. Haluaisitteko itse että lapsianne hoitaa lh joka on erikoistunut 3-4kk, vai pph joka on erikoistunut 10kk?

Tää oli päivän pohjanoteeraus. Tässä myös selvisi miksi LH:t palkattaan ennen pph:ta. Koulutus ei paljon anna.

Alkuperäinen kirjoittaja turhaanko tässä kouluttauduin!:
Siis tää niiiiin sieppaa että valitan sit tännekki.
Me ollaan koko opiskeluaika erikoistuttu pelkästään lasten hoitoon, ja meillä on ammattitutkinto. Sit kuitenki sijaisuuksia tekemään valitaan lähihoitaja, joka on tutkintoasteella katsottuna "alempana" ( pelkkä perustutkinto), ja erikoistumista lapsiin max.4kk, loput vanhuksiin.
Eihän tää oikein mene, mutta kun nämä meidän kunnan päättäjät on niin fiksuja etteivät ajattele pph:ta kovinkaan kummoisena ammattina, vaikka nykyinen ammattitutkinto on tosi laaja ja monipuolinen :(

Ei lh ole alempana.

Näinhän se meneepi täälläkin, just kouluttajan kanssa tästä keskusteltiin....Pph:t ei saa minkäänlaista arvostusta vaikka on ammattitutkinto, mistälie juontaa juurensa. Haluaisitteko itse että lapsianne hoitaa lh joka on erikoistunut 3-4kk, vai pph joka on erikoistunut 10kk?

Kyllä mun tuntemat lähihoitajat ovat erikoistuneet sen viimeisen opiskeluvuoden ajan eikä vain 3-4 kuukautta.

jos sun koulutukses on kestänyt 10kk, niin silti haluaisin lastani hoitavan se joka on opiskellut sen 3v, vaikka erikoistumista olisi vähän. ja monilla on myöskin omia lapsia, mikä myöskin on "koulutusta"

Mitenkäs sitten ne kotiäidit, joilla ei ole lainkaan alan koulutusta. Millä oikeudella ne saa lapsiaan hoitaa ??

Haluan että lastani hoitaa sovelias ihminen,riippumatta opiskelun pituudesta.

No mitäs siihen pph-koulutukseen kuuluu? Luulis, että lähihoitaja osaa paremmin toimia esim. ensiaputilanteessa. Kyllä minä mieluummin ottaisin lähihoitajan hoitamaan lapsiani.

Päivähoitajaksi vaaditaan lähihoitajan koulutus. Itse olen vanha pph ja aamu-iltapäiväkerho-ohjaaja. Olen tehnyt lyhyitä sijaisuuksia tarhassa päivähoitajana. Koska en ole lähihoitaja saan 10% pienempää palkkaa. pph:lla on vähemmän lapsia vastuullaan.

kyllä ne ihan vuoden lapsiin erikoistuu, siis ne lähihoitajat, jotka valitsevat lasten ja nuorten koulutusohjelman. lisäksi vielä alussa on perusopinnoissa se muutaman kk pituinen jakso, jossa opiskellaan lapsia ja nuoria, jonka siis kaikki lähihoitajat suorittavat tulevasta erikoistumisesta riippumatta. eli opiskelua on lasten ja nuorten parissa n. 1 vuosi ja pari kk.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyn vaan:

Mitenkäs sitten ne kotiäidit, joilla ei ole lainkaan alan koulutusta. Millä oikeudella ne saa lapsiaan hoitaa ??

Mun äiti aloitti pph:na ilman minkäänlaista koulutusta, oma ainokainen oli silloin vajaa 1v. :whistle:

Mulla ainakin lapsiin ja nuoriin suuntautuminen lähäri opinnoissa kesti vuoden... Perusopinnoissakin opiskeltiin paljon lapsiin liittyen. Mitähän sä ap ny mahat horista, jos vituttaa ni opiskele lähäriks lasten ja nuorten puolelta, mene siihen työhön joson sua ei aiemmalla koulutuksella otettu ja lakkaa marisemasta

En ottas mäkään pph:jia kun tarjolla lh:jia. Muutaman kuukauden kurssi ja kaikki ei kykene edes sitä tutkintoa itselleen hommaamaan. Eikä sitä kaikkialla edes vaadita

En tällä nyt tarkoita että KAIKKI lähärit erikoistuis lapsiin vain muutaman kuukauden, mutta täälläpäin ryhmiksiin ym valitut ovat näin tehneet, ei siis todellakaan tarkoita että kaikki.
No menkääpä naiset hyvät tarkastamaan, kumpi on korkeammalla, ammattitutkinto vai perustutkinto. Enköhän luota enemmän ammattikouluttajien sanaan kuin palstaan.

Yhteistyössä