Talvivaatteet maaliskuun vauvalle - apua aloittelijalle

  • Viestiketjun aloittaja Lilith
  • Ensimmäinen viesti
Lilith
Luultavasti kyselen tyhmiä, mutta auttakaa nyt ensikertalaista. :)

Minulla on laskettu aika maaliskuun alussa. Millaiset ulkovaatteet vauvalle pitäisi hankkia? Varmaan ainakin haalari - äitiyspakkauksen haalari kun on valtava. Kumpi olisi parempi koko, 56 vai 62?

Tarvitsenko alle jotain paksumpaa vaatetta, vai riittääkö esim. body ja potkuhousut? Onko äitiyspakkauksen "kevyt toppapuku" tarkoitettu käytettäväksi ulkohaalarin alla vai ihan erikseen? Joka tapauksessa sekin on vielä ihan liian iso...

Lapsi ei saisi hukkua vaatteisiin, mutta ne eivät saisi jäädä samana keväänä pieniksikään. Syksyllä -07 voinee jo ottaa käyttöön äitiyspakkauksen haalarin.
 
Vaari naisena
Jos olet kerran ostamma eri talvihaalarin, niin älä ihmeessä osta valmiiksi liian pientä, esim 56 kokoa, koska lapsihan voi olla syntyessäänkin isompi. Ja tuo 62 on sillä rajalla...

Mun poika oli syntyessään yli viisi kiloinen jötikkä. Haalari oli kokoa 68 ja sen pienempää ei olisi voinut ollakkaan, että sinne mahtui jotain alle. Eikä kiristänyt.
Mutta lapset ovat yksilöitä. Minulla lisäksi kaksi tyttöä ja kumpikaan ei painanut yli 4 kiloa.

Äp välikausihaalari on tarkoitettu erikseen käytettäväksi. ja sään mukaan lapsi kannattaa pukea. Jos on pakkasta niin aika vähältä tuntuu toppahaalri ja body ja sukkikset.

Onnea äitiyteen!
 
maalis05
Mä ostin meidän maalisvauvalle 68senttisen haalarin ekaks talveks (oli syntyessään 3.7kg) ja se oli aivan liian iso. Eli jos sopivan haluaa, niin mun mielestä kannattaa ostaa tuo koko 62. Ei luulisi sen ainakaan pieneksi jäävän ekan talven aikana.


Pakkasia varten meillä oli käytössä ohut fleecehaalari/villapuku vielä sisävaatteiden ja toppahaalarin alla.
 
itse miettisin tarkkaan, kannattaako maalisvauvalle toppapukua enää ostaa. silloinhan ei enää välttämättä pakkasia ole ja menee 2 viikkoa ennenkuin vauvan saa viedä ulos. Itse ostaisin 62 cm paksun fleecehaalarin, jonka alle mahtuu potkupuku tms. Fleecehaalari menee koko kevään, ulkoillessa lämpötilan mukaan makuupussiin, peitto päälle ja äitiyspakkauksen kevyttoppapuku päälle (toivottavasti nykyinen helpompi pukea päälle kuin 3 v vanha).
 
itsekkin epätietoine
:) hei!itse mietin helmivauvalleni vaatteita,toki löytyy entisiäkin mutta kun ei koskaan tiedä millainen talvi on loppujen lopuks.ekaks sanon kuitenkin ettei kahteen ensimmäiseen viikkoon ainakaaan mennä ulos ja täysiin supermarketteihin lapsen kanssa.(vauvaln vastustuskyky) ja toiseks on pakkasrajat.kyllä ne neuvolatädit opastaa niiden vaatteiden kanssa ja vauvan niskasta voi kokeilla ulkoillessa onko lapsella kylmä vaiko ei?ja se äitiyspakkauksen haalari vaikkakin onkin iso ja näyttää et lapsi hukkuu siihen on kuitenkin hyvä,helpompihan niitä lahkeita/hihoja on kääriä "ylimääräisiä" kuin että lapselle pitäisi saada pituutta lisää. ;) uskoisin että jos laitat bodyn,sukkahousut ja päälle sen välihaalarin,toppapuvun ja makuupussiin ni eiköhän lapsi tarkene!ja ei ensimmäisellä ulkoilukerralla olla useita tunteja ulkona vaan ulkoilu aloitetaan totuttelemalla riippuen säästä.välihaalari on tarkoitettu käytettäväksi lisänä haalarin kanssa tai sit erikseen,itse kukin katsoo sen tavallaan ja käyttämällä omaa maalaisjärkeä et kun lapsi nukkuu yhdessä kohden vaunuissa,siis ei liiku kuten aikuinen tai isompi lapsi, kuvittele itsesi hänen tilalleen sinne koisimaan. :heart: mitä laittaisit päälle jos menisit itse nukkumaan yhdessä kohden vaunuihin?hiukka hassu ajatus mutta toiminut on ainakin minulla,ja helpompi niitä vaatteita on vähentää lapselta kuin lisätä.ja vaunuthan ovat nykyisin aika tuulenpitäviä ja vauvallehan ei saa käydä tuuli suoraan kohden vaan se koppa pitää suojata esim.harsolla.tsemppiä sulle ja muista ei kysyvä tieltä eksy ja kukaan ei ole seppä syntyessään!!! :hug:
 
itsekkin epätietoine
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.01.2007 klo 14:16 itsekkin epätietoine kirjoitti:
:) hei!itse mietin helmivauvalleni vaatteita,toki löytyy entisiäkin mutta kun ei koskaan tiedä millainen talvi on loppujen lopuks.ekaks sanon kuitenkin ettei kahteen ensimmäiseen viikkoon ainakaaan mennä ulos ja täysiin supermarketteihin lapsen kanssa.(vauvaln vastustuskyky) ja toiseks on pakkasrajat.kyllä ne neuvolatädit opastaa niiden vaatteiden kanssa ja vauvan niskasta voi kokeilla ulkoillessa onko lapsella kylmä vaiko ei?ja se äitiyspakkauksen haalari vaikkakin onkin iso ja näyttää et lapsi hukkuu siihen on kuitenkin hyvä,helpompihan niitä lahkeita/hihoja on kääriä "ylimääräisiä" kuin että lapselle pukuun pitäisi saada pituutta lisää. ;) uskoisin että jos laitat bodyn,sukkahousut ja päälle sen välihaalarin,toppapuvun ja makuupussiin ni eiköhän lapsi tarkene!ja ei ensimmäisellä ulkoilukerralla olla useita tunteja ulkona vaan ulkoilu aloitetaan totuttelemalla riippuen säästä.välihaalari on tarkoitettu käytettäväksi lisänä haalarin kanssa tai sit erikseen,itse kukin katsoo sen tavallaan ja käyttämällä omaa maalaisjärkeä et kun lapsi nukkuu yhdessä kohden vaunuissa,siis ei liiku kuten aikuinen tai isompi lapsi, kuvittele itsesi hänen tilalleen sinne koisimaan. :heart: mitä laittaisit päälle jos menisit itse nukkumaan yhdessä kohden vaunuihin?hiukka hassu ajatus mutta toiminut on ainakin minulla,ja helpompi niitä vaatteita on vähentää lapselta kuin lisätä.ja vaunuthan ovat nykyisin aika tuulenpitäviä ja vauvallehan ei saa käydä tuuli suoraan kohden vaan se koppa pitää suojata esim.harsolla.tsemppiä sulle ja muista ei kysyvä tieltä eksy ja kukaan ei ole seppä syntyessään!!! :hug:
 
Meillä helmikuussa syntynyt esikoinen puettiin alusta asti äitiyspakkauksen haalariin. Olihan se iso, mutta ei tuon ikäinen liiku siellä vaunuissa. Ja alle mahtuu vaatetta tarpeen mukaan. Vain turvakaukalossa tuo oli hankala.

Kuopus syntyi huhtikuussa ja hänelle ostin kirpputorilta 62 cm toppahaalarin ja sitä käytettiin nyt vielä jouluun asti. Alle kun ei näillä "talvikeleillä" paljon ole tarvittu. Ja tuo koko oli ihan sopiva 51 cm syntyneelle, saihan hihoja vaikka vähän käännettyä.
 
Meidän taapero syntyi maaliskuun-05 lopulla. Tyhmiä oltiin ja ostettiin 62 cm toppapuku. Pikkuinen syntyi 49 cm pitkänä, joten hukkui pukuun. Käytiin vaihtamassa 50 cm puku ja sitä hän piti vielä kesäkuun alussa pohjoistuulessa vaunuissa nukkuessaan. Oli siis oikein hyvän kokoinen. Noissa ulkovaatteissa on niin paljon tilaa, että älä osta liian isoa.
 

Yhteistyössä