talvipyöräily

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jenni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jenni"

Vieras
Onjko joku kun polkee fillarilla talvella? Työmatkat vai muuten vaan? Lapsi kyydissä vai yksin?

Mulla on noin 4 km töihin ja 3 km päiväkotiin ja olen palaamassa työelämään ja mietin miten aloitan kulkea tuo työmatka. Uskallanko ottaa lapsi pyörään kyytiin?

Kokemuksia polkea lapsen kanssa talvella?

Ei ole kokemuksia lapsi kyydissä, mutta rauhallisella menolla varmasti onnistunee jos vain kunto ja varusteet ovat kohdallaan.
Nastarenkaat pyörään ihan pakolliset ja kypärät päähän.
Ja tietenkin oikea vaatetus, välillä sataa räntää tai on kova tuuli.
Ja riippuu ihan missä asustelee niin teiden auraus (eli auraamattomuus) on yleensä se pahin juttu, kun auraamaton kulkuväylä alkaa tamppaantumaan jalankulkijoiden jäljistä niin se on sitten pomppuista ja pyörä vetelee muiden ajajien jäljistä.
Kannattaa olla vielä suunnitelma B pahimman varalle jos ihan joka päivä ei pyörällä kannata mennä.

[QUOTE="Isäntä";25376076]Ei ole kokemuksia lapsi kyydissä, mutta rauhallisella menolla varmasti onnistunee jos vain kunto ja varusteet ovat kohdallaan.
Nastarenkaat pyörään ihan pakolliset ja kypärät päähän.
Ja tietenkin oikea vaatetus, välillä sataa räntää tai on kova tuuli.
Ja riippuu ihan missä asustelee niin teiden auraus (eli auraamattomuus) on yleensä se pahin juttu, kun auraamaton kulkuväylä alkaa tamppaantumaan jalankulkijoiden jäljistä niin se on sitten pomppuista ja pyörä vetelee muiden ajajien jäljistä.
Kannattaa olla vielä suunnitelma B pahimman varalle jos ihan joka päivä ei pyörällä kannata mennä.[/QUOTE]

ok, miten ne nastarenkaat onko n hyviä?? vai pärjääkö ilman niitä?

[QUOTE="vieras";25376122]Mulla ei ole nastoja ja hyvin pärjää , kun ajaa liukkaalla varovasti. Loska tiellä pahempi juttu. Silloin fillaria vaikeampi hallita.[/QUOTE]

ok, lapsi kyydissä? Kypärä?

Mies ajoi pari talvea tavallisilla renkailla, sitten osti nastat ja harmitteli että miksei ollut jo aiemmin raaskinut ostaa, meno oli täysin erilaista ja huomattavasti vakaampaa ja turvallisempaa =)

Nuorempana tuli ajeltua läpi talven vuositolkulla. Ei ollut nastoja taikka kypärää, kuolematon kun olin;). Hoidetuilla väylillä ajaminen on helppoa melkein joka säällä, mutta onhan sitä tullut kirottua esim. kymmensenttisessä lumessa polkemista, kun lumi tarttuu renkaisiin ja hiki lentää.

En kyllä tajua, miten paikallaan istuvan lapsen saisi pysymään lämpimänä kovilla pakkasilla, kun itselläkin jäätyy polvet ja naama vaikka mitä tekisi. Vaatteiden ainakin pitäisi olla 110 % tuulenpitäviä, muuten menee lapsen rääkkäämiseksi. Kypärättömyys on tietysti typerintä, mitä tehdä voi, koska nurin tulet menemään ennemmin tai myöhemmin ainakin ilman nastoja, usko pois.

[QUOTE="Argh";25379982]Kesärenkailla olen pyöräillyt yksin ja kaatuillut aina silloin tällöin, lapsen laittaisin peräkärryyn ja ajelisin varovaisemmin. Kärry suojaa pakkasviimaltakin. :)[/QUOTE]

Ok, onko sattunut pahasti kun olet kaatunut? Kypärä?

mä pyöräilen talvellakin, mut lasta en pidä kyydissä..viime talvena oli helppoa kun aamulla menin pyörällä töihin ja tulin lapsen kanssa kävellen/linjurilla kotiin ja ukko haki pakettiautolla pyörän kotiin, tänä talvena joudutaan sit taluttamaan pyörä kotiin..Neiti on jo 6v (kohta 7v ) niin en kyytiin voi ottaa kun painaa jo niin paljon..(talvella siis )

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;25380162:
mä pyöräilen talvellakin, mut lasta en pidä kyydissä..viime talvena oli helppoa kun aamulla menin pyörällä töihin ja tulin lapsen kanssa kävellen/linjurilla kotiin ja ukko haki pakettiautolla pyörän kotiin, tänä talvena joudutaan sit taluttamaan pyörä kotiin..Neiti on jo 6v (kohta 7v ) niin en kyytiin voi ottaa kun painaa jo niin paljon..(talvella siis )

ok, kesällä kyydissä? kypärät?

[QUOTE="jenni";25380171]ok, kesällä kyydissä? kypärät?[/QUOTE]

joo, kesällä oon vielä kuskannut kyydissä, tai sit on omalla pyörällä ollut.Lapsella on kypärä, mulla ei.eikä ole nastarenkaita.Työmatka on noin 4km, päiväkoti on ihan siinä vieressä.mennään ukon kyydillä kyllä muulloin, mut aamuvuoroon (mä meen jo 4 ) mä kuljen pyörällä.

Meistä menee miehen kanssa jokapäivä jompikumpi pyörällä töihin,kesät talvet,on yksi auto.Työmatka molemmilla 6km,ei nastoja kypärät toki.Ei enää lapsia tarakalla.

[QUOTE="Lissu";25387010]Onko sellainen reitti että voisit liukkaammalla kelillä mennä potkukelkalla? :)[/QUOTE]

ehkä joo mut kun ne sit taas hiekoittaa päivällä niin raskasta työntää potkukelkka

Itse pyöräilen koluun 23km päivässä kesät talvet. Pahimpina talvipäivinä menen bussille, mutta silloinkin bussiasemalle on matkaa 4,5km. Lapsi on kyydissä vajaat 2km. Kypärät on molemmilla ja nastarenkaat ovat jäisellä asfaltilla aivan ehdottomat!

Alkuperäinen kirjoittaja pyöräilijä;25387062:
Itse pyöräilen koluun 23km päivässä kesät talvet. Pahimpina talvipäivinä menen bussille, mutta silloinkin bussiasemalle on matkaa 4,5km. Lapsi on kyydissä vajaat 2km. Kypärät on molemmilla ja nastarenkaat ovat jäisellä asfaltilla aivan ehdottomat!

Ok, millainen kypärä sulla on?

Jos joku tätä ketjua vielä lukee, niin tuon linkin kuvasta vinkkiä lapsen lämpimänä pitoon...

http://www.muksumukaan.fi/WebRoot/StoreTypes/6.16.3/VilkasStore/SF/SocialWeb/ico_bookmark_stumbleupon.png

Yhteistyössä