Talvi tulee - oletko valmis, autoilijatar?

• Viestiketjun aloittaja Miesautoilja
  • Ensimmäinen viesti
Miesautoilja
Maanantaiaamu koittaa pääkaupunkiseudulla lumisena ja pienessä pakkasessa. Oletko valmis talveen, kun sinun pitää lähteä töihin aikaisin aamulla, autoilijatar?

- nastarenkaat alla

- jäähdytinnesteen pakkasenkestävyys tarkastettu ja tarvittaessa neste vaihdettu

- öljyt ja suodatin vaihdettu

- ovien kumitiivisteet voideltu silikonipuikolla

- ovien lukot rasvattu lukkoöljyllä

- lasinpyyhkimet nostettu yöksi ylös

- moottorinlämmitin kytketty lämpötolppaan

- akun kunto tarkistettu ja tarvittaessa akku vaihdatettu

- nolla promillea alkoholia veressä

- muuta, mitä?

Tämän vuoden auto, kitkat alla ( upouudet).
Nastarenkailla en ole ajanut, mutta kitkoilla vuosia.ajotyyli ratkaisee eniten, ainakin olen tähän saakkaonnistunut väistämään vaikka edessä olis tapahtunut 300 auton ketjukolari...
Minä en osunut, eikä minuun osuttu. Turvaväli ja nopea reagointi

Viimeksi muokattu:
vierailija
Maanantaiaamu koittaa pääkaupunkiseudulla lumisena ja pienessä pakkasessa. Oletko valmis talveen, kun sinun pitää lähteä töihin aikaisin aamulla, autoilijatar?

- nastarenkaat alla

- jäähdytinnesteen pakkasenkestävyys tarkastettu ja tarvittaessa neste vaihdettu

- öljyt ja suodatin vaihdettu

- ovien kumitiivisteet voideltu silikonipuikolla

- ovien lukot rasvattu lukkoöljyllä

- lasinpyyhkimet nostettu yöksi ylös

- moottorinlämmitin kytketty lämpötolppaan

- akun kunto tarkistettu ja tarvittaessa akku vaihdatettu

- nolla promillea alkoholia veressä

- muuta, mitä?
Ei näy lunta.
Kitkarenkaat.
Auto toimii ilman avaimen tunkemista lukkoon (patterit vaihdettu).
Autossa webasto
Jätän auton parkkiin ja menen pyörällä...

vierailija
Raskaan ajoneuvon kuljettaja. Eikä vaikuta talven tulo mitenkään. Renkaat on syksyllä tarkistettu että ovat hyvässä kunnossa, mutta ei niitä talveks vaihdeta. Ikinä en oo ollu kunnon kolarissa mukana, vaikka vuosia ammatissa on takana jo rutkasti. Eli ammattitaitoo, ennakointia ja vähän myös tuuria mukana ettei kukaan muu rattijuoppo tai kaahari oo tullu päälle (tai siis alle). Nainen olen.

vierailija
+ nastarenkaat alla

+ jäähdytinnesteen pakkasenkestävyys tarkastettu ja tarvittaessa neste vaihdettu

- öljyt ja suodatin vaihdettu öljynvaihtoon vielä 2800km

- ovien kumitiivisteet voideltu silikonipuikolla ei tarvetta

- ovien lukot rasvattu lukkoöljyllä ei tarvetta (kauko-ohjaus)

- lasinpyyhkimet nostettu yöksi ylös ei voi nostaa

+ moottorinlämmitin kytketty lämpötolppaan

+ akun kunto tarkistettu ja tarvittaessa akku vaihdatettu

+ nolla promillea alkoholia veressä

- muuta, mitä?

+ lumiharja ja jääskraba otettu esille

- raitisilmasuodatin ja polttoaineen suodatin vaihdetaan öljynvaihdon yhteydessä

+ pissapoika täytetty -20°C nesteellä

Entäs polttoainetankin pitäminen pakkasella mieluummin täydenpuoleisena kuin tyhkänä? Entäs moottoritilan lämmittimen käyttö alkaen + 5 asteesta ja apparaatin säätö lämmittämään oikeaan aikaan? Entäs pieninpussi hiekotushiekkaa mukaan takakonttiin?
Ja kaikkein tärkein, entäs se hame? Hameen voi kiskaista aina päälle ja mennä avuttoman huitomaan tienposkeen auton temputellessa.

Hinausköysikin kannattaa pitää mukana ja varoituskolmio (Suomessa varoituskolmio on ollut pakollinen varuste vuodesta 1972 lähtien kaikissa moottoriajoneuvoissa, joiden kokonaismassa ylittää 500 kg). Kenties akkukaapelitkin. Hinauspalvelun numero kannattaa tallentaa puhelimeen.
Kannattaa myös tarkistaa/lisätä aika ajoin tuulilasin pesunestettä ettei lopu jossain kesken matkan ja sitten mennään likaisella tuulilasilla eikä oikein nähdä kunnolla jos lähellä ei ole paikkaa mistä ostaa lisää.

Ne joilla ei ole tallia/sisätilanlämppäriä tms, varatkaa aikaa ikkunoiden putsaamiseen että näette kunnolla ulos. Tai ostakaa vaikka puolipeite niin ei tarvitse harjailla lumiakaan.

Autoilija, näin varaudut talveen.
Löydätkö oheiset varusteet omasta autostasi?

http://www.iltalehti.fi/autot/2009101610421362_au.shtml

Viimeksi muokattu:
vierailija
No sinun pyöräsi tuskin hinaa tai auraa ketään tai mitään.
Tai käyväthän nuo vilkkuvalot selliasesta idiootti-varoituksesta, että osaavat muut väistää ja varoa vilkuttelijaa.
Ilmeisesti on kyse minun pyörästäni, kommentoin numerolla 12 joskus ennen seitsemää. Nyt kun tulin töistä pyörälläni niin huomaan, että tänne on vastattu minulle kaikenlaista.
Ja ei, minulla ei ole vilkkuvaloja. Ihan siitä syystä, että saan niistä itse migreenin.

Kyllä, kyllä, kyllä!
Muistakaa myös varmistaa, että ns. taikaviittakin on pakattuna autoon onnettomuuksien varalta.

Jeepissä on kitkat, en vaihda siihen renkaita. Meidän ns. perheautossa on nastat alla.

Yhteistyössä