**Talvi-, kevät-, & kesäunelmista -Plussanneet (vol. 3)**

Kiitos paljon onnitteluista!

Mulla synnytys kesti 19h.. Menin sairaalaan kahden jälkeen yöllä ja olin 4cm auki. Säännölliset supistukset oli alkanu 22.45. Poika syntyi seur. pvänä siis tasan kello 18.00. Sairaalassa otin ensin ilokaasua, sitten kun se ei enää auttanut, sain epiduraalin. Mutta epiduraali varmaan pysäytti synnytyksen etenemisen. Sillä silloin jumiuduin siihen 6cm aukioloon.. Aina kun tarkistivat niin olin 6cm auki, jossain vaiheessa kielsivät mehunkin juomisen kun uskoivat, että sektio tulee olemaan synnytystapa. En syönyt koko aikana. Edellisenä pvänä olin kunnolla syönyt kahdelta pvällä. Eli aika kauan olin syömättä. Tärisin kuin horkassa synnytyksen aikana kun mua palelti niin paljon. Synnytyksen jälkeen tosin kuumetta oli 38,6. Tipan kanssa sähläsivät niin, että piti pyytää anestesian ylilääkäri laittamaan tipan. Mua siis pisteltiin yhteensä 7krt..

Synnytys eteni lopulta varmaan sen vuoks, että sain oksitosiinia (tosin supistukset laimeni täysin kun tipan kanssa sekoilivat) ja olin konttausasennossa sängyn päätyä vasten. Poika syntyi lopulta imukupin avustuksella. Siihen päädyttiin sen vuoks, et sydänkäyrät pikkusella oli niin vaihtelevat. Mutta kaikki meni lopulta hyvin.. Aikamoinen ponnistus ja repesin toisen asteen verran. Vähän sekava selitys mut ny oli kiire ni ei ehi jäsentää hyvin :LOL: Mutta lyhyesti: erittäin pitkä ja uuvuttava kokemus mutta sinänsä kivuton koska epiduraali auttoi ja paljon.
 
heippa!

tulin neuvolakuulumisia kertomaan

ikä: 8kk
pituus: 72cm
paino: 8950g

suukkosuulle: löytykö teillä mitään syytä siihen että poika oli noin pieni? meillähän luka oli sillon syntyessään 2,8 kiloa ja mun istukka lähti tarkempiin tutkimuksiin mut ei sieltä oo mitään kuulunu eli kaipa kaikki oli ok. arvioitiinko teillä koko ajan että on tulossa pieni vauva? kun meillähän jo viikolla 36 pojan piti painaa 2,8 kiloa ultran mukaan. no hyvinpä tuo kasvaa vaikka aika kirppu syntyessään olikin :)
vaikka ei se kyllä synnyttäessä pieneltä tuntunu

meillä ryömitään kovaa vauhtia joka paikkaan ja yritetään nousta kaikkea vasten. poika on edelleen ollut terve mistä olen todella onnellinen.

mitä muille kuuluu?!
 
Mie kanssa tahtosin tietää tuosta kokojutusta. mulla oli kanssa ultrassa nyt 35+4 et painoarvio ois vaan 2346g joten miekin mietin et mikähän tuossa on vikana että pieni ei kasva. mutta onhan tässä vielä aikaa..nyt sit kahen viikon välein käyn ultrassa että katsoovat kasvaahan lapsi..mua pelottaa...
 
nea meillä ei sanottu koosta mitään. Ei siis ainakaan istukkaa laitettu tutkittavaks tai muutakaan. Istukka paino vain 420g tms. Ihastelivat vain et ompas se pieni ku poika syntyi. Eivät sitä sillain ihmetelleet. Vkolla 29+ arvioivat, et jos jatkaa käyrillään kasvua ni ois syntyessään 3300g. Ennen syntymistä arvioivat käsikopelolla jotain 3400 grammaseks. Mut sopivan kokonen poika on vaikka hitusen pieni olikin :heart:
 
nea: Hyvin poitsu kasvaa :heart: . Meidän likka viime neuvolassa painoi jo 8,3 kg :whistle: ja pituutta 67 cm.

Täällä kiirettä pitää, ettei kerkeä ollenkaan kirjoittelemaan. Meillä kovaa vauhtia pyöriskellään masullaan lattialla & yrittää kovasti nousta konttausasentoon. Ihanan rauhallinen & kiltti on ollut. Eikä ole onneksi sairastellutkaan.

Mie oon ajatellut ruveta kokeilee kestoja. Olen jo kolmet fleece-kuorivaipat tehnyt ja tänään sain hahtuvavillikset valmiiksi. Nyt vain sitten pitää ruveta sisävaippoja tekee. Ja jos joskus rikastuu, ni ostaa pari vaippaa valmiina kerralla. Ja jos kuukausittain pystyis ostamaan kaksi, ni pikku hiljaahan niitä alkaisi olemaan..

Mutta katsotaan onko minun juttu.. Mutta jos en kokeile, ni jää harmittamaan.

Painonpudotus menee ylös-alas.. Vaaka näytti tänä aamuna, että kilo ois tullut viime perjantaista, vaikka maanantaina otin taas niskasta kii vapun jälkeen.. Mutta mahdun jo koon 36 marimekon kotelomekkoon. =)

- RD -
 
heidsu: muistan tunteen :hug:
kyllä se vielä sieltä joskus tulee. ite olin myös tosi käpynä kun poika synty vasta viikolla 41+1. mut sit kun se rupes tulemaan niin tulikin vauhdilla, synnytys kesti kokonaisuudessa noin 7 tuntia ja vissiin se on ensisynnyttäjälle tosi lyhyt aika.
miten suukkosuulla on ruvennu menemään vauvelin kaa?
miten muut voi?
meidän poika kiipeää joka paikkaan ja kävelee tukia pitkin jo muutamia askelia. luulen että kuukauden päästä kävelee jo ittekseen pieniä matkoja.
-nea ja luka kohta 9kk-
 
Meillä sujuu hyvin pojan kans, ny on masuvaivatki kai vähäse helpottanu. Disflatylia annetaan, mut nyttemmin sen ottaminen on joskus vähä jääny eikä oo mitenkää isosti masuvaivoja ollu. 2-3h välein herättää öisin ja pvällä sama juttu eli tuon enempää ei kerralla nuku. Me kakatetaan sitä vatiin ku huomattiin, et tykkää paljon enempi siihi kakkia kuin vaippaan. Ja yleensä kitisee ja ähisee nykysin nii kauan et pääsee vadille =)

Kaikki sujuu siis mallikkaasti. Toki joskus on vähä raskasta ku mies on koko pvän töissä, niinko esmeks huomenna on eka salilla ja sit menee töihin. Ni on poissa sit kotoota noin klo 11-02. Nooh, saapahan sit ny yöllä hoitaa vaipanvaihdot :p Nooh, kyl mies osallistuu tosi hyvin hoitamiseen ja auttaa kaikes missä vaan voi. Eli tosi kiitollinen oon ku miula tuo mies on :heart:

Pieni nostelee päätä paljon ja tukee sitä jo suht hyvin. Välillä siltä tulee tosi useita hymyjä peräkkäin jos sille lepertelee eli ei oo mittään vahinkohymyjä enää :)

Kuinkas muilla voidaan?

SS/ kuutti 5vko ja 5vrk
 
:wave: missäs kaikki luuraa?
itekin jotenkin unhottanut tänne kirjotella..
joten pikasesti omaa napaa:
maanantaina mennään kääntöyritykseen, siiri siis kököttää sitkeesti pyllyllään :/ alunperin tuo 1.6. oli mulla käynnnistysaika mutta en sitten tiedä siirtyykö monella päivällä eteenpäin, ensin jännätään kääntyykö ja sitten jos ei käänny että käynnistetäänkö, suostunko pt-synnytykseen vai mennäänkö leikkuuseen.. vähän on sekavat fiilikset tällä hetkellä..
päivät matelee eteenpäin melkein kaikki on vauvaa varten valmiina, muutama ostos vielä täytyy tällä viikolla tehdä..
päätä särkee julmetusti 24/7 joten panadolin ja tramalin voimalla mennään eteenpäin. raskausmyrkytys ei ole puhjennut (kuten ei aiemminkaan) kävin meinaan viikko sitten veriikokeissa. paineet vähän heittelee kotimittauksissakin mutta en mä jaksa huolehtia.
mut nyt hetkeks viel pitkälleen ennenkuin haen pojat hoidosta, niilläkin enää sitten 2 hoitopäivää jäljellä ja mieskin jää lomalle maanantaina :)

umayya + siiri 37+1
 
umayya teidän Siiri on ollut tismalleen saman painoinen kun meidän poitsu syntyessään :snotty: mutta meillä oli vain sentin pidempi. Mutta äkkiä ne kasvaa, nyt on jo painoa reilu 8 kiloa ja ikää puolisen vuotta :kieh: meillä poika on ollut ilmeisesti ruoka-aikana kotona :p
 
heippa! kopsasin tekstin tuolta elokuu pinosta mutta tässä on myös vähän meidän kuulumisia:
meillä sama meininki kun monella muulla, eli pojan kans päivät menee touhutessa ja siivoilu ja syönti jää siihen hetkeen kun poika nukkuu. aika riippuvainen poika minusta on, vessassakaan en voi käydä yksin.
on aina suuri helpotus kun mies tulee töistä kotiin.
yöt on edelleen välillä huonoja. joskus herätään vaan kerran ja nukahdetaan kun annan tutin, joskus poika herää monta kertaa ja saattaa jäädä valvomaan.
meillä kävellään muutamia metrejä ilman tukea sillon tällön, sanotaan äiti, isi ja ei.
10kk neuvolassa poika painoi 9,7 kloa, pituutta 76 cm.
tänään oli ihana ilma, poika pääs uiskentelemaan pieneen uima altaaseen mut ei se kauan siellä viihtyny kun jo kampes pois ja lähti viipottamaan pitkin nurmikoita.
hampaita suussa tällä hetkellä 6.
mitä muille kuuluu?
 

Yhteistyössä