Talvella tai keväällä yrityksen aloittavat :) vol. 3

Hei kaikille,

ajattelin palata tänne infoamaan niistä luontaistuotteista, joista metsätähtösen kanssa kerran "väännettiin kättä". ;)

Eli soitin tänään teratologiseen tietopalveluun (teratogeenit= ulkoisia tekijöitä joilla on haitallisia vaikutuksia hedelmällisyyteen tai kehittyvään sikiöön), joka on myrykytys tietokeskuksen yhteydessä (sinne voi soittaa arkisin 9-12 (09) 4717 6500) ja jossa toimii erikoislääkäri, farmaseutti ja kätilö, jotka vastaavat sikiövaurioiden ennaltaehkäisyä koskeviin kysymyksiin. Soitin sinne, koska sain eilen sikainfluenssarokotuksen, ja he keräävät tietoa raskauden aikana sen saaneista naisista. Kysyessään tietojani, kysyivät samalla syönkö ravintolisiä, johon vastasin että aikaisemmin multivita plussaa (400mikrog foolihappoa) ja nyt raskausvitamiinivalmistetta (multitabs). Kysyin samalla, kannattaako syödä omega3-valmisteita ja vastaus oli, että sitä ei tosiaan suositella, koska ne ovat luontaistuotteita ja niistä ei ole tutkittua tietoa! Eli nyt siellä ovat mulle noin sanoneet sekä lääkäri että kätilö, eikä ole merkitystä, onko se luontaistuote kalaöljyä vai kalanmaksaöljyä vaan kategorinen kielto kaikkiin luontaistuotteisiin liittyen.

Ajattelin laittaa tämän tiedon teilly nyt, koska nämä asiat vaikuttavat hedelmällisyyteenkin. Siksi musta onkin aika törkeää, että kaksplussan sivuilla tuolla odotus ja synnytys -kohdan alla kovasti suositellaan kaikennäköisiä Elivon (huom ja pelkästään elivon!) tuotteita mm omega3-kapseleita ilman lähdeviitteitä mistä tutkimuksista jne on kyse. Aika mainokselta ja sponsoroidulta jutulta haiskahtaa. Saisivat vain selvästi laittaa esille, että se on mainos, ja teratologisen tietopalvelun suositukseen nähden aika ristiriitaista ja vastuutonta hommaa mun mielestä... Mutta mussa asuukin tällainen periaatteikas niuhottaja ja tutkija... ;)

Hei! Ensimmäiset menkat viiteen vuoteen.. :( Kierukka siis otettiin pois n. kuukausi sitten eikä näköjään heti tärpänny.. No, siinä mielessä hyvä, et sikainfluenssa sairastettu, ja nyt siis menkat niin onpahan sit helpompi laskee millon on tullu raskaaks.. Sit semmonen kysymys, ku en oo koskaan noita ovisjuttuja miettiny sen kummemmin.. et milon se on se otollisin aika tulla raskaaksi... =)

Mekkala, ei kait tässä nyt käden väännöstä ole kiinni jos toinen haluaa käyttää omega-tuotteita ja toinen ei? Jos ei käytä mitään, niin sitten kyllä kannattaa sitä kalaa vedellä tarpeeksi, itselläni ei ainakaan tule syötyä suositellut vähintään kaksi kertaa viikossa vaikka kalasta pidänkin. Mutta ite meen Euroopan Unionin linjoilla ja vetelen omega3sia, kuten siellä suositeltiin =) Myös tuolta samasta paikasta, mistä olet kysellyt, on myös suositeltu omega3sia syötäväksi..joten ilmeisesti heidän kantansa muuttuu aika usein. Myös Oulussa on ainakin neuvoloissa annettu ystävilleni vinkiksi, että ottavat myös omega3-tuotteita. Ja ei ole ainoa neuvola tätä suositellessa, myös muillakin paikakunnilla on tuota suositelleet.

Joten ohjeet on aika vaihtelevia =) Mun mielestä on ihan yks hailee, syökö jotain tiettyä vai ei, kunhan nyt syö jotain ruokaa =) Mutta noita omega-3-rasvahappoja pitäis jostain saada, jos ei syö kalaa tai on allerginen, niin purkki on sitten parempi vaihtoehto kuin ollai lman.

En kyllä ole missään nähnyt tutkimusta, että omega-3-rasvahapot vaikuttaisivat kielteisesti hedelmällisyyteen? Mistä Mekkala tuon luit? Koska toisen suuntaisia tutkimuksia olen itse nähnyt. Koska noin iso väite kuitenkin periaatteessa vetäisi koko tuotteen markkinoilta, jos se oikeesti vaikuttaisi todellakin kielteisesti ihmisten lisääntymiseen. Tarttu vähän silmään tuo. Voitko laittaa vielä linkin tuohon tutkimukseen meillekin, kiitos! Tämähän on tosi mielenkiintoinen aihe! =)

Hyväsetti, onko sulla yk2 vai? Päivitän tuonne, jos näin on.

Muoks. Tässäpä mielenkiintoisia linkkejä:
-http://www.laakelaitos.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/laakelaitos/embeds/raskaus2r.pdf Lääkelaitoksen mukaan ei olisi haittaa, jatkossa ehkä hyötyä (raskausaikana ja jälkeen lapsilla)
-http://www.kaypahoito.fi/terveysportti/ekirjat.Naytaartikkeli?p_artikkeli=tab00022 Käypä hoito-suositusten mukaan ei haittaa eikä välttämättä hyötyä (raskausaikana)
-http://www.helistin.fi/?page=7816740&id=5476503 No sitten näitä pikkututkimuksia on varmaan miljoona suuntaan jos toiseenkin
-http://www.tohtori.fi/?page=8903533&id=8775779 Näillä on varmaankin sponsoreitakin
;)

En kyllä mistään löydä, että olisi haittaa hedelmällisyydelle tmv. Mutta en ole kyllä enkunkielisiä vielä jaksanut perata. Kannattaa muuten tsekata tuo lääkelaitoksen, kun siinä oli mm. haitallisia kasveja ja monethan esim. teen kanssa epäröi. Niin tuolal oli tosi hyvin listattu kaikkea! Lisäksi oli aika jännä juttu, että maitohappobakteerien syönnillä raskausaikana olisi ilmeisesti jopa puolet vähentävä vaikutus atooppiseen ihoon (jos nyt ihan oikein muistan).

Pitäiskö tässä tehdä galluppi? Mitä vitamiineja ja hivenaineita tai muita valmisteita syötte? Ja mihin uskotte auttavan? =) Ja jos ei käytä mitään, niin laittaakaa sekin. Olisikin kiva tehdä ihan joku kysely.

Alkuperäinen kirjoittaja mekkala:
Siksi musta onkin aika törkeää, että kaksplussan sivuilla tuolla odotus ja synnytys -kohdan alla kovasti suositellaan kaikennäköisiä Elivon (huom ja pelkästään elivon!) tuotteita mm omega3-kapseleita ilman lähdeviitteitä mistä tutkimuksista jne on kyse. Aika mainokselta ja sponsoroidulta jutulta haiskahtaa. Saisivat vain selvästi laittaa esille, että se on mainos
Siinähän muuten lukee ylhäällä, että "ilmoitus". Sehän on sama asia kuin mainos, kun siinä on vielä elivo-merkki ja "ilmoitus". Eli käytännössä elivon mainos =) Tuo taitaa olla useissa käytössä noin samalla tavalla.

Hyväsetti..niin, siis ettei ole ollenkaan tullut vuotoa missään välissä? Hmm, kumpikohan se sitten on..yk1 vai yk2? Kun eikö siinä pitäis jonkinlainen tyhjennysvuoto tulla ensin ja sitten alkais yk1? Toisaalta ilmeisesti kaikille ei tule noita ollenkaan, en tiedä miksi. Osaako kukaan vastata?

Sokeripala testasin viimeksi kp34 kohdalla tänään siis kp37.
Mammaliinille tsemppiä koittakaahan kaikki tervehtyä siellä :hug:

Mie en ymmärrä missä on vika, oon ihan tajuttoman kiukkunen koko ajan! Eteenkin miestä kohtaa. Miekun luulin että mieli tasottuisi ilman noita pillereitä, mut mie oon pahempi ku ikinä pilsujen kanssa :/

Noista luontaistuotteista ite syön foolihappo lisää (aion jatka raskauden ajan) sekä bioteekin kalaöljy kapseleita. Multi kalkkia on nyt myös tullut syötyä kun joskus menin purkin ostamaan. Foolihappoa siksi koska oma kasvisten syönti on vähäistä, ja muissa maissa kuten englannissa sitä suositellaan automaattisesti rakauden yhteydessä.

Tälläistä tänne, hyvää viikonloppua :)

ryöminkäinen sulla vaan hormoonit heittää häränpyllyä, kyllä ne siitä tasoittuu ja mielialat myös! Mulla tuli pillereiden jälkeen ihan ihme PM-oireita, itketytti, kiukutti ja ruoka maistui ettei tosikaan. Mutta tässä kuukausien saatossa on ne kyllä tasoittuneet.

Luontaistuotteista.. Syön tollasia hius-kynsi-iho- pillereitä, joissa on mm. D-vitamiinia ja sinkkiä. Ajattelin vaihtaa ne ensi kuussa raskausvitskuihin. En vaan usko että tärppää tästä ekasta niin haluaisin vetää niitä vielä vähän aikaa. Niissä ei siinä purkissa lue, että olisi mitään haittaa.. Ootas mä haen sen purkin niin katon tarkemmin. Nää on siis Englannista ostettu, nimeltä Perfectil triple active. Valmistaja on Vitabiotics. Näissä on siis D-, E-, ja C-vitamiinia, plus kaikkia noita B-vitamiineja, foolihappoa on näköjään myös 250 % päiväsuosituksesta, eli 500 mikrogrammaa. Sit jotain sinkkiä, rautaa, magnesiumia ym. Lukee vaan että rautamäärä voi olla pienelle lapselle liikaa. Oiskohan näistä jotain haittaa? Lopettaisin kun raskautuisin ja vaihtaisin noihin raskausvitskuihin.

Täällä on ehkä jotain ovistuntemuksia, vähän toi oikea puoli jomottelee. Sais jo tullakin, prkl.. Ajattelin tänään illalla laittaa lihapullalasagnea ja nauttia vähän punaviiniä miehen kanssa. Huomenna mennään hankkii pahvilaatikoita ym muuttoa varten niin ajateltiin pysyä kotona tänä iltana.

Mitäs teillä viikonloppusuunnitelmia? :)

Mä syön multitabsin raskausvitamiineja ja aion syödä niitä koko raskauden ja imetyksen ajan.

Kun mietitte noita hyväsetin kiertoja, niin eikös kuukautiset aloita aina uuden kierron. En tiedä miten se tuossa tapauksessa menee, mutta itse laskisin sen niin..

Mulle ei mitään uutta, odottelen et nää menkat loppuu.. Näin kierron alussa aika aina tuntuu matelevan, odottaa vaan et pääsis testailemaan :D Jos nyt raskautuisin niin (vau.fi:n raskauslaskurin mukaan) vaavin laskettuaika olis 2 päivää ennen mun synttäreitä :D Oli ihan pakko katsoa miten menis.. Käytiin kävellen kaupassa ja siel oli yllättävän kylmä, toivottavasti en vilustu nytten..

Mammaliini Pikaista paranemista teille kaikille!

Kp 2/32 Yk 2

Kiitos tervetulo toivotuksista, täällähän on lämmin vastaanotto =)

Ja aikamoisen kasan olette saaneet tekstiä aikaseksi yhdessä päivässä!
Mulla alkoi tänään ajallaan tyhjennysvuoto, vaikka lopetin pillerit kesken laatan! Jes! Nyt sitten odotellaan, että kierto pysyisi jotenkuten järkevänä...
Mua myöskin vähän jännittää, että mitä kaikkia "oireita" tulee nyt kun pillerit kahdeksan vuoden syömisen jälkeen lopetin..Toivon, että ainakin halut kasvaa ;)

Meilläkin menee viikonloppu muuttohommia puuhatessa..Ollaan asuttu pari vuotta Espanjassa ja nyt sitten on edessä Suomeen paluu! Odotetaan innolla!! Se on ollut yksi syy miksi vasta nyt jätettiin ehkäisy, kun en ole täällä uskaltautunut mihinkään tutkimuksiin tai muihin..

Hyvää viikonloppua koko konkkaronkalle!!

Metsätähtönen: ensinnäkin, ei ole kysymys mistään kädenväännöstä, siksi laitoinkin sen lainausmerkkeihin ja silmäniskun perään eli huumorilla tarkoitin. Luonnollisesti kukin taplaa tyylillään, mua vain iltapäivällä ärsytti tuo juttu sen verran, että avauduin, enkä huomannut sitä ilmoitus-tekstiä siellä alussa haaleana. Siinä mielessä se oli mielestäni aavistuksen harhaanjohtavaa, kun olen ammatiltani tutkijana tottunut lähdekritiikkiin. Eli, oli mainos tai mikä tahansa, jos puhutaan tutkimuksesta ja sillä asiaa todistellaan, saisi olla paikallaan viite, josta kuluttajat voisivat itse todentaa asian, jos haluavat.

Itse ainakin luottaisin, että teratologisella tietopalvelulla on viimeisin tutkimustieto näistä asioista, ja siellä ovat töissä juuri näihin asioihin perehtyneet ammattilaiset: erikoislääkäri, kätilö ja farmaseutti. Tämä on heidän sivuillaan 10 kysytyintä kohdalla:

"Onko luontaistuotteiden käyttö turvallista raskauden aikana?

Luontaistuotteita ja niiden vaikutuksia ei ole tutkittu samoin kuin lääkkeitä. Vakaviakin terveydellisiä haittoja on kuvattu luontaistuotteiden käyttöön liittyen. Pakkauksissa olevat merkinnät eivät myöskään aina vastaa purkissa olevaa sisältöä. Luontaistuotteita ei suositella raskauden aikana edellä mainituista syistä ja siksi, että sikiövaikutuksista ei ole tietoa. Sama koskee imetyksen aikaista käyttöä." Ks. http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,6169

Ja he lukevat omega3-valmisteet luontaistuotteisiin. Suosittelivat kalansyöntiä parhaaksi rasvahappojen lähteeksi. Tietenkin, jos on kala-allergikko, ei voi kalaa syödä.

Lisää Lääkelaitoksen sivuilta:

http://www.laakelaitos.fi/ajankohtaista/julkaistut/kayttajille/3/lahes_puolet_odottavista_aideista_kayttaa_reseptilaakkeita?language=fi

Eli näillä perusteilla olen päätöksen omalla kohdallani tehnyt, ja kun soittelin ensimmäistä kertaa neuvolaan, tuntuivat hekin siellä arvostavat teratologisen arviota ylitse omansa (ainakin oman lääkitykseni kohdalla).

Vielä linkeistäsi, siellä käypä hoito sivulla hehän toteavat:

"Omega-3-rasvahapoista ei ole todettu haittaa raskauden eikä imetyksen aikana, mutta toistaiseksi Suomessa rasvahappovalmisteiden käyttöä ei suositella valmisteiden mahdollisesti sisältämien ympäristömyrkkyjen takia 28."

Ja tohtori-sivuston artikkeli oli mielestäni siinä suhteessa puutteellinen, että kuten totesitkin, että oli sponsoreita ja lisäksi puuttui kirjoittajan ja lähteen tiedot. Olet aivan oikeassa, turhan poleemisesti kirjoitin yhteydestä hedelmällisyyteen, mitä nyt omalla kohdalla erikoislääkäri Heli Malm sanoi, ettei luontaistuotteita kannata käyttää edes yrityksen aikana, koska ei juuri tiedä välttämättä mitä ne oikeasti sisältää, kuten antamassasi käypä hoito -sivuston artikkelissa, lääkelaitos tutki Suomessa 90-luvulla myynnissä olleita omega-valmisteita, vain viidessä yhdestätoista valmisteesta, oli sisällä oikeasti sitä mitä tuoteselosteessa sanottiin. Sen sijaan Malmsuositteli, että foolihappoa 400 mikrog päivässä, sen on tutkitusti todettu vähentävän sikiön kehitysvaurioita.

Tarkoitus ei ollut missään nimessä tulla haastamaan riitaa, jos joku sen niin ymmärsi. :$ Halusin vain kertoa täällä teratologisesta tietopalvelusta, ja jos lääkkeisiin ym kemikaaleihin liittyvää arveluttaa raskauteen liittyen, niin sieltä kannattaa kysyä. Lääkelaitoksessakin esimerkiksi ohjaavat kyselyt sinne. Jos asia kiinnostaa, niin kannattaa itse ottaa selvää metsätähtösen tai mun tavoin. Suosittelut ovat suositteluja kuten metsätähtönen kirjoitti, kukin tekee minkä parhaaksi näkee. Omalla kohdalla tykkään kysyä perusteluja suosituksille ja sitten päätän miten toimin. Huh, tulipa tekstiä.

Hyvä idea tehdä galluppia, mä söin multitabs plussaa kesäkuusta eiliseen asti, siinä on se 400 mikrogrammaa foolihappoa.

Heippa taas!

Olipa monta sivua luettavaa kertyny siitä ku viimeksi kävin :D ei ainakaan matele paikoillaan tämä ketju. Raskausvitamiineistä puuheenollen, pitääpä itsekkin käydä niitä ostamassa, nyt vielä oon syöny tavis monivitamiineja(ilman a-vitamiinia kuitenkin). Oon tässä alkanu kattelemaan isompaa asuntoa meille, kun ei kerran vielä saa vauvan tavaroita tms. hankkia :whistle: :D Nyt siis tämmösessä näpsäkän kokoisessa kerrostalon saunallisessa kaksiossa asutaan. Mites te muut, varsinkin esikoista toivovat, asutte?

Tähän mulla asti on menny kyllä ihan hyvin tuo e-pillereistä vierottuminen muutamia näppyjä otsassa lukuunottamatta. Turvotus laskenu ja jopa halut lisääntynyt/palautunu normaaliksi :D Nyt vaan odotellaan kauhulla kuukautiskipuja, onkohan pahemmat kuin pillereitä syödessäni :/

Nallu, Kuten aiemmin mainitsit, ollaanpa vain samankaltaisessa tilanteessa mm. iän ja yk:n kanssa :) niin ja mulla kans raskauslaskuri näytti LA:ksi minun synttäripäivän, jos siis nyt ekasta kierrosta tärppäis :D nyt siis kp 19/?, mutta semmonen kutina, että tästä kierrosta en vielä raskaudu. "Pessimisti ei pety" :LOL: Tai ehkä yritän itseeni semmosta käänteispsykologiaa, että kun en raskautumiseeni usko niin se sitten tapahtuisikin, hehh.

Kivaa viikonloppua kaikille :)

Lisäyksenä vielä edelliseen vuodatukseeni :LOL: (tulisipa töissä näin paljon tekstiä näin äkkiä kuin täällä...), että pointti kuitenkin on se, ettei Suomessa ainakaan seurata luontaistuotteiden mahdollisesti raskauteen ja raskautumiseen aiheuttamia haittoja toisin kuin lääkkeiden kohdalla. Omegarasvahappojen hyvistä vaikutuksista itseään kalaa syömällä on tätä väitettä todentavia tutkimuksia, siitä ei olekaan kysymys, vaan siitä, että valmistajasta riippuen siinä purkitetussa valmisteessa ei välttämättä ole sisällä sitä mitä luvataan, joissain kalaöljypurkeissa voi olla jopa ympäristömyrkkyjä. Siksi eivät teratologisessa niitä suosittele.

Sadie täällä esikoista yrittävät asuvat 61 neliöisessä kaksiossa :) Eli varsin isot on huoneet eteenkin makkari ja olohuone joten tänne olisi tarkoitus nyt ainakin minun opiskelu aika mahtua :)
Nyt kun tämä vauva suunnitelma tuli harmitti pikkaisen että ei muutettu kolmioon, ystävälläni on saman kokoneinen tosi näpsäkkä kolmio. Mutta kyllä me tähänkin mahdutaan =)

mekkala Minä en ainakaan ajatellut että haastoit riitaa =) Hyvä kuulla erilaisia näkemyksiä asioista niin sitten itse osaa päättä miten tahtoo toimia!

Me asutaan miehen kanssa kivan kokosessa parvekkeellisessa kaksiossa kahden kissan kanssa. Kolmioita ollaan katseltu mun vanhasta kotipaikkakunnasta. Tää asunto ei oikein käy ainakaan. Asutaan ylimmässä kerroksessa ja ei ole hissiä. Eikä meillä ole autoa niin vaunut olis hankala näin ylhäältä kantaa, varsinkin jos ite meinaisin päivällä lähteä esim. vaunukävelylle. Rivitalo olis unelma :)

Sadie Aikamoinen sattuma, että tilanne on meillä noissa asioissa näinkin samanlainen. Mä pidän sulle peukkuja että plussa tulis jo ensimmäisestä kierrosta! Missä päin muuten asut? (ei ole pakko vastata jos et tahdo paljastaa) Kaikki muutkin saa vastata :)

Nyt juomaan glögiä ja syömään torttuja miehen kanssa! :xmas:

mekkala On hyvä tietää, en itse ajatellut ottaa riskejä raskausaikana, ajattelin kiltisti vaan syödä raskausvitamiineja. Mutta nyt yritysaikana en niin välitä, koska ei sitä tiedä milloin pamahtaa paksuksi :)

Sadie Esikoista toivotaan ja ollaan nyt muuttamassa, meillä on reilu sata neliötä, kaks makkaria (joista toinen tosi pieni), iso keittiö ja iso olkkari. Kahden lapsen kanssa siellä helposti pärjäisi, uudessa asunnossa siis. Rempata vaan pitää :/ Mutta sitten kun saadaan valmiiksi niin onhan se ihanaa, kun on upouusi keittiö jne. :)

Mä nyt vatvaan teille näistä mun ovisjutuista :D Nyt on alkanut nännejä kihelmöimään et kaipa se ovis nyt tulee. Tänään aamulla ei ollut lämmöt koholla, joten jos vielä illalla harrastaa seksiä niin kaipa siinä vielä ne siittiöt ehtii uiskennella ja hedelmöittää munasolun? Ehkä? :D Pitää kokeilla ainakin heh.

Nyt meen jatkaa ruualaittoa, mä käyn vaan välillä vilkuilemassa täällä. :)

Menkkaoireita jo mahan seudulla . Kyllä se täti varmaan pöllähtää maanantaina tai viimeistään tiistaina kylään . Kauhea vilutus nyt...mut toisaalta ulkonakin niin kylmä et johtuisko siitä??!! Niin ja hyvää viikonloppua kaikille! =)

Mekkala, mutta siis siinä Elivon mainoksessa kaksplussan sivuilla on siis ihan suora linkki heidän omille sivuillensa (siinä just, missä lukee se ilmoitus). Tiedän tämän, koska käyn aika usein tuolla etusivulla osallistumassa kilpailuihin, joten tuon huomasin heti. Joten ihan selvähän se mainos on, ja tuntuu Kaksplussalla olevan tosi yleinen linja laittaa noin mainoksia. Se on sitten lukijan silmissä, että käyttääkö lähdekritiikkiä vai ei. Moni varmaan luulee tuota "oikeaksi jutuksi", mutta sitten ovat kyllä juuri niitä, jotka uskovat vähän kaikkea muutakin ja niin edelleen. Oon huomannut, että ihmisiä on kyllä moneen junaan. Onneksi me nuoret ihmiset olalan kuitenkin vähän mediakriittisempiä kuin vanhempamme.

Et kuitenkaan kommentoi Lääkelaitoksen tutkimusta, jossa suoraan todetaan että: "Yhdysvaltojen Kansanterveyslaitoksen (NIH) 2005 teettämän katsauksen mukaan äidin raskauden aikana käyttämät omega- 3-rasvahappoja sisältävät valmisteet eivät vähentäneet eivätkä lisänneet raskauskomplikaatioita, kuten verenpaineen nousua tai raskausmyrkytyksiä, eivätkä ne näyttäneet vaikuttaneen raskauden kestoon (53). Tavanomaiset, alle 3 gramman omega- 3-rasvahapon päiväannokset eivät näytä lisäävän verenvuototaipumusta (54).". Ja "Kahden tutkimuksen mukaan (55, 56)
laadukkaat kala- ja kalanmaksaöljyvalmisteet eivät sisältäneet sikiölle haitallisia määriä
ympäristömyrkkyjä eivätkä raskasmetalleja." Eli suoraan sanottuna jos ostat jostakin isolta luotettavalta valmistajalta, joka on läpässyt nuo testit, niin niitä ei ole.

Joissakin maissahan tuota suositellaan todella paljon, esimerkiksi Ruotsissa sekä Yhdysvalloissa. Ja jos sitä Yhdysvalloissa ihan suositellaan, niin eiköhän ne melko turvallisia tuotteita ole, kunhan ottaa jonkun luotettavan valmistajan tuotteen. Tuolla kuitenkin haastetaan oikeuteen joka risauksesta ja ollaan todella tarkkoja noista.

Siis en minäkään ymmärtänyt, että mitenkään vääntäisit kättä, vaan nimenomaan korjasin että täsäs on kyse mielipide-erosta. Mun mielestä ei voi sanoa, että sillä on jotain vaikutusta hedelmällisyyteen, kuten annoit ymmärtää. Ja nimenomaan negatiivisessa mielessä. Jos käypä hoito-suosituksissa ja Lääkelaitoksen sivuilla sanotaan, että tutkimusten mukaan kalaöljyvalmisteista ei ole haittaa, niin viestihän on ihan selvä. "Ajattelin laittaa tämän tiedon teilly nyt, koska nämä asiat vaikuttavat hedelmällisyyteenkin" - Mekkala. Tuo oli se, minkä voi kyllä tulkita tuolta, että mielestäsi kalaöljyvalmisteet voivat vaikuttaa hedelmällisyyteen..ja tekstin yleisluonteesta päätellen negatiivisesti ilmeisesti? Tuohon itse haluaisin kyllä selventäviä tutkimuksia nähdä, koska olisi aika iso väite. Joten jos löydät joskus, niin käy heittämässä meidän puolelle.

Mulle ainakin perusteluiksi kyllä käy, että Lääkelaitoksella ja käypä hoito-suosituksissa on asialle siunaus, samoin Suomen neuvoloilla. Asiaan auttaa toki myös tuo Yhdysvaltojen tilanne. En usko, että tuotteesta on mitään haittaa.

Mun mielestä on tosi antoisia just nämä keskustelut, joten en missään nimessä ole ajatellut, että olisit Mekkala jotenkin suuna päänä täällä ollut eri puraa aiheuttamassa :LOL: Nimenomaan nämä keskustelut tuo esille ehkäpä uutta tietoa (ainakin mulle noista maitohappobakteereista tuolta Lääkelaitoksen sivuilta, käykääs kattoon) ja kyllä ylläpitää mielenkiintoa. Huomasin, että jossain oli maininta, että olisi tulossa iso kalaöljyvalmiste-tutkimus, mutta siihen menee varmaan muutama vuosi. Ja sitten varsinkin noiden teehommien ym kanssa tuolla Lääkelaitoksen sivuilla oli hyvä lista, mitä ei ainakaan kannata käyttää ja joita on käytetty jopa aiemmin ei-toivotun-raskauden keskeyttämisyrityksiin..niin aika hyvinhän tuolla olisi tietopakettia tarjolla. Ei ollut tullut edes mieleen tsekkailla noitakaan sivuja!

Sadien galluppi: "Mites te muut, varsinkin esikoista toivovat, asutte? "
Me asutaan myös kaksiossa, oliskohan 54 neliötä. En tarkkaa muista. Meillä on wc-tilat todella tilavat ja samoin muutenkin fiksusti tämä asunto suunniteltu, joten ajattelimme kyllä tässä olla minun opiskelujen loppuun. Ite en halua ottaa pankkilainaa, ennen kuin olen valmistunut, vaikka se olisikin mahdollista (ainakin taantuman jälkeen). Lisäksi meillä on säilytystilaa ja muuta, kun ollaan ostettu lipastoja ja muuta. Ainoa mikä mietityttää, on pinnasängyn paikka..Ite asustelen täällä Keski-Suomessa.

Minkälaisia pinnasänkyjä suosittelette? Tuli mieleen, että meille sopisi semmoinen jota saisi siirreltyä pois tieltä ja siivouksessa myös..mutta sitten onkohan se koiraperheessä hyvä oikeen? Mietin, että sitähän voi vaikka koirat vahingossa liikuttaa tai ehkä jopa kaataakin? Vai onko niisäs hyvät ja näppärät lukot. Hmm..ehkä se pitää olla sellainen, joka ei liiku.

Sadie, itekki muuten katoin että jos tyhjennysvuoto tulee samalla tavalla kuin kaksi kertaa aiemminkin pillereiden jätön jälkeen (1. kerralla lopetin muuten vaan, kun en ollut parisuhteessa 2. kerta tuli se aurallinen migreeni ja piti lopettaa saman tien se puputtaminen)..niin ja tärppäis heti, niin LA olis miehen synttäripäivä. Eri asia tärppääkö ekasta, alkaako tyhjennysvuoto siitä samasta ja onko just sen pituinen raskausaika. Mutta hauskaaahan se on vähän niinkuin haaveilla =) Meillä muuten ihanasti mies, kun isänpäiväkortteja silloin joskus tuossa kirjoteltiin, niin hän sanoi että "jospa hänkin saisi ensi vuonna tällaisen" :heart: Ai minun mieskö vauvakuumeessa? :saint:

ERka, toivotaan parasta =)

Vaniljainen, missä päin Espanjaa olette asuneet? Meillä asuu siellä läheisiä tuttavia. Missä ajassa muuten tuo tyhjennysvuoto tuli, kuin monta pv? Oon tässä vähän liiankin utelias :saint:

Mammaliini, miten voitte? Jotenkin tänään lehteä lukiessa alkoi huolestuttamaan, kun oli noita sikapiikkijuttuja.

Mitenköhän me sun Hyväsetti tuo yk laitetaan..minustakin menkat aloittaa uuden, mutta toisaalta eikö eka tule se tyhjennysvuoto ja sitten alkaa yk1? Mutta toisaalta jos nuo onkin suoraan ne menkat, niin sittenhän se on yk2..

Viikonloppusuunnitelmista Lily-Jane kyseli. Täällä pitäisi siivota, kun en jostain syystä eilen jaksanut mukamas. Mies lähti töihin, kun on projektia ja noh..minä ajattelin surffailla vähän netissä tässä, ihailen välillä ikkunata maisemia (puita&tykkylunta) ja koiria ajattelin ulkoilutella. Illalla varmaan vähän pelataan lautapeliä ja semmosta. Ei siis mitään jännittävää :LOL: Mutta tämmösiä me ollaan, meistä on jännää pelata noita pelejä. Varsinkin kun aattelin "salaa" tilata lisäosan tuohon yhteen, en tiedä annanko joululahjaksi yhteiseksi vai pitäiskö se jo aiemmin ottaa käyttöön B) Ehkäpä sitä jouluun malttaisi.

Mitenkäs ne terveyssuunnitelmat ovat menneet? Voin ihan rehellisesti sanoa, ettei vieläkään tuu tarpeeksi liikuttua. Toisaalta mulla oli ne haavahommat, jolloin ei voinut kyllä pahemmin liikkua ja nyt sitten tuota ihmeellistä kuumetta ollut. Mutta pitäis oikeesti aktivoitua..puntari sen sijaan näyttää pienempiä lukemia, nytkin pari kiloa tipahti muutaman päivän sisään (menee aina rykäyksittäin mulla nuo)..joten ei valittamista sen suhteen.

Metsätähtönen mun reippailu on unohtunut jonnekin. Ei oo tullut liikuttua ulkona juuri ollenkaan. Itsellä oli sitä poskiontelotulehdusta ja lääkekuuria ja sitten lapsaen sikarokotusta jolloin ei päästy ulos pariin päivään ja muutenkin laiskottaa että retuperällä on liikkuminen. Sisällä tulee tosin liikuttua paljon kun noiden kahden perässä painelen koko päivän istahtamatta juuri ollenkaan ;) ovat todella päättömässä ja energisessä iässä (vajaa 2v ja 3v).

Alkuperäinen kirjoittaja erka:
Metsätähtönen mun reippailu on unohtunut jonnekin. Ei oo tullut liikuttua ulkona juuri ollenkaan. Itsellä oli sitä poskiontelotulehdusta ja lääkekuuria ja sitten lapsaen sikarokotusta jolloin ei päästy ulos pariin päivään ja muutenkin laiskottaa että retuperällä on liikkuminen. Sisällä tulee tosin liikuttua paljon kun noiden kahden perässä painelen koko päivän istahtamatta juuri ollenkaan ;) ovat todella päättömässä ja energisessä iässä (vajaa 2v ja 3v).
Ulp :LOL: Ite hoidin joskus teini-iässä 2v ja 4v..voin sanoa, että melkosen rankkaa puuhaa oli yhtäkkiä hypähtää tuollaiseen arkeen =)

Heipsan!!!!

Tultiin eilen kahden viikon häämatkalta ja nyt vasta nettiin pääsin!!! Voi että, niin paljon näyttää tapahtuneen...uusi pinokin aloitettu, suuri KIITOS Metsätähtöselle pinon tekemisestä ja päivittämisestä!!! =) Paljon voimia ja jaksamista Möhköfanttikselle :hug:

Kiva oli huomata että niin moni on plussannut raskaustestin, eli oikein paljon ONNEA: Jeyn, Bigwish, Aranel ja Mekkala!!! (toivottavasti tuli oikein!) Onnittelut myös Mutzillalle kaksosista!! Plussatuulia myös muille!!!

Mulle kävi niin että reissussa ollessani tein raskaustestin kun kp 35 (ovuloin kp 24) ja negaa näytti mutta yritin tsempata itseäni että teen testin 3 päivän päästä sitten uudelleen...no seuraavana päivänä alkoi sitten menkat, eli se siitä.... :( ...olin niin pettynyt niin pettynyt... siis lähinnä siksi että TIESIN sen ovispäivän kun plussasin sen sillä testillä, mutta silti se nega.. no, näinhän se menee... Nyt mulla siis kp 10, edellisessä kierto oli 36 päivää... Nyt sellainen tunne ettei jaksa ruveta sitä ovista etsimään (edellinen kierto ainoa jossa sen löysin kun tikutin lähes koko kierron!)...kaippa sitä silti pitää yrittää! Greippimehua ostin, jospa siitä olisi apua...

Metsätähtönen
, jos voisit päivittää minun kohdalleni että nyt menossa yk 3, kiitos jo etukäteen =)

Kultasiipi Tervetuloia takaisin honeymoonilta, oli varmaan ihana reissu!! Mekin silloin yli vuosi sitten kun mentiin naimisiin lähdettiin 2,5 viikoks reissuun ja oli kyllä ihanaa, lähdettiin aika pian vielä häiden jälkeen. Oon pahoillani negasta :hug:

Mä nyt vähän avaudun täällä, mulla siis oli ovis eilen, koska lämmöt tänä aamuna nousseet sen 0,5 astetta. Ja arvatkaas mitä.. mun mies tuli eilen työmatkalta ja illallisen jälkeen nukahti sohvalle :LOL: Eihän siitä ressusta petipuuhiin ollut. Joten en usko, että riittää, että kp 16 laitettiin siimahännät matkaan, ja ovis kp 19. Erittäin hyvää tuuriahan se olisi jos siitä tärppäis. Joten mun odotukset on aika pitkälti kuopattu täältä kuulta eikä tartte kauheasti testailla kahden viikon päästä. No ehkä ensi kierrossa sitten :) Harmitti aamulla kyllä ihan vietävästi kun mittasin ton lämmön, mut nyt alkaa harmitus jo vähän laantumaan. Ensi kierrossa sitten.. Kyllä mä aika hyvin osasin kuitenkin bongaa ton oviksen ilman testejäkin *taputtaa itseään olalle*. :D

Metsätähtönen Hyvä tietää, että kannattaa syödä noita maitohappobakteereja raskauden aikana, itsellä on milloin mitäkin vatsavaivaa. Nuorena oli vielä enemmän ja tutkittiin kaikki ja tuloksena vaan lievä laktoosi-intoleranssi. Mulla on luultavasti stressivatsa tai vaan herkkä vatsa. Saan tosi helposti sellaisin pahoja ilmavaivoja, en osaa yhdistää niitä mihinkään ruokaan välttämättä, mutta leipää epäilen. No joo se mun vaivoista :D

Nyt Ikeaan hakemaan pahvilaatikkoja :wave:

Metsätähtönen niin siis mitä sait selville maitohappobakteereista..kiinnostaa ja kävin noita antamiasi linnkejä katsomassa ja lääkelaitoksen sivuillakin mutten löytänyt sieltä maitohappobakteeereista...onko sinulla tarkempaa osoitetta noille sivuille?

Yhteistyössä