[QUOTE="Uutukainen";28454036]Muutimme juuri uuteen omistusasuntoon rivitaloon, ja nyt saimme tietää että kaksi taloyhtiön yleisavainta ovat kahdella yhtiön asukkaalla

Tietääkö kukaan kuinka laillista tämä on? Onko minulla oikeus vaatia, että yleisavaimet otetaan asukkailta pois ja säilytetään jossakin muualla? Tuntuu hirveältä, että ihan tuntemattomilla ihmisillä on periaatteessa suora pääsy kotiimme. Eiukö avaimet pitäisi olla jollakin ammattilaisella? Mitä tapahtuu jos kotiimme "murtaudutaan" ja tavaroita häviää? Miten vakuutusyhtiö tähän suhtautuu että tavallisilla kaduntallaajilla on avaimet, eikä esim. huoltoyhtiöllä tai isännöitsijällä?[/QUOTE]
Asun kerrostalossa ja meillä on yleisavain koko taloon. Olen taloyhtiön hallituksen pj. Yksi yleisavain on huoltoyhtiöllä, yksi talomme turvallisuusvastaavalla (tavallinen asukas) ja yksi hallituksen jäsenellä. Isännöitsijällä taitaa olla ainakin yleisten tilojen avain, luultavasti käy myös asuntoihin.
Murtautumisesta jää jäljet, avaimella menosta ei. Kummassakin tajutaan mitä on käynyt heti, paitsi jos murtautuja fiksusti harhauttaa.
Itse en luottaisi noihin ammattilaisiin sokeasti. Ihmisiä nekin on. Huoltofirmoissa varsinkin ties mitä tallaajaa ja kesäpoikaa, ei ne avaimet kassakaapissa siellä ole ja onhan niitä mahdollista kopioidakin työpäivän aikana.
Live with it. Tai muuta omakotitaloon.