Taloyhtiön vara-avaimien säilytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Uutukainen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä myös yleisavain hallituksen pj:llä. Oli meilläkin silloin kun mies hoiti tuota hommaa. EI TULLUT MIELEENKÄÄN lähteä kenekään asunnolle urkkimaan. Lisäksi meidän avain on annettu seinänaapurille ja päinvastoin.

Voithan hommata vaikka turvalukon ja olla antamatta sitä avainta.

Jos joku käy meillä nuuskimassa niin tarpeekseen kyllä menee :laugh: Toivottavasti siivoaisi lähtiessään.

Kyllähän näillekin jonkin näköistä korvausta maksetaan, joiden hallussa avaimet ovat. Itse olisin ehdottomasti huoltoyhtiön kannalla, ettei väärinkäyttöä tapahtuisi. Tuskinpa avaimenhaltijoilta on rikosrekisteriä yms. tarkastettu. Käsittääkseni pelastuslaitoksen kanta on, että ovista mennään tarpeen tullen läpi. Voidaanhan avaimenhaltijan asuntoon murtautua ja viedä yleisavain, jos oikein huono tuuri kävisi.

"Poliisi ja vakuutusyhtiöt pitävät riskinä käytäntöä, jossa kaikki taloyhtiön ovet voi avata yhdellä avaimella. Yleisavainjärjestelmä on erittäin tavallinen kerrostaloyhtiöissä Suomessa.

Turun hiipparin tehtailemat asuntomurrot herättivätkin keskustelun yleisavaimen tarpeellisuudesta.

–?Yleisavain helpottaa kulkemista, mutta kuka sitä käyttää. Onko tällainen riski oikeasti tarpeellista ottaa taloyhtiöissä, sitä olisi todellakin syytä pohtia, toteaa turvallisuusasiantuntija Aku Pänkäläinen vakuutusyhtiöitä edustavasta Finanssialan keskusliitosta."

Mitä mä olen vuosien varrella katsellut huoltoyhtiössä tulevia ja meneviä huoltomiehentekeleitä, niin 90% naapureista tuntuisi luotettavimmilta kuin ne huoltomiehet. Aiemmin mulla oli koira, joka ei päästänyt tänne tuntemattomia sisään. Avaimen olisi voinut siis vaikka jättää oveen :D Nyt ei ole enää koiraa, mutta meillä on lähes aina joku kotona, joten jos joku tänne omine lupineen tulee, niin jää kyllä verekseltään kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28455646:
Mitä mä olen vuosien varrella katsellut huoltoyhtiössä tulevia ja meneviä huoltomiehentekeleitä, niin 90% naapureista tuntuisi luotettavimmilta kuin ne huoltomiehet. Aiemmin mulla oli koira, joka ei päästänyt tänne tuntemattomia sisään. Avaimen olisi voinut siis vaikka jättää oveen :D Nyt ei ole enää koiraa, mutta meillä on lähes aina joku kotona, joten jos joku tänne omine lupineen tulee, niin jää kyllä verekseltään kiinni.

Mulla on kans ihan maailmanhalaavin amerikanakitaneiti - tutuille

Taloyhtiöissä näin ei saa tehdä. Toki tulipalon sattuessa voidaan se ovi särkeäkin, mutta evakuointi pyritään kyllä ensin tekemään yleisavaimella. Samoin jos asuntoon tulee vesivahinko asukkaiden ollessa poissa, sinne asuntoon on päästävä heti se korjaamaan ja tarkistamaan tuhojen laajuus.

Kun asutaan yhdessä ja tiiviisti, niin se oma yksityisyys jää yleisen turvallisuuden jalkoihin.

Mikään läki ei määritä ditä että kaikkien asuntojen lukot pitää olla samassa sarjassa, lukon saa vaihtaa ja turvalukon laittaa eikä siitä tarvitse huoltoyhtiölle edes ilmoitusta laittaa.
Toki ykeisen edun mukaista esimerkiksi vesivahongon sattuessa että huoltoyhtiö pääsee asuntoon.

Yhteistyössä