Taloyhtiön leikkipaikoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Järki lähtee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Noniin. Soittelen maanantaina meidän isännöitsijälle, että kuinkahan pitkään menee, että saadaan nuo omat keinut käyttöön, ja esitän samalla toivomuksen, että jos saataisiin vauvakeinukin tuohon vielä. Sitten soittelen tuom toisen taloyhtiön isännöitsijälle, ihan vaan kysyäkseni, että näinkä en voi toimia siihen saakka kun omat keinut on saatu. Typerää ehkä, mutta eipä mulla muutakaan tekemistä oo.

periaatteessa kotarauhan suojaa ei taloyhtiötnauti,mutta mitäpäluulet jos tuo mmmelijota teidän keinuminen vavaa, soittaa poliisit ja ne sattuukin tulemaan paikalle. Mietippäs kumman ne komentaa pois, mummon huutelemasta parvekkeelta vaiko sinut lapsesi kera ;)
Kyllä se poliisi setä tai täti toteaa että asukkaalla joka talossa asuu on isompi valta päättä pihasta kuin satunnaisella ohikulkijalla ja täten kehoittaakin sinua lapsinesi postumaan ;)

No, veikkaanpa ettei poliiseilla ole aikaa, eikä kiinnostusta ottaa tälläistä tehtävää, varsinkaan kun mitään lakia ei rikota, jos siinä pihassa nätisti ollaan. Mutta kuten sanoin, kohteliaisuudesta jätetään nyt sitten menemättä. :)

periaatteessa kotarauhan suojaa ei taloyhtiötnauti,mutta mitäpäluulet jos tuo mmmelijota teidän keinuminen vavaa, soittaa poliisit ja ne sattuukin tulemaan paikalle. Mietippäs kumman ne komentaa pois, mummon huutelemasta parvekkeelta vaiko sinut lapsesi kera ;)
Kyllä se poliisi setä tai täti toteaa että asukkaalla joka talossa asuu on isompi valta päättä pihasta kuin satunnaisella ohikulkijalla ja täten kehoittaakin sinua lapsinesi postumaan ;)

Ei oo poliisilla valtaa ajaa tuollaisessa tilanteessa pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Järki lähtee;28518085:
No, veikkaanpa ettei poliiseilla ole aikaa, eikä kiinnostusta ottaa tälläistä tehtävää, varsinkaan kun mitään lakia ei rikota, jos siinä pihassa nätisti ollaan. Mutta kuten sanoin, kohteliaisuudesta jätetään nyt sitten menemättä. :)
totta, ei tule vartavasten paikalle mutta jos nyt lähistöllä sattuvat muutoin olemaan niin kyllä tulevat ;)

[QUOTE="jjj";28518094]Ei oo poliisilla valtaa ajaa tuollaisessa tilanteessa pois.[/QUOTE]

Valtaa ja valtaa, kumman luulet oikeasti että poliisi laittaa hiljaiseksi ;)
talossa asuvan ihmisen vaiko jonkun ulkopuolisen pihan käyttäjän.

(itse olen ollut joskus tuo ajettukun nimenomaan meidän pihallamme ei ollut leikkipaikka ja käytimme naapuripihan jka ei ollut yhteistä pihaa kuten jotkin sisäpihat)

Alkuperäinen kirjoittaja Järki lähtee;28518073:
Noniin. Soittelen maanantaina meidän isännöitsijälle, että kuinkahan pitkään menee, että saadaan nuo omat keinut käyttöön, ja esitän samalla toivomuksen, että jos saataisiin vauvakeinukin tuohon vielä. Sitten soittelen tuom toisen taloyhtiön isännöitsijälle, ihan vaan kysyäkseni, että näinkä en voi toimia siihen saakka kun omat keinut on saatu. Typerää ehkä, mutta eipä mulla muutakaan tekemistä oo.

Ei yhtään typerää mun mielestä. Jos tuosta on tullut häiritsevä ongelma niin parempi selvittää asia ja toimia sitten sen mukaan; joka jättää käymättä siellä tai sitten voi seuraavalla kertaa vastata tuolle mummolle että isännöitsijän mielestä ainakin saa käydä keinumassa.

Valtaa ja valtaa, kumman luulet oikeasti että poliisi laittaa hiljaiseksi ;)
talossa asuvan ihmisen vaiko jonkun ulkopuolisen pihan käyttäjän.

(itse olen ollut joskus tuo ajettukun nimenomaan meidän pihallamme ei ollut leikkipaikka ja käytimme naapuripihan jka ei ollut yhteistä pihaa kuten jotkin sisäpihat)

Tässä sinun tapauksessasi poliisi on toiminut vastoin lakia. Jos olet lapsen kanssa leikkimässä jossakin niin se ei ole rike mihin poliisin kuuluisi puuttua.

[QUOTE="vieras";28518020]Viimeisin mikä tulee mieleen on korvausvelvollisuus. Jos oma lapsi rikkoo vaatteensa niin ostan uudet. Ja tapaturmavakuutus on tietysti olemassa. Pakkoko on aina maksattaa kaikki muilla.[/QUOTE]

Ei varmaankaan pakko. Mutta kun puhutaan vähän isommista vahingoista kuin vaatteiden rikkoutuminen, niin siinä vaiheessa kiinnostaa sitä sinunkin vakuutusyhtiötäsi. Jos taloyhtiön katsotaan laiminlyöneen kunnossapitovelvollisuuttaan, niin sitä laskua voi muutama osakas maksaa pitkin hampain.

Alkuperäinen kirjoittaja Järki lähtee;28518073:

Miksi sulla pitäisi olla oikeus käyttää vieraan taloyhtiön keinuja, jos teidän omat on pois käytöstä? Leikkipaikatkin kuluu käytössä.

On juuri niin kuten tietoa löysitkin, ettei lain mukaan voida pakottaa poistumaan kerrostalon pihasta. Toisaalta, jos rikot siinä kyseisen taloyhtiön sääntöjä, onko sekään järkevää? Minusta yleisiin käytössääntöihin kuuluu, ettei vieraisiin pihoihin mennä kutsumatta leikkimään. Jos lapsen kaveri kutsuu, on jo eri asia. Jos lapsena itse olet leikkinyt kaverilauman kanssa eri pihoissa, silloin kutsujana on olleet ne vieraat lapset.

Samasta asiasta on kyse silloin, kun tontin laidassa on kyltti "Läpikulku kielletty, asuntoyhtiö sen ja sen yksityisaluetta". Taloyhtiöllä on oikeus kieltää naapureilta läpikulku tontin kautta, vaikka toisaalta lain voimaa tällä kiellolla ei ole.

En mä sanokaan, että mulla täytyisi olöa mitään erityisoikeuksia, mutta kuten tässäkin ketjussa jo tuli ilmi, on taloyhtiöilläkin eri tapoja toimia. Eli en menetä mitään soittamalla ja kysymällä.
Ja kun itse lapsena oltiin talojen leikkipaikoissa, harvemmin kukaan kavereisa asui siinä taloyhtiössä, jonka pihassa leikittiin. Kaverit olivat lähinnä samasta taloyhtiöstä, ja mentiin sitten toisaalle leikkimään.

[QUOTE="Vieras";28517725]No niinkuin varmasti tiedät niin taloyhtiön piha on yksityisaluetta. sä et simme saa ulkopuolisena mennä, varsinkin jos se jotakuta asukasta häiritsee. Menisitkö naapurin pihalle keinumaan jos se naapuri sattusi olemaan omakotitalo?[/QUOTE]

ei muuten oo yksityisaluetta. Taloyhtiön yleiset alueet (mm se leikkialue) eivät nauti kotirauhan suojaa joten niillä voi oleskella kuka tahansa. "yksityisalue" yms kylttejä ei tarvitse noudattaa.näin sanoo järjestyslaki.

ei muuten oo yksityisaluetta. Taloyhtiön yleiset alueet (mm se leikkialue) eivät nauti kotirauhan suojaa joten niillä voi oleskella kuka tahansa. "yksityisalue" yms kylttejä ei tarvitse noudattaa.näin sanoo järjestyslaki.

Koskahan tuo laki muuttuu, kun maalaisjärki näissäkin asioissa tuntuu kadonneen. Vai vietkö myös pyykit kuivumaan vieraan taloyhtiön pihaan, jos omassa pihassa ei ole tilaa tai ei satu narua olemaan? Vietkö roskat vieraaseen roskikseen? Jätätkö auton parkkiin vieraaseen pihaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Järki lähtee;28518288:
Ja kun itse lapsena oltiin talojen leikkipaikoissa, harvemmin kukaan kavereisa asui siinä taloyhtiössä, jonka pihassa leikittiin. Kaverit olivat lähinnä samasta taloyhtiöstä, ja mentiin sitten toisaalle leikkimään.

No lapset nyt ei tietysti välttämättä ymmärrä mitä saa ja mitä ei saa tehdä mutta itse ainakin opetan omille lapsille että muiden taloyhtiöiden pihoille ei mennä leikkimään.

[QUOTE="vieras";28518359]Koskahan tuo laki muuttuu, kun maalaisjärki näissäkin asioissa tuntuu kadonneen. Vai vietkö myös pyykit kuivumaan vieraan taloyhtiön pihaan, jos omassa pihassa ei ole tilaa tai ei satu narua olemaan? Vietkö roskat vieraaseen roskikseen? Jätätkö auton parkkiin vieraaseen pihaan?[/QUOTE]

Mitä sää mulle siitä räyhäät. Asun omakotitalossa eikä tarvi käyttää naapureitten pihoja. Mutta laissa nyt sattuu olemaan sellainen pykälä joka sanoo että taloyhtiöiden piha-alueet EIVÄT nauti samanlaista yksityisyyden suojaa kuten nauttii omakotitalojen pihat. Siellä voi oleskella kuka tahansa ja sieltä saa häätää pois vain jos aiheuttaa häiriötä (meluaa hiljaisuusajan jälkeen, sotkee tai rikkoo paikkoja yms). Eli jos se naapurin piltti keinuu nätisti keinussa ja istuskelee hiekkalaatikolla tekemässä hiekkakakkuja niin ei oo oikeutta ajaa pois. Vaikka pystyttäisit kieltokylttejä niin niitä ei kenenkään tarvi noudattaa. En minä sitä lakia ole säätänyt sillä lailla mutta niin se nyt vain on. Taloyhtiössä vain huoneistokohtaiset piha-alueet (eli jokaisen huoneiston oma henk koht piha-alue) on yksityisaluetta. JOs keinu on sinun huoneiston henk koht alueella niin siihen ei saa tulla mut jos se on yhtiön yhteisellä piha-alueella niin lain mukaan se on kaikkien käytettävissä.

Yhteistyössä