Eikö olekin vähän omituista, ettei lapset saa pelata pallopelejä taloyhtiön pihassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toisen omistuksessa oleva tontti on yksityisaluetta. Jos perhe Möttönen omistaa omakotitalon, johon kuuluu 1200 neliön tontti, on se tontti Möttösten yksityisaluetta, johon ei ole vierailla asiaa. Jos asunto-osakeyhtiö Kotipiha omistaa 3 kerrostaloa, joihin kuuluu 5000 neliön tontti (tai vaikka ovat tontin haltijoita vuokrasopimuksen perusteella) on se tontti asunto-osakeyhtiö Kotpipihan yksityisaluetta.

Ei voi olla kovin vaikea asia ymmärtää.

Tämän taloyhtiön talot ovat kaupungin vuokratontilla vaikka asunnot siis ovatkin omistusasuntoja.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Toisen omistuksessa oleva tontti on yksityisaluetta. Jos perhe Möttönen omistaa omakotitalon, johon kuuluu 1200 neliön tontti, on se tontti Möttösten yksityisaluetta, johon ei ole vierailla asiaa. Jos asunto-osakeyhtiö Kotipiha omistaa 3 kerrostaloa, joihin kuuluu 5000 neliön tontti (tai vaikka ovat tontin haltijoita vuokrasopimuksen perusteella) on se tontti asunto-osakeyhtiö Kotpipihan yksityisaluetta.

Ei voi olla kovin vaikea asia ymmärtää.

Tämän taloyhtiön talot ovat kaupungin vuokratontilla vaikka asunnot siis ovatkin omistusasuntoja.

Tontin vuokralaisia siis ja se on yksityisaluetta.

Vaikka se tontti olisikin kaupungilta vuokralla, niin ne keinut, hiekkalaatikot yms eivät ole vaan ne ovat taloyhtiön omaisuutta.

Mutta tuohon pallopeliin.... meillä ainakin on taloyhtiössä pallopelit pihoilla kielletty. Siihen on useita syitä ja yksi tärkeimmistä on turvallisuus. Samalla alueella, missä on keinut, on myös lasten hiekkalaatikot. Keinupehviksessä se pallo voi lentää hyvinkin kovalla voimalla keinujan jalasta jonkun hiekkalaatikolla leikkivän teletapin naamaan. Toinen on se, että pallo voi osua ikkunoihin ja tai autoihin. Se, että kyseessä olisi pehmeä pallo, ei tilannetta muuta yhtään miksikään. Syystä, ettei kenelläkään taloyhtiössä ole mahdollisuutta pitää mitään vahtia keinujen vieressä ja tarkistaa kunkin pallon pehmeys. Sitäpaitsi pehmeäkin pallo voi sattua jotain pientä, jos pallo naaman osuu. Siksi kaikki pallopelit on kiellettyjä, mutta tuossa vähän matkan päässä on kyllä urheilukenttä, jossa voi pallopelejä harrastaa.

Mitä taas tulee lasten kavereihin, niin meillä pätee sama sääntö kuin aikuistenkin kavereihin. Eli kyllä, pihassa saa olla, jos on jonkun taloyhtiön asukkaan vieraana. Lastenkaan ei siis tarvitse olla sisällä leikkimässä vaan voivat olla hyvin pihallakin.

Jaa, kyllä mä olen ajatellut, että se kerrostaloalueen piha on vähän niinkuin yksityisaluetta.
Se on meidän piha. Ei sinne kenen vaan tarvitse tulla päiväänsä vietäämään.
Ihan niinkuin omakotitalossa asujilla on omansa enkä minä sinne mene päivääni viettämään.
Sen sijaan lasten kavereita en ajaisi pois. Ne ovat vieraita.
Ei meilläkään saa keinuissa pelata palloa. En tiedä miksi.

Meillä juuri parasta aikaa meneillään pihatalkoot ja pieni rivariyhtiö kyseessä. läksin sieltä pois kun eivät lapset saaneet leikkiä siellä missä aikuiset oli elikkä otin sitten 4-vuotiaan mukaan kun ei saanut potkulautailla siellä ja tultiin kotiin että riepoo toi yks akka tässä rivarissa kun määrää mitä toisten lapset saa tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Jalkapallo on ollut kielletty monta vuotta, mutta nyt ei saa enää pelata polttopalloa eikä kiikkupolttopalloa. 2v varmaan haluais pallolla leikkiä pihassa kun ei viitsi kerrostaloasunnossakaan sisällä pallolla leikkiä, mutta kun ei saa. On myös omituista ettei pihassa saa leikkiä muut kuin oman pihan lapset, voiko muka taloyhtiön hallitus päättää tällaisenkin asian? Meillä käy lapsen luokkakaveri usein kylässä, sisälläkö heidän pitää leikkiä? Meidän pihasta on hallituksen jäsen käynyt komentamassa vieraat lapset pois. Minkähän takia tähän taloyhtiöön on ylipäätään saanut muuttaa lapsiperheitä kun lapsia inhotaan niin paljon...

no varmaan lasten kaverit sun lasten seurassa leikkiä teidän taloyhtiön pihalla. mut on varmaan säännöissä tarkoitettu että muut kuin taloyhtiön asukkaiden lapset eivät saa yksikseen pihalla leikkiä. Vai olisiko sinusta kiva että "ulkopuoliset lapset" kävis hajottamassa leikkipaikkoja teidän taloyhtiön pihassa?

Kerrostalojen ja rivitalojen pihat OVAT YKSITYISALUETTA. Sinne ei ulkopuolisilla ole oikeutta mennä omin luvin.

Tämän kun kaikki muistaisivat!

Ei minua nyt häiritse jos tonne pihalle joskus tulee joku satunnainen kulkija vaikkapa grillikatokseen istumaan, mutta se, että pihalle tulee 20 lasta naapuritaloyhtiöstä meidän pihalle, ja kiusaa meidän taloyhtiön lapsia, niin se on se, mitä en siedä ja siksi olen ajanutkin heitä välillä pois.

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Kerrostalojen ja rivitalojen pihat OVAT YKSITYISALUETTA. Sinne ei ulkopuolisilla ole oikeutta mennä omin luvin.

Ei minua nyt häiritse jos tonne pihalle joskus tulee joku satunnainen kulkija vaikkapa grillikatokseen istumaan, mutta se, että pihalle tulee 20 lasta naapuritaloyhtiöstä meidän pihalle, ja kiusaa meidän taloyhtiön lapsia, niin se on se, mitä en siedä ja siksi olen ajanutkin heitä välillä pois.

Kyllä minua ottaa suunnattomasti päähän, kun ulkopuoliset käyttävät meidän taloyhtiömme pihaa kuin yleistä aluetta.

PITÄISIKÖHÄN SITÄ RUVETA ITSEKIN OIKAISEMAAN OMAKOTITALOPIHOJEN LÄPI!

Pallokiellon ymmärrän jos ei ole sille tarkotettua kenttää ja sen ymmärrän että vieraat lapset häädetään pois jos eivät leiki talonväen kanssa mutta sitä en ymmärrä jos ne häädetään silloinkin jos leikkivät talon lasten kanssa :headwall:

Ja sille kuka kirjotti että naapurin mummo varotellu ettei muksu saa mennä nurmikolle kun oppii kävelemään niin taatusti menisin itse piknikille sinne nurmikolle viltteineni ja pienen purtavan kanssa kera lapsen :D ja jos kyseinen mummo tulis paikalle niin kysyisin että maistuuko viileä mehu että liity seuraan ;) ja päivittelisin päivän ihanuutta ja sitä että ompas mukava kun on näin ihana viettää päivää ulkosalla :D

Alkuperäinen kirjoittaja JoosepinÄiti:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Jalkapallo on ollut kielletty monta vuotta, mutta nyt ei saa enää pelata polttopalloa eikä kiikkupolttopalloa. 2v varmaan haluais pallolla leikkiä pihassa kun ei viitsi kerrostaloasunnossakaan sisällä pallolla leikkiä, mutta kun ei saa. On myös omituista ettei pihassa saa leikkiä muut kuin oman pihan lapset, voiko muka taloyhtiön hallitus päättää tällaisenkin asian? Meillä käy lapsen luokkakaveri usein kylässä, sisälläkö heidän pitää leikkiä? Meidän pihasta on hallituksen jäsen käynyt komentamassa vieraat lapset pois. Minkähän takia tähän taloyhtiöön on ylipäätään saanut muuttaa lapsiperheitä kun lapsia inhotaan niin paljon...

no varmaan lasten kaverit sun lasten seurassa leikkiä teidän taloyhtiön pihalla. mut on varmaan säännöissä tarkoitettu että muut kuin taloyhtiön asukkaiden lapset eivät saa yksikseen pihalla leikkiä. Vai olisiko sinusta kiva että "ulkopuoliset lapset" kävis hajottamassa leikkipaikkoja teidän taloyhtiön pihassa?

Sen mä ymmärrän, että jos meidän taloyhtiön lapsia ei ole pihassa leikkimässä vaan siellä on pari vierasta lasta kahdestaan jostain toisesta pihasta niin ne ajetaan pois. Mut nyt on parikin kertaa lyhyen ajan sisään käynyt niin, että tämän taloyhtiön lapset on olleet pihalla leikkimässä kirkonrottaa tms. ja naapuritalosta ollut pari lasta leikissä mukana, nämä vieraat on komennettu pois vaikka ovat ihan meidän talojen lasten kavereita.

Kyllä minua ottaa suunnattomasti päähän, kun ulkopuoliset käyttävät meidän taloyhtiömme pihaa kuin yleistä aluetta.

Ihmiset ei tajua, että yksityisalue se kerrostalon pihakin on ihan siinä missä omakotitalojenkin. :/

Meillä on tässä rivarin naapurissa ok-talo. Talon lapset käyvät suvereenisti leikkimässä meidän pihassa ja oikaisevat nurtsien poikki kuin omalla tontillaan. Mutta annas olla jos meidän taloyhtiöstä lapset poikkeavat heidän pihalleen, jo on tuo stanan käkikello välittömästi valittamassa. Menee hiljaiseksi kun pyydetään, ettei heidän lapsensa sitten myöskään kävisi tässä pihalla ja muistaisivat koko perhe kulkea tuolta tien kautta kyläilemään. Ja vielä muistutetaan, että tytöt eivät talvisin laskisi pulkalla päin tuota meidän takapihan aitaa päin.

Ärsyttävä akka.

Sen mä ymmärrän, että jos meidän taloyhtiön lapsia ei ole pihassa leikkimässä vaan siellä on pari vierasta lasta kahdestaan jostain toisesta pihasta niin ne ajetaan pois. Mut nyt on parikin kertaa lyhyen ajan sisään käynyt niin, että tämän taloyhtiön lapset on olleet pihalla leikkimässä kirkonrottaa tms. ja naapuritalosta ollut pari lasta leikissä mukana, nämä vieraat on komennettu pois vaikka ovat ihan meidän talojen lasten kavereita.
Tunteekohan nämä naapurit teidän taloyhtiön lapset? Itse olen huomannut sen, että vaikka tässä taloyhtiössä olenkin asunut jo kohta 17 vuotta, en tunne juuri yhtään taloyhtiön lasta. Kun omat eivät ole enää leikki-ikäisiä, ei tule tuossa pihallakaan oltua. Just tervehdin uusia asukkaita ja selvisi, että he ovat asuneet jo yli vuoden tässä talossa :ashamed: Mä tunnen tämän taloyhtiön lapsista ulkonäöltä vain kaksi ja lapsia tässä taloyhtiössä on varmaan ainakin 40.

Kyttäysmuistoja kuvin
14. 5. 2004

"Pihapiirissämme suurinta meteliä pitävät tietenkin lapset. Varsinkin hiekkalaatikolla meteli saattaa yltyä kovemmaksi kuin Raatteen tiellä aikoinaan.

"Hallituksen kokouksessa huomasimme, että lastensa hiekkalaatikkoleikkejä valvovat vanhemmat useimmiten istuivat laatikon reunapuilla, jotka tietenkin kuluvat asiaankuulumattomasta käytöstä. Päätimmekin yhteistuumin ottaa hiekkalaatikon laidat pois, jolloin vanhemmat joutuvat seisten odottamaan lapsiaan, ja koskapa nykynuorison kunto on mitä on, niin keskimääräinen hiekkalaatikolla leikkimisen aika on vähentynyt 27:stä minuutista parhaimmillaan jopa 14:ään minuuttiin (keskiarvona siis). Suosittelen muillekin samoista ongelmista kärsiville."

Tää sopi niin hyvin tähän aiheeseen :D

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Voi hitsi kun siihen ei tullu se kuva mukaan :/ mut naapurikyttääjät.net on niin hulvaton sivusto :D
Tässäpä kuva
kyttaysmuisto49.jpg

Joo kivasti on hiekkalaatikon reunat poistettu. Mut noi plien kieltämiset on sitä NIMBY meininkiä, kiva et lapset harrastaa mutta ei mun takapihalla :/ ei oo kivoja paikkoja asuu :/

Mut noi plien kieltämiset on sitä NIMBY meininkiä, kiva et lapset harrastaa mutta ei mun takapihalla :/ ei oo kivoja paikkoja asuu :/
Totta, mutta mä voin jo kuvitella sitä älämölöä, mikä nousee, jos se pallo osuu jonkun taaperon naamaan. Sitten yhteen ääneen taivastellaan, miksi leikkipaikalla saa harrastaa vaarallisia lajeja ja ollaan suurinpiirtein valmiita lynkkaamaan ne "kauhukakarat", jotka niitä pallopelejä pelaa. Minusta on ihan järkevää, että pallopelit on piha-alueella kielletty, kun kerran niistä voi olla vaaraa pienemmille.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mut noi plien kieltämiset on sitä NIMBY meininkiä, kiva et lapset harrastaa mutta ei mun takapihalla :/ ei oo kivoja paikkoja asuu :/
Totta, mutta mä voin jo kuvitella sitä älämölöä, mikä nousee, jos se pallo osuu jonkun taaperon naamaan. Sitten yhteen ääneen taivastellaan, miksi leikkipaikalla saa harrastaa vaarallisia lajeja ja ollaan suurinpiirtein valmiita lynkkaamaan ne "kauhukakarat", jotka niitä pallopelejä pelaa. Minusta on ihan järkevää, että pallopelit on piha-alueella kielletty, kun kerran niistä voi olla vaaraa pienemmille.

Niino joo mutta joku toinen taapero voi lyödä sun taaperoa lapiolla päähän siinä pihalla, hiekkiksella ;)

Niino joo mutta joku toinen taapero voi lyödä sun taaperoa lapiolla päähän siinä pihalla, hiekkiksella ;)
Toki, mutta pikkasen eri asia kuin saada jonkun 8 veen potkaisema pallo naamaansa. Junnu sai about 6 veenä jalkapallotreeneissä ja voin vaan kuvitella, miltä jostain pari vuotiaasta tuntuisi saada samanlainen tärsky keskelle pläsiä.

Yhteistyössä