Talousasiat päin "honkia" (mies)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Noora
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Noora

Vieras
Joo, tällästä että ollaan monta vuotta asuttu avona, niin rankkaa kun mä joudun huolehtiin kaikki talousasiat...siis laskut, eräpäivät, yllensäkin kaikki paperiasiat mitä voi ollakaan huushollissa! On omat- , että yhteiset- että miehen-asiat huolehdittavana :( Mua ottaa päähän kun joka kuukausi on vähintäänkin sanaharkkaa että mitä laskui saa maksaa, mitä ei vielä, mitäs siirretään jne.
Toi vuokrahan se tärkein ois, mut nekin venyy, venyy ja venyy miehen takii, ja hän on vähän sellanen "hälläväliä" just lasklujen ja papruasioiden suhteen muutenkin ainaollu...
Ja se ottaa päähän että meil oon tärkeys-arvojärjestys vissiin eri koska miehen mielestä TÄRKEINTÄ on PYSTYÄ OSTAA melkein mitä vain RUOKII, ja sit on ajoneuvojen osat, ja sit vasta muut laskut/menot jos jää!
Täs vastakin oli tappeluu että kauppaan vaiko puhelinlaskuumme, niin mä pidin silläkertaa pääni todella tiukkana ja ne vimpparahat meni silläkertaa puhelinlaskuun, joka ollu aina mun nimissä.
No kun mun mielest tärkein on vuokra, sit puhelinlasku, sähkölasku, lyhennykset, jne. ja toki ruokaan sit sopivasti, mut järjellä pitäs aatella siis. Ja meilkun on aina ollut kaikki vähätkin rahat yhteisii, eli sen rahoil eletään kummal on.. Niin ja viel sekin painaa että joku vuosi sit otettiin mun nimissä lainoja vaikka kuinka, koska miehel ei ollu luottoo ja hän metelöi että mun on alettava hankkii jostain enempi rahaa, koska hän ei enää eräältä sukulaiseltaan saa mitään, joka siis ennen auttoi tiukas paikas..
No nythän niitä siis vain multa karhuttu! ja osa mennyt jo vaikka kuinka pitkälle, että vaikka kuinka tein maksusopimuksia ja yritin lyhentää niitä, oli ihan pakko luovuttaa :(
nytki taitaa löytyy kaapist ruokaa joka ehtiny vanheta ku mies ostanu eikä oo sit syönykään,argg.. Ja aina mä saan joka euron laskee et jos haluisin harvoin vaik meikkii ostaa...

Milt tää vaikuttaa?Onks muiden miehet yhtä tumpeloita talousasioiden kans?

Joo, en kauheasti jaksaisi tuollaista katsella. Mitäs jos alat pitää ihan kirjanpitoa siitä, mihin menee minkäkin verran rahaa? Mies ei ilmeisesti hahmota pätkän vertaa, että mitkä teillä ovat ne pakolliset kk-menot (vuokra, sähkö jne.) ja paljonko menee ruokaan noin keskimäärin ja paljonko sitten jää muihin menoihin. Kyllä säästöönkin pitäisi saada jotain, pahan päivän varalle. YHTÄÄN LUOTTOA ET SEN KANSSA ENÄÄ OTA! Älä pilaa omia luottotietojasi tuollaisen pallopään takia.

Kerää kaikki kuitit ja pidä kirjaa menoista muutaman kuukauden ajalta. Katso Marttojen sivuilta hyviä budjettipohjia: http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/rahat/talouden_suunnittelu/

Sitten perustatte vaikka yhteisen taloustilin, jolle HETI rahaa tullessa laitetaan tarvittava märää rahaa vuokraan jne. pakollisiin menoihin. Itse asiassa vuokrat ja muut voisi laittaa SUORAVELOITUKSEEN, niin ei ole mahdollisuutta laskun maksamatta jättämiseen.

Sun kannattais nyt tehdä selvä ero omiin ja miehesi rahoihin. Irtisanot ne miehesi laskut (puhelin yms) ja hän saa ne sitten itse hoitaa. Laitatte muut laskut molempien nimille, tai vastaavasti esim. vuokra sun nimille ja miehesi hoitaa sähköt yms.

Miehesi luulee, että teillä on enemmän rahaa kun onkaan, jos sä kerta aina joudut hoitamaan ne laskut. Loppuu häneltäkin autonosien ostelu, kun huomaa ettei tilillänsä olekkaan rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Muuttaisin pois.en katselis enää päiväkään.
Tollasta kakaraa en nurkissani jaksaisi en todellakaan!

ja kaikki mitä oot ottanut miehelle omissa nimissäs IRTISANO,KATKAISET IHAN MITÄ VAIN ETTÄ ET MENE ENEMPÄÄ SUOHON!

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Eroa hyvä ihminen.

Munhan on pakko oottaa et ne velat vanhenee tai äkkirikastun että pääsen muuttaa poijes, kun vaikka olen yrittäny pistää just pahalle päivälle muutaman kympin kuussa, niin mies löytänyt mun kätköt ja tuhlannu ne sit hätään vedoten ruokaan, lääkkeisiinsä tmv.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eroa hyvä ihminen.

Munhan on pakko oottaa et ne velat vanhenee tai äkkirikastun että pääsen muuttaa poijes, kun vaikka olen yrittäny pistää just pahalle päivälle muutaman kympin kuussa, niin mies löytänyt mun kätköt ja tuhlannu ne sit hätään vedoten ruokaan, lääkkeisiinsä tmv.

Perusta sellainen tili, johon ei miehellä ole käyttöoikeutta, eikä siltä voi nostaa kortilla rahaa! Minulla on sellainen tili (siis omissa nimissäni, ei korttia) ja siirrän sinne joka kuukausi palkastani 150-200 e. Kun ne ottaa heti pois käytöstä, niin eivät kulu, vaan jäävät säästöön. Se muutama kymmenenkin euroa/kk on hyvä, tärkeintä että tulee säästörutiini ja tietää, että sitten kun on ihan oikea tarve, on jonkin verran jemmassa.

Meillä on kanssa sillälailla eää minä hoidan kaikki raha-asiat ja muut paperihommat. Lasken menoja ja tuloja. Mies ei oikeestaan tiedä niistä mitään.

Mut mies kyl ymmärtää et laskut pitää maksaa.. Ja osaa kituuttaa ruuassa.

Kyl muaki aina välillä ärsyttää kun mä joudun aina kaikki laskut hoitaa ja mies ei osaa laittaa postissa tulleita lasuja ees maksettavien pinoon vaan ne menee jonnekki lehtikasan alle.

exä oli tuollainen.. omat rahat kylläkin, mutta luottotiedot meni sen äijän vuoksi, tyhmä minä :/

Maksoin oman osuuden vuokrasta aina, sitten selvisi että mies ei ollut melkein puoleen vuoteen maksanu omaa osaansa!

no kuukausi siitä niin lähdin lätkimään ihan muista syistä,,,

mutta hommaa AIKUINEN mies, ok? Sulla menee tuossa omat luottotiedot. Ja helpompi olla yksin kun ei tarvi muiden takia ressata, varsinkaan jostakin rahasta .

Eroa hyvä ihminen.

Älä kätke niitä rahoja kotio vaan omalle tilille johon VAIN sulla on käyttöoikeus. Otat sen eri pankkiin kun teiän yhteinen tili, ja ilmotat ettet halua paperitiliotetta kotio vaan ainoostaan sähkösen. Ohjaa omat rahas tälle tilille, josta voit sit siirtää yhteiselle talousrahat, siis sun osuuden.

Ei sun tarvi pilata elämääs siks että miehes haluaa pilata omansa. Maksa laskut heti kun ne saapuu (jos siellä on katetta), niin että ne on maksettuna ennen kun rahat on tuhlattu.

Ja ennenkaikkea: varaa aika velkaneuvontaan jo tänään. Sen tehtyäs ala miettiä huolella oisko sun sittenkin helpompi olla itekses. Muuttoon, takuuvuokraan ym. saat kyllä tukea sossusta jos tarvii, niin pääset jaloilles.

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Eroa hyvä ihminen.

Älä kätke niitä rahoja kotio vaan omalle tilille johon VAIN sulla on käyttöoikeus. Otat sen eri pankkiin kun teiän yhteinen tili, ja ilmotat ettet halua paperitiliotetta kotio vaan ainoostaan sähkösen. Ohjaa omat rahas tälle tilille, josta voit sit siirtää yhteiselle talousrahat, siis sun osuuden.

Ei sun tarvi pilata elämääs siks että miehes haluaa pilata omansa. Maksa laskut heti kun ne saapuu (jos siellä on katetta), niin että ne on maksettuna ennen kun rahat on tuhlattu.

Ja ennenkaikkea: varaa aika velkaneuvontaan jo tänään. Sen tehtyäs ala miettiä huolella oisko sun sittenkin helpompi olla itekses. Muuttoon, takuuvuokraan ym. saat kyllä tukea sossusta jos tarvii, niin pääset jaloilles.

Noloo kait, mutta meil ei oo yhteistä tiliä... Mies nostelee mun kortil mun tililtä ja todella harvoin on toistepäin! kun mies se joka siel kaupas pääsee helpommin käymään.. Jos sjoksu oon maksanu salaa omalta tililtäni laskuaj, mies huutaa miltei että miten me nyt eletään ja saadaan ruokaa ja löpöö autoon kun tuhlasit kaikki laskuihin! ja niin vielä että myöhäistä mennä mihkään velkaneuvojille...

Noloo kait, mutta meil ei oo yhteistä tiliä... Mies nostelee mun kortil mun tililtä ja todella harvoin on toistepäin! kun mies se joka siel kaupas pääsee helpommin käymään.. Jos sjoksu oon maksanu salaa omalta tililtäni laskuaj, mies huutaa miltei että miten me nyt eletään ja saadaan ruokaa ja löpöö autoon kun tuhlasit kaikki laskuihin! ja niin vielä että myöhäistä mennä mihkään velkaneuvojille...

Ilmoita pankkiin, että tarvitset uuden kortin/tunnusluvut, ETKÄ ANNA NIITÄ MIEHEN KÄYTTÖÖN! Sanot, että olet kyllästynyt elämään rahahuolien keskellä, eikä miehellä ole mitään oikeutta räpeltää sinun pankkikorttiasi. Ja ihan oikeasti, PIDÄ KIRJAA MENOISTA 2-3 kk:n ajan, otat sieltä Marttojen sivuilta budjettipohjat ja alat naputella. Sitten kun on mustaa valkoisella, on sinunkin helpompi perustella ja näyttää miehelle, mihin rahanne kuluvat ja mihin niiden pitäisi oikeasti mennä.

Velkaneuvontaan ei ole myöhäistä mennä, sieltä saat vähintään lisäpontta sanomisiisi. Siellä voit jutella lainajärjestelyistä sun muista ja VARMISTAA OMAN SELUSTASI.

Teillä on yhteinen perhe ja yhteinen talous, mutta kyllä sinullakin on vastuu siitä, ettei perheenne velkaannu järjettömästi ja molemmilta vanhemmilta mene luottotiedot ihan vituralleen! Siksi on täysin perusteltua tehdä pesäeroa tilienne välille, tehdä budjetti (se kuukausiseuranta pohjaksi!) ja lyödä lukkoon käyttö- ja pakkomenorahat. Piste.

Kuten moni on sanonutkin, irtisano kaikki ylimääräinen, laita miehen puhelin sen nimiin ja saa huolehtia itse sitten omat menonsa. Avaa säästötili omiin nimiisi ja siirrä sinne aina välillä rahaa. Jakakaa menot: sopikaa, että maksatte vuokran puoliksi (riippuu tietysti tuloistanne ja menoistanne, mutta jos suurinpiirtein onnistuu.. tai niin että sovitte kuitenkin paljonko kumpikin maksaa). Jos vaikka vakuutus ja sähkö ovat samansuuruisia, siirrät toisen miehesi nimiin. ÄLÄ anna miehesi tehdä sinulle yhtään velkaa tai jättää SINUN laskujasi maksamatta.

Äläkä anna miehellesi korttiasi. Vaihda vaikka tunnuslukukin. Mitään velvollisuutta sulla ei ole tuollaiseen, ei todellakaan tarvitse maksella autonosia yms. jos ei rahaa todellakaan ole liikaa!! Selitä tämä miehelleskin. Laskut maksetaan ensin, sitten katsotaan mitä jää ja sillä ostetaan ruokaa sekä pakolliset bensat.

Yleensä puolustan yhteisiä rahoja, mutta teillä on selvästi tilanne, jossa käytetään rahaa ihan eri tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja M:
EIKÖ SE OO VÄÄRIN SALATA RAHAT TOISELTA HYVÄT NAISET?

Ei, jos toinen luultavasti käyttäisi ne sellaiseen, mihin ei oo varaa. Ihan sama onko kyseessä mies vai nainen, mutta järki puuttuu tuosta hommasta. Silloin pitää pistää hommalle stoppi ja jakaa rahat mun ja sun rahoihin.

Yhteistyössä