tolle edelliselle.. kyl se satanen on kuitenkin mahdollista. Vaikkakin nyt on raaka-aineiden hinnat nousseet et tosi kova projekti se ois. kaikki suvut eivät ole ahdasmielisiä, ollaan oikeesti innokkaita auttamaan. Ja sit ite ollaan myös vastaavasti toisella talkoissa kun toinen tarvii apua. Se pätee meilläpäin. On oikeesti hyvä jos vielä löytyy niin epäitsekkäitä ihmisiä, et viitsitään auttaa toisia.. Jotakin tapoja meidän olis ihan hyvä säilyttää noilta vanhoilta sukupolvilta, vaik ajan hermoilla ollaankin. Yks sellanen on toi toisten auttaminen. Tietty talkoolaisilla ei taloansa saa teettää yksistään, mut kyl sitä pitää pystyä pyytämään tarpeentullen. Ja mun mielestä sillä periaatteella pitää rakentaminen aloittaa et itse rakennan / teetän työmiehillä. Mut sit jos tarve on, joskus voi pyytää apua.
Mä ainakin annan mieheni mennä monien ystävien, tuttavien ja jopa työkavereiden raksalle apuun kun ja jos tarvetta on.Ei siihen kenenkään perhe-elämä, saati parisuhde kaadu. Jos kaatuu, niin heikolla perustalle on tehty!
Meil ei enää vertailukelpoinen rakennusurakka kun tosiaan nyt hinnat ovat huomattavasti kalliimmat, mut silloin kaksi vuotta sitten oli ihan vertailtavissa aikaansa.
Meil talopaketista tehtiin, jossa sisävilla, ulkovuori , peltikattokin laitettiin itse. Muuttamaaan päästiin puolenvuoden kuluttua kun talopaketti oli tullut. Mies oli noin 5 tuntia illassa talolla, päivätöiden jälkeen. Nyt kaikki tallirakennus ja pihakin valmiina, myös talo 2 kertaan maalattu, terassit tehty jne. ja 135e menny tontteineen ja liittymineen kaikkineen. perustustyöt halpa tehdä pellolle ja kunalistekniikka tontin rajalle. Löytyy halvempaa ja kallimpaa ratkaisua, sen mukaan mikä on nähty tärkeäksi.
Me emme nähneet kovin tärkeiksi mm. tapetteja, et ois laadukasta, koska lapsia talossa, ne joudutaan oikeesti lapsiperheissä vaihtamaan jonkun ajan kuluttua, jos haluaa et seinät siistin näköiset.Ei pestävätkään kestä kun niitä usein joutuu pyyhkimään. Sit laminaatista. Meil on laminaatti, ja ihan ollaan tykätty. Ei oo halvinta , mut ei kalleintakaaan. Lattialämmitys on ja oikeaoppisesti kun pitää puhtaana, ei meillä ainakaan saumat pullistele. Pistäisin edelleen lattiaan jos rakentaisin. Makuja on yhtä monta kuin on rakentajaa. Toiselle älyttömän hyvä, toiselle vihoviimeinen ratkaisu. Sopuisaa rakennusaikaa kaikille! Sopu sijaaa antaa! =)