Talopaketista rakentaneet.

meillä
meillä talopaketti kastellilta 48000, marraskuussa -06 toimitus. kastellin puolelta tuli tuulensuojalevyt ja yksi kerros villaa seiniin ja aluskate asennettuna, oli siis tuossa hinnassa. nyt ollaan sisäkatot asennettu, tapeteita ollaan alottamassa pääsiäisenä. lopullinen hinta talolle tulee noin 100000e. meillä oli helpot perustukset ja kaikki paitsi sähkötyöt tehty itse.

juu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.04.2007 klo 15:39 meillä kirjoitti:
meillä talopaketti kastellilta 48000, marraskuussa -06 toimitus. kastellin puolelta tuli tuulensuojalevyt ja yksi kerros villaa seiniin ja aluskate asennettuna, oli siis tuossa hinnassa. nyt ollaan sisäkatot asennettu, tapeteita ollaan alottamassa pääsiäisenä. lopullinen hinta talolle tulee noin 100000e. meillä oli helpot perustukset ja kaikki paitsi sähkötyöt tehty itse.
Ja pahanilmanlintu lentää... Tuollainen budjetti on sitten ÄÄÄRIMMÄISEN vaikea toteuttaa. Normaali rakentaja saa kertoa talopaketin hinnan 3-4:llä.
Tuliko tuossa Kastellin paketissa muuten tarvikkeita, esim. yläpohjan eristykset, kattotiilet, sisäeristeet, cyprokit, ulkoseinälaudat ym?

Cornelia
Meillä myös Kastelli ja hinnaksi tuli n. talopaketin hinta 53000 x 3. Siinä on kyllä sitten myös piha mukana. Kaikki muu tehtiin itse paitsi sähkö, lvi-, laatoitus-ja muuraustyöt. Tontti on vuokratontti.

meillä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.04.2007 klo 09:23 juu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.04.2007 klo 15:39 meillä kirjoitti:
Ja pahanilmanlintu lentää... Tuollainen budjetti on sitten ÄÄÄRIMMÄISEN vaikea toteuttaa. Normaali rakentaja saa kertoa talopaketin hinnan 3-4:llä.
Tuliko tuossa Kastellin paketissa muuten tarvikkeita, esim. yläpohjan eristykset, kattotiilet, sisäeristeet, cyprokit, ulkoseinälaudat ym?
nää kaikki kuulu meidän toimitukseen, ymmärtääkseni ne kuuluu kastellin normaalitoimitukseen jollei itse haluu jättää niitä pois

ja asuinpinta-ala on 150m2, kokonaisp-a on 175m2

Mielenkiinnolla
Tuollaiseen budjettiin emme aikoinaan päässet mitenkään vaikka miten laskimme. Onko mukanaa keittiöt, kodinhoitohuoneen yms huoneiden kalusteet? Entä sisustustarvikkeet tapetit kaakeli ja lattiamateriaalit?

Aika hauskaa.Meillä kun pelkkä talopaketti maksoi tuon päälle 100.000?.Talon kokonaishinnaksi tulee 220.000?, mutta liv-ja sähkötöitä ei tarvinnut teettää ulkopuolisilla vaan tekijät löytyi suvusta.

Minustakin tuo 100.000? kuulostaa kyllä aika uskomattomalta, eli mitähän tuohon on sitten kuitenkaan loppujen lopuksi laskettu.

meillä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.04.2007 klo 12:36 vieras kirjoitti:
Aika hauskaa.Meillä kun pelkkä talopaketti maksoi tuon päälle 100.000?.Talon kokonaishinnaksi tulee 220.000?, mutta liv-ja sähkötöitä ei tarvinnut teettää ulkopuolisilla vaan tekijät löytyi suvusta.

Minustakin tuo 100.000? kuulostaa kyllä aika uskomattomalta, eli mitähän tuohon on sitten kuitenkaan loppujen lopuksi laskettu.
[/quote

no enempää ei tähän saatu menemään, että sitä on turha nyt enempää täällä ihmetellä. samalla mä voin ihmetellä miten voi saada menemään jonku 200 000e talon rakentamiseen...

ja tuo summa pitää siis kaikki perustusista pintamateriaaleihin ja kaapistoihin sisällään =)

en usko
Iseasiassa tuo 100000 on alan ammattilaisten mielestäkin sula mahdottomuus, sehän tekee n. 600?/neliö. Vaikkei olisi tonttiakaan, niin tuon kokoisen talon tarvikkeisiinkin jo uppoaa 100000?. Tai noh, maksaahan ne Älvsbytkin ton verran.

meillä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.04.2007 klo 17:42 en usko kirjoitti:
Iseasiassa tuo 100000 on alan ammattilaisten mielestäkin sula mahdottomuus, sehän tekee n. 600?/neliö. Vaikkei olisi tonttiakaan, niin tuon kokoisen talon tarvikkeisiinkin jo uppoaa 100000?. Tai noh, maksaahan ne Älvsbytkin ton verran.
tonttia ei oo tossa summassa, lue ap:n kysymys.

ja antakaa nyt olla jo, meillä ei menny enempää, eikä kiinnosta mitä ne ammattilaiset sanoo :LOL:

mihin tarvikkisiin menee 100 000e?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.04.2007 klo 17:42 en usko kirjoitti:

Alan ammattilainen en ole,mutta tuohon 100 000e en usko minäkään.
Siis kokonaishintana.

riippuu siis paljolti mitä talolta haluaa....

meillä kastellin paketti lämmitys valmiina-asennus...
kokonaisuudessaan siis 185 000 menee tässä mukana tontti (15000)
talo 135 neliöö
autotalli 72 neliöö (ei siis mikään koppi)

ulkopuolisella teetetty
--paalutus
--perustus
--iv-työt
--seinien tasoitus/lattianhionta
--julkisivulaudoitus
--laatoitustyöt (ei vielä aloitettu)

talopaketti maksoi 52 000 eli tuo kerrottuna noin kolmella.... meillä tilannetta helpotti tuo sähkötöiden ja lv-töiden pienenpi hinta.... muuten ei tuolla summalla oltais pärjätty.

sisustus materiaaleja on valittu sen mukaan mikä omaa silmää miellyttää... ei kaikkein halvinta mutta ei kaikkein kalleintakaan....

kiitos vastauksistanne. helpotti kovasti. Me ollaan nyt kilpailuttamassa talo firmoja. Jukkatalon hinta pomsahti liian korkeaksi pienillä muutoksilla. Mutta kuulemma Plania talot tekee taloja ihan kohtuu hintaan omien halujen mukaan....sieltä kysytään ens viikolla asiaa.
Olisi hyvä että saisi talopaketin noin 60t?:lla....kun meille tulee kellari sinne yhden kerroksisen talon alle, mihin tulee autotalli ja varastotilaa, + muutamat makakrit, mutta ne voi tehdä sitetn joskus. Kuhan vaan saa ton yläkerran valmiiksi.

Mutta kiitos tosissaan vastauksistanne.
Ja ei kinastella millä summalla muut on rakentaneet, se on jokaisen oma asia ;)

no juu
Cukkikselle: Tarkoituksena oli varmaan hieman realisoida tilannetta. Se, että yksi saa 100000?:lla talon, ei tarkoita sitä, että te saisitte. Käytännössä kannattaa budjetoida talopaketti x4 ja olla onnellinen, jos ei tarvitse niin paljoa lainaa ottaa. Esimerkiksi perustustyöt voivat olla kahdella eri rakentajalla aivan eri luokkaa. Toinen tekee hiekkamaahan parilla tonnilla, toisella maksaa paalutuksineen tai räjäytyksineen 30000?.

juu en mä nyt yhen hintaa vaan kuuntelekkaan ja kyllä minullakin on joku mutu tuntuma paljonko menee rahaa talopaketin lisäksi. Kuhan tässä vaan kyselin paljonkos tällä kansalla on mennyt.

meille pohjien teko ei maksa muuta kuin paalutukset...itse pystytään kaivamaan ja ajamaan maat pois jne....

kuhan nyt vaan löytyisi sellanen kohtuu hintanen talopaketti...kun haluan tietyn mallisen L-malli.

piti vielä lisätä ... siis jäi juttu hiukan kesken ko palsta tökki eli meillä ollaan valittu materiaaleja sen mukaan mikä miellyttää...

keittiön/khh:n kalusteet tulee puustellilta...... (10v takuu ja toimitus sisään kannettuna ja koottuna helpottaa stressiä...)

laminaatiksi lattiaan ei valittu halvinta 5.90e neliö kun on tullut tutuilta juuri rakentaneilta kokemuksia että ei kestä normi kotikäytössä muutamaa suotta kauemmin kauniina.....

seinät pää sääntöisesti maalia kun ei osuvia tapetteja tuntunut löytyvän....

laatat tulevat osaksi pukkilalta osa italialaista tilaustavaraa.... mutta ei kalleimmasta päästä....

toki tulee halvempaakin sisustusta vaatehuoneisiin suunnitelmissa ikean säilytys järjestelmiä.... (vielä suunnittelu asteella)

Jaajaa
Mä en kyllä ole koskaan ymmärtänyt miksi kaikki laittaa laminaattia lattioihinsa. Se on niin kylmänkalsea materiaali ettei mikään. Edes koira ei ole peruste, korkki kestää kyllä koiran kynnet. Ja tästä on sitten liki kymmenen vuoden kokemus lähipiirissä.

Perusmateriaalejen ja hieman laadukkaampien hintaero on niin pieni että tuskin kukaan siksi jättää laittamatta mitään mikä miellyttää. Eriasia on sitten nää marmorikuvioiset kuuden euron laatat jota kukaan tuskin haluaakaan seinälleen......

hokkuspokkus
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2007 klo 16:16 Jaajaa kirjoitti:
Mä en kyllä ole koskaan ymmärtänyt miksi kaikki laittaa laminaattia lattioihinsa. Se on niin kylmänkalsea materiaali ettei mikään.

Lattialämmitys kun on keksitty. Eipä laminaatti silloin kylmä ole.

Laminaattia
Lattialämmitys on keksitty.....Katos kun en tuota hokannut :LOL:
Edelleen se on kylmä materiaali, mä en moista lattiaani laittaisi. Onhan se "kiva" kun on kuosia jos jonkinlaista ja kestääkin 30v....Joo, filmikuvia lattiaan lisää vaan. Kivasti kopiseekin kävellessä, on niin kotoista että =)

Satunnainen kävijä
Olen tuosta laminaatista ihan samaa mieltä. Kun kerralla uhraa vähän enemmän rahaa saa kauniin ja laadukkaan parketin. Meillä edellisestä asunnosta laminaatista huonot kokemukset, vaikkei myöskään tuolta halvimmsta päästä olleet.. YHdellä tutulla uusi talo jossa lattialämmitys, laminaatti nousee saumakohdista rumasti ylös. Että miettikääpä vielä uudelleen.

Rakentaja myös
Mietin aika usein kun ihmiset kyselee ja vertailee noita hintoja, paljon talo tuli naapurilla maksamaan, mitä maksaa meillä yms. Tiedätte varmaan, että nuo hinnat ovat aika huonosti vertailtavissa. Jos ihan oikeasti päättää valita lähes kaiken halivimman mukaan, jo perustuksista lähtien, on selvää, että halvemmalla saa. Usein pohjatöissä on jo niin paljon eroja, kuten joku taisi mainitakin.

Olen huomannut, että nykyään talopaketeissa on suunniteltu ihan äärettömän pienet keittiöt. Tarkoitan kaapistojen määrää. Ja vaikka sitä äkkisestään saattaisi ajatella, että eihän nyt muutama kaappi lisää tee vielä juuri mitään, mutta kyllä niistä pienistä hinnan korotuksista kertyy aika paljon.

Myös Rakentaja
Totta höpiset keittiöiden suhteen. Toki niissäkin omat materiaali valinnat vaikuttaa todella paljon hintaan. Toisaalta jos osaa tinkimisen jalon taidon ( oikeasti todella harva taitaa sen..) niin hintaa saa hilattua alas paljonkin.
Nuo pohjatyöt oli käsittääkseni sen kaikken vaikeimmin arvoitava työ. Ennen kaivuutöiden aloitusta on vaikeaa arvioida mitä pinnan alta löytyy. Meilläkkin oli tiedossa että kallio tulee vastaan, mutta missä sen pinta menee, onko sileä jne, sitä ei tiedä. Ja siinäpä se meidän budjetti sitten ylittyikin vaatimattomat 10 000 euroa :kieh:
Onneksi muilla valinnoilla pystyy jonkin verran paikkaamaan tuota ylitystä ja onneksemme meillä on suhteita suuntaan jos toiseenkin joita pystymme hyödyntämään =)
Muuten olen sitä mieltä että kun rakennetaan niin mielummin laitan kunnon materiaalit ja maksan niistä hieman enemmän, kuin halvat ja huonot jotka saa sitten parin vuoden päästä vaihtaa :)

Rakentaja myös
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2007 klo 14:37 Myös Rakentaja kirjoitti:
Muuten olen sitä mieltä että kun rakennetaan niin mielummin laitan kunnon materiaalit ja maksan niistä hieman enemmän, kuin halvat ja huonot jotka saa sitten parin vuoden päästä vaihtaa :)
Samaa mieltä. Monilla tuttavilla rakentamisen tarkoitus tuntuu olevan se, että tehdään kaikki mahdollisimman halvalla. Itse halusimme tehdä meille kodin, jossa asutaan pitkään. Tietysti jouduimme ottamaan enemmän lainaa, mutta nyt on ihanaa kun on "unelmien koti".

Olisimme voineet säästää esimerkiksi tuhansia euroja jo pelkässä leivinuunissa, mutta halusimme uunin, joka olisi tehokas ( ulkonäön lisäksi) ja ehkä näin ollen säästöä syntyy lämmityskustannuksissa.

pohdintaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2007 klo 14:37 Myös Rakentaja kirjoitti:
Juuri tuosta niitä budjetin ylityksiä ihmisille tuleekin. Laitetaan nyt hyvää, kun kerran itselle rakennetaan.. Jos lattiapinta-alaa on 150m2 ja laminaatti maksaa 15?/neliö ja parketti 30?/neliö, on hinta-ero 2250?, kaakelia tulee helposti 50m2, jos hintaero on kympin, tulee taas 500? lisää. Pieniähän noi summat on, mutta kun niitä tulee useita puhutaan jo kymmenien tuhansien ylityksistä budjetissa. Runko ja perustusvaiheessa kun niitä säästöjä ei materiaalivalinnoilla pysty tekemään... pistetään aluskatteeksi rakennusmuovi kun se on halvempaa kuin aluskate tai pistetään vaan 50mm eristettä lattian, eikä 150mm, niin päästään halvemmalla.
Ja eihän kenenkään ulkopuolisen sitä tarvitse ymmärtääkään. Itse kun katsoo sitä edullisempaa valintaa, pitää olla valmis miettimään, "mielummin tuo laminaatti kuin vuosi kauemmin lainanmaksua". Jos tuohon ei ole valmis, kannattaa valita se kallimpi ratkaisu. Ja laminaatti on noissa nyt vaan esimerkki, tilalle voi laittaa sanat tapetti/kaakeli/wc-pytty/lavuaari/hanat/keittiökalusteet/kodinkoneet jne. Joillekin se laminaattikin saattaa olla se paras vaihtoehto.

Myös rakentaja
Toki kukin taplaa tyylillään ja tekee säästöt siellä missä näkee ne tarpeelliseksi tehtävän. Itse en kuitenkaan tekisi sitä esimerkiksi lattiassa joka joutuu kuitenkin kohtuu suurelle rasitukselle. Täytyy myös miettiä mikä on eri materiaalien elinkaari eikä tuijottaa pelkkää hintaa.

Meillä tätä asiaa mietittiin jo ennenkuin alettiin rakentamaan lähinnä niin että kumpikin tinki omista menoistaan ja laitettiin säästöön enemmän rahaa. Nyt säästössä on mukava summa kasvamassa korkoa ja ei tarvitse miettiä saanko sen haluamani parketin/laatan/tapetin. Eikä myöskään laina aika kasva =)

Meillä se suurin säästö kuitenkin tehtiin neliöissä, "vaatimattomat" 120 neliötä on syntymässä kahdelle (toivonmukaan kolmelle...) hengelle. Nykytrendihän suosii suuria taloja, kuten ylläkin mainittiin tuo 150 neliön parketti. Me katsottiin riittäväksi nuo neliöt, toki jollekkin toiselle nuo voi olla tarpettoman pienet.

Yhteistyössä