Talonrakentamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "haaveilija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"haaveilija"

Vieras
Onko kenelläkään kokemusta sellaisesta, että olisit itse suunnitellut talon pohjapiirustukset sekä julkisivukuvat ja toimittanut ne sitten jollekin talotehtaalle?

Mieheni on rakennuspiirtäjä ja voisi kuvat piirtää. Mutta alkaako mikään talotehdas tekemään taloa omien kuvien perusteella? Haluaisimme talon vesikattoon asti rakennettuna...

Kertokaapa kokemuksia!

Juu. Mie raapustin kuvat ihan itte kasaan ja anoppi vetäs nimen alle. Sitten vaan raksalupia hakemaan. Rakennekuvat piirrätin ihan ulkopuolisella insinöörillä, kun tuo anoppi on vain arkkitehti. Mutta mitä sitten tehdään, jos ei satu omaamaan arkkitehtiä anoppinaan, niin sitten mennään arkkitehtitoimistoon niiden omien kuvien kanssa. Siellä sitten setä/täti sanoo, että tuo kannattais tehdä noin ja tähän vaihtaa tämä, jotta mökistä tulisi parampi/halvempi. Ja sitten hän piirtää ne kuvat puhtaaksi ja homma jatkuu eteenpäin meidän kaltaisella tavalla.

No kyllähän talotehtaat tekee omien kuvien perusteella. Joskus joutuu vaan muokkaamaan niitä niiden tehtaiden juttuihin sopiviksi. Ja jos ottaa jonkun kastellin, jukka-talon tai jonkun niin nehän tekee siellä ne lopulliset piirustukset kuitenkin.

Niin just. No eipäs sitte muuta ku piirustusten tekoon ja viemään ehdotuksia eri tehtaille. Aattelin vaan ettei me ihan nolata itteä ku mennään omien kuvien kans, että tämmönen me nyt haluttais.. :D

Pohjiahan ne varmasti helposti muuttaakin, jos muuten talo löytyy mallistosta. Meidän talon mallia ei löydy valmiista kuvastosta, mutta jospa ne semmoiseenkin sitten pystyy!

Miksi se talo pitää ostaa jostain tehtaasta? Miksette rakenna/rakennuta pitkästä tavarasta? Ei tarvitse tyytyä talotehtaan tahtoon ja tekniikkaan, vaan tehdä juuri sitä mitä itse haluaa. Ammattimies pystyttää talon rungon kuukaudessa parissa, rakennuspiirtäjäaviomies tupla-ajassa.

Ei "pakettimyyjät" lähde tekemään todellakaan "muottejaan" yksittäisen talon takia!! Kyllä tuollainen lähtalo rakennetaan "pitkästä tavarasta" eikä mistään elementeistä.

Tämä just, kun tulee niin erilaista kommenttia asiasta.. Osaa sanoo että onnistuu ja osa taas että ei tietenkään. Tuleekohan kalliimmaksi, jos rakennuttaa jollakin? Itselläkin olisi taitoa, muttei haluta tehdä sitä ihan kokonaan, sillä se veisi liian paljon omia voimia. Mutta tosiaan vesikatto valmiiksi haluaisimme talon ja sitten tehdä itse loput. Ja tietenkin pohjatyöt/perustukset tekisimme itse.

Kyllä meillä oli omat piirustukset mukana kun käytiin kysymässä tarjouksia, ja käytiin melkein jokaisessa talotehtaassa. Meillä oli arkkitehdin piirtämä talo jonka talotehdas olisi toimittanut. Ja kyllä kaikki olisi siihen pystyneet ja siihen ryhtyneet.

Tämä just, kun tulee niin erilaista kommenttia asiasta.. Osaa sanoo että onnistuu ja osa taas että ei tietenkään. Tuleekohan kalliimmaksi, jos rakennuttaa jollakin? Itselläkin olisi taitoa, muttei haluta tehdä sitä ihan kokonaan, sillä se veisi liian paljon omia voimia. Mutta tosiaan vesikatto valmiiksi haluaisimme talon ja sitten tehdä itse loput. Ja tietenkin pohjatyöt/perustukset tekisimme itse.

Ehdottomasti kannattaa kysyä tarjouksia kaikilta. Veikkaisin kuitenkin, että pienemmän rakennusfirman porukka pystyttää halvemmalla kuin isomman talotehtaan. Pienen firman huono puoli on, että tarvitsee tuntea joko itse porukka tai kuulla luotettavlata taholta hyvät suositukset rakennusporukasta. Mutta tarjouksia kannattaa kysyä aina ja kilpailuttaa mahollisimman pitkälle.

Kyllä meillä oli omat piirustukset mukana kun käytiin kysymässä tarjouksia, ja käytiin melkein jokaisessa talotehtaassa. Meillä oli arkkitehdin piirtämä talo jonka talotehdas olisi toimittanut. Ja kyllä kaikki olisi siihen pystyneet ja siihen ryhtyneet.

Kyllähän he toki moiseen pystyvät, mikäli halua (lue: rahantarvetta) on riittävästi. Mutta tenkkapoo voi tulla hinnan kohdalla. Oman mielenmukaan talotehtaalta tilattu talon kun sattuu tulemaan aika paljon halvemmaksi kuin heidän omasta mallistosta valittu talon, josta sitten siirretään paria seinää ja valitaan oman mielen mukainen erkkeri.

Ja totuushan on edelleen, että talo kuin talo tulee halvemmaksi pitkästä tehtynä, tekipä sen sitten itse tai rakennuttaa ulkopuolisella.

[QUOTE="mä";22074641]Ei "pakettimyyjät" lähde tekemään todellakaan "muottejaan" yksittäisen talon takia!! Kyllä tuollainen lähtalo rakennetaan "pitkästä tavarasta" eikä mistään elementeistä.[/QUOTE]

me kilpailutettiin täysin oman suunnitelman mukaan 6 talofirmaa ja kaikille kävi tehdä omien suunnitelmien pohjalta. erittäin valmiita siihen olivat. kuulemma juuri kukaan ei nykyään ota valmiista mallistosta. kilpailutettiin jetta-talo, kannus, hartmankoti, lappli, herrala-talot ja rautia. Osa olisi tullut elementteinä ja osa paikanpäällä kasattuna ja samanlaisen olisivat kaikki saaneet tehtyä, joissain ikkunan ulkopuolisiisa koristelistoissa olisi ollut pientä eroa keskenään mutta muuten hyvin samanlaisiin olisivat kaikki kyenneet. me otettiin jetta.

Mä en tiedä muista talotoimittajista, mutta sen tiedän varmaksi, että Kastellilta saatte just semmoisen talopaketin kun haluatte. Ja ihan sillä tekniikalla ja tahdolla kuin vain mielitte ;). Sieltä tulee siis määrämittaan leikattu "pitkä tavara" tontille ja pystytyksen saa haluamaansa pisteeseen saakka. Tai voi myös pystyttää toki kokonaan itse jos haluaa. Meille tuli juurikin tuohon vedeltä suojaan- vaiheeseen. Kattotiilet mies halusi asentaa itse.

En tiedä kumpi tulee halvemmaksi, rakennuttaminen pitkästä tavarasta vai esim. Kastellilta tilattuna. Tuskin niissä mitään ihan valtavaa hintaeroa on, vaikkakin todennäköisesti pitkästä rakentaminen tulee halvemmaksi. Toisaalta, isoon talofirmaan voi luottaa, kun taas raksaporukoita on loistavia, huonoja ja erittäin huonoja. Riskipeliä siis.

Yhteistyössä