talonrakennus edessä, vinkkejä materiaalivalintoihin ja kokemuksia "mitä ei ainakaan"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suunnittelija :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä ei ainakaan - älä yritä tasoittaa kipsilevyseiniä itse lastan ja nauhojen kanssa. Siinä kohdassa on paikka jolloin kannattaa maksaa ammattilaiselle seinien ylitasoituksesta.

Meillä paklailtiin itse, ja harmittaa ihan älyttömästi aina kun valo tulee tietystä suunnasta ja ikioma "kädenjälki" näkyy kaikille.

totta. myös sisustussuunnittelu kannattaa teettää ammattilaisella

Alkuperäinen kirjoittaja H-E-P-P-U-L-I:
Ei tummaa laminaattia keittiöön! Kaikki näkyy lattiassa. Erinomainen ratkaisu on ollut vaatehuone eteisessä, siellä on ollut hyvä säilyttää rattaat ja kaikki urheiluvälineet.

hyvä idea, vaatehuone eteiseen!

Mitä ei ainakaan - älä yritä tasoittaa kipsilevyseiniä itse lastan ja nauhojen kanssa. Siinä kohdassa on paikka jolloin kannattaa maksaa ammattilaiselle seinien ylitasoituksesta.

Meillä paklailtiin itse, ja harmittaa ihan älyttömästi aina kun valo tulee tietystä suunnasta ja ikioma "kädenjälki" näkyy kaikille.

Tai sitten ei...
Meillä minä tein tuon homman (ilman mitään kokemusta) ja olin tarkka siinä, hyvä jälki tuli, ja mies oli sitä mieltä että ammattilaisen jälki ei olis parempaa. Ukkoni on kirvesmies ja nähnyt miten sielä työmailla asioita tehdään. Riippuu tekijästä tietty, mut omaa tekee usein huolellisemmin ku toisen.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:

Tai sitten ei...
Meillä minä tein tuon homman (ilman mitään kokemusta) ja olin tarkka siinä, hyvä jälki tuli, ja mies oli sitä mieltä että ammattilaisen jälki ei olis parempaa. Ukkoni on kirvesmies ja nähnyt miten sielä työmailla asioita tehdään. Riippuu tekijästä tietty, mut omaa tekee usein huolellisemmin ku toisen.

Riippuu varmaan siitäkin aikooko tapetoida vai maalata seinät. Meillä seinät on maalipinnalla, ja se on aika armoton tuon jäljen suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja NO:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
onko talopaketti vai? mikä? Minkälainen tontti?

2-tasoinen talo, tontti loivassa rinteessä

millanen talo; puu? kenen talotoimittajan?

millaisia tarpeita teillä on taloon. Onko lapsia?

Eikai talon ulkovuorauksella tai toimittajalla ole merkitystä jos kysyin vinkkejä lähinnä sisutukseen ja pintamateriaaleihin ja muihin pieniin ratkaisuihin? :)
No joo, tillitalo tulee.

Lapsia tulee olemaan varmaan 2, tällähetkellä yksi vauva.

Alkuperäinen kirjoittaja as if:
Itse en laittais laattaa muualle kuin tuulikaappiin, kodinhoitohuoneeseen ja pesutiloihin.
Tehkää riittävästi säilytystilaa, meillä esim. on tällä hetkellä 3 vaatehuonetta+ jokaisessa mh:ssa komeroita, mutta lisääkin vois olla.
Ei vessanpyttyä (pää )kylpyhuoneeseen.
Jos mahdollista niin kulku pesutiloihin muuten kuin khh:n kautta.
Kaksikerroksisessa kannattaa hyödyntää rappusten alla oleva tila, esim. umpinaiset rappuset ja ovellinen vh/komero alle.

Miksi ei vessanpyttyä pääkylpyhuoneeseen? Mikä siinä on niin paha juttu nykyään? Ei näytä hienolta kalliilta kylpylältä vaan kodilta? :o

Meillä ainakin pienill lapsilla tulee aina vessahätä kun saunotaan. Eipä olisi kiva alkaa kuivailemaan itseään joka välissä ja juoksuttamaan lapsia muualle pissalle.

-Kodinhoitohuoneen ulko-ovenviereen runsaasti tilaa ulkovaatteille, kengille ym, jos kuljette sitä kautta ulkoilemaan.

-Mieti tila pyykkien kuivaustelineelle

-Lattialaatta saumat tummilla väreillä, niin ei näy heti kaikki lika.

-Mieti pohjapiirustukseen huonekalujen paikkoja ja sen mukaan suunnittelet pistorasioiden paikat. Muista tässä kohtaa jouluvalot, niin tulee pistorasiat oikeisiin paikkoihin ikkunoita :)
Meillä ruokapöydän päässä lattialla pistorasia, siihen saa kivasti leivänpaahtimen, kun joskus vieraille tarjotaan leipiä, niin saa siitä itse paahtaa.

-Lastenhuoneisiin lasikuitua tai muuta maalattavissa olevaa tapettia. Tai pelkkä maali seinään. Helposti maalattavissa kaikki piirustukset ym sotkut seinistä.

-Jos tulee painavia seinähyllyjä tai tauluja, niin erikoiskovaa levyä seinään. Tai sitten siihen kohtaan vaakakoolaus, niin saa hyllyn pysymään seinässä.

-Katso jostakin kaupoissa myytävien perus verhojen pituudet. Yleensä 220 ja 250cm, niin sitten asentaa verhotangot näiden mukaan, niin ei tarvitse lyhennellä verhoja :)

Alkuperäinen kirjoittaja :
Itse en laittais laattaa muualle kuin tuulikaappiin, kodinhoitohuoneeseen ja pesutiloihin.
Tehkää riittävästi säilytystilaa, meillä esim. on tällä hetkellä 3 vaatehuonetta+ jokaisessa mh:ssa komeroita, mutta lisääkin vois olla.
Kaksikerroksisessa kannattaa hyödyntää rappusten alla oleva tila, esim. umpinaiset rappuset ja ovellinen vh/komero alle.

Miksi ei vessanpyttyä pääkylpyhuoneeseen? Mikä siinä on niin paha juttu nykyään? Ei näytä hienolta kalliilta kylpylältä vaan kodilta? :o

Meillä ainakin pienill lapsilla tulee aina vessahätä kun saunotaan. Eipä olisi kiva alkaa kuivailemaan itseään joka välissä ja juoksuttamaan lapsia muualle pissalle.

Se vessa voi olla siinä heti vieressä välisenällä ja ovelle eristettynä, niin isommalla porukalla se vessa ei ole koko ajan varattu kun joku on kylpemässä, vaan vessaa voi käyttää koko ajan muutkin.

Meillä ainakin tuo wc-pytty pesuhuoneessa on hyvä juttu. Lapset pääsevät siihen helposti ulkoakin vessaan.
Muutenkin se pytty on lasten käytössä ja päävessa pysyy siistinä kauemmin.
Myöskin ph- pytty helppo siivota, kun voi suihkuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Samoin useampaan, kuin yhteen kerrokseen.

Miksi?

Lasten takia.

Jos pitää laittaa päikkäreille, niin saa omaa rauhaa.

Vielä tärkeämpänä se, kun tulee teini ikä. Haluan silti hipsiä alushoususillani vessaan, vaikka olisi teini kavereineen istumassa...

Alkuperäinen kirjoittaja tt:

Se vessa voi olla siinä heti vieressä välisenällä ja ovelle eristettynä, niin isommalla porukalla se vessa ei ole koko ajan varattu kun joku on kylpemässä, vaan vessaa voi käyttää koko ajan muutkin.

No kyllähän fiksut ihmiset rakentaa erillisen vessan myös? Useimmissa valmistaloissa on jopa 2 erillistä vessaa :)

No kyllähän fiksut ihmiset rakentaa erillisen vessan myös? Useimmissa valmistaloissa on jopa 2 erillistä vessaa :)

Useimmissa taloissa vielä nykyäänkin on yksi erillinen vessa ja se toinen on juurikin siellä kylpyhuoneessa.

Useimmissa taloissa vielä nykyäänkin on yksi erillinen vessa ja se toinen on juurikin siellä kylpyhuoneessa.

Mutta eihän silloin ole kuitenkaan kaikki vessat varattuina jos yksi on pesulla, vaan on erillinen vessa kuitenkin käytettävissä. Harvemmin kukaan kuitenkaan niin mahdottoman kauan pesulla lotraa, että se kovasti häiritsisi muun perhjeen vessakäyntejä? Jos näin on, kannattaa alkaa tosissaan miettimään omaa vedenkulutustaan ja sen vaikutuksia ympäristöön.

Mutta eihän silloin ole kuitenkaan kaikki vessat varattuina jos yksi on pesulla, vaan on erillinen vessa kuitenkin käytettävissä. Harvemmin kukaan kuitenkaan niin mahdottoman kauan pesulla lotraa, että se kovasti häiritsisi muun perhjeen vessakäyntejä? Jos näin on, kannattaa alkaa tosissaan miettimään omaa vedenkulutustaan ja sen vaikutuksia ympäristöön.

Minä puhuinkin isosta perheestä. Toimiihan se kun on kyse kolmilapsisesta perheestä jossa lapset on alle kouluikäisiä, mutta kun lapset alkaa olla teini-iässä ja suihkussa käydään kuka aamulla kuka illalla ja usein on lisäksi kavereita tai sukulaisia käymässä eli porukkaa on paljon. Oishan se mukava päästä vessaan, kun mies on suihkussa ja teini-ikäinen vessassa ja toinen jo odottaa vuoroaan.

puupintaa ei kannata sisustuksessa käyttää jos ei siitä tykkää sellaisenaan. ja maalattavaksi sitä ei kannata asentaa, vuosien saatossa puu kärsii siitä kun maali estää puuta "hengittämästä". Tosin nykyiset maalit on toki parempia mitä ennen ollu, mutta kuitenkin..

Ei laattalattiaa keittiöön eikä laminaattia minnekään. Tarpeeksi isot makuuhuoneet. Ei liikaa trendejä sisustukseen, näyttää jo vuoden päästä tyhmältä esim. nyt muotia mustavalkoinen keittiö.

Minä puhuinkin isosta perheestä. Toimiihan se kun on kyse kolmilapsisesta perheestä jossa lapset on alle kouluikäisiä, mutta kun lapset alkaa olla teini-iässä ja suihkussa käydään kuka aamulla kuka illalla ja usein on lisäksi kavereita tai sukulaisia käymässä eli porukkaa on paljon. Oishan se mukava päästä vessaan, kun mies on suihkussa ja teini-ikäinen vessassa ja toinen jo odottaa vuoroaan.

Silloin onkin tärkeämpää, että vessoja on tarpeeksi, ei sillä sattuuko yksi pytyistä olemaan pääkylpyhuoneessa tai ei.

Yhteistyössä