talonrakennus edessä, vinkkejä materiaalivalintoihin ja kokemuksia "mitä ei ainakaan"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suunnittelija :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suunnittelija :)

Vieras
Niin siis meillä alkaa olla talonrakennus alkutaipaleella ja itse olen jo pitkään miettinyt pintamateriaaleja, sisustusta ja muita "pieniä ratkaisuja" :)

Olis kiva kuulla kokemuksia mihin valintoihin olet ollut ehdottoman tyytyväinen (lapsi ja kissa perheessä etenkin) ja mitä olit valinnut toisin, miten muuttanut?
Ja ihan arjen toimintojen kannalta mitkä ovat menneet nappiin ja mitkä metsään, keittiön ja kodinhoitohuoneen kaappi, pöytätila ja muita vinkkejä.

Niistä "virhevalinnoita" taitaa useimmiten olla apua muille tai itselle jatkossa jos pääsee vielä vaikuttamaan kodin muutoksiin ;)

Kannattaa kerätä leikekirjaan kivoja ideoita lehdistä ym. ja kirjotella niitä muutenkin ylös, ei sitten unohdu. Muista merkata ylös myös kauppa mistä kyseisen tuotteen saa.

Mitä ei ainakaan..hmm. pahasanoa kun meillä kaikki pienemmät jutut menny ihan nappiin, pohjassa sit enemmän probleemaa, mut sehän teillä varmaan on jo suunniteltu!
Vinkiksi annan kuitenkin, että KILPAILUTA, säästät sillä aika pitkän pennin, nimimerkillä itse en sitä tehnyt ja nyt harmittaa! ;)

Alkuperäinen kirjoittaja nnnn:
Alkuperäinen kirjoittaja ruttis harmaana:
No älä ainakaan laita keittiöön kivilattiaa.

Miksi???? Meillä kivilattia ja todella hyvin palvellut!

Mä en omasta mielestäni edes ole kovin rähmäkäpälä, mutta siihen kivilattiaan kun osuu jotain (inkivääripurkki, juomalasi tms.), niin lasinsiuja on jumalauta kuussa asti.. Siksi.

Itse en laittais laattaa muualle kuin tuulikaappiin, kodinhoitohuoneeseen ja pesutiloihin.
Tehkää riittävästi säilytystilaa, meillä esim. on tällä hetkellä 3 vaatehuonetta+ jokaisessa mh:ssa komeroita, mutta lisääkin vois olla.
Ei vessanpyttyä (pää )kylpyhuoneeseen.
Jos mahdollista niin kulku pesutiloihin muuten kuin khh:n kautta.
Kaksikerroksisessa kannattaa hyödyntää rappusten alla oleva tila, esim. umpinaiset rappuset ja ovellinen vh/komero alle.

Alkuperäinen kirjoittaja mimmi:

Jaa, mä taas tykkään kun meillä on tässä uudessa kodissa kivilattia keittiössä ja eteisessä.

Meillä oli vanhassa kodissa keittiössä kivilattia enkä oikein tykännyt, toisaaltaan ihan kivan näköinen mutta ei yhtään kodikas, lisäksi kaikki mikä tippui vahingossa lattialle hajosi satavarmasti ja laattasaumojen puhdistus oli v****maista hommaa.

Alkuperäinen kirjoittaja suunnittelija :):
Niin siis meillä alkaa olla talonrakennus alkutaipaleella ja itse olen jo pitkään miettinyt pintamateriaaleja, sisustusta ja muita "pieniä ratkaisuja" :)

Olis kiva kuulla kokemuksia mihin valintoihin olet ollut ehdottoman tyytyväinen (lapsi ja kissa perheessä etenkin) ja mitä olit valinnut toisin, miten muuttanut?
Ja ihan arjen toimintojen kannalta mitkä ovat menneet nappiin ja mitkä metsään, keittiön ja kodinhoitohuoneen kaappi, pöytätila ja muita vinkkejä.

Niistä "virhevalinnoita" taitaa useimmiten olla apua muille tai itselle jatkossa jos pääsee vielä vaikuttamaan kodin muutoksiin ;)

tehkää oljista, eikun risuista, eikun kivistä niin ei Sepe puhalla nurin ja syö teitä

Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:

Mä en omasta mielestäni edes ole kovin rähmäkäpälä, mutta siihen kivilattiaan kun osuu jotain (inkivääripurkki, juomalasi tms.), niin lasinsiuja on jumalauta kuussa asti.. Siksi.

:)

Alkuperäinen kirjoittaja as if:
Alkuperäinen kirjoittaja mimmi:

Jaa, mä taas tykkään kun meillä on tässä uudessa kodissa kivilattia keittiössä ja eteisessä.

Meillä oli vanhassa kodissa keittiössä kivilattia enkä oikein tykännyt, toisaaltaan ihan kivan näköinen mutta ei yhtään kodikas, lisäksi kaikki mikä tippui vahingossa lattialle hajosi satavarmasti ja laattasaumojen puhdistus oli v****maista hommaa.

meillä on saumoissa sellanen likaa hylkivä aine saumoissa joten ei hätää!!

Kaikki ei ole rähmäkäpälöitä joten älä ap ton vuoksi ole laittamatta kivilattiaa- :D:D:D

Suunnittele sisustukset ihan alusta loppuun, koko värimaailma. Ei niinkuin me tehtiin että päätetään vain että sen huoneen seinä tulee sen ja sen väriseksi, muusta sisustuksesta (verhot, kalusteet ym) ei vielä haisuakaan. Sen tuloksena on nyt yhet tapetit jo valmiina, jota en halua sinne kuitenkaan laittaa. Maaliakin ostettiin, mutta nyt haluankin maalata eri värillä. No, se maali käytetään toiseen huoneeseen ja tapettia laitetaan vessaan, et siinä mielessä ei hirveästi lopulta hukkaan mene, mutta tosiaan kannattaa miettiä kunnolla ja ostaa ne maalit/tapetit vasta sitte ku oikeesti myös laittaa ne seinään. Hätäisiä ratkaisuja ei kannata tehdä missään asiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Suunnittele sisustukset ihan alusta loppuun, koko värimaailma. Ei niinkuin me tehtiin että päätetään vain että sen huoneen seinä tulee sen ja sen väriseksi, muusta sisustuksesta (verhot, kalusteet ym) ei vielä haisuakaan. Sen tuloksena on nyt yhet tapetit jo valmiina, jota en halua sinne kuitenkaan laittaa. Maaliakin ostettiin, mutta nyt haluankin maalata eri värillä. No, se maali käytetään toiseen huoneeseen ja tapettia laitetaan vessaan, et siinä mielessä ei hirveästi lopulta hukkaan mene, mutta tosiaan kannattaa miettiä kunnolla ja ostaa ne maalit/tapetit vasta sitte ku oikeesti myös laittaa ne seinään. Hätäisiä ratkaisuja ei kannata tehdä missään asiassa.

Tai toinen vaihtoehto jättää kaikki seinät alkuun valkoisiksi, sit kun olette jonkin aikaa asuneet ja näette miten valo tulee sisään, minne kalusteet asettuu yms yms niin pikkuhiljaa maalatte/tapetoitte jos siltä tuntuu.

Alkuperäinen kirjoittaja juups:

Kaikki ei ole rähmäkäpälöitä joten älä ap ton vuoksi ole laittamatta kivilattiaa- :D:D:D

Meillä on nykyisessä kämpässä koko lattia kiveä.. Vielä ei ole mitään sattunut, mutta kyllä se putoaa paremmissakinn piireissä joskus :D

Alkuperäinen kirjoittaja juups:

Meillä on nykyisessä kämpässä koko lattia kiveä.. Vielä ei ole mitään sattunut, mutta kyllä se putoaa paremmissakinn piireissä joskus :D

Ei satu kun ei ole rähmäkäpälä :D

Mitä ei ainakaan - älä yritä tasoittaa kipsilevyseiniä itse lastan ja nauhojen kanssa. Siinä kohdassa on paikka jolloin kannattaa maksaa ammattilaiselle seinien ylitasoituksesta.

Meillä paklailtiin itse, ja harmittaa ihan älyttömästi aina kun valo tulee tietystä suunnasta ja ikioma "kädenjälki" näkyy kaikille.

Yhteistyössä