talon rakennus edessä. Mitä mun pitäis tietää?

• Viestiketjun aloittaja päivää
  • Ensimmäinen viesti
minä taas
Valmistalopaketit saattaa tehä tepposet, täytyy tutustua huolella kaikkiin läpysköihin, mitä niiltä saa ja vielä varmuuden vuoksi soitella viikottain oman edustajan kanssa, et onko nyt varmasti kaikki niinkuin pitää ettei tule talo ja havaita, et kas kun ei ne tehnytkään niitä perustuksia viel loppuun asti... Kun niillä edustajilla on pahasti tapana unohdella asioita ja kun soittaa ihan jostain muusta, niin tulee vastaukseksi "ai niin, muistinkos mä mainita, että..." ja nuo lauseet sisältää aina rahanmenoa jonnekin päin.
Nii, ja tsekatkaa, että saatte puhelin-, sähkö- ja vesiliittymät sellaisina kuin haluatte/tarvitsette.. kuulostaa itsestään selvältä, rakennusvaiheessa ja eri firmojen puheissa ei.
Ja seinien pystytysvaiheessa kai nykyään tarjolla lämpökamerakuvausta, jolla saisi lämpövuodot kiinni ennenkuin talo on valmis?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja minä taas:
Valmistalopaketit saattaa tehä tepposet, täytyy tutustua huolella kaikkiin läpysköihin, mitä niiltä saa ja vielä varmuuden vuoksi soitella viikottain oman edustajan kanssa, et onko nyt varmasti kaikki niinkuin pitää ettei tule talo ja havaita, et kas kun ei ne tehnytkään niitä perustuksia viel loppuun asti... Kun niillä edustajilla on pahasti tapana unohdella asioita ja kun soittaa ihan jostain muusta, niin tulee vastaukseksi "ai niin, muistinkos mä mainita, että..." ja nuo lauseet sisältää aina rahanmenoa jonnekin päin.
Nii, ja tsekatkaa, että saatte puhelin-, sähkö- ja vesiliittymät sellaisina kuin haluatte/tarvitsette.. kuulostaa itsestään selvältä, rakennusvaiheessa ja eri firmojen puheissa ei.
Ja seinien pystytysvaiheessa kai nykyään tarjolla lämpökamerakuvausta, jolla saisi lämpövuodot kiinni ennenkuin talo on valmis?
hyvä että mainitsit noi sähkö- ja vesijutut. laitan muistiin.
meillä talopakettiin kuuluu tosiaan tuo lämpökamerakuvaus.

Turkilmas
Me lähdettiin rakentamisessa siitä liikkeelle, että budjetit ja avioliitto kaatuu, rakentaminen on helvetistä ja tullaan katumaan koko projektia syvästi. Eli siis varauduttiin pahimpaan.

Yllättäin rakentaminen onkin ollut enimmäkseen kivaa. Välillä on toki tökkinyt, mutta ei ees pahasti. Vastoinkäymisiä on tullut, mutta sitäkin enemmän onnistumisia. Ja ihanaa katsella talon muuttumista pikkuhiljaa kodiksi :heart: .

Meillä on vielä matkaa talon valmistumiseen kuukaudesta kahteen, joten voihan tässä vielä kaikki tietty kääntyä päälleen. Mutta ainakin tähän asti (aloitettiin viime vuoden kesäkuussa) hommat on sujuneet hienosti ja meillä menee miehen kanssa aivan yhtä hyvin kuin ennen rakentamista. Budjettikin on alitettu :).

Ei siis todellakaan aina rakentaminen ole yhtä painajaista. Mutta kannattaa toki varautua siihen että näin on...silloin saattaa yllättyä positiivisesti :).

Joo
Ja nyt koko ketjun luettuani olen vielä enemmän sitä mieltä, että rakennuttakaa avaimet käteen -koti! Meillä ei ollut mitään yllätyksiä, kaikki toimi, aikataulu oli jopa edellä alkuperäisestä ja ollaan kaikinpuolin tyytyväisiä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Ja nyt koko ketjun luettuani olen vielä enemmän sitä mieltä, että rakennuttakaa avaimet käteen -koti! Meillä ei ollut mitään yllätyksiä, kaikki toimi, aikataulu oli jopa edellä alkuperäisestä ja ollaan kaikinpuolin tyytyväisiä.
en minäkään mikään rakentaja ole ja mieluusti ottaisin avaimet käteen kun ne joku mulle maksaisi. se nyt ei vaan meidän tapauksessa ollut mahdollista, joten tässä sitä sit ollaan. projekti edessä.

vieras
Että seuraavat 2 vuotta kaikki tapahtuu raksan/talon ehdoilla.

Että toista vituttaa, ku toinen saa olla raksalla, toista vituttaa, ku toinen saa olla vaan kotona.

Että seinien pakkelointi vie järjen päästä ja että halvennut lavuaari tai särkynyt peili voi itkettää ja masentaa oikeasti ja totaalisesti. Piste iin päälle -ilmiö...

Että kodinhotohuoneesta tuli sittenkin liian pieni ja että autotalliin ois pitänyt tehä autokatoskin samalla ja että piha on kesken vielä kolme vuotta...

Joo
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
en minäkään mikään rakentaja ole ja mieluusti ottaisin avaimet käteen kun ne joku mulle maksaisi. se nyt ei vaan meidän tapauksessa ollut mahdollista, joten tässä sitä sit ollaan. projekti edessä.
No meillä ei onneksi tullut yhtään kalliimmaksi, kuin jos olisimme yrittäneet itse tehdä, kun ei kuitenkaan oltais paljon osattu. :D

maaret
Meillä kanssa moni tuttavaperhe valinnu tollasen valmistalopaketin eikä mun tietääkseni kukaan ole ollu lopputulokseen tyytyväinen.Pahin on sellanen sateella pystytetty joka homehtuu käsiin ja rakennusvirheitä on kaikissa.Mun isä on rakennusmestari ja on sitä mieltä että yks ainoo firma Suomessa tekee kunnon talopaketteja,mutta ei kai täällä saa mainostaa joten jätän sanomatta.Niin,ei siis isä oo mitenkään sen firman palveluksessa!

ap
No meillä ei onneksi tullut yhtään kalliimmaksi, kuin jos olisimme yrittäneet itse tehdä, kun ei kuitenkaan oltais paljon osattu. :D
mulla on kätevä mies kätevästä suvusta. mutta ei ne ennen koko taloa ole pykännyt.

kertsi
Juoppo ja syöpä ja kaikki. paskaako ne täällä vaan jauhaa?

Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
No ei meilä ainakkaa parisuhde kaatunu siihen. :xmas: Tosin enimmäkseen se oli minun veli joka sielä raksalla touhus, ko mie olin vuodelevossa ja mies huolehti sitte minusta :saint: Huolehti siis että pysyin levossa... Toisinaan meni itekki sitte raksalle ko mulle tuli joku muu seuraksi :D
Yks hyvä juttu ois ennen rakentamista tehä pelisäännöt selviksi esim sisustuksen kans, kysyä valmiiksi toiselta kuinka paljon se haluaa osallistua päätöksiin, mitä päätettään yhessä ja mikä kummallekki on ihan sama jos toinen vain päättää. Ettei tuu oletuksia, että toinenki tykkää, "talosta tullee sitte vaaleanpunanen paitövei..." ja toinen oiski halunnu sinisen. :xmas:

Turkilmas
Valmistalojen hinnat on tulleet alaspäin ja esim. Kastellin Economy-mallisto on neliöhinnaltaan halvempi kuin että itse rakentais. Eli kustannuskysymys tuo ei suinkaan ole.

Me ei haluttu valmistaloa kun haluttiin tehdä itse, nähdä mitä talo sisältää ja päättää itseksemme kaikki materiaalit, pohjaratkaisut, sähkösuunnitelmat jne. jne. :)

Meilläki voi alkaa talonrakennus, jos kaikki nyt menee ok. Mutta voi olla alkamattakin vielä tässä vaiheessa. Hieman jännittää, vauva, 4v ja 6v, mies rakennuksella paljon. Sanoinkin, että koiran saa ainaki hommata pois jaloista sitten. Meillä on tontti maalla, joten vois olla vapaana siellä päivät, mutta jos paljon on vaaranpaikkoja (nauloja siellä täällä ym. missä voi repiä ittensä), niin laitetaan pitkä juoksulanka puusta puuhun ja joku sateensuoja. Ja ku ilmat kylmenee tarpeeksi niin varmaan jo rakennuksen sisällekin sitten koira pääsee. Mutta kun ei tiedä, missä me rakennusaika asuttas... tää rivariosake pitäs eka myydä. Ja jos käy se huonoin vaihtoehto, kerrostalon kolmas kerros ilman hissiä, niin helpompi se olis, jos koira olis siellä mukana eikä mulla hoidettavana kotitöiden ja lasten lisäksi.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Valmistalojen hinnat on tulleet alaspäin ja esim. Kastellin Economy-mallisto on neliöhinnaltaan halvempi kuin että itse rakentais. Eli kustannuskysymys tuo ei suinkaan ole.

Me ei haluttu valmistaloa kun haluttiin tehdä itse, nähdä mitä talo sisältää ja päättää itseksemme kaikki materiaalit, pohjaratkaisut, sähkösuunnitelmat jne. jne. :)
eka olikin suunnitelmissa pieni valmistalo, mutta se ei meille käynyt. joten piti tilata sellainen, joka vastasi meidän tarpeita. tonttikin asetti omat vaatimuksensa (asemakaava jutut)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja kutku:
Meilläki voi alkaa talonrakennus, jos kaikki nyt menee ok. Mutta voi olla alkamattakin vielä tässä vaiheessa. Hieman jännittää, vauva, 4v ja 6v, mies rakennuksella paljon. Sanoinkin, että koiran saa ainaki hommata pois jaloista sitten. Meillä on tontti maalla, joten vois olla vapaana siellä päivät, mutta jos paljon on vaaranpaikkoja (nauloja siellä täällä ym. missä voi repiä ittensä), niin laitetaan pitkä juoksulanka puusta puuhun ja joku sateensuoja. Ja ku ilmat kylmenee tarpeeksi niin varmaan jo rakennuksen sisällekin sitten koira pääsee. Mutta kun ei tiedä, missä me rakennusaika asuttas... tää rivariosake pitäs eka myydä. Ja jos käy se huonoin vaihtoehto, kerrostalon kolmas kerros ilman hissiä, niin helpompi se olis, jos koira olis siellä mukana eikä mulla hoidettavana kotitöiden ja lasten lisäksi.
mua jännittää kans! :) mä en ole _ikinä_ haaveillut uudesta omasta talosta ja tähän oon joutunut. no, pankinhan se taitaa käytännössä olla aika pitkään..

Turkilmas
Me ollaan muuten paljon vuoroteltukin noissa hommissa. Ollaan oltu koko perhe yhdessä raksalla ja sitten minä ja mies vuorotellen. Perustuksia tehdessä musta ei ollut mitään apua, joten mies ja timpurimme hikoilivat tontilla. Mun tehtävä oli viedä evästä miehelle ja kaffepullaa molemmille :).

Nyt mä olen enimmäkseen raksalla maalaamassa ja tasoittamassa seiniä. Mies on lasten kanssa kotona. Niin ja tänään oli esikoinen mukana maalaamassa, mies oli kuopuksen kanssa kotona siivoamassa.

Raksaamiseen liittyvät riidat voi laskea varmaan yhden käden sormissa ja kaiken kaikkiaan ollaan riidelty varmaan vähemmän kuin normaalisti :).

Väliaikainen asuntomme on järkyttävä pikkutönö, meillä on nuorempi lapsi vasta 1,5-vuotias ja koko ajan jännitetään saako mies pitää työpaikkansa vai ei. Ja SILTI elämä hymyilee :D

kattoauki vettä satoi
mä en edes mitään omakotitaloa olis halunnu... miehen vaan on pakko saada... en tajua miks mä lädin mukaa tähän hulluuteen.. no onneks mun rahoja ei oo tässä mukana... en yhtään ihmettelis vaikka olis hometalo sen verran kaikkea kummallista oli...

ap
Alkuperäinen kirjoittaja kattoauki vettä satoi :
mä en edes mitään omakotitaloa olis halunnu... miehen vaan on pakko saada... en tajua miks mä lädin mukaa tähän hulluuteen.. no onneks mun rahoja ei oo tässä mukana... en yhtään ihmettelis vaikka olis hometalo sen verran kaikkea kummallista oli...
milloin muutatte? ootko kuitenkin saanut olla mukana päättämässä jutuista?

Minäkin osallistusin enemmän, mutta luulen, että se ruokapuoli ja koti-kuntoon + lapset hoidettua riittää tässä vaiheessa. Ilman vauvaa olisin varmasti siellä itsekin, kun nuo isommat jo vähän paremmin menis mukana kun järjestäis oman leikkipaikan.

En olis ihan ekana lähteny tähän rakennushommaan (koko homma on siis vielä ihan auki), mutta kun sopivaa taloa ei löydy, tai lähinnä ne tontit on sitten ihan mitättömät. Halutaan tuonne tietylle alueelle maalle asumaan.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Me ollaan muuten paljon vuoroteltukin noissa hommissa. Ollaan oltu koko perhe yhdessä raksalla ja sitten minä ja mies vuorotellen. Perustuksia tehdessä musta ei ollut mitään apua, joten mies ja timpurimme hikoilivat tontilla. Mun tehtävä oli viedä evästä miehelle ja kaffepullaa molemmille :).

Nyt mä olen enimmäkseen raksalla maalaamassa ja tasoittamassa seiniä. Mies on lasten kanssa kotona. Niin ja tänään oli esikoinen mukana maalaamassa, mies oli kuopuksen kanssa kotona siivoamassa.

Raksaamiseen liittyvät riidat voi laskea varmaan yhden käden sormissa ja kaiken kaikkiaan ollaan riidelty varmaan vähemmän kuin normaalisti :).

Väliaikainen asuntomme on järkyttävä pikkutönö, meillä on nuorempi lapsi vasta 1,5-vuotias ja koko ajan jännitetään saako mies pitää työpaikkansa vai ei. Ja SILTI elämä hymyilee :D
mitä mä oon sun kirjoittelua lukenut, niin sähän oot ollut itse koko ajan innoissaan raksailusta. mulla ei ole ollenkaan sellainen tunne, kun tähän lähdetään... enempi pelottaa!!

katto auki
Alkuperäinen kirjoittaja kattoauki vettä satoi :
milloin muutatte? ootko kuitenkin saanut olla mukana päättämässä jutuista?
ei mitään tietoo koska muutetaan. Ensiks oli puhetta kesästä mutta nyt siirtyykin myöhään syksylle jos edes silloinkaan. Rakentaminen aloitettu huhtikuussa 2009. No jotain pikkujuttuja oon saanu olla mukana päättämäs mutta suurinosa mies on ite päättäny. tai tehnyt niinkin inhottavasti että esitellyt mulle jotain että juu tämmöinen siitä tulis ja mä olen ollut että ok hyvä. mutta sitten se onkin valinnu aivan jotain muuta loppujen lopuks infoamatta mua siitä.

Yhteistyössä