Talon myynti ja kuntokartoitus/tarkastus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mites muuten menee sellanen juttu, että jos on myymässä taloa jossa on itse asunut vasta 3v. ja ei itse teetteänyt taloon tuota kuntotarkastusta ennen ostoa.... Niin, että jos meinaa nyt itse talon myydä ja seuraava ostajaehdokas haluaa sen teettää. Niin jos talosta löytyykin jotain "vikaa" niin voiko silloin vielä vaatia jotain korvauksia siltä myyjältä jolta itse osti talon 3v. sitten?

Ymmärsköhän ketään...?

[QUOTE="linnu";22040977 begin_of_the_skype_highlighting**************22040977******end_of_the_skype_highlighting]ei voi,2vuotta on se raja[/QUOTE]

Siis omakotitalossahan on se 5v. ja rivarissa 2v. myyjä vastuussa... Tarkotitko tätä? Vai päteekö nyt tähän kuntotark. joku eri systeemi? Sitä kyselen???

[QUOTE="Vieras";22041009 begin_of_the_skype_highlighting**************22041009******end_of_the_skype_highlighting]Raja kiinteistöissä 5v ja osakkeissa 2v.[/QUOTE]

Eli toisinsanoen jos haluaisimme nyt myydä tämän ja teettää itse kuntotark. tai ostaja, ja JOS jotain löytyisi, niin meille tämän myynyt joutuisi maksumieheksi niinkö?

Se ei taida olla ihan noin yksiselitteistä. Piiloviasta vastaa periaatteessa myyjä, mutta se ei tarkoita, että myyjä vastaisi välttämättä koko korjauksesta tai joutuisi korvaamaan viasta aiheutuneen vahingon kokonaisuudessaan.

Jos jotain talostanne löytyisi, niin silloin tarkasteltaisiin kokonaisuutta, eli kuinka paljon olette talosta maksaneet, kuinka paljon vika vaikuttaa taloon ja sen arvoon, mikä on ollut ostoaikana kyseisten talojen arvo yleensä, voidaanko olettaa, että vika olisi pitänyt havaita ennen ostoa ym. Nämä asiat ovat todella hankalia ja monimutkaisia, joten aika usein ainakin suurista korvauksista tapellaan oikeudessa.

Yhteistyössä