Talolaina + opiskelu + vauva = katastrofi?

  • Viestiketjun aloittaja "vauvakuume"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tänks :) Minusta alkoi jo tuntumaan jonkinlaiselta massak*setukselta ja provoilulta tai että oma lapsuus olis ollut jostain Astrid Lindgrenin satumaailmasta :D

Mutta on siis muitakin jotka ainakin yrittävät yhdistää elämisen ja lapsien kanssa elämisen :)
Moni yhdistää elämisen ja lapsien kanssa elämisen mutta ei samanaikaisesti lähes sossutuloilla hanki talolainaa, opiskele, lämmitä taloa puilla ja käy töissä. Ei siinä mitään jos se sulta sujuu, voi sujuakin mutta kai nyt ymmärrät kun on rautalangasta väännetty että kaikki ei ole ihan niin yksinkertaista ja helppoa kuin miltä se näyttää, varsinkin jos perheessä on lisäksi pieniä lapsia jotka valvottavat yöllä.

Itselleni on ihan riittävästi siinä että asutaan omakotitalossa, käyn töissä ja lapset ovat hoidossa + harrastuksissa. Ei kiitos mitään ylimääräistä työtä opiskeluista tai polttopuista, ei vaan tällä hetkellä voimavarat siihen riittäisi.
 
  • Tykkää
Reactions: moekoe
ap.
[QUOTE="vieras";28407003]Itselleni on ihan riittävästi siinä että asutaan omakotitalossa, käyn töissä ja lapset ovat hoidossa + harrastuksissa. Ei kiitos mitään ylimääräistä työtä opiskeluista tai polttopuista, ei vaan tällä hetkellä voimavarat siihen riittäisi.[/QUOTE]

Jos ne polttopuut oikeasti on noin iso rasti, niin asiahan on erilailla. Mutta meillä (maalta kotoisin, jos on joltain jäänyt epäselväksi :D ) jopa vanha isoäiti osasi tehdä, varastoida ja käyttää klapeja.
Se vain on ollut itsestään selvä juttu. Joka toisessa pihassa nököttää puusauna ja melkeimpä kaikissa taloissa on takka.

Puutyöt kuuluvat perustöihin, vähän kuin ruohonleikkuu ja lumenkolaus.
 
"vieras"
Jos ne polttopuut oikeasti on noin iso rasti, niin asiahan on erilailla. Mutta meillä (maalta kotoisin, jos on joltain jäänyt epäselväksi :D ) jopa vanha isoäiti osasi tehdä, varastoida ja käyttää klapeja.
Se vain on ollut itsestään selvä juttu. Joka toisessa pihassa nököttää puusauna ja melkeimpä kaikissa taloissa on takka.

Puutyöt kuuluvat perustöihin, vähän kuin ruohonleikkuu ja lumenkolaus.
Katotaan asiaa sitten uudestaan kun sulla on vähintään 2 lasta. Meilläkin on kyllä takka-leivinuuni, joten ihan kokematon en tuossa asiassa ole. Silti on mukavaa, kun ei ole pakko lämmittää puilla, ruuhkavuosissa on tarpeeksi tekemistä ilmankin.
 
Ruuhkavuodet on ihan tosi juttu ja itsellänikin on päiviä kun tuntuu että mihinkäs on päänsä laittanut...mutta mihinkään en vaihtaisi sitä ratkaisua että olemme saaneet lapsemme sopivan ikäisenä. Mutta kuten jo aikaisemmassa kirjoituksessani sanoin on kaikkein tärkeintä että te yhdessä päätätte ryhtyä urakkaan. Kaikki varmasti muut asiat lutviutuvat jos yhdessä tuumin asiasta päätätte. Rahat riittävät perusjuttuihin mutta ei monestikkään ylimääräisiin asioihin.

Perheenä yhdessä vietetty "laatu" aika on todella usein ollut meillä sitä että se kotona oleva aikuinen lasten kanssa tekee nuo ruohonleikkuut, lumityöt, mökin lämmityksen, kotityöt siihen saakka kun ehtii ja kun toinen tulee töistä niin joko yhdessä jatketaan tai sitten se aamun kotona ollut lähtee töihin.

Nykyisin onnex talous jo vakaampi joten voi jo parin viikon lomiakin perheen kanssa pari kertaa vuodessa tehdä. Nautin tästä ajasta mutta vaavikuumetta ei enää ole, aikataulutus tällä hetkellä rankinta. Lähdemme miehen kanssa viimeistään minun 40:llä kahdestaan reissuun pidemmäksi aikaa ja lapset ovat jo silloin 17,15,12 ja 10v.:cool:
 
Viimeksi muokattu:
Hmm...
Puukeskusteluun on todettava: minä olen kotoisin kodista, jonka kattilassa pystyi polttamaan pelkkää puuta. Eli kaikki lämmitys ja viisihenkisen perheen tarvitsema lämmin vesi tuli klapeista. Olen karsinut rankoja ja pinonnut puita enemmän kuin monet palstalaiset ovat koskaan nähneet.

Mutta ikimaailmassa ei olisi minua päästetty 200 metrin säteelle, kun isä kaatoi tukkipuuta. Tai kuitupuutakaan. Se homma ei ole mukavaa puuhastelua lasten kanssa. Se on ammattilaisten työtä.
 
  • Tykkää
Reactions: moekoe
ap.
Mutta ikimaailmassa ei olisi minua päästetty 200 metrin säteelle, kun isä kaatoi tukkipuuta. Tai kuitupuutakaan. Se homma ei ole mukavaa puuhastelua lasten kanssa. Se on ammattilaisten työtä.
Kuulostaa ihan järkevältä. Tätä ei kai kukaan ole sanonutkaan että pitäisi lapset puunkaatohommiin ottaa mukaan? Se on kuitenkin vain yksi osa tuota aika pitkää prosessia.
 
"vieras"
Aika iso osa, ilman puita ei tule lämpöä, ilman traktoria ei tule puut pois metsästä, ilman kärryä ne puut eivät lennä sinne talon luokse, ilman klapikonetta tulee aika kova homma sahata ne puut, ilman rahaa ei onnistu alkuunkaan.
 
Hmm...
Kuulostaa ihan järkevältä. Tätä ei kai kukaan ole sanonutkaan että pitäisi lapset puunkaatohommiin ottaa mukaan? Se on kuitenkin vain yksi osa tuota aika pitkää prosessia.
Se prosessi on toden totta aika pitkä, kokemattomalle varsinkin. Jotenkin kirjoituksistasi huomaa, että olet näissä puuhommissa hankkinut kokemuksesi enemmän kulutuspuolelta ;)

Vaikka toki nykyaikana on hienoa sekin, että nuori nainen saa saunan lämpiämään.
 
jkckckck
Minulla oli opinnot kesken ja oltiin nuoria, kun rakennutettiin talo. Ennestään oli 3-vuotias lapsi ja ihan pieni vauva. Mies kävi täyspäiväisesti töissä ja minä olin kotona kunnes vauva oli reilun vuoden vanha ja palasin opiskelemaan. Talolainaa oli 220000. Kaksi ekaa vuotta maksettiin pelkkiä korkoja, sittemmin on lyhennetty ihan normaalisti. Opiskeluaikana syntyi vielä yksi lapsi, valmistuttuani vielä neljäs. Ihan hyvin me ollaan pärjätty, toki on ollut tiukkaa niin, että tarkkaan on joutunut miettimään, mitä hankkii mutta mistään ei varmasti ole jääty pois. Varmaan jäädään tähän taloon loppuelämäksi. Kyllä meitä moni hirvitteli aikanaan. Ei ole kaduttanut.
 
"sasa"
[QUOTE="vieras";28406510]Ei niitä polttopuita nyt sentään tukeista tehdä, ne tehdään harvennuspuista eli niiden läpimitta on noin 5 cm ja pituus 3 m.[/QUOTE]

Höpö höpö, sellaisten kanssa kukaan jaksa leikkiä. Kun on 20-30 senttistä puuta, niin traktorikäyttöisellä klapikoneella tekee 3-4 kuutiota tunnissa valmista polttopuuta. Se on eri, jos puuhastelun takia harventaa ja sahailee, mutta jos vuodessa menee parikymmentä kuutiota, niin ei jaksa leikkiä.
 
"vieras"
[QUOTE="sasa";28407499]Höpö höpö, sellaisten kanssa kukaan jaksa leikkiä. Kun on 20-30 senttistä puuta, niin traktorikäyttöisellä klapikoneella tekee 3-4 kuutiota tunnissa valmista polttopuuta. Se on eri, jos puuhastelun takia harventaa ja sahailee, mutta jos vuodessa menee parikymmentä kuutiota, niin ei jaksa leikkiä.[/QUOTE]

Katokku ap:lla ei ole kuin mies ja saha siihen hommaan, se ei saa maksaa senttiäkään, jo kuljetuskustannukset 70 km päähän ovat siinä rajoilla. Metsää on muutama hehtaari mökin ympärillä, että ei siinä kovin montaa kuutiota ole tuon kokosta puuta edes kaataa, saatikka kuka ne kunnon kokoset puut lahjottelee, ainakaan sen jälkeen kun omistajiksi tulee ap:n sisarukset myös. Sen jälkeen ap ostaa klapinsa markkinoilta siihen 40e mottihintaan. Ap: lla ei todellakaan ole varaa maksella koneille ja miehille palkkaa.
 
Elämäsi on paras opettajasi
eli tiedät jo itse vastauksen esittämiisi kysymyksiin ja myös sen mitkä riskit ovat sinun kohdallasi niin mittavia, että jätät jonkin itsellesi tärkeän asian toteuttamatta minimoidaksesi riskit. Ei riskiä, ei voittoa.
Mietipä sitä kun olet raskaana viimisilläs, opinnot kesken, talolaina ja miehes päättää et tää ei oo mun juttu, talo myyntiin, ero, pieni lapsi syntyy vammaisena ja isä on häipynyt teilleen, opinnot kesken, ei kämppää ja massiivinen vitutus takaraivossa. Siinä sulle muutama oikea ongelma mietittäväksi.
 
Ei voi olla yksien polttopuiden hommaaminen näin hankalaa...voi v**tu mitä pullamössö polvea! Älä ainakaan yksien polttopuiden vuoksi jätä haavettasi!

Ja sitten tuohon mies lähtee ja vammanen lapsi syntyy jne...se mies voi lähtee missä iässä ja taloustilanteessa tahansa, kaikki muu siihen miehen lähtöön vaikuttaa...
Ja se vammaisen lapsen saamis prosentti kasvaa mitä vanhempana lapsia saat!
 
"vieras"
Ei voi olla yksien polttopuiden hommaaminen näin hankalaa...voi v**tu mitä pullamössö polvea! Älä ainakaan yksien polttopuiden vuoksi jätä haavettasi!

Ja sitten tuohon mies lähtee ja vammanen lapsi syntyy jne...se mies voi lähtee missä iässä ja taloustilanteessa tahansa, kaikki muu siihen miehen lähtöön vaikuttaa...
Ja se vammaisen lapsen saamis prosentti kasvaa mitä vanhempana lapsia saat!
Sen verran olen ainakin pullamössöä ettei tulisi mieleenkään ajatella saavani ilmaiseksi polttopuita 70 km päästä, jos ei ole edes traktoria, kärryjä ja työvehkeitä saatavilla omasta takaa. Saatikka pidemmän päälle edes niitä puita, vois tulla melko vilponen olo talvella.
 
  • Tykkää
Reactions: moekoe
"Jeera"
Ihan hienoilta kuulostavat haaveesi ja toteutettaviltakin. Itse ehkä tuossa tilanteessa hankkisin lapset ja hoitaisin opinnot, unohtaisin sen asuntovelan. Talon voi hankkia sitten myöhemmin kun talous on paremmalla mallilla.
 
"noo"
Tee toki niin kuin itse koette parhaaksi!

Mulle tulee sun juttua lukiessa mieleen, että onko se unelmien talo nyt tähän väliin ihan pakollinen? Ettekö kestäisi opiskelu- & vauvavuodet kerrostalossa tai rivarissa?
 
ap.
Huiui!!

Nyt on kaupat lyöty lukkoon.
Talo nyt sitte tulee. Melkeimpä pikkukaupungin keskustasta, isolla tontilla ja puusaunalla ym.
Hinta laski lopulta 75t€:eek:n. Rempattavaa toki on, mutta siis ihan asumiskuntoinen talo, pitää vain pintoja uusia. Olen ihan sekaisin onnesta!

Olen jutellut työkavereiden ja tuttujen kanssa tuosta opiskelusta, ja ollaan tultu siihen tulokseen että jatkan opiskeluita sitten kun/jos a) linja tulee aikuispuolelle ja voin tehdä täyspitkää työpäivää ja opiskella samalla, tai b) minut lomautetaan tai saan potkut.

Nyt kun taloustilanne on mikä on, niin mielestäni on ehkä kuitenkin ns. itsemurha alkaa härnäämään työnantajaa noilla opiskeluilla. Itselläni on nyt töitä melkeimpä korvien yli, ja väkisinkin pitäisi hankkia joku tuuraamaan jos lähtisin koulun penkille.

Vauva saa nyt jonkin aikaa odottaa, alustavasti ollaan suunniteltu että aikaisintaan keväällä -15 olisi hyvää vauva-aikaa, ens kesä kuitenkin menee katon ja ulkoseinien fiksailussa.

Voi että, jotenkin vain tuntuu siltä että tämä vois jopa onnistua :D Ja tuo lainasumma on lopulta niin pirun pieni (minulla alle 30t€ kiitos säästöjen), ja itse sain oman osuuteni ihan älyttömän pienellä marginaalilla, niin ei montaa vuotta (5-7?) mene oman osuuteni maksamiseen.
 
"hmm"
Kylläpä saitta halvalla talon ap! Asutte varmaan maalla? Meillä jo rivari maksoi reilusti yli 200 te.... Mutta hyvä että päätitte siirtä vauvahaaveita, ei kaikkea kerralla :)
 
Kultapalmu
Onneks olen ollut töissä tarpeekis ja remonttikin alkaa olla ohi. Seuraavaksi syksyllä alkaakin koulu ja muksuista ei ole vielä tietoa. Tällä hetkellä rakastan heitä ajatuksena ja haluan tarjota heille vakaan rauhaisan kodin jossa kaikilla on hyvä olla. Rahasta, ajasta, tekemättömyydestä ne stressit revitään.

Pelinappulat pitää pelata oikein, että saa sen oman satumaansa. Kaikkea samaan läjään tuskin nykyään saa ilman helppoutta. Fakta, mutta jos se jollekkin käy niin olkoon. Mulle ei ainakaan!

Ensin rakennetaan oma elämä ja sitten annetaan siitä lapsille. <3
 
ap.
[QUOTE="hmm";28682527]Kylläpä saitta halvalla talon ap! Asutte varmaan maalla?[/QUOTE]

Pienessä kaupungissa, about 150km Hesasta.
Talo on aika pieni (n. 90-100 m2) ja vanha, mutta tontti on itsessään jo aika arvokas, ja palvelut ovat lähellä jne. Ja kuntotarkastajan mukaan runko on hyvässä kunnossa eikä minkäänlaisia kosteusvaurioita tai -ongelmia löytynyt, pelkästään pintoja pitää uusia ja vähän sähköjäkin korjailla turvallisemmiksi.
Onneksi on lähituttavapiirissä 3 ammattisähkäriä + jonkin verran amatöörejä, joten ei pitäisi olla ihan mahdoton tehtävä saada suihkun pistorasiaa sun muita pieniä sähköongelmia korjattua :)

Mielestäni on ihan hyvä aloittaa näin pienellä talolla ja katsoa miten pärjätään esim. tuon puulämmityksen kanssa. Ja kulut tietysti on suuremmat ja töitäkin on enemmän omakotitalossa verrattuna kerrostaloelämiseen.

Jos asiat menee niinkuin toivon, niin jossain vaiheessa myydään talo voitolla pois ja muutetaan isompaan. Tässä tosiaan on vain 2 makkaria, niin mitään suurperhettä ei tähän ainakaan voi hankkia, mutta näin ensalkuun tämä on oikeastaan ihan sopivankokoinen :)


Niin, ja olen selvitellyt tuo puunkaatoa ym, niin molempien puolelta on sukulaiset innoissaan ja kavereitakin on tulossa auttamaan. Meille on jo tarjottu mielestäni liikaakin apua :D 2 klapikonetta, 4 peräkärryä ja älyttömän monta moottorisahaa olisi tarjolla. Ja tosiaan lihasvoimaa enemmän kuin ois edes tarvetta. Joten en ihan käsitä tuota miksi tuossa joku sivu taaksepäin jotkut niin kovasti yrittivät väittää että puiden hankkiminen ois jotenkin mahdottoman hankalaa?
Mutta ongelmaksi toki tulee se että tämänvuoden halot ovat käyttövalmiita vasta ens vuonna, joten varmasti joutuu jonkin verran ostamaan talveksi halkoja. Onneksi siinäkin on apuna tuttuja, joten tiedossa on jo nyt halvalla kuivia koivuklapeja :)
 
Gideon daniel
This is to inform the general public that ADIKO LOAN AGENCY is giving out loans to the general public , both national and international for a cheap interest rate of 5% for more information email loanofferdept@outlook.com
 

Yhteistyössä