Talolaina + opiskelu + vauva = katastrofi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vauvakuume"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuka teidän lapsia hoitaa kun olette miehen kanssa puita tekemässä? Jaksaako mies tehdä niitä oikeasti työpäivän päälle ja vähillä unilla kun vauva valvottaa? Kannattaa laskea varalta että lämmitys hoidettaisiin kokonaan muuten ja onko teillä siihen varaa.

Kyselin äidiltä juuri eilen heidän sähkölaskuista. Katseltiin tuoreimpia laskuja, ja yhteensähän sähköstä ja siirrosta tuli 180€. 2 kuukaudelta. Heillä 5h joista 2 suljettu talven yli. Ja sähkösauna päällä viikoittain.

Sanoin että netissä väitetään että sähköön kuluu kuukaudessa 200-250€ omakotitalossa niin äiti ja hänen mies vain purskahti nauruun ja ihmetteli että miten jotkut edes onnistuu siinä?
Mutta ainahan sitä voi kuluttaa niin paljon kuin vain huvittaa, mutta voihan sitä elää vähän säästeliäämminkin.

Ja mietittiin että miten vakuutuksista, sähköstä, vedestä ja veroista ym voi mitenkään saada aikaiseksi 4800-7200€ vuosikulut? Kiinteistövero taitaa noissa taloissa mitä olen katsellu, olla... 70-100€/vuosi? Vakuutus 500€/vuosi? ( http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-elama/2009/01/28/ala-maksa-liikaa-kotivakuutuksesta/20092033/139 ) Jäteastian tyhjennys 300€/vuosi? Sähkö 1800€/vuosi? Nuohooja 60€/kerta Tuossa on nyt kuluja 2760€, vielä pitäisi siis löytää kuluja 2040-4440€ edestä. Vesi ja viemärikö on tuon hintainen sitten?

Vesi ja viemäri toki kaupungin, mutta yleensä kasteluveden saa sekä kaivosta että sadevedestä, niin vettäkään ei tarvitse ylenmääräisesti kuluttaa.

Kerroin että meidän rahoilla ei vain kertakaikkiaan voi hankkia lainaa ja lapsia, on pakko valita jompi kumpi. Ja he vain olivat ihmeissään että mitä ihmeen porukkaa netissä oikein on nujertamassa ihmisiä tuolla tavalla?
Vai onko nykyihmiset vain tottuneet siihen että sitä rahaa pitää olla aivan älyttömästi? Sähköä on vain pakko kuluttaa turhaa ja vaatteet ja lastentarvikkeet pitää olla niitä hiton merkkivaatteita joissa vain se merkki maksaa ja laatu on mitä on?
Vai onko paikkakuntakohtaista? Pohjoisessa sähköäkin kuluu enemmän kuin täällä etelässä.

Niin, ja ehkä olen taas lapsettoman tyhmä. Mutta minusta on vain outoa että lapset eivät vain voi olla mukana mökillä samalla kun siinä pihassa tehdään halkoja. Ono se siis erittäin todennäköistä että ne lapset (kurittomia tietenkin, miten muutenkaan) juoksee sinne moottorisahan tai kirveen alle? Niitä ei vain voi paimentaa siinä samalla kun pinoaa niitä halkoja?
Sitte ku ne halot on pihassa, silloinkin lapset pitää varmasti laittaa naapuriin hoitoon, koska he eivät vain voi olla samaa aikaa pihassa halkojen kanssa?

En tiedä, jotenkin on vain hullua että ne lapset pitää sulkea pois arkielämän touhuista. Tätä en ole koskaan nähnyt tapahtuvan, muuta kuin palstalla ehkä. Lapset pitää varmaan pistää hoitoon myös kolaamisen, ruohonleikkuun ja imuroimisen ajaksi?

Hoitopaikka on nykyisellekin koiralle, voi miksi pitää vielä pentu ottaa?

Miksi ei?
Kerrohan miten asiat ois paremmin? Koira yksin 8 tuntia päivässä? Vai koira vain pitkäaikaistyöttömälle?
Minusta on ihan kiva että koiralla on seuraa työpäivän ajan, ja eläkkeellä olevalla tädillä on seuraa työpäivän aikana. Kukaan ei tuossa häviä yhtään mitään. Mutta väärinhän tuo kai on, eikö?

Niin, ja ehkä olen taas lapsettoman tyhmä. Mutta minusta on vain outoa että lapset eivät vain voi olla mukana mökillä samalla kun siinä pihassa tehdään halkoja. Ono se siis erittäin todennäköistä että ne lapset (kurittomia tietenkin, miten muutenkaan) juoksee sinne moottorisahan tai kirveen alle? Niitä ei vain voi paimentaa siinä samalla kun pinoaa niitä halkoja?
Sitte ku ne halot on pihassa, silloinkin lapset pitää varmasti laittaa naapuriin hoitoon, koska he eivät vain voi olla samaa aikaa pihassa halkojen kanssa?

En tiedä, jotenkin on vain hullua että ne lapset pitää sulkea pois arkielämän touhuista. Tätä en ole koskaan nähnyt tapahtuvan, muuta kuin palstalla ehkä. Lapset pitää varmaan pistää hoitoon myös kolaamisen, ruohonleikkuun ja imuroimisen ajaksi?

Täällä on vaan niin kädetöntä ja laiskaa porukkaa, että tuollaiset työleiri-tyyppiset asumisratkaisut saavat rattaat hakkaamaan tyhjää. Kyllä klapien teko onnistuu ihan hienosti perheenä jos vain haluaa. Se on eri asia, josko niitä käsipelillä jaksaa kilkuttaa ja kaataa metsästä palkkatyön ohella niin paljon, että niillä talven lämmittää? Traktorikäyttöisellä klapikoneella homma on eri, jos teillä on sellainen käytössä.

[QUOTE="hmmm";28404838]Kyllä niihin lapsiin vaan menee rahaa, tulet huomaamaan. Tarkoitus ei ole nujertaa vaan olla realistinen.[/QUOTE]

Varmasti, onhan se ihan luonnollista.
Mutta se että pelkän talon ylläpitämiseen menee 400-600€kuukaudessa. Sitä ei vain ymmärretä. Miten siinä onnistuu?

Jos sulla on vauva sylissä ja vahdit 1v liikkuvaa taaperoa joka ei todellakaan vielä oikein osaa totella vaan touhottaa minne sattuu, niin aika vaikea se on puita pinota. Voi toki onnistua, ei siinä mitään, mutta luulisi lapsillekin olevan kivempaa ettei pyörisi siinä tiellä jaloissa vaan vaikka äidin kanssa sivummalla tekisi "omia puita".

Viimeisestä viestistäsi kyllä kuultaa niin selvästi se, että et kyllä ole ollenkaan perillä lasten kanssa elämisestä. Onko sinun kenelläkään hyvällä kaverilla lapsia? Voisi edes hieman avartaa tuota näkemystä. Koiraan kun vertaaniin se minkä vaati koiran kouluttaminen vuoden vie lasten kanssa neljä... Sitten kun niitä on useampi, niin voi pojat. Lapsilla kun on oma tahto ja se ah, niin ihana uhmaikä, joka kuuluu kehitysvaiheeseen.

[QUOTE="vauvakuume";28399893]Miehen kanssa mietitään tässä kovasti vauvan yrittämistä. Tai siis häns haluaisi vielä odottaa jonkin aikaa, mutta itselläni on jo aivan kamala vauvakuume. Ikää meillä on 25 ja 32.

Loppukesästä olisi tarkoitus hankkia omakotitalo, asutaan nyt vuokralla kerrostalossa. En halua vauvan kanssa elää ahtaassa kerrostalokaksiossa, vaan haluan vähintään kolmion hyvällä tontilla. Lainaa otettais noin 100-140t€.
Olemme molemmat vakituisissa töissä, suht huonopalkattuja kuitenkin. Yhteensä bruttopalkka on noin 4700€ silloin kun teemme molemmat täyttä päivää, nettona about 3300€/kk. Tuolla nettosummalla en pelkäisi yhtään ottaa noin pienehköä lainaa.

Ongelmana tässä on ehkä (omasta mielestäni) eniten minun opiskeluni. Olen tässä työn ohella amk:ssa, ja sen takia palkkani on tietysti suht huono. Ja vasta eka vuosi oli takana, ja ens syksynä alkaa vielä hektisempi aika. Työpaikalla siis ymmärretään tämä, ja olen saanut luvan pitää virkavapaatakin pari vuotta jos haluan, koulutuksestani kun olisi todella paljon hyötyä työpaikalle.

En vain tiedä miten se vauva sotkisi koko pakan? Miten lainanmaksun kanssa menis? Mies pelkää taloudellista katastrofia jos minä nyt (vuoden päästä) jäisin mammalomalle, pitkälle sellaselle. Haluaisin nimittäin kaksi muksua lyhyellä aikavälillä, ja vielä päälle elää kotihoidontuella kunnes nuorin ois päiväkoti-ikäinen.

Kuulostaako ihan hullulta? Tosin se talolaina on meillä noin 15 vuotta, ja minä vain haluan ne muksut ihan nyt lähivuosina, laina ei mihinkään siitä katoa. Onko mitään järkeä myöskään odottaa? Mitä nopammin ruuhkavuodet tulevat, sitä nopeammin ne ovat ohi, eikö?[/QUOTE]
taas joku vapaankasvatuksen hedelmä jättäytyy veronmaksajien elätiksi.

[QUOTE="sasa";28404842]Traktorikäyttöisellä klapikoneella homma on eri, jos teillä on sellainen käytössä.[/QUOTE]

Ei ole omaa, mutta varmasti sellaisen saa lainaksi talkoitten ajaksi, traktorikin toki löytyy lähisuvusta.

En tiedä, ehkä asia ois eri jo koko suku ois pelkkiä tumpeloita kaupunkilaisia? Mutta tosiaan molemmat ollaan omakotitaloista, ja sukua asuu maalla.
Ja aina löytyy (kesällä ainakin) porukkaa jotka viihtyvät ainakin yhden viikonlopun metsässä auttamassa grilliruuan ja kaljalaatikon voimalla. Ehkä talkoot ja muiden auttaminen ei vain kuulu nykyaikaan?

[QUOTE="hmmm";28404844]Jos sulla on vauva sylissä ja vahdit 1v liikkuvaa taaperoa joka ei todellakaan vielä oikein osaa totella vaan touhottaa minne sattuu, niin aika vaikea se on puita pinota. Voi toki onnistua, ei siinä mitään, mutta luulisi lapsillekin olevan kivempaa ettei pyörisi siinä tiellä jaloissa vaan vaikka äidin kanssa sivummalla tekisi "omia puita".[/QUOTE]

Vauvan voi laittaa vaikka rattaisiin nukkumaan... Eikä vauva-aika/pikkulapsiaika kestä pitkään. Talot yleensä ostetaan/rakennetaan pidemmälle aikajanalle kuin pari vuotta. Ja onhan hänellä mies, joka oletettavasti tekee puut pääsääntöisesti?

Täällä on tapana tehdä asioista kamalan vaikeita.

[QUOTE="Koopee";28404845] Onko sinun kenelläkään hyvällä kaverilla lapsia? Voisi edes hieman avartaa tuota näkemystä.[/QUOTE]

On. Ja tiedän että lastakin (vaikka sitä 1-vuotiasta) voi komentaa olemaan menemättä klapikoneeseen tai kirveen alle.

On. Ja tiedän että lastakin (vaikka sitä 1-vuotiasta) voi komentaa olemaan menemättä klapikoneeseen tai kirveen alle.

tottakai voi ja pitää komentaa ja sit juosta perään hakemaan se, kun mun kahden lapsen kokemuksella se ei läheskään aina tottele. Siksi en ehdoin tahdoin aseta lapsia vaaraan kun mulla ei ole silmiä selässä.

Ehkä teidän kannattaa hankkia se talo nyt heti niin näette miten pärjäätte ja sit miettiä sopiiko lapset kuvioon. Lainakin on helpompi saada kun ei ole lapsia ja lasten kuluja.

Niin ja ei kai kukaan ole sanonut mahdottomaksi, vaan yrittänyt sanoa että voi tulla hankalaa. Ilmeisen turhaa, mut ei siinä. Kyllä se sinullekkin aukeaa, voit sitten tulla tänne neuvomaan lapsetonta, joka ei todellakaan yritä ymmärtää mitä muut koittaa sanoa. Hyvää loppu elämää minun puolestani!

Kyselin äidiltä juuri eilen heidän sähkölaskuista. Katseltiin tuoreimpia laskuja, ja yhteensähän sähköstä ja siirrosta tuli 180€. 2 kuukaudelta. Heillä 5h joista 2 suljettu talven yli. Ja sähkösauna päällä viikoittain.

Sanoin että netissä väitetään että sähköön kuluu kuukaudessa 200-250€ omakotitalossa niin äiti ja hänen mies vain purskahti nauruun ja ihmetteli että miten jotkut edes onnistuu siinä?
Mutta ainahan sitä voi kuluttaa niin paljon kuin vain huvittaa, mutta voihan sitä elää vähän säästeliäämminkin.
Mun mielestä on fiksua varautua 200 euron sähkölaskuun kuukaudessa, vaikka äitisi miehensä kanssa naureskelisi sille kuinka. Isovanhempi asuu pienessä 1960-luvun talossa. Hän on tosi nuuka. Lämmittää käyttövedenkin padassa eikä tuhlaile muissakaan asioissa. Sähkölasku hänellä on 2000 euroa vuodessa.

[QUOTE="Koopee";28404875] vaan yrittänyt sanoa että voi tulla hankalaa. Ilmeisen turhaa, mut ei siinä.[/QUOTE]

Mutta kun tämä on ihan tiedossa. Se tässä on kai se ongelma, että muut luulevat että minä en tietäisi minkälaista on elää köyhyysrajalla tai säästeliäästi. Tai että lumenkolaus ja ruohonleikkaus ei ole mitään nannaa. Etenkään jos on itsetuhoinen lapsi yrittämässä änkeä ruohonleikkurin alle ihan koko ajan.
Mutta täältä olen saanut nyt juurikin käsittää että kaikki on kertakaikkiaan MAHDOTONTA. Ei vaikeaa vaan mahdotonta.

Taas ei voi muuta kuin ihmetellä että miten oma äiti on sitten onnistunut pitämään meidät kaikki lapset hengissä (ei edes luita ole murtunut tai tikkejä pistetty yhdellekään lapselle koko lapsuuden aikana!), vaikka ruohonleikkuut ja lumenkolaukset suurimmalta osin oli hänen harteillaan. Lapset kulkivat siinä sivussa.

Mutta joo, alan ymmärtämään miksi joillain on hankaluuksia käydä suihkussa tai tehdä yhtään mitään lasten takia. Lapset taitavat lamaannuttaa koko elämän?

Sähköstä.. Teillä tulee olemaan paljon enemmän esim pyykinpesua kuin äidilläsi jolla oletettavasti ei ole pieniä lapsia eli sähköä ja vettä kuluu enemmän. Muutenkin, parempihan se on etukäteen laskea niin että menisi enemmän rahaa kuin huomata ettei rahat riitä. Vie niillä ylimääräisillä rahoilla vaikka perheen etelään.

Se mikä teillä on ongelmana on se, että jos mies ei osaa nyt olla säästäväisesti niin miten osaa myöhemmin.
Minä olen tällä hetkellä hoitovapaalla, yksi lapsi. Ja mies jää sitten hoitovapaalle lapsen ollessa 2 vuotias. Me säästettiin jonkin verran puskurirahastoa ennen lapsen tuloa. Meillä on omakotitalo ja mökki (halpa). Omakotitalo vie remontteineen rahaa koko ajan, mutta niistä on ihan ok selvitty koska se ei tullut yllätyksenä, että vanha talo tarvitsee kaikenlaista.
Miehen bruttotulot ovat n. 2300 euroa, minä saan kotihoidontuen 300 euroa. Lisäksi minä käyn tekemässä keikkatyötä iltaisin ja viikonloppuisin ja pyhinä. Lisäksi tietenkin lapsilisä. Näillä pärjäämme mainiosti koska meillä ei ole kalliita harrastuksia. Toisen auton myimme minun jäädessä kotiin, koska siihen ei olisi ollut varaa. Lemmikkejäkin löytyy.

Meillä esimerkkinäkuukausi meni näin: lainanlyhennykset yhteensä 1150, sähkö melkein 200, lisäksi mökin sähkö reilun 100 euron luokkaa, vakuutusmaksuja reilu 100, jäte 45, netti 15 ja meille tuli autonhuolto ja katsastus joihin meni 770 euroa. Lisäksi nyt jouduimme ostamaan uudet talvirenkaat.

Lisäksi tähän vielä tosiaan kiinteistövero, nuohous ja vesimaksut jne. Vesimaksut ovat yllättävän paljon. Lasettomana en ymmärtänyt paljonko lapsentarvikkeisiin menee rahaa. Kaikissa ei todellakaan kannata ostaa halvinta. Kirpareita olen hyödyntänyt. Siihen kannattaa varautua rahaa menee yllättävästi enemmän ruokakauppaan ja apteekkiin.

Tuosta puilla lämmittämisestä. En ymmärrä miksei onnistuisi lapsen kanssa. Meillä on valvottava lapsi ja en puulämmitystä kokenut raskaaksi. Puut teimme miehen kanssa ja sekä hoidimme lapsen. Ei kai niitä tarvitse pilkkoa tai kantaa ainoastaan kahdestaan kai sitä yksinkin kykenee. Paljon puuhommia kun lapsi nukkui. Taaperon kanssa tämä ei niin hyvin onnistu.

Jos tahtoa löytyy niin miksei onnistuisi. Kannattaa vaan säästää etukäteen. Ja huomioida, että kun muuttaa omakotitaloon niin erilaisia välineitä tarvitsee hankki, kuten ruohonleikkuri, kottikärryt, lapio jne.

me emme ole katuneet tai ole olleet erityisen tiukilla. Opiskella en tässä rumpassa kyllä enää kerkiäisi tai jaksaisi.

[QUOTE="hmmm";28404870]
Ehkä teidän kannattaa hankkia se talo nyt heti niin näette miten pärjäätte ja sit miettiä sopiiko lapset kuvioon. Lainakin on helpompi saada kun ei ole lapsia ja lasten kuluja.[/QUOTE]

Tämä on luonnollisesti tarkoituskin :) Siis talo hankitaan tässä parin kuukauden päästä. Ja raskautumisen yrittäminen tietysti alkaa vasta tuon rumban jälkeen.

Miksi haluat tehdä elämäsi mahdollisimman vaikeaksi? Itse tykkään höpösötellä lasten kanssa ja nauttia siitä lyhyestä ajasta, en raataa puolikuolleena. Valintoja :). Kysy äidiltäsi kumman valitsisi helpomman vai vaikeamman tavan, taloudellisesti tiukkaa vai vähän helpompaa? Lapsi ei tarvitse taloa tai omaa huonetta vaan äidin syliä ja aikaa.

Meillä on kiltti 2-vuotias, mutta silti kun viikko sitten tuli puita 18 kuutiota pihaan niin mies oli se, joka kantoi puut puuliiteriin. Järkättiin tytölle vesi ja mutaleikkipaikka siihen puuliiterin viereen, mutta silti toinen joutui menemään tytön perässä. Ne leikit kiinnosti tasan sen 15 minuuttia ja sen jälkeen tyttö lähti touhottamaan omille teilleen. Kyllä meillä tyttö osaa traktoria ja kaikkia pihakoneita väistää, mutta hetkeksikään ei voi lasta päästää silmistään kun vielä noin pienellä kärpäsen kärsivällisyys ja nopeat jalat.

Ehkä sitten parin vuoden päästä onnistuu lapsen käskettäminen leikkimään niin, että voi itse keskittyä tekemään kolaamista tai puiden kantoa.... Siis ehkä!

Kyllä meilläkin omakotitalon vakuutus, sähkö yms. Kulut ovat siinä päälle 200 euroa kuussa, mutta silti laskisin kuukauden keskimenoiksi sen 400-450 euroa. Siihen on jyvitetty myös korjaus- ja remonttikuluja, mitä teillä ei äitisi kanssa oltu laskettu. Jos keväällä haluat kukkia pihaasi vähän niin siihen jo pyöräjtää hyvin nopeasti satanen tai pari.. Sinä et usko miten helposti se parisataa menee kodin hankintoihin kuukaudessa.

Olet saanut saman suuntaisia vastauksia kymmenittäin, joten kait sinä uskot enemmän keskiarvoa kuin äitiäsi? Kait hekin ovat remonttia taloonsa tehneet? Ja lasten kanssa koti kuluu nopeasti.. Koko ajan on jotain pientä korjattavaa.

Itse olen tehnyt väitöskirjaa molempien muksujen ä-vapaiden aikana. En olisi missään nimessä halunnut lapsia vielä maisterin tutkintoa tehdessäni, eli mikään virallinen opislelu+vauva-mielipide tämä ei ole. Mulla ei ole väikkäri ikinä edennyt niin vauhdilla kuin ä-vapailla, koska meidän muksut on ollut kovin kotona nukkuvaa sorttia, mutta lähipiirissä ollut useampiakin vauvoja, joiden äidit ei tosiaan olisi opiskellut mitään, esim maitoallergian vuoksi. Sanoisin, että täysin arpapeliä, eikä ä-vapaalla opiskelemisen varaan kannata laskea mitään.

Ehkä ap ymmärrät aikanaan mitä täällä yritettiin sinulle kertoa... Samanlaisia ajatuksia kuin sinulla oli minullakin aikanaan. Nyt on omakotitalo ja 2 alle 2-vuotiasta lasta ja olen enemmistön puolella siinä mitä sinulle on täällä yritetty kertoa. Ei tämä elämä mahdotonta ja ylitse pääsemättömän vaikeaa ole, mutta on niitä helpompiakin tapoja elää :)

Yhteistyössä