talletusuojasta tyhmiä kyselen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja talousnero
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

talousnero

Vieras
eli jos asuntoa ostaessa alkupääomaa oli vaikka 100 000? ja lainaa otti toiset 100 000? jos sit pankki kaatuu niin pitääkö tuo laina maksaa heti ja tuo alkupääoma säilyy noissa asunnon osakkeissa ellei sitten asunnon arvokin laske niin paljon että menettää tuota alkupääomaakin??
ja talletussuoja kattaa sit ne säästötilit joilla olis esim. 30 000 - 80 000?
kattais sen 50000 vaikka tilillä olis 80000?

Jos pankki kaatuisi, te vain siirtäisitte lainanl, tuon 100t?, toiseen pankkiin. Ehkä sitä ei saisi yhtä hyvillä ehdoilla (yhtä alhaisella marginaalilla) kuin ennen, mutta ei siinä sen kamalampaa tapahtuisi. Sitten vain jatkaisitte lainan lyhentämistä kuten ennenkin.

Asunnon arvo on toinen juttu. Sillä on merkitystä jos aikoisitte myydä asunnon. Sitten sen vasta näkisi, miten paljon asunnosta joku on valmis maksamaan. Se on sen arvo. Ainakaan vielä isompaa romahdusta ei ole tapahtunut, mutta arvon nousuvauhti on hidastunut.

Talletussuoja taas koskee tosiaan talletuksia. En ihan ymmärrä mitä tarkoitat tuolla lopputekstilläsi, mutta mun käsittääkseni ihmisten säästöt ovat turvassa ja jos pankki menisi nurin, ihmiset eivät menetä rahojaan. Korjatkaa jos joku tietää paremmin.

Tuosta laina jutusta en tiedä, mut talletuksia saa tileiltä 50 000e asti per henkilö. Jos tileillä on enemmän ne menettää ja jos vähemmän, saa vain sen mitä on. Talletussuojahan on nyt 25 000e...

Alkuperäinen kirjoittaja neropatti:
Jos pankki kaatuisi, te vain siirtäisitte lainanl, tuon 100t?, toiseen pankkiin. Ehkä sitä ei saisi yhtä hyvillä ehdoilla (yhtä alhaisella marginaalilla) kuin ennen, mutta ei siinä sen kamalampaa tapahtuisi. Sitten vain jatkaisitte lainan lyhentämistä kuten ennenkin.

Asunnon arvo on toinen juttu. Sillä on merkitystä jos aikoisitte myydä asunnon. Sitten sen vasta näkisi, miten paljon asunnosta joku on valmis maksamaan. Se on sen arvo. Ainakaan vielä isompaa romahdusta ei ole tapahtunut, mutta arvon nousuvauhti on hidastunut.

Talletussuoja taas koskee tosiaan talletuksia. En ihan ymmärrä mitä tarkoitat tuolla lopputekstilläsi, mutta mun käsittääkseni ihmisten säästöt ovat turvassa ja jos pankki menisi nurin, ihmiset eivät menetä rahojaan. Korjatkaa jos joku tietää paremmin.

sitä vaan mietiskelin et jos olis niin huikeesti omaisuutta että tilillä olis tuo 80 000? pätäkkää. Pankki kaatuis ja korvais mulle vaan tuon suojan verran, eli hyvästi loput säästöt (30 000)... eikö valtiokaan tai kukaan antais mulle mun masseja????

Jos pankki kaatuis niin talletussuojan verran saa takaisin jos tilillä niin paljon on ja loput menettää. Jos rahaa on tilillä noin paljon kannattaa jakaa eri pankkeihin. Tällä hetkellä talletussuoja on 25000e. Ja jos nyt pankki menisi nurin, ylimenevän osan menettäisi eikä sitä kukaan korvaisi. Tylyä meininkiä...

Alkuperäinen kirjoittaja Touho:
Jos pankki kaatuis niin talletussuojan verran saa takaisin jos tilillä niin paljon on ja loput menettää. Jos rahaa on tilillä noin paljon kannattaa jakaa eri pankkeihin. Tällä hetkellä talletussuoja on 25000e. Ja jos nyt pankki menisi nurin, ylimenevän osan menettäisi eikä sitä kukaan korvaisi. Tylyä meininkiä...

suomi on nostanut talletussuojan 50 luki uutisissa...
eli rikkailla kiire jakaa vähän nordealle, vaähän sammolle, vähän sinne, tänne ja tuonne ;)

mä hakisin patjan alle jos olis jotain mitä pelastaa, vaan eipä oo kuin velkaa!!

Tyhmintä mitä voi tehdä, on hakea rahat pois, koska jos kaikki tekisivät niin, niin sitten ne pankit vasta kaatuisivatkin. Hajauttaminen on hyvä vaihtoehto. Koivunlehtipankit ja S-pankki ovat myös hyviä, koska eivät ole mukana pörssissä tai ulkomaisessa omistuksessa, kuten esim. Nordea ja Sampo. Ja sanomattakin selvää, että islantilaisia pankkeja kannattaa välttää, kun koko maa on konkurssin partaalla...

Yhteistyössä